تحقیق مقاله مدیریت استراتژیک - آموزه‏ هایی از بهترین شرکت‏ های ناشناخته جهانی

تعداد صفحات: 17 فرمت فایل: word کد فایل: 8226
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مدیریت
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مدیریت استراتژیک - آموزه‏ هایی از بهترین شرکت‏ های ناشناخته جهانی

    چکیده

    تفکر غالب برای تحلیل چگونگی شکل‏گیری و محتوای استراتژی شرکتهای کوچک و متوسط بر محور‏هایی استوار است که شکل‏گیری استراتژی ها را، حاصل انفعال و یا انباشت تدریجی تجربیات مدیرانی می پندارند که غالبا مالک شرکتها نیز هستند.

    آشکار شدن رهبران بزرگ جهانی در بازارهای تخصصی کوچک،بازنگری در نگرشهای مربوط به شرکتهای کوچک و متوسط را ضروری ساخته است. شرکتهای کوچک گمنامی وجود دارند که از مفروضات مدیریت نوین پیروی نمی‏کنند و در عین حال رهبران پرمنفعت بازارهای خویش هستند. آنان استراتژی های دگرگونه‏ای را به‏کار می‏گیرند که مهمترین مشخصه آنها عدم انفعال در برابر محیط است.

     

     

    مقدمه
    در اقتصاد جهانی دانش ‏محور،نقشی اساسی برای شرکتهای کوچک و متوسط در نظر گرفته شده است. رقابت‏پذیری آتی کشورها به توان تولید دانش و به‏کارگیری آن بستگی خواهد داشت.اکنون شرکتهای کوچک و متوسط از جایگاه ویژه‏ای در عرصه تولید دانش و به کارگیری آن و افزایش توان رقابت‏پذیری کشورها برخوردار هستند.

    در ادبیات مدیریت استراتژیک، مکاتب و رویکردهای گوناگونی ظهور کرده‏اند که اغلب در فضای کسب‏وکارهای بزرگ توسعه یافته‏اند. ویژگیهای کسب‏وکارهای کوچک باعث شده است تا چنین رویکردهایی از کارآمدی مناسبی برای آنان برخوردار نباشند. شرکتهای کوچک نسخه‏های کوچکتر شرکتهای بزرگ نیستند و از ماهیت متفاوتی برخوردارند. تفاوت ماهوی، کاربرد بسیاری از متدولوژی ها و ابزار مناسب شرکتهای بزرگ را برای شرکتهای کوچک نامناسب می‏نماید.

    در بررسی فرایند شکل‏گیری و محتوای استراتژی های شرکتهایی کوچک و متوسط نیز،تفکر غالب بر حول محور استراتژی هایی است که از روی انفعال و تطابق و بر اساس یادگیری تدریجی مالک مدیران آشکار می‏شوند.

     

    ضرورت بازنگری در نگرشهای مربوط به شرکتهای کوچک و متوسط برای بقا و برتری در بازارها با آشکار شدن رهبران بزرگ جهانی در بازارهای تخصصی کوچک،بیش از پیش احساس می‏شود.
    در نوشتار حاضر تلاش خواهیم کرد تا این فرض که شرکتهای کوچک بایستی از غولها بیاموزند را معکوس کرده و نگاهی متفاوت را از استراتژی های رقابتی شرکتهای کوچک و متوسط معرفی کنیم.

     

    مفروضات رایج استراتژی شرکتهای کوچک و متوسط

    بر مطالعه نحوه پیدایش و محتوای اصول رقابتی شرکتهای کوچک و متوسط مفروضاتی حاکم است که با ظهور دسته جدیدی از شرکتهای گمنام لزوم بازنگری در آنها احساس می‏شود. برخی از این مفروضات به شرح ذیل هستند:

    تداوم و بقا مهمتر از رشد: تمرکز اصلی تحقیقات در بررسی تجاری شرکتهای کوچک بر استراتژی هایی است که «فرایند رشد» را تحت پوشش قرار می‏دهند. در این بررسیها پیشرانه‏های رشد شناسایی می‏گردند. همچنین مشخص می‏شود که چه نوع استراتژی هایی برای رشد توسط شرکتهای کوچک موفق اتخاذ می‏شوند.

    به نقل از مجله «فورچون»، دغدغه اغلب کارآفرینان بیش از آنکه تنظیم سازمان باشد،ساختن آن است. برای آنها توسعه، یک وسواس و حتی گاه یک بیماری است که مبتنی بر وسواس فکری آنها برای یافتن ثروت و ایجاد یک امپراتوری مورد توجه قرار می‏گیرد (1).

     

    استراتژی هایی که به تداوم و بقا شرکت می‏انجامند کمتر مورد توجه قرار گرفته‏اند و این در حالی است که «تلاش برای تداوم و بقا» متداولترین اتفاقی است که در تعداد زیادی از شرکتهای کوچک روی می‏دهد (2). از طرفی برای اکثر مالک مدیران رشد و توسعه اولویت اصلی محسوب نمی‏شود.
    «پیتر دراکر» نیز معتقد است «مزایای کوچک بودن در حال افزایش است. زمانی که نگاه می‏کنید که چه کسی صادر می‏کند در می‏یابید که شرکتهای بزرگ نیستند که تنها عالی عمل می‏کنند اما به غیر از چند شرکت بزرگ تمامی کالاهای صادراتی در شرکتهای متوسط ساخته می‏شوند که بسیار تخصصی هستند. من فکر می‏کنم شرکتهای بزرگ محو خواهند شد اما من کسب‏وکارهای بیشتر و بیشتری را ملاحظه می‏کنم که در آن اندازه متوسط شرکتها بسیار بهتر است. تلاش برای بزرگ بودن به سهولت نتایج را پخش می‏کند و سودآوری را نابود می‏سازد.» (3)
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مدیریت استراتژیک - آموزه‏ هایی از بهترین شرکت‏ های ناشناخته جهانی

    فهرست:

     

    ندارد.
     

    منبع:

     

    1- علی احمدی علیرضا، فتح الله مهدی،تاج الدین ایرج،نگرشی جامع بر مدیریت استراتژیک،تولید دانش،چاپ اول،پاییز 82

     

    2 - Curran James،Small business strategy,Kingston University
    3 - Simon Hermann,Hidden Champions. Lessons from 500 of the world’s companies،Harvard Business School Press,1996best unknown
    4- D.Frizelle ,Business Strategy-do SMEs face special problems?,Institute for Manufacturing,University of. Cambridge,Mill,Manufacturing Information Systems Preceeding of the SMESME international Conference/Adlborg University ,Denmark،May 2001
    5 - Sainidis Eustathios،Gill Raj،White Anthony ,Emergent Strategies In SMEs،,Engenering group ,Middlesex University ,Manufacturing Information Systems Preceeding of the SMESME international Conference/Adlborg University ,Denmark،May 2001
    6- کازومانو مایکل،مارکیدز کنستانتین،تفکر راهبردی (برای عصر آتی)،مرتضی عماد زاده،فصلنامه مدیرساز،شماره12
    7- What you can learn from the best european companies,The Quarterly NewsLetter for the Eroupean High-Tech community,Q1,2005
    8-Simon Hermann،Hidden Champions,What Polish Firms can learn from the world’s
    best unknown companies,WSPIZ-Business School,Warszawa November 2002

    - احمد الهیاری: کارشناس ارشد مدیریت صنعتی - سازمان صنایع دفاع

    - علی کردی نژاد: کارشناس مدیریت صنعتی – سازمان صنایع دفاع

    http://www.imi.ir/tadbir/tadbir-163/article-163/3.asp

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مدیریت استراتژیک - آموزه‏ هایی از بهترین شرکت‏ های ناشناخته جهانی, مقاله در مورد تحقیق مقاله مدیریت استراتژیک - آموزه‏ هایی از بهترین شرکت‏ های ناشناخته جهانی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مدیریت استراتژیک - آموزه‏ هایی از بهترین شرکت‏ های ناشناخته جهانی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مدیریت استراتژیک - آموزه‏ هایی از بهترین شرکت‏ های ناشناخته جهانی, تحقیق درباره تحقیق مقاله مدیریت استراتژیک - آموزه‏ هایی از بهترین شرکت‏ های ناشناخته جهانی, مقاله درباره تحقیق مقاله مدیریت استراتژیک - آموزه‏ هایی از بهترین شرکت‏ های ناشناخته جهانی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مدیریت استراتژیک - آموزه‏ هایی از بهترین شرکت‏ های ناشناخته جهانی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مدیریت استراتژیک - آموزه‏ هایی از بهترین شرکت‏ های ناشناخته جهانی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مدیریت استراتژیک - آموزه‏ هایی از بهترین شرکت‏ های ناشناخته جهانی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت