تحقیق مقاله نانو تکنولوژی و جمهوری اسلامی ایران باید ها و نباید ها

تعداد صفحات: 19 فرمت فایل: word کد فایل: 7427
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: فیزیک
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نانو تکنولوژی و جمهوری اسلامی ایران باید ها و نباید ها

    1-      مقدمه

    نانو تکنولوژی، توانمندی تولید مواد، ابزارها و سیستم‌های جدید با در دست گرفتن کنترل در سطوح مولکولی و اتمی و استفاده از خواصی است که در آن سطوح ظاهر می‌شود. از همین تعریف ساده بر می‌آید که نانوتکنولوژی یک رشته جدید نیست، بلکه رویکردی جدید در تمام رشته‌هاست. از زمانی که فاینمن، فیزیکدان برجسته آمریکایی، ایده کار با اتمها و مولکولها را مطرح کرد [10] محققان جهان به کار در این عرصه روی آوردند. برای نانوتکنولوژی کاربردهایی را در حوزه‌های مختلف از غذا و دارو و تشخیص پزشکی و بیو تکنولوژی تا الکترونیک و کامپیوتر، ارتباطات، حمل و نقل، انرژی، محیط زیست، مواد، هوافضا و امنیت ملی برشمرده‌اند. کاربردهای وسیع این عرصه به همراه اثرات اجتماعی، سیاسی و حقوقی آن، این فناوری را به عنوان یک زمینه «فرارشته‌ای و فرابخشی» مطرح نموده است.

    2-      نانوتکنولوژی و کاربردهای آن

    علوم و فناوری نانو، عنصری اساسی در درک بهتر طبیعت در دهه‌های آتی خواهدبود. ازجمله موارد مهم در آینده، همکاریهای تحقیقاتی میان‌رشته‌ا‌ی، آموزش خاص و انتقال ایده‌ها و افراد به صنعت خواهدبود. بخشی از تأثیرات و کاربرد های نانو تکنولوژی به شرح زیر می‌باشد[2، 3، 5 و 6]:

    2-1-        تولید، مواد و محصولات صنعتی

     کارکرد منحصربه‌فرد باشند، انقلابی در مواد و فرآیندهای تولید آنها، ایجاد می‌کند. محقّقین قادر به ایجاد ساختارهایی از مواد

    مواد برای میله‌های شناساگر ژنتیکی یا زیستی در اکتشاف، جداسازی و تشخیص دارو کار می‌کنند و برخی متوجّه رهایش دارو هستند.

         نانوذرّات نیمه‌هادی یا نقاط کوانتومی، بر حسب اندازه

           در هنگام رهایی نوین بر پایه اصول و معماری جدید؛ بکارگیری کارخانجات مولکولی یا خوشه‌ا‌ی که مزیّت مونتاژ مواد در سطح نانو را دارند.

    نانوتکنولوژی تغییر بنیانی مسیری است که در آینده، موجب ساخت مواد و ابزارها خواهد شد. امکان سنتز بلوک‌های ساختمانی نانو با اندازه و ترکیب به دقّت کنترل‌شده و سپس چیدن آنها در ساختارهای بزرگتر، که دارای خواص وبیوسنتز و بیوفرآوری، راههای کلا" جدیدی برای ساخت محصولات شیمیایی و دارویی ارائه می‌دهند. گردهم‌آوری بلوک‌های ساختمانی زیستی به شکل مواد و ابزارهای مصنوعی، خواص موردنظر مواد را با کارکردهای زیستی تلفیق می‌کند.

    2-2-        پزشکی و بدن انسان

    رفتار مولکولی در مقیاس نانومتر، سیستمهای زنده را اداره می‌کند. یعنی مقیاسی که شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی و شبیه‌سازی کامپیوتری، همگی به آن سمت درحال گرایش هستند.

    نگرش‌های اخیر به سمت استفاده از ابزارها و سیستم های نانو ساختاری، پیشنهاد می‌دهد که فرآیند آزمایشگاهی کنونی توالی ژنی(genome sequencing) را به‌نحو شگرفی با استفاده از سطوح و ابزارهای "نانوساخته" (nanofabricated) کاراتر بسازیم. افزایش قدرت انسان برای ترسیم سرشت ژنتیکی یک فرد، روشهای شناسایی و درمان را دگرگون می‌کند.‌

     

    پیشرفتهای نانوتکنولوژیکی، به‌طور خاص مطالعات بنیادی زیست‌شناسی و پاتولوژی سلولی را تقویت خواهدکرد. در نتیجه پیشرفت ابزارهای تحلیل‌گر جدید که قادر به شناسایی جهان نانومتر باشند، این امر بسیار محتمل خواهدبود که بتوان خواص شیمیایی و مکانیکی سلولها  (ازجمله فرآیندهایی مثل تقسیم سلولی و غیره) را اندازه‌گیری و تغییر داد. این قابلیت‌ها تکمیل‌کننده (و به شدّت پشتیبانی‌کننده) تکنیکهای مرسوم در علوم حیات هستند.

    مواد زیست‌سازگار با کارآیی بالا، از توانایی بشر در کنترل نانو ساختارها حاصل خواهدشد. نانومواد سنتزی معدنی و آلی را مثل اجزای فعّال، می‌توان برای اعمال نقش تشخیصی (مثل ذرات کوانتومی که برای مرئی‌سازی بکار می‌رود) درون سلولها وارد نمود.

    افزایش توان محاسباتی بوسیله نانوتکنولوژی، ترسیم وضعیت شبکه‌های ماکرومولکولی را در محیط‌های واقعی ممکن می‌سازد. اینگونه شبیه‌سازی‌ها برای بهبود قطعات کاشته‌شده زیست‌سازگار در بدن و جهت فرآیند کشف دارو، الزامی خواهدبود.

    2-3-        دوام‌پذیری منابع: کشاورزی، آب، انرژی، مواد و محیط زیست پاک

    نانوتکنولوژی چنانچه ذکر شد، منجر به تغییراتی شگرف در استفاده از منابع طبیعی، انرژی و آب خواهد شد و پساب و آلودگی را کاهش خواهدداد. همچنین فنّاوری‌های جدید، امکان بازیافت و استفاده مجدد از مواد، انرژی و آب را فراهم خواهند کرد.

    در زمینه محیط زیست، علوم و مهندسی نانو، می‌تواند تأثیر قابل ملاحظه‌ا‌ی، در درک مولکولی فرآیندهای مقیاس نانو که در طبیعت رخ می‌دهد؛ در ایجاد و درمان مسائل زیست‌محیطی از طریق کنترل انتشار آلاینده‌ها؛ در توسعه فنّاوری‌های "سبز" جدید که محصولات جانبی ناخواسته کمتری دارند و یا در جریانات و مناطق حاوی فاضلاب، داشته‌باشد. لازم به ذکراست، نانوتکنولوژی توان حذف آلودگی‌های کوچک از منابع آبی (کمتر از 200 نانومتر) و هوا (زیر 20 نانومتر) و اندازه‌گیری و تخفیف مداوم آلودگی در مناطق بزرگتر را دارد.

    در زمینه انرژی، نانوتکنولوژی می‌تواند به‌طور قابل ملاحظه‌ا‌ی کارآیی، ذخیره‌سازی و تولید انرژی را تحت تأثیر قرار داده مصرف انرژی را پایین بیاورد. به عنوان مثال، شرکتهای مواد شیمیایی، مواد پلیمری تقویت‌شده با نانوذرات را ساخته‌اند که می‌تواند جایگزین اجزای فلزی بدنه اتومبیلها شود. استفاده گسترده از این نانو کامپوزیت‌ ها می‌تواند سالیانه 5/1 میلیارد لیتر صرفه‌جویی مصرف بنزین به ‌همراه داشته‌باشد.

    یا انتظار می‌رود تغییرات عمده‌ا‌ی در فنّاوری روشنایی در 10 سال آینده رخ دهد. می‌توان نیمه‌هادی‌های مورد استفاده در دیودهای نورانی (LEDها) را  به مقدار زیاد در ابعاد نانو تولید کرد. در امریکا، تقریبا" 20% کل برق تولیدی، صرف روشنایی (چه لامپهای التهابی معمولی و چه فلوئورسنت) می‌شود. مطابق پیش‌بینی‌ها در 10 تا 15 سال آینده، پیشرفتهایی از این دست می‌تواند مصرف جهانی را بیش از 10% کاهش دهد که 100 میلیارد دلار در سال صرفه‌جویی و 200 میلیون تن کاهش انتشار کربن را به‌همراه خواهدداشت.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نانو تکنولوژی و جمهوری اسلامی ایران باید ها و نباید ها

    فهرست:

     

    ندارد
     

     

    منبع:

    [3]WTEC, “Review of U.S. R&D Status and Trends in Nanoparticles, Nanostructured Materials, and Nanodevices.” Siegel, R., E. Hu, M. Roco and G. Holdridge, Loyola University, Baltimore, Maryland, 1997.

    [4]NSTC (U.S. National Science and Technology Council), 2000, "National Nanotechnology Initiative: The Initiative and Its Implementation Plan", Washington, D.C., 2000.

    [5]R.W. Siegel, E. Hu and M.C. Roco, 1999, "Nanostructure Science and Technology", NSTC, Washington, D.C. (also Kluwer Academic Publ., Boston), 1999.

    [6]M.C. Roco, W. Bainbridge 2001, “Societal Implications of Nanoscience and Nanotechnology”, NSF Report, Kluwer Academic Publishers, Boston

    [7]M.C. Roco, "International Strategy for Nanotechnology Research and Development ", J. of Nanoparticle Research, Kluwer Academic Publ., Vol. 3, No. 5-6, pp. 353-360, 2001.

    [8]M.C. Roco, "A Frontier for Engineering", J. of , May 2001.

    [9] IWGN Workshop Report

    [10]Feynman, R., “There is plenty of room at the bottom”, Caltech Institute, 1959, URL: http://www.zyvex.com/nanotech/feynman.html.

    [11]Richard H. Smith, “A Policy Framework for Developing a National Nanotechnology Program”MSc. Thesis, Virginia Polytechnic Institute and State University,

    سایتهای اینترنتی

    [12]http://www.nano.org.uk/

    [13]http://www.nano.gov/

    [14]http://www.tco.gov.ir/nano/

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نانو تکنولوژی و جمهوری اسلامی ایران باید ها و نباید ها, مقاله در مورد تحقیق مقاله نانو تکنولوژی و جمهوری اسلامی ایران باید ها و نباید ها, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نانو تکنولوژی و جمهوری اسلامی ایران باید ها و نباید ها, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نانو تکنولوژی و جمهوری اسلامی ایران باید ها و نباید ها, تحقیق درباره تحقیق مقاله نانو تکنولوژی و جمهوری اسلامی ایران باید ها و نباید ها, مقاله درباره تحقیق مقاله نانو تکنولوژی و جمهوری اسلامی ایران باید ها و نباید ها, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نانو تکنولوژی و جمهوری اسلامی ایران باید ها و نباید ها, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نانو تکنولوژی و جمهوری اسلامی ایران باید ها و نباید ها ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نانو تکنولوژی و جمهوری اسلامی ایران باید ها و نباید ها
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت