تحقیق مقاله حکیم ابوالقاسم حسن بن علی طوسی معروف به فردوسی

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: word کد فایل: 7671
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله حکیم ابوالقاسم حسن بن علی طوسی معروف به فردوسی

     (حدود ۳۲۹ تا حدود ۴۱۰ هجری قمری)، شاعر حماسه‌سرای ایرانی و گوینده شاهنامه فردوسی است که مشهورترین اثر حماسی فارسی است و طولانی‌ترین منظومه به زبان فارسی تا زمان خود بوده است. او را از بزرگ‌ترین شاعران فارسی‌گو دانسته‌اند.

    زندگی

    در مورد زندگی فردوسی افسانه‌های فراوانی وجود دارد که چند علت اصلی دارد. یکی این که به علت محبوب نبودن فردوسی در دستگاه قدرت به دلیل شیعه بودنش، در قرن‌های اول پس از پایان عمرش کمتر در مورد او نوشته شده است، و دیگر این که به علت محبوب بودن اشعارش در بین مردم عادی، شاهنامه‌خوان‌ها مجبور شده‌اند برای زندگی او که مورد پرسش‌های کنجکاوانه مردم قرار داشته است، داستان‌هایی سرِهم کنند

    تولد

    بنا به نظر پژوهشگران امروزی، فردوسی در حدود سال ۳۲۹ هجری قمری در روستای باژ در نزدیکی طوس در خراسان متولد شد.

    استدلالی که منجر به استنباط سال ۳۲۹ شده است شعر زیر است که محققان بیت آخر را اشاره به به قدرت رسیدن سلطان محمود غزنوی در سال ۳۸۷ قمری می‌دانند:

     

    بدانگه که بُد سال پنجاه و هشت

     

    نوان‌تر شدم چون جوانی گذشت

    [...]

     

    فریدون بیداردل زنده شد

     

    زمین و زمان پیش او بنده شد

    و از این که فردوسی در سال ۳۸۷ پنجاه و هشت ساله بوده است نتیجه می‌گیرند او در حدود سال ۳۲۹ متولد شده است.

    تولد فردوسی را نظامی عروضی، که اولین کسی است که درباره فردوسی نوشته است، در ده «باز» نوشته است که معرب «پاژ» است. منابع جدیدتر به روستاهای «شاداب» و «رزان» نیز اشاره کرده‌اند که محققان امروزی این ادعاها را قابل اعتنا نمی‌دانند. پاژ امروزه در استان خراسان ایران و در ۱۵ کیلومتری شمال مشهد قرار دارد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله حکیم ابوالقاسم حسن بن علی طوسی معروف به فردوسی

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله حکیم ابوالقاسم حسن بن علی طوسی معروف به فردوسی, مقاله در مورد تحقیق مقاله حکیم ابوالقاسم حسن بن علی طوسی معروف به فردوسی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله حکیم ابوالقاسم حسن بن علی طوسی معروف به فردوسی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله حکیم ابوالقاسم حسن بن علی طوسی معروف به فردوسی, تحقیق درباره تحقیق مقاله حکیم ابوالقاسم حسن بن علی طوسی معروف به فردوسی, مقاله درباره تحقیق مقاله حکیم ابوالقاسم حسن بن علی طوسی معروف به فردوسی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله حکیم ابوالقاسم حسن بن علی طوسی معروف به فردوسی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله حکیم ابوالقاسم حسن بن علی طوسی معروف به فردوسی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله حکیم ابوالقاسم حسن بن علی طوسی معروف به فردوسی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت