تحقیق مقاله معیار های شادی

تعداد صفحات: 16 فرمت فایل: word کد فایل: 6866
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله معیار های شادی

    درآمد

    شادی، از مهم‏ترین احساسات و نیازهای بشر به شمار می‏رود. هر ملتی با توجه به باورهایش به گونه‏ای ابراز غم و شادی می‏کند. اسلام نه تنها این احساسات را سرکوب نمی‏کند، بلکه بر اساس برخی آیه‏ها و روایت‏ها آن را امری ضروری می‏داند و البته برای آنها حد و مرزی قایل شده است تا بدین طریق، کنترل مثبتی شوند. در این مجموعه ابتدا شادی را تعریف می‏کنیم و سپس به ضرورت و شرایط و معیارهای این بحث در چهار چوب اسلام، همچنین به عوامل و آثار شادی اسلامی می‏پردازیم.

    تعریف شادی

    شادی؛ در لغت به معنای، خوشحالی، سلامتی و فرح آمده است. آنچه در این نوشتار مورد نظر ماست، همان معنای نخست، یعنی خوشحالی و مسرت است.

    در تعریف اصطلاحی شادی، شهید مطهری رحمه‏الله می‏فرماید:

    سرور، حالت خوش و لذت‏بخشی است که از علم و اطلاع بر اینکه یکی از هدف‏ها و آرزوها انجام یافته است یا انجام خواهد یافت، به انسان دست می‏دهد.

    یکی از دانشمندان در این‏باره می‏گوید: «شادی، عبارت است از مجموع لذت‏ت‏های بدون درد.» نویسنده کتاب «انگیزش و هیجان» نیز در تعریف شادی چنین می‏نویسد: « شادی احساس مثبتی است که از حس رضایت‏مندی و پیروزی به‏دست می‏آید».

    به طور کلی می‏توان گفت: سرور، حالت خاصی از لذت است که این لذت موجب جلای درون از غم و ناراحتی می‏شود. این امر درونی گاهی نشانه‏هایی نیز در بیرون از خود دارد؛ مانند خنده یا گریه شوق، از جمله گریه مادری که طفل گم‏شده خود را می‏یابد. البته اگر مسائلی همچون مال و ثروت و شهرت، تنها لذت و سروری این چنین را به دنبال داشته باشند، مایه خرسندی است.

    ;شادی آن شادی است که از جان رویدت

    ;تا درون از هر ملالی شویدت

    ;ور نه آن شادی که از سیم و زر است

    ;آتشی دان کاخرش خاکستر است

    ادیب

    ضرورت شادی

    شادی یکی از نیازهای اساسی زندگی و عاملی برای رشد و موفقیت است. نظام هستی به گونه‏ای است که اسباب شادی را برای انسان فراهم می‏کند؛ بهار طرب‏انگیز، آبشارهای زیبا، گل‏های رنگارنگ، صحنه طلوع خورشید، باران لطیف، پرندگان زیبا و نغمه‏سرایی آنها و بسیاری دیگر از پدیده‏های شگفت‏انگیز جهان، شادی را برای ما به ارمغان می‏آورند.

    ;حق تو را از بهر شادی آفرید

    ;تا ز تو آرامشی گردد پدید

    ;پس در آرامش نمایی زندگی

    ;وارهی از مشکلات زندگی

    حاجی کمال مشک ساز

    البته دین ما یعنی دین فطرت و طبیعت، پیروان خود را به شادی‏ های مثبت و سازنده دعوت می‏کند. امام علی علیه‏السلام می‏فرماید:

    این دل‏ها همانند بدن‏ها خسته و افسرده می‏شوند و نیاز به استراحت دارند، در این حال، نکته‏های زیبا و نشاط‏انگیز برای آنها انتخاب کنید.

    امام رضا علیه‏السلام می‏فرماید:

    اوقات خود را به چهار بخش تقسیم کنید: بخشی را برای عبادت، بخشی را برای کار و فعالیت و برای تأمین زندگی، بخشی را برای معاشرت و هم‏صحبتی با برادران مورد اعتماد و کسانی که شما را به عیب‏هایتان آگاه سازند و بخشی را به تفریحات و لذایذ خود اختصاص دهید و از مسرت و نشاط ساعت تفریح و شادی، نیرو و توان انجام وظیفه‏های خود را تأمین کنید.

    بزرگ‏مرد تاریخ، امام خمینی رحمه‏الله اهمیت خاصی به تفریح می‏داد و به بعضی از فرزندانش سفارش می‏کرد که تفریح داشته باش و اگر تفریح نداشته باشی، نمی‏توانی خودت را برای تحصیل آماده کنی و هنگامی که می‏دید بعضی از فرزندانش در روز تعطیلی مشغول درس خواندن هستند، می‏فرمود: «به جایی نمی‏رسی؛ چون باید موقع تفریح، تفریح کنی» و نیز می‏فرمود: «من در طول زندگی نه یک ساعت تفریح را برای درس گذاشتم و نه یک ساعت درس را برای تفریح».

    کنترل شادی

    سرور و شادی، همانند دیگر حالت‏های روحی نیاز به کنترل دارد و اگر مهار نشود، به طور حتم زیان‏هایی را به دنبال خواهد داشت. چه بسیار جوانانی که برای ارضای چنین نیازی خود را به مرداب شهوت‏رانی و دام اعتیاد می‏اندازند که اگر این افراد از ابتدا برای شادی و نشاط خود قانون و ضابطه‏ای تعیین کنند و به حد اعتدال آن قانع شوند، هرگز به چنین انحرافاتی کشیده نمی‏شوند. اگر اسلام شادی را ضروری می‏داند، در جای دیگر به مراقبت نفس و محاسبه اعمال دستور می‏دهد تا هر میلی در جهت مثبت و هدف‏مند خود به حرکت درآید و بیراهه نرود.

    آداب و شرایط شادی

    گرچه شادی از نیازهای اولیه انسان است، هر شادمانی و نشاطی مطلوب اسلام نیست. بعضی گمان می‏کنند با ثروت‏اندوزی از راه حرام، استفاده از موسیقی‏های مبتذل، شرکت در مجالس گناه و فساد و با تمسخر و غیبت می‏توانند خوشی و شادی واقعی و بی‏پایانی را برای خود فراهم کنند، در حالی که هر کدام از این موارد موجب غم و اندوه درونی در دنیا و حسرت و پشیمانی در آخرت است. آنچه اسلام آن را شادی می‏نامد و ضروری می‏داند، نشاط و شادمانی‏ای است که با رعایت آداب و موازین اسلامی و شرعی آن به دست آمده باشد و از آن جمله به این موارد اشاره می‏کنیم:

    1. گناه و معصیت نباشد

    مجالس شادی باید از هر گونه گناه و معصیت خالی باشند. در بیشتر مجالس عروسی، افراد شرکت کننده برای اینکه رضایت عروس و داماد و خانواده آنها را جلب کنند، به رقاصی و لهو و لعب می‏پردازند و خود را با این استدلال پوچ قانع می‏سازند که اگر این کار را نکنم، فردا از من گلایه می‏شود. امام صادق علیه‏السلام در جایی می‏فرماید: «خداوند را به غضب درنیاورید به خاطر رضایت و خشنودی احدی از مردم و نزدیک نشوید به مردم به وسیله دوری از خدا.» به بعضی دیگر از شرکت کننده‏ها که ناظر این افراد هستند، وقتی گفته می‏شود: چرا در چنین مجالسی شرکت می‏کنید؟ می‏گویند: ما که گناهی انجام نمی‏دهیم، فقط یک گوشه برای خود نشسته‏ایم. امام صادق علیه‏السلام دراین‏باره فرموده است: « سزاوار نیست برای مؤمن در مجلسی بنشیند که معصیت خدا در آن می‏شود و او نمی‏تواند جو مجلس را عوض کند».

    2. همراه با اذیت و آزار نباشد

    یکی دیگر از شرایط شادی این است که با اذیت و آزار دیگران همراه نباشد. در بسیاری از موارد افراد آن‏چنان غرق تمسخر و غیبت دیگران هستند که آن را از بهترین وسایل سرگرمی و شادی خود می‏پندارند، در حالی که قرآن کریم می‏فرماید: «ویل لکل همزه لمزه ؛ وای بر هر عیب‏جوی هرزه‏زبان.» (همزه:1) امام صادق علیه‏السلام سخن تکان‏دهنده‏ای در نکوهش غیبت دارد: «غیبت، در محو دین، از مرض خوره در شکم انسان سریع‏تر عمل می‏کند».

    و یا افرادی که با صدای موسیقی و آهنگ‏های مبتذل، خواب را از چشم همسایگان می‏ربایند و یا با مزاحمت‏های تلفنی، آسایش را از دیگران سلب می‏کنند، باید بدانند که با این کارها دل پیامبر را آزرده می‏سازند، چرا که پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله می‏فرماید: «کسی که مؤمنی را آزار دهد، مرا آزار داده است.» هشام ابن سالم هم می‏گوید: از امام صادق علیه‏السلام شنیدم که می‏فرمود، خداوند فرموده است: «آن کس که بنده مؤمن مرا بیازارد، به من اعلان جنگ می‏دهد.» چه فرد عاقلی حاضر می‏شود برای چند لحظه شادی کاذب و زود گذر، به خداوند متعال اعلان جنگ کند؟!

    نکوهش تمسخر و استهز

    آنهایی که خود را با تمسخر و استهزای دیگران شاد می‏کنند، این گونه می‏پندارند که از افراد مورد تمسخر برترند و با این دید خود را به ریشخند و تمسخر آنان مجاز می‏دانند. خداوند متعال در قرآن کریم در این مورد می‏فرماید: «ای مؤمنان! گروهی از شما گروه دیگر را مسخره نکنند، چه بسا که آنها بهتر از ایشان باشند.»(حجرات: 1) و پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله چه زیبا حال این افراد را در قیامت توصیف می‏کند:

    کسانی که مردم را مسخره می‏کنند، در مقابلشان دری از درهای بهشت گشوده می‏شود و به آنها گفته می‏شود بشتابید، بشتابید. وقتی آنها با تمام غم و غصه خود را به در می‏رسانند، در بسته می‏شود و پیوسته این عمل تکرار می‏شود تا جایی که وقتی در به روی آنها گشوده می‏شود و می‏گویند بشتابید، آنها دیگر از جای خود تکان نمی‏خورند.

    3. لهو نباشد

    در آیین اسلام، سرگرمی‏های زیان‏بار و تمام عوامل بازدارنده از پیشرفت‏های معنوی، ممنوع است. « موسیقی و غنا»، یکی از سرگرمی‏های مضر است که آدمی را از توجه به خدا و آخرت بازمی‏دارد. استعمارگران نیز با تمام قدرت خود می‏کوشند در قلمرو نفوذ خود، جامعه را به غفلت و بی‏خبری بکشانند تا دیگر، کسی به فکر مسائل حیاتی و مهم واقعیت‏های زندگی نباشد. بدین منظور، تلاش می‏کنند از عواملی که انسان را در هاله‏ای از غفلت و بی‏خبری می‏کشاند، استفاده کنند؛ مانند: مشروبات الکلی، فحشا، قمار، آزادی جنسی، بی‏بند و باری، رقص، موسیقی و... .

    شگفت‏آور است که برخی ناآگاهانه به موسیقی همراه با غنا پناه می‏برند و آن را غذای روح می‏پندارند. در بحار الانوار آمده است:

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله معیار های شادی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    منبع: www.hawzah.net

تحقیق در مورد تحقیق مقاله معیار های شادی, مقاله در مورد تحقیق مقاله معیار های شادی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله معیار های شادی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله معیار های شادی, تحقیق درباره تحقیق مقاله معیار های شادی, مقاله درباره تحقیق مقاله معیار های شادی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله معیار های شادی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله معیار های شادی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله معیار های شادی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت