تحقیق مقاله قیام مختار

تعداد صفحات: 31 فرمت فایل: word کد فایل: 7007
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تاریخ
قیمت قدیم:۱۶,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله قیام مختار

    مقدمه :

    تاریخ همواره شاهد تلاش ها ، مبارزات ، شکست ها و پیروزی های گرانی بوده است و انگیزه های گوناگون ، صحنه گردانی حوادث را بر دوش کشیده اند . شیعیان نیز در طول تاریخ مظلومیت خود با اتکا به اصول خدشه ناپذیر انسان در هنگامه های حاکمیت ظلم با انگیزه هایی خدا جویانه ، جنبش هایی را سازمان داده و حوادثی را بوجود آورند ، آزاد مردی از شیفتگان و پیروان اهل بیت پیامبر (ص) .این قیام در حقیقت یک تحول عظیم تاریخی بود که پس از واقعه کربلا به وقوع پیوست . مختا ر نقطه شروع جنبش خویش را کوفه قرار داد ، همان جایی که اولین مظلوم تاریخ خونین شیعه ، (امیرالمومنین علی ع ) به شهادت رسید .

    او به حق خونخواه شهدای کربلا و پیرو حسین (ع) بود . مردی شجاع و مرید امام که شعارش را با نام خدا آغاز می کند و راهش را راه خدا بر می گزیند و پایانش را لقاء الله می      

     بیند و برای تاریخ خون رنگ شیعه ورق زرین دیگری را می آفریند ، او چنان می کند که تمام دست اندر کاران جنایات کربلا دچار عذاب خدا می شوند ،  چرا که وعده خدا حق است . او همان گونه که آن ها امام حسین (ع)‌ و یارانش را مورد ضرب و شتم قرار دادند ، مقابله به مثل کرد . او خود را تنها نمی دید و تنها نبود و وعده خدا و امیر المومنین (ع) را محقق ساخت . مختار توانست بشارت مولای خود را عملی و خشنودی امام بعد از خود را جلب نماید .

     

    فصل اول :

    بیوگرافی مختار :نام و نسب : نام اومختار ابن ابی عبید بن مسعود بن عمرو بن عمرو بن عوف بن عقده بن قسی بن بکر بن هوازن است .قبیله او:«قسی» «ثقیف» است  و قبیله مشهور ثقیف از اعراب منطقه طائف است که به این شخص منسوب میشود .کنیه : در عرب رسم است که افراد خصوصاً شخصیتها علاوه بر داشتن اسم ، کنیه ای نیز داشته و کنیه مختار «ابو اسحاق» است .لقب مختار : لقب او «کیسان» و فرقه « کسانیه» منسوب به اوست . کیسان به معنای زیرک و تیزهوش است . پدر مختار : نام پدر وی ابو عبید فرزند مسعود ثقفی است .

    او در ابتدای خلافت عمر ، از طائف به مدینه آمد و در آنجا ساکن شد .

    با وجود آن که قبیله ثقیف مردمی سرکش و خودخواه بودند لیکن افراد صالح و پاکی همچون ابو عبید وعروه بن مسعود از میان آنان برخاستند .

    مادراو: نام مادر مختار «دومه» و از زنان با شخصیت تاریخ اسلام است و درباره او گفته اند: وی از زنان سخنور و با تدبیر و عاقله بود .ابو عبید پدر مختار قبل از ازدواجش بسیار مشکل پسند و در پی همسری ایده آل بود ، اوهمسری میخواست که از نظر اصالت ،وجاهت شایسته باشد و هر کسی به او پیشنهاد میشد نمیپذیرفت . شبی در خواب میبیند که یک نفر به او می گوید برو دومه ی زیبا را بگیر که پشیمانی ندارد و او همان کسی است که میخواهی .

    تولد و دوران کودکی : او در سال اول هجرت ، متولد شد ، ابن اثیر می گوید : از نخستین نوزادان مسلمانی که در سال اول هجری به دنیا آمدند بودند . مختار در مدینه متولد گردید زیرا پدر او پس از اسلام آوردن به مدینه هجرت کرد .

    صاحب تاریخ فخری میگوید: مختار با شرافت و علوهمت و بزرگواری پرورش یافت.قبیله ثقیف یکی از قبایل اصیل و معروف عرب و در شجاعت سلحشوری سخاوت جوانمردی و مهمان نوازی ضرب المثل بودند گرچه آنان نیز به سرکشی و خودخواهی شهرت داشتند ولی از این تیره و تبار شجاعان ، ادبا، شعراء و علمابزرگی از صحابه و تابعین و… برخاسته اند.

     

    فصل دوم :

    شخصیت مختار:

    او در آغاز عمرش سرد و گرم زندگی را چشید و حوادث تلخ و شیرین آن را لمس کرد و در عصر قدرت اسلام رشد نمود و دوران کفر و جاهلیت را ندید و با آداب و تربیت اسلام ناب پرورش یافت و در مدینه و بالاخره در عراق تجارب بزرگی از حوادث اسلامی و تحولات سریع آن عصر را کسب نمود . اواز انحرافات و فجایعی که بعد از پیامبر در تاریخ اسلام به وقوع پیوست بخوبی آگاه بود و حق را از باطل تشخیص میداد.

    مختار مرد سیاست و تدبیر : علامه شریف القرشی درباره شخصیت مختار چنین می نویسد : مختار از مشهورترین شخصیتهای عرب می باشد که تاریخ اسلام او را معرفی نموده است. وی نقش بزرگی را در حوادث مهم سیاسی و اجتماعی عصر خویش ایفا نموده است ،  به طوری که چهره ی سیاسی ایشان در تعیین حوادث مهم و حرکتهای سیاسی و موضع گیریهای مشخص از روشن ترین چهره های تاریخ اسلام است . او با تدبیر و کفایت سیاسی خود ثابت کرد که مرد فکر و عمل است و همانگون    ه که بعضی از نویسندگان ، درباره او نوشته اند: مردی خوش فهم ،روان شناس ، با هوش و جامعه شناسی دقیق بود و لاملاً بر شیوه ها و عوامل تبلیغ و حرکت دادن جامعه آگاه بود . او همان گونه با احساسات مردم سخن میگفت که عقل های آنان را مخاطب قرار می داد . او تنها به روش های معمولی تبلیغ مانند شعر و خطابه و امثال آن اکتفا نکرد بلکه در تبلیغات خود به روش های عملی مانند تظاهرات مردم و جو سازی و ایجاد محیط خاص ،توجه زیادی داشت .      

     

    فصل سوم :

    مختار «کیسانی» نبود.

    از جمله تهمت های معروفی که به مختار زده اند این است که می گویند : او کیسانی بود و او را بنیانگذار مکتبی می دانند که به کیسانیه معروف است . در اینجا لازم است به معرفی کیسانیه و اعتقادات و طرز تفکر این گروه منحرف اشاره ای داشته باشیم. فرقه ی کیسانی معتقد به امامت محمد حنیفه فرزند امیرالمومنین (ع) است و امامت ائمه از امام سجاد تا فرزندان معصوم ایشان را قبول ندارند و میگویند : مختار معتقد به امامت محمد حنیفه بود و به امامت امام سجاد و سایر ائمه معصومین (ع) اعتقاد نداشت که این اصل کیسانیه عقیده ی است . متاسفانه دراکثر کتاب های ملل نحل که مؤلفین انها از اهل سنت هستند به مطالب فوق تصریح کرده اند و مختاررا شیعه ی کیسانی ، معرفی نموده اند و او را پیرومسلک «کیسانیه » و گاهی وی را بنیانگذارمکتب کیسانیه و یا مختاریه معرفی کرده اند .

    با توجه به قبول و عمل به روایاتی که در مدح و عظمت مختار از ناحیه ائمه معصومین (ع) رسیده است که علما بزرگ شیعه و محدثین طراز اول ما همه را روی هم رفته قبول کرده و روایات ذم را مردود دانسته اند . چگونه ممکن است او در مساله مهم امامت  انحرافی داشته باشد و نکته مهم دیگر این که منشا اکثر تهمت هایی که به مختار وارد شده از ناحیه علماءِ اهل سنت و آخوند های درباری خلفاء بوره است . مورخین و محدثین و صاحبان کتاب های ملل و نحل برادران اهل سنت با تمام قوا مختار و نهضت او را محکوم و وی را منحرف و او را با لقب کذاب یاد کرده اند . و خصوصاً دشمنان متعصبی از آنان ، که نسبت به شیعه عموماً و اهل بیت( علیه السّلام )  خصوصاً عناد و کینه دیرینه دارند ، مختار را به بدترین القاب و نسبت ها کوبیده اند و ما ارزشی نسبت به آنان قائل نیستیم .

    مختار مدعی وحی نبود .

    واز جمله تهمت هایی که بر ساحت مقدس مختار وارد کرده اند و بیش تر در کتاب های اهل سنت بر آن تاکید شده این است که مختار مدعی پیامبری و فرستاده خداست و جبرئیل با وحی بر او نازل میشود و روی این تهمت تبلیغات وسیعی علیه مختار شد .

    امّا آنچه از روایات و تواریخ معتبر بدست می آید این است که مختار هرگز مدعی نبوت یا نزول وحی برخورد نبوده است . و این یک تهمت نا شیانه و مغرضانه ای بیش نیست ، که این از ناحیه اشراف کوفه- که دستشان به خون شهدای کربلا آغشته بود – به او زده شد و سپس دستگاه اموی و همچنین دست اندرکاران ابن زبیر، برای ترور شخصیت مختار ، روی آن تبلیغات وسیعی به راه انداختند وآخوند های دربار اموی وجاعلین حدیث نیز بر آن صحه گذاشتند .

    چگونه معقول است کسی درکوفه ، مرکز مهم اسلامی آن روز ، در میان مسلمانان متعصب وآگاه و در حضور راویان و ناقلان حدیث و شاگردان مخلص امیر مومنان (ع) و شیعیان کوفه که حدود پنج سال پای منبر حضرت نشسته و تربیت شدهُ او بودند و در کنار ایشان جانفشانیها کردند ادعای نبوت کند ؟ و چگونه عقل قبول می کند که مختار با چنین ادعایی توانست مردم را با خود کند و آن قیام پیروزمندانه را رهبری نماید ؟ قطعاً اگر مختار چنین ادعایی داشت در همان ابتداء ، از سوی شیعیان و مسلمانان کوفه طرد می شد . در صورتی که می بینیم آن یاران مخلص اهل بیت (ع) و خونخواهان حسین (ع) تا آخرین لحظه حیات عمر مختار ، در کنار وی بودند و با جان و مال و اولاد خود ، از مختار و هدف مقدس او دفاع کردند .

    بالاتر از همه با توجه به این که روایاتی در مدح مختار از لسان ائمه (ع) و اهل بیت(ع) وارد شده و این که امام سجاد(ع) و امام باقر (ع) و امام صادق (ع)  او را با عظمت یاد می کردند و برای او طلب رحمت و مغفرت میکردند .

    مگر ممکن است کسی که مدعی وحی و نبوت باشد از ناحیه ، مورد ترحم و فضل قرار گیرد و علاوه بر این ها علمای بزرگ شیعه و متخصصان علم رجال مختار را ستوده و ایمان و عمل او را تایید کرده اند . و قطعاً اگر چنین ادعایی به مختار می چسبید مورد تائید ائمه هدی و علمای بزرگ اسلام واقع نمی شد .

    شاید علت عمده در  پیدایش این افتراءات به مختار سخنان مسجع و مقفی باشد که به او نسبت داده و نقل کرده اند که گاهی مختار کلماتی بر وزن آیات قرآن بیان میکرد و نوعی سجع و قافیه قرآنی به آن میداد . و همین سبب بروز و پیدایش این افتراء شده است که بعدها دشمنان روی آن تبلیغ کردند و آن را به عنوان این که مختار مدعی است که وحی به او نازل  می شود قلمداد کردند .

    اولاً : انتساب این کلمات موزون و مسَجَع به مختار با وزن قرآنی آن ، صد در صد قطعی نیست و به قول بعضی از بزرگان : این از ساخته های افسانه سرایان است .

    ثانیاً : مختار هرگز نمی گفت که این سخنان «وحی» است .

    ثالثاً : به صورت قرآن سخن گفتن و سجع بندی کردن ، دلیل وحی بودن نیست .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله قیام مختار

    فهرست:

     

    مقدمه                                                                                            1

    فصل اول

    بیوگرافی                                                                                         1

    فصل دوم

    شخصیت مختار                                                                                 2                                                                             

    فصل سوم

    مختار کیسانی نبود                                                                              3

    مختار مدعی وحی نبود                                                                         4

    فصل چهارم   

    قیام امام حسین (ع) منشاء بیداری مسلمین                                                   5

    بذر نهضت ها                                                       ‌‌‌                                                   6      

    عاشورا آغاز حرکت شیعه                                                                   7

    اوضاع آشفته عراق                                                                          7

    قیام توابین                                                                                     7

    نقش ایرانیان در نهضت مختار                                                                8

    فصل پنجم

    فلسفه قیام                                                                                    9

    فصل ششم

    مختار مدافع اهل بیت                                                                        9

    کوفه آشفته                                                                                  10

    مختار در زندان ابن زیاد                                                                     10

    به سوی حجاز                                                                                   11

    فصل هفتم

    مختار در مکه                                                                                     11 

    بیعت مشروط                                                                                   11

    فصل هشتم

    آغاز حرکت                                                                                    12

    پیوستن بقایای توابین به مختار                                                                   12

    پیام مختار                                                                                         12

    دعوت برای قیام                                                                                13

    مثنی در کنار مختار                                                                               13     

    بزرگترین پیروزی قبل از قیام                                                                   14

    تاریخ شروع قیام                                                                                14

    فصل نهم

    جنگ در کوفه                                                                                  14

    به سوی خانه مختار…                                                                           14

    ما باید زودتر دست به کار شویم                                                                                15

    اهداف اولیه قیام                                                                                15

    فرمان قیام                                                                                       15  

    در گیری با افراد حکومت نظامی                                                            16

    اعلام بسیج عمومی                                                                           16

    حلقه محاصره تنگ تر می شود                                                               17

    عقب نشینی و شکست دشمن                                                                17

    فصل دهم

    تسخیر شهر کوفه                                                                            18

    مراسم بیعت                                                                                  18

    سه جبهه در مقابل مختار                                                                     18

    فصل یازدهم

    توطئه در منزل «‌ شبث »                                                                  19

    عکس العمل مختار                                                                          19

    باز گشت ابراهیم اشتر به کوفه                                                          20

    پیروزی موقت دشمن                                                                       20

    جنگ کناسه                                                                               20

    پانصد اسیر                                                                                20

    فصل دواز دهم

    جنگ با حکومت شام                                                                    21

    اعزام  « ابراهیم اشتر »                                                                 21

    ارتش انقلاب به سوی …                                                                21

    فتح بزرگ یا کشته شدن « ابن زیاد »                                                 22

    سران شام کشته شدند                                                                   22

    نامه بشارت آمیز مختار به محمد حنیفه                                                   22

    استراتژی مختار                                                                            22

    شهادت مختار                                                                              23

    تاریخ شهادت                                                                             24

     

     

    منبع:

     « نام کتاب »                                                      «  نام مؤلف »

     

     1- الاخبار الطوال                                                        دینوری

      2-  امالی                                                                   شیخ مفید

      3- بحار الانوار                                                             مجلسی

      4- بهجه الامال                                                            حاج ملا علی  تبریزی

       5- تاریخ الاسلام                                                          دکتر حسن ابراهیم

      6- تاریخ سیاسی اسلام                                                   ابوالقاسم پاینده

      7- تاریخ طبری                                                            طبری

      8- تاریخ الفخری                                                         فخری

      9- تاریخ الیعقوبی                                                         یعقوبی

    10- تفسیر المیزان                                                          علامه طباطبایی

    11- حدیقه الشیعه                                                         مقدس اردبیلی

    12- حماسه حسینی                                                         استاد شهید مطهری

    13- رجال                                                                  سید بن طاووس

    14- رجال (خلاصه)                                                       علامه حلی

    15- عیون اخبار الراضا                                                      شیخ صدوق

    16- قیام توابین                                                            دکتر حسن بیضون

    17- لغتنامه                                                                دهخدا

    18- الملل والنحل                                                         شهرستانی

    19- مناقب                                                                ابن شهر آشوب

    20- منهج المقال ( رجال )                                               استر آبادی

    21- وقایع الایام                                                          محدث قمی     

تحقیق در مورد تحقیق مقاله قیام مختار, مقاله در مورد تحقیق مقاله قیام مختار, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله قیام مختار, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله قیام مختار, تحقیق درباره تحقیق مقاله قیام مختار, مقاله درباره تحقیق مقاله قیام مختار, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله قیام مختار, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله قیام مختار ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله قیام مختار
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت