تحقیق مقاله طرح یک پرسش پیرامون میزگرد تعامل دین و ادبیات داستانی

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: word کد فایل: 7725
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله طرح یک پرسش پیرامون میزگرد تعامل دین و ادبیات داستانی

    مقدمه میزگرد را می توان از دو منظر به داوری نشست:

    الف) شیوه گفتگو و تعامل بین اعضا و چگونگی پیش رفت بحث

    ب) محتوای مباحث مطرح شده

    نگارنده قصد ورود به قضاوت پیرامون بند الف و چند و چون ورود و خروج اعضای جلسه در بحث را ندارد، هر چند برای او باور کردنی نیست بزرگان عرصه معرفت در تعاملات یک جلسه نقد و بررسی،از عبارت های «تو سرم نزن» اینجا «بحث ریاکارانه است»، «مغالطه نکن»،«اینها یک خطابه بیش نیست» بهره گیرند. نکته جالب این است که گاه لحن کلام در این میزگرد به گونه ای که حکایت از نوعی گفتگوی ماقبل میزگرد می کند و همین امر خواننده را دچار مشکل می سازد و شواهدی دال بر این موضوع در متن پیداست مثلاً: ابک: مستور تعریف خود را از ادبیات دینی... بگوید و این که آیا مؤلفه هایی را می تواند بر آن چه در جلسه قبل به آن اشاره شد، اضافه و طرح کند.

    مستور: متن تنظیم شده جلسه قبل را با دقت مطالعه کردم.

    ابک: آقای دینانی در اینجا می خواهیم نظرشما را بدانیم، در جلسه پیش یک پرسش استفهامی مطرح کردید...

    با تأمل بر چنین نکاتی است که می توان فهمید بخشی از بر افروختگی حاکم بر جلسه ناشی از تعارضات جلسه قبلی است بهتر بود جلسه به گونه ای اداره نمی شد که تا آنجا پیش برود که کار به استفاده از [.....] بکشد،و خواننده از خود بپرسد که سوابق بحث چیست؟

    دغدغه اصلی

    به نظر می رسد که دغدغه اصلی این جلسه جستجوی نوعی تعریف برای دین است که از آن منظر بتوان ادبیات دینی را از میان دیگر اقسام ادبیات بازشناسی کرد:

    در این میزگرد پیداست که تعامل اصلی میان جناب آقای دکتر دینانی و جناب آقای مستور اتفاق افتاده است، و دیگر عزیزان شرکت کننده به گونه ای نظاره گرانی در تعریف دین گاه فعال و گاه خاموشند و همین امر روند غنایی جلسه را دچاربحران فقدان دیدگاههای متنوع نموده است.

    آقای دکتر دینانی می فرمایند:

    «دین از نظر من نزول غیب است، ما باید به لحاظ تکیه بر برهان عقلی، به یک عالم غیبی برسیم... و آن غیب حاکم است بر شهادت»....

    که این تعریف استاد به نظر ناظر است بر استنباطی از آیه 3 سوره بقره:

    الذین یؤمنون بالغیب...

    و اما آقای مستور با رویکرد تحلیلی و فروکاهنده، دین را به سه مقوله «ایمان، معنویت و اخلاق معطوف به خداوند» می کاهد که البته همانطور که خودشان می فرمایند گویی پیش از دغدغه دریافت صحیح از دین، نگرانی دیگری دارند و آن دستیابی به پاسخی برای  به این سؤال است که آیا ادبیات دینی وجود خارجی دارد یا نه؟ و بر این باورند که اگر این تقسیم بندی را بپذیریم «آن وقت می توانیم به تعریفی از ادبیات دینی برسیم»

    ابهام در مؤلفه های دین

    به نظر می رسد که در این گفتگو مؤلفه های آقای مستور باید مورد تحلیل حاضران قرار می گرفت تا در فضای مفهومی این مؤلفه ها قلمروهایی برای تبیین داستان دینی فراهم آید. بطور گذرا از آن رد شده است:

    1) باید دانست که معنویت معادل دین نیست، معنویت نوعی گرایش آدمی به مطلق است که می تواند بقول سپهری نوعی گوش دادن به «ترنم مرموزی» باشد که در عالم زمزمه می شود، گرایشی که انسان را جستجوی «هیچ ملایم» بکشاند یا روح ویژگیهای طبیعت که «تائو» باشد، این گرایش ضرورتاً در چارچوب تعالیم وحیانی انبیاء نیست. در جهان امروز،بسیار کوشیده می شود که نیاز به مطلق گرایی با صورتبندی تکنیکی از روشهای ذن و یوگا... بصورت آئین های مدرن جایگزین دین شود.

     2)  ایمان را دو نوع می توان معنی کرد:

     اصولاً ایمان و کفر در فضای عقیده به وحی الهی معنا پیدا می کند و در ادیان غیر وحیانی این مفاهیم معنا ندارد البته متکلمان اسلام در همه مواردی که به کتاب و سنّت استناد کرده اند، آگاه یا ناآگاه بر یک سلسله مقبولهای پیشین تکیه داشته اند ولی این مطلب که یک امر گریز ناپذیر در تفسیرهر متنی است در اینجا مورد نظر ما نیست. و امّا عرفای اسلام، آنان از «ایمان» به گونه ای کاملاً متفاوت با متکلمان سخن گفته اند. در نظر آنان جوهر ایمان نه «شهادت دادن» است نه«عمل به تکلیف» و نه«معرفت فلسفی». آنان می گویند: جوهر ایمان عبارت است از «اقبال آوردن به خداوند و اعراض نمودن از همه اغیار».

    این اقبال عبارت است از گونه ای جهت گیری وجودی که سراسر هستی آدمی را فرا می گیرد و زیستن جدیدی را برای وی به ارمغان می آورد.

    1-2) نوعی اعتراف به ادعای یک نبی و اخباری که از تماس با غیب می گیرد. این چنین تعریفی،خواسته خداوند متشخص در حیطه ادیان است.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله طرح یک پرسش پیرامون میزگرد تعامل دین و ادبیات داستانی

    فهرست:

     

    ندارد.
     

    منبع:

    چاپ شده در روزنامه شرق شماره 435، 22 اسفند 1383

    http://www.khaki.ir/pages/articeladabi/8.htm

     

تحقیق در مورد تحقیق مقاله طرح یک پرسش پیرامون میزگرد تعامل دین و ادبیات داستانی, مقاله در مورد تحقیق مقاله طرح یک پرسش پیرامون میزگرد تعامل دین و ادبیات داستانی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله طرح یک پرسش پیرامون میزگرد تعامل دین و ادبیات داستانی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله طرح یک پرسش پیرامون میزگرد تعامل دین و ادبیات داستانی, تحقیق درباره تحقیق مقاله طرح یک پرسش پیرامون میزگرد تعامل دین و ادبیات داستانی, مقاله درباره تحقیق مقاله طرح یک پرسش پیرامون میزگرد تعامل دین و ادبیات داستانی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله طرح یک پرسش پیرامون میزگرد تعامل دین و ادبیات داستانی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله طرح یک پرسش پیرامون میزگرد تعامل دین و ادبیات داستانی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله طرح یک پرسش پیرامون میزگرد تعامل دین و ادبیات داستانی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت