تحقیق مقاله شاه می گوید

تعداد صفحات: 15 فرمت فایل: word کد فایل: 7001
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تاریخ
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله شاه می گوید

    مقدمه مترجم

    در انقلاب ایران اگر در یک طرف قضیه ، امام خمینی  و مردم ایران بودند ، در طرف دیگر آن شاه و رژیمش قرار داشتند . بنابراین در یک بررسی و تحقیق عالمانه پیرامون حرکتی که به « انقلاب اسلامی » انجامید و سرانجام باعث سقوط شاه و رژیمش شد ، باید به هر دو طرف قضیه توجه کرد .

    در مورد طرف اول قضیه ، تقریباً همه چیز در اختیارمان قرار دارد و همه ناگفته ها گفته شده است .

    ولی در مورد طرف دوم قضیه ، که شاه و رژیمش باشد ، مدارک ما هنوز تا کامل و مدون شدن خیلی فاصله دارد . زیرا اگر چه در طول سالیان پس از پیروزی انقلاب ، خاطرات چند تن از دست اندرکاران رژیم شاه منتشر شده ( از قبیل خاطرات : ارتشبد فردوست ، اسدالله علم ، پرویز راجی ، فریدون هویدا ، ابوالحسن ابتهاج و ... ) و هر یک نیز به سهم خود برای آگاهی به جریان فکری آن دوران حائز اهمیت بوده است ، لیکن هنوز این مدارک کافی نیست و باید به انتظار نشست .

    و اما مهمترین و قابل قبول ترین مدرکی که می تواند به تمام معنا جنبه عصاره دیدگاههای شاه را داشته باشد و نیز عمق اندیشه هایش را بنمایاند ، طبعاً چیزی نیست جز آخرین نوشته او . بخصوص اینکه آخرین نوشته او ، کتاب ( مطالبی که ارائه شده است ) در دوران پس از سقوط شاه به رشته تحریر در آمده و کم و بیش ، هم حالت تعدیل شده ای نسبت به سه کتاب قبلی او ( انقلاب سفید ، مأموریت برای وطنم، به سوی تمدن بزرگ ) دارد ، و هم در آن نوعی حالت « خود مشت و مالی » به چشم می خورد 

     فصل 1

    پدرم ؛ رضا شاه کبیر

    در آغاز جنگ جهانی اول پدرم را « رضا ماکزیم » می نامیدند ؛ به این دلیل که او با مسلسل « ماکزیم » کار می کرد . در عین حال او طی سال 1915 با خشم و اندوه فراوان بر اوضاعی که در ایران می گذشت نظاره می کرد و می دید که مملکت از هر سو مورد هجوم قرار گرفته و محل تاخت و تاز نیروهای نظامی خارجی قرار دارد : ترکها و آلمانیها از یک طرف و روسها و انگلیسها از طرف دیگر .

    پس از انعقاد پیمان « ورسای » در سال 1919 ، ایران کم وبیش به صورت یک کشور تحت الحمایه انگلیس در آمد . در چنین دوران پرآشوبی بود که روز 26 اکتبر 1919 من در تهران چشم به جهان گشودم .

    « رضاخان » در زمان انقلاب کمونیستی روسیه ، افسران روسی را از خدمت اخراج کرد ؛ و خود فرماندهی قزاقهای ایرانی را به عهده گرفت .

    رضاخان یک شب با نفرات تحت فرمانش قزوین را مخفیانه ترک کرد و عازم تهران شد . بعد هم که به تهران رسید ، شهر را به محاصره در آورد و احمد شاه را وادار به تغییر دولت کرد ( 23 فوریه 1921) .

    این کودتای برق آسا با حداقل تلفات صورت گرفت ، و ژنرال « آیرونساید » که در آن زمان فرماندهی قوای انگلیس را در ایران به عهده داشت راجع به اقدام پدرم گفته بود : « رضا خان تنها مردی است که شایستگی نجات ایران را دارد . »

    1) اولاً رضا خان در آن موقع به عنوان یک یاور ( سرگرد ) قزاق قدرتی نداشت تا بتواند افسران روسی را از خدمت اخراج کند . ثانیاً این کاری بود که توسط احمدشاه – آن هم به توصیه مقامات انگلیسی – صورت گرفت . یعنی پس از برکناری « استاروسلسکی » از مقام فرماندهی بریگاد قزاق ، احمد شاه یک ایرانی به نام « سردار همایون » را به این سمت گماشت و برکناری افسران روسی قزاق از زمان فرماندهی سردار همایون آغاز شد . رضا خان بعد از سردار همایون در آستانه کودتای سوم اسفند 1299 به فرماندهی بریگاد قزاق منصوب شد . – م .

    2) البته ژنرال آیرونساید – یعنی همان کسی که عامل اصلی براه انداختن رضاخان و اجرای به اصطلاح کودتای سوم اسفند محسوب می شود – این جمله را قبل از اجرای کودتا در وصف رضاخان گفته بود ، نه بعد از کودتا . و به این ترتیب کاملاً روشن است که اگر کسی از نظر ژنرال انگلیسی شایستگی نجات ایران را داشته باشد ، چه نوع خصوصیاتی دارد ؛ و در عین حال نیز نجات ایران از دیدگاه دولت انگلیس به چه نوع نجاتی اطلاق می شود . – م .

    در آن زمان رضاخان که عنوان فرمانده کل قوای مسلح ( سردار سپه ) را نیز داشت ، به هیچ وجه درصدد برداشتن احمدشاه از تخت سلطنت نبود ؛ و بلکه درست برعکس ، به دفعات از احمد شاه خواست تا از اروپا به ایران بازگردد .

    فصل 2

    به حکومت رسیدن من

    در سن 12 سالگی به سویس رفتم ، هیچ اشکالی از نظر تکلم به زبان فرانسه نداشتم . من تا سال 1936 در سویس ماندم و در تمام این مدت همیشه بر اعتقادات مذهبی خود پابرجا بودم .

    افرادی نظیر هانری چها رم ، لویی چهاردهم ، و ناپلئون ( مردی که به عقیده من شخصیتی فوق العاده داشت ) ، از کسانی بودند که همواره ذهن مرا به خود مشغول می کردند .

    من در سال 1931 از بندر پهلوی – بندر کوچکی در کنار دریای خزر – عازم باکو در روسیه شدم ، و سپس با قطار به سویس رفتم ، تا در آنجا برای تحصیل به مدرسه بروم . موقعی که در سال 1936 از همین مسیر به ایران بازگشتم ، اصلاً نتوانستم بندر پهلوی را تشخیص دهم ، زیرا تبدیل به شهر مدرن اروپایی شده بود .

    بلافاصله بعد از آنکه در سال 1938 [1317] با درجه ستوان دومی از دانشکده افسری فارغ التحصیل شدم ، به عنوان بازرس قوای نظامی به کار پرداختم .

    فصل 3

    آزادی زنان

    باید به خواننده یادآور شوم که پیش از انقلاب ما ، ماده 10 قانون انتخابات مقرر می داشت که :

    افراد زیر حق رأی ندارند : زنان ؛ کسانی که به سن قانونی نرسیده اند ؛ آنها که منع قانونی دارند یا در حضانت دیگری می باشند ؛ ورشکستگان به تقصیر ؛ محجورین ؛ متکدیان حرفه ای ؛ محکومین دادگستری ؛ دزدان و دیگر خلافکاران که قانون اسلام را نقض کرده اند ...

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله شاه می گوید

    فهرست:

    مقدمه مترجم ........................................................................................1

    فصل 1

    پدرم رضا شاه کبیر ...............................................................................3

    فصل 2

    به حکومت رسیدن من ............................................................................5

    فصل 3

    آزادی زنان ..........................................................................................5

    فصل 4

    برخی از اعترافات شاه ............................................................................7

    فصل 5

    شعر انقلاب .........................................................................................9

    چکیده ..............................................................................................11

    منابع ................................................................................................12

     

     

    منبع:

    پاسخ به تاریخ نوشته ی محمد رضا پهلوی

    اعترافات شاه ، نوشته ی محمد رضا پهلوی ، هامیلتون جردن ، محمد حسنین هیکل ، ویلیام فوربیس ، مایکل لدین ، ویلیام لویس

    شکوفه ای تازه در بهار انقلاب : اشعار برگزیده ی نخستین کنگره ی شعر و ادب دانشجویان سراسر کشور 

تحقیق در مورد تحقیق مقاله شاه می گوید, مقاله در مورد تحقیق مقاله شاه می گوید, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله شاه می گوید, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله شاه می گوید, تحقیق درباره تحقیق مقاله شاه می گوید, مقاله درباره تحقیق مقاله شاه می گوید, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله شاه می گوید, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله شاه می گوید ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله شاه می گوید
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت