تحقیق مقاله لیزر در بر هم کنش با ماده

تعداد صفحات: 15 فرمت فایل: word کد فایل: 7186
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: فیزیک
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله لیزر در بر هم کنش با ماده

    لیزرها به دلیل داشتن مشخصات ویژه ای که دارند می توانند به صورت های مختلف با مواد مختلف بر هم کنش نشان دهند. به این دلیل در کاربردهایی نیز  فرآوری مواد ، پزشکی ، جوش هسته ای ، و غیره از جایگاه خاصی برخوردار شده اند به عبارتی لیزرها ابزار قدرتمندی هستند که می توانند در صنعت برای جوش دادن ، سوراخ کردن ، جوش دادن و به عمل آوری گرمایی به کار روند. استفاده از لیزر به جای روشهای موسوم در قطع و جوش و سوراخ کردن از مزایایی برخوردار است که می توان به موارد زیر اشاره نمود. اولاً : نور لیزر یک انرژی تمیز می باشد و ضمن کار هیچگونه ناخالصی وارد نمی کنند. ثانیاً : انرژی حاصل از نور لیزر را می توان در           نقطه ای بسیار کوچک کانونی نمود و گرما را در سطح کوچکی متمرکز کرد. ثالثاً : مقدار انرژی به سادگی کنترل می گردد و رابعاً : نور لیزر می تواند از مواد شفاف عبور کند و بدون آنکه به محیط انرژی بدهد وارد محیط بعدی یا اعماق داخلی گردد. البته باید اشاره نمود ، که لیزرها وسایل نوری بسیار گران قیمت اند. و کار با آن نیز نیاز به تخصص خاص دارد که جنین چیزی در روش های معمول کمتر وجود دارد .

    نور لیزر می تواند بر روی مواد مختلف تاثیر گذار باشد. مواد می توانند از سخت ترین مواد مانند الماس تا نرم ترین آنها مثل پلاستیک ها را شامل شوند.

    برای مثال ، از لیزرها می توان در صنایع پلاستیک ، چرم و کاغذ استفاده کرد و سوراخ ها ، برشها با اشکال ظریف بر روی آن ها ایجاد کرد و یا می توان بر روی الماس سوراخ هایی به قطر چند میکرون ایجاد نمود. از کاربردهای جالب لیزرها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    1 لیزر به عنوان مته : باریکه های لیزر می توانند مانند مته عمل کنند و سوراخ هایی با ابعاد و اندازه های مختلف بر روی اجسام چه نرم و چه سخت ایجاد کنند و در این عمل سوراخ ها کاملاً صاف ، بدون خرده و بدون دندانه ساخته می شود . سوراخ هایی ریز برای افشانه های آثروسل جهت پراکندگی مایعات و گازها به کار می روند و گاهی قطر روزنه به حدود چند میکرون می رسد. با لیزرها می توان سوراخ هایی ریز و ظریفی بر یک عدسی تماسی ایجاد کرد تا مایعات آزادانه روی سطح چشم حرکت کنند و ضمناً دیده نیز نشوند.

    2 جوش کاری :  جوش دادن یا متصل کردن قطعات به یکدیگر از قطعات بسیار کوچک تا صفحات بزرگ در صنعت لازم و حائز اهمیت می باشد و با لیزرها می توان نقاط را به یکدیگر متصل نمود بدون آن که به نقاط مجاور آسیبی وارد شود. بسیاری از شرکت های اتومبیل سازی ، هواپیما سازی ، با استفاده از جوش لیزری با سرعت بسیار زیاد قطعات را به هم متصل می کنند که با روش های معمول امکان آن وجود ندارد.

    3 برش های لیزری :  برش اجسام با لیزر با سرعت و دقت بسیار زیاد انجام می شود لیزرها می توانند هر ماده ای را ببرند. بر خلاف برش هایی که به روش های معمول مثل تیغه های اره یا قوس الکتریکی انجام می شود ، برش های صاف تر و دقیق تر است. ضمناً به لبه های جدا شده از یکدیگر آسیبی نمی رساند. از لیزرها می توان در برش مواد سرامیکی برای صنعت الکترونیک استفاده نمود و یا می توان در برش لباس به صورت تولید انبوه استفاده کرد. مثلاً می توان بیش از چند صد دست لباس را با یک برش دقیق و به طور هم اندازه قطع نمود و در این حالت لبه ها سوزانده شده و نیازی به سر دوخت های بعدی نمی باشد . از مشخصات برش لیزری می توان به خودکار کردن فرآیند اشاره کرد زیرا به سادگی می توان از یک رایانه استفاده نمود که فرمان های لازم را به پرتو لیزری بدهد و عمل برش بر طبق برنامه تعیین شده انجام گردد.

    4 آلیاژ کاری سطحی :   می تواند با عملیات حرارتی توسط باریکه لیزری سطوح را پردازش نمود و یا نوع سطح را تغییر داد که در آن ماده دیگری برای سطح جسم اول ذوب شده با سطح نمونه آلیاژی با مشخصات دلخواه تولید می کنند.

    عملیات و فرآوری حرارتی لیزری می تواند باعث ایجاد سختی در جسم و آلیاژها گردد که از این خاصیت در ساخت چرخ دنده ها و سیلندرها با صافی و استحکام زیاد استفاده می شود.

    5 علامت گذاری و مینیاتوری :  از باریکه های پر قدرت لیزری می توان به عنوان ایجاد علامت بر سطح اجسام استفاده نمود و در نتیجه می توان حتی بر سطوح بسیار کوچک و ریز نقش های دلخواه را به وجود آورد. و یا بر سطح نوشته های ظریف و موئینه حک نمود .

    از لیزرها در تولید تراشه های الکترونیکی مانند ترانزیستورها استفاده می شود . به طوری که امروزه از لیزر در صنعت میکرو الکترونیک بهره های زیادی برده شده است.

    کد گذاری لیزری بر روی اجناس مختلف و یا مشابه نیز بسیار مرسوم شده است و به استفاده از نشانه های ثبت شده بر روی جسم و بازخوان آنها توسط یک لیزر می توان مشخصات و قیمت را تعیین کرد.

      از لیزرهای مهمی که در صنعت به کار برده می شود می توان به لیزر گازکربنیکCo2  با طول موج 6/10 میکرون و Nd:YAG با طول موج 1.06میکرون اشاره کرد . این دو لیزر می توانند در حالت پیوسته و یا تیپی انرژی لازم را تامین نمایند. البته ، باید اشاره کرد که امروزه صدها نوع لیزر ساخته و ممکن است مورد استفاده واقع شوند. اما ، چون دو لیزر فوق در طول موج مادون قرمز کار می کنند و اثرات حرارتی زیادی از خود بر جای می گذارند بیشتر مورد توجه اند.

    لیزر در پزشکی

    بکارگیری لیزر در پزشکی در دو دهه اخیر گسترش چشمگیری یافته است به طوری که در بعضی از شاخه های پزشکی استفاده از آن کاملاً رایج شده است و در بعضی موارد دیگر امکان بکارگیری آن مورد تحقیق و بررسی است.

    امواج الکترومغناطیس شامل امواج رادیویی ، مادون قرمز ، ماوراء بنفش و پرتو X و گاما سالها است که در خدمت پزشکی است. اما ، لیزرها به دلیل ویژگی های مهمی که دارند امروزه به سرعت مورد بهره برداری در پزشکی قرار گرفته اند. خاصیت تکافمی لیزر این امکان را فراهم می سازد که با انتخاب طول موج مشخصی که توسط رنگدانه معینی جذب می شود واکنشهای شیمیایی خاصی را تقویت و واکنشهای موجود دیگر را تضعیف نمود و این امر باعث می گردد که فرایند های بیوشیمیایی در جهت دلخواه سوق داده شود. خواص کانونی پذیری و درخشندگی زیاد باعث می شود که بتوان انرژی زیادی بر سطح بسیار کوچک در حد میکرون متمرکز و دما را بطور موضعی افزایش داد و یا آن که در مقیاس های کوچک حتی در حد سلولی به بررسی دگرگونی های انجام شده پرداخت. با لیزرها می توان حتی عناصر تشکیل دهنده یک سلول را تجزیه و تحلیل نمود.

    بطور کلی ، کاربرد لیزر در پزشکی بر اثرات گرمایی ، یونیزاسیون و نور شیمیایی آنها استوار است. در حالت اول فوتونهای لیزر توسط رنگدانه بافت جذب و باعث ارتعاشات مولکولی و اتمی می شوند که این حرکت مولکولی منجر به گرم شدن و ازدیاد درجه حرارت سلول و یا بافت        می شود.  برای مثال ، پرتو لیزر یون آرگون می تواند توسط رنگدانه های هموگلوبین و ملانین پوست جذب شود و به این دلیل می توان با این لیزر جراحی پلاستیک انجام دهند که در آن بافت های مرده ای که باعث چین و چروک شده اند حذف و بافتهای نیمه مرده به تحرک بیشتر وارد شوند و فعالیت بیشتری از خود نشان دهند. با لیزر می توان خالها و لکه های رنگی پوستی و زائد را حذف کرد و این به دلیل جذب پرتو لیزر توسط رنگدانه های موضعی می باشد.

    از مزایای کاربرد این تکنیک در ضایعات سطحی این است که عروق خونی اطراف برش منعقد می شوند و زمینه عمل بدون خونریزی را فراهم می شود. علاوه بر لیزر یونی ارگون از لیزرهای گاز کربنیک و Nd:YAGو لیزرهای اگزایمر برای جراحی پلاستیک استفاده می شود و بخصوص قابلیت جذب انرژی پرتو لیزر Co2 در تمام بافت های زنده و در تمام ضایعات سطحی پوستی و مخاطی وجود دارد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله لیزر در بر هم کنش با ماده

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    مقدمه ای بر لیزر دکتر ابراهیم عطاران کاخکی انتشارات دانشگاه فردوسی زمستان 83

تحقیق در مورد تحقیق مقاله لیزر در بر هم کنش با ماده, مقاله در مورد تحقیق مقاله لیزر در بر هم کنش با ماده, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله لیزر در بر هم کنش با ماده, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله لیزر در بر هم کنش با ماده, تحقیق درباره تحقیق مقاله لیزر در بر هم کنش با ماده, مقاله درباره تحقیق مقاله لیزر در بر هم کنش با ماده, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله لیزر در بر هم کنش با ماده, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله لیزر در بر هم کنش با ماده ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله لیزر در بر هم کنش با ماده
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت