تحقیق مقاله مغلوب علم خویش

تعداد صفحات: 10 فرمت فایل: word کد فایل: 7690
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مغلوب علم خویش

    چه درد بوده است در جانهای ایشان که چنین کارها و از این شیوه سخن ها از دل ایشان به صحرا آمده است... تذکره الاولیاء عطار

    مقدمه

    بزرگان قلمرو معرفت، به واسطه طنین وجودی که در تاریخ زمانه خویش و بعد از آن دارند همواره در معرض قضاوت قرار دارند ، آنان را هرکسی به اندازه وسع روزن خویش می نگرد، و شگفتا که گاه در هنگامه این  قضاوت ها ، خفاشان نیز جرأت می یابند و در مسند داوری خورشید می نشینند و با توصیفات خود، قدرت دید و بینش خود را ابراز می دارند و آنچه می بینند و می کنند چیزی جز قدر بینایی خویش نیست.

    مادح خورشید مداح خود است                                    که دو چشمم روشن و نامرمد است

    طیف قضاوت کنندگان

    بررسی تاریخ گذشته و معاصر نشان می دهد که پیرامون آراء و احوال بزرگان سه دسته افراد قضاوت کرده و می کنند:

    الف) عوامان و مردم عادی کوچه و بازار که به نوعی اندیشه های بزرگان با زندگی آنها پیوند می خورد و نوعی چالش درونی را برای آنها بوجود می آورد و آنها را دچار سؤال می کند.

    ب) صاحبان قدرت و سیاست ورزانی که آراء و عملکرد بزرگان حوزه معرفت با ایدئولوژی مورد تأکید آنها رابطه پیدا می کند، خواه نسبتی تأکید کننده یا تضعیف کننده.

    ج) صاحبان آراء و اندیشه ورزانی که با آن بزرگان معاصرند یا سالها بعد از طریق آثار و اقوال، نسبت به آنها آگاهی پیدا می کنند و اعلام موضع می نمایند.

    معیارهایی برای فهم دقیق قضاوت های بزرگان

    بزرگان قلمرو علم و عرفان را از سه منظر می توان مورد قضاوت قرار داد:

    الف) تاریخچه زندگی پر فراز و نشیب آنها

    ب) بررسی آثار به جا مانده از آنان و گزارش های دیگران از آراء افکار و احوال آنها

    ج) حدیث نفس ها، گلایه ها، و گفتگوهای تنهایی آنها با خویش

    پیداست هر یک از این منظرها، ما را با ابعادی از شخصیت بزرگان آشنا می کند و قلمروهای ناشناخته روحی و ابعاد حقیقی تری از حیات آنها را آشکار می سازد.

     گاه در متون بزرگان قضاوت هایی نسبت به همدیگر دیده می شود که از دو دیدگاه پذیرش آنها مشکل می نماید:

    1) هم را ستایی نوع نگاه آن بزرگان به جهان

    گاه مشاهده می شود بزرگی چیزهایی را نفی کرده است که خود او هم کم و بیش دارای همان افکار و نظرات بوده است ، لذا این تردید را پیش می آورد که آیا این بزرگان با توجه به محدودیتهای جهان گذشته با تمام احوال و آثار همدیگر آشنا بوده اند که اینگونه قضاوت کرده اند؟ مبادا که این آراء مربوط به مقطعی از عمر آن بزرگان باشد و سخن های نهایی آنها نباشد؟....

    2) تشابه در سرنوشت و زندگی بزرگان

    بررسی شیوه زندگی، نوع تعاملات و پیامدهای زندگی بزرگان، ما را در جهت حدس هایی پیرامون آنها هدایت می کند، هر چه نوع زندگی و سبک و سیاق زندگی بزرگان با هم تشابه بیشتری داشته باشد ، می توان آراء آنها را نسبت به همدیگر در فضای مفهومی نزدیک تری مورد بررسی قرار داد.

    پیداست که این تشابه را تنها می توان در خطوط کلان زندگی بزرگان پی گرفت و باور داشت که آنها سلیقه ها و شیوه های تفسیر و تأویل های ویژه ای برای فهم پدیده های جهان داشته اند.

    این قضاوت ها گاه به نقد و نظر شفاهی آراء و اندیشه ها محدود می شده است و گاه به مناظره ها و جدالهای قلمی علمی نیز کشانده می شده و گاه که مواضع این بزرگان با قدرت و اندیشه های تبلیغی آنها تعارض می یافته است دادگاههای فرمایشی برای محکومیت این بزرگان بر پا می شده است تا قلم بدستان مداح بتوانند از عدالت حاکمان در برخورد آزاد اندیشانه با آراء مخالفان سخن بگویند.

     شمس تبریزی و داوریهای او در رابطه با بزرگان

    شمس تبریزی که به تعبیر «خرقه پوش صحبت» است ، قلندری بی محابا و تند و تیز، کم حوصله، تندخو، یک دنده، پرخاشگر، سخت گیر و انعطاف ناپذیر است... اما همین مرد خشن هنگام تنبیه در دل آرزو دارد کاش او را از خطای دیگران آگاه نمی‌ساختند. در کتاب مقالات شمس که گفتارهای شفاهی او به مناسبت های گوناگون است گاه در مسند داوری و قضاوت پیرامون بزرگان می نشیند، ظاهر این قضاوتهای صریح و بریده و بی پرده نشان می دهد که این قضاوت ها گاه در پاسخ به سؤالاتی که مطرح شده اند،آمده اند و یا در لابلای کلام به آنها اشاراتی رفته است. جنس این قضاوت ها از نوع تحلیل علمی و موشکافانه مستند به آثار این بزرگان نیست، بلکه غالبا نتیجه تعاملات ، دیدارها ، شنیده ها، و محک زنیهای تجربه های فردی شمس با این بزرگان است. گاه ظاهر اظهار نظرهای او به قول خودش آمیخته به « نخوت درویشی » است که « محمد رسول ا...» نیز در این ایام مهار او را رها کرده است تا هر چه می کند بکند، گاه خود او گلایه می کند « آنها که با اولیاء حق عداوت می کنند پندارند در حق ایشان ، بدی می کنند» 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مغلوب علم خویش

    فهرست:

     

    ندارد.
     

    منبع:

    ) سهروردی: یحیا«حکمت الاشراق» ترجمه و شرح دکتر سید جعفر سجادی، انتشارات دانشگاه تهران

    2) تدین، عطاا... «سهروردی ،شیخ اشراق» انتشارات تهران

    3) عباسی داکانی، پرویز «شرح قصه غربت غربی»، نشر تندیس 1381

    4) تبریزی ، شمس «مقالات شمس» ضیاء موحد، انتشارات خوارزمی

    5) مدرس صادقی، جعفر « قصه های شیخ اشراق» نشر مرکز

    ارائه شده در همایش عرفان، اسلام، ایران و انسان معاصر ونکوداشت شیخ شهاب الدین سهروردی بهمن 83

    http://www.khaki.ir/pages/articeladabi/12.htm

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مغلوب علم خویش, مقاله در مورد تحقیق مقاله مغلوب علم خویش, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مغلوب علم خویش, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مغلوب علم خویش, تحقیق درباره تحقیق مقاله مغلوب علم خویش, مقاله درباره تحقیق مقاله مغلوب علم خویش, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مغلوب علم خویش, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مغلوب علم خویش ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مغلوب علم خویش
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت