تحقیق مقاله دانشگاه مجازی

تعداد صفحات: 38 فرمت فایل: word کد فایل: 8848
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۱۶,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله دانشگاه مجازی

    پیشگفتار :

    آنچه در ادامه خواهید خواند:

    دورنمایی است از تحصیل از طریق اینترنت و آنچه که بدان مربوط می باشد.که سعی شده است در ساختاری مناسب به ارائه آن پرداخته شود.ابتدا با تاریخچه و نیازهایی که تحصیل از راه دور را بوجود آورد آشنا خواهید شد.سپس نگاهی به روشهای متداول آن خواهیم داشت.بعد از آن با اینترنت به عنوان یک بزرگراه اطلاع رسانی آشنا می شوید. سپس به گوشه ای از مزایای این روش تحصیل (از طریق اینترنت و دانشگاههای مجازی ) واقف می شوید ودر پی آن علل تشکیل مراکز آموزش در اینترنت را خواهید دانست . در ادامه چند مرکز آموزشی اینترنتی را به صورت اجمالی بررسی می کنیم . بعد از آن به بررسی موردی و دقیق مراحل ثبت نام و تحصیل در یکی از سایتهای آموزشی می پردازیم

    و در آخربه معرفی نمایی کلی ازیکی از سایتهای کشورمان به نظاره می نشینیم. با این هدف که خواننده پس از مطالعه اجمالی آگاهی های لازم را از تمامی قضایای جاری و مهم در زمینه تحصیل از راه اینترنت کسب کند.

     

    چکیده :

    دانشگاه مجازی یک شبیه سازی از یک دانشگاه واقعی است.البته در این شبیه سازی بسیاری از متد ها و روش ها تغییر کرده و اصولا همه چیز بر اساس آخرین تکنولوژی های آموزشی می چرخد.

    شما می توانید به راحتی در یک دانشگاه مجازی ثبت نام کنید و به تحصیل مشغول شوید.

    یک دانشگاه مجازی مجموعه ای از اساتید برجسته و دانشجویان متعدد از سراسر جهان است,که با شعار علم و فرهنگ,به این جامعه پیوسته اند.

    این جامعه مجازی قوانین مخصوص به خود را دارد و دارای یک سری ضوابطی است که همه ملزم به رعایت آن می باشند.

    در کنار همه اینها,یک دانشگاه مجازی شما را قادر می سازد بدون صرف وقت و هزینه بالا در کلاس ها شرکت کنید و تکالیف خود را در وقت های آزاد انجام دهید و آن را به استاد مربوطه تحویل دهید.

    تنها چیزی که برای تحصیل در یک دانشگاه مجازی احتیاج دارید یک کامپیوتر و یک خط اتصال به اینترنت است.

    دانشگاه مجازی دارای سابقه طولانی نبوده و در اصل زاییده تکنولوژی شبکه های اطلاع رسانی و به خصوص اینترنت است.

    البته نباید فراموش کرد که ایده دانشگاه مجازی از همان بسط و توسعه ایده آموزش از راه دور بدست آمده اما با این تفاوت که تنها آموزش از راه دور نیست،بلکه شامل تمامی جزییات یک دانشگاه واقعی است به همراه بسیاری مزایای دیگر.

    از ابتدای تولد این دانشگاه ها تا به امروز پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته اند و هم اکنون مطابق آمار،جمعیت زیادی در این دانشگاه ها مشغول به تحصیل هستند.

    این دانشگاه ها هیچ شرایط فیزیکی و سنی و عقلانی خاصی برای داوطلبان قایل نیستند،چون اصولا مشکل ظرفیت برای آنها مطرح نیست.

    آموزش در این دانشگاه ها همگانی است و حتی به قدری جذاب است که خود دانشجویان نیز در پیشبرد این دانشگاه ها سهم شایانی دارند.

    به عنوان نمونه بعضی از این دانشگاه ها دارای اساتید برجسته ای هستند که هیچکدام نیاز به حضور در محل خاصی برای آموزش دادن به دانشجویان ندارند.

    بعضی از این دانشگاهها دارای هزاران استاد از سرتاسر دنیا هستند که شاید تاکنون هیچ دانشجویی چهره آنها را ندیده است،حتی ممکن است اشخاص با سنین پایین در این دانشگاهها تدریس کنند.اینجا ملاک سن و مدرک بالا نیست،بلکه ملاک علم و لیاقت استاد است.

    جالب است بدانید که بعد از هر ترم،بسیاری از دانشجویان ممتاز همان ترم به جمع اساتید همان کلاس ها می پیوندند.با این روش هیچگاه چنین دانشگاههایی مشکل نیروی انسانی نخواهد داشت.

    دانشگاه مجازی ساعات تعطیلی ندارد و هیچگاه مشکلات اداری در آن  دیده نمی شود.

    در حقیقت دانشگاه مجازی مجموعه کامل آموزشی با امکانات پیشرفته است،که مسئولیت بزرگ آموزش نسل آینده را بر عهده دارد.همان آموزش عادلانه و همگانی که مطلوب همه انسانها است.

      مقدمه:

    تحصیل علم از دیر باز امری مهم و مورد توجه بشر بوده است و در همه اعصار و قرون ، آموزش و تحصیل یکی از جوانب زندگی بشری به شمار رفته است.

    این امر در تاریخ خود ، دوره های مختلفی را  طی کرده است و همیشه با یک مشکل مهم درگیر بوده است ؛ آن مشکل عبارت است از؛ بعد مسافت مکانی ، که بشر دوستار علم همیشه در پی یافتن راه حلی برای مبارزه و از میان برداشتن این معضل بوده است و در تقابل با این مشکل انسان به تحصیل مکاتبه ای و از راه دور روی آورد. که اکنون به گوشه ای از تاریخچه آن خواهیم پرداخت.

     آغاز تحصیل از راه دور بر می گردد به حدود 60 سال قبل زمانی که یک مؤسسه خیریه و عملی برای دانش آموزانی که در نقاط  کور کشورشان قرار داشتند و امکانات آموزشی نیز در آن نواحی وجود نداشت ، به فکر افتاد تا از راه مکاتبه ای به آن دانش آموزان طالب علم خدمات آموزشی ارائه دهد. پس از آن یک شبکه رادیویی مخصوص افرادی که نمی توانستند در مدارس درس بخوانند راه اندازی گردید و  در ساعتهای مختلف درسهای مربوط به کلاس خاصی ارائه می شد و در پایان دروس امتحانی نیز گرفته می شد و نتایج آن به آدرس محل سکونت شخص فرستاده می شد . بعداً از طریق تلویزیون نیز این امکانات ارائه  شد اما با کیفییت بالاتر ، ولی با ظهور اینترنت و امکانات  سریع و آسان آن در سال 1989 اینترنت نیز به جمع  ارائه کنندگان تحصیل از راه دور پیوست که در سالهای اخیر با پیشرفت اینترنت  دانشگاههای مختلف که خدمات آموزشی خود را از طریق اینترنت ارائه داده اند روز به روز بیشتر می شود . کارشناسان معتقدند که در قرن 21 تعداد بسیاری از دانشجویان از طریق اینترنت به کسب علم و دانش خواهند پرداخت.

    انگیزه ای که ما را بر آن داشت تا به تحقیق در مورد دانشگاههای مجازی بپردازیم شنیده های ما از اخبار و افراد به صورت مبهم بود ، پس خود تصمیم گرفتیم به طور کامل در این زمینه تحقیق کنیم.

    فصل اول

    1-1) مزایای تحصیل از راه دور :

       حال که با گوشه هایی از روشهای تحصیل از راه دور و همچنین کاربردهای ویژهُ اینترنت در زمینهُ اطلاع رسانی آشنا شدیم خوب است که مروری کوتاه داشته باشیم بر مزایای تحصیل از راه دور.

    1-1-1)  حذف رفت و آمدهای طولانی :

      در روشهای تحصیل ا ز راه دور و بویژه تحصیل از طریق اینترنت رفت و آمد و پیمایش مسیرها حذف شده و امکان تحصیل از طریق اینترنت برای هر کار در هر گوشه جهان در هر سایت که به ارائه خدمات آموزشی پرداخته باشد فراهم می آید و بجای پیمودن راههای دراز ، می توان از طریق گذر کردن از مسیرهای منطقی با سرعتی بسیار بالا به مقصد رسید.

     2-1-1) عدم درگیری با وقت محدود :

      خدمات شبانه روزی اینترنت این امکان را فراهم آورده  که کاربر در هر ساعت شبانه روز بتواند به راحتی به هر نقطه از جهان متصل شده و از سرویس های مختلف بهره مند گردد. این موضوع مسأله دیر رسیدن به کلاس و دیگر مسائل زمان تحصیل را از میان برداشته است و فرد محصل در هر سمت و شغل ( از جمله کارمند، دانشجو ، پیشه ور و…) باشد می تواند در ساعاتی از ساعات فراغت خود به تحصیل بپردازد. و در هر زمان که احساس تمایل کرد به مسائل و کارهای آموزشی خود سامان دهد.

    3-1-1 ) رفع مشکلات امتحانی :

      در این شیوه تحصیل (تحصیل از طریق اینترنت ) شما دیگر با استرسها و   اضطرابات زمان امتحانات سروکار ندارید . زیرا اکثر امتحانات در این روش بازه ای وسیع از زمان و به صورتی برگزار خواهد شد که شما هم به وقت و هم به جزوه و مراجع خود دسترسی داشته باشید.

    4-1-1) امکان تحصیل در مراکز مختلف :

      تحصیل از طریق اینترنت این امکان را برای کاربران فراهم کرده است که در یک بازه زمانی خاص در چند مرکز مختلف ثبت نام نموده و از طریق آن تحصیل کنند. این امکان یکی از امکانات مختص تحصیل از طریق اینترنت است و در روشهای رسمی تحصیل (‌ تحصیل در دانشگاهها به صورت عادی ) شما فقط امکان تحصیل در یک مرکز آموزش را خواهید داشت .

    آنچه که بیان شد تنها گوشه ای از تسهیلات و امتیازات تحصیل از طریق اینترنت است و شما با قدم گزاردن به این وادی با امکانات ویژه دیگری نیز آشنا خواهید شد.     

      2-1) معرفی چند مرکز اینترنتی:

    1-2-1) سایت دانشگاه کلایتون (هنگ کنگ )                 http://www.culhk.com           

     این دانشگاه امکانات کامل آموزشی خود را از طریق اینترنت ارائه می دهد . از طریق این دانشگاه ما می توانتم مدرک فوق دیپلم ، لیسانس و یا دکترا را کسب کنیم . این دانشگاه از طریق سازمان جهانی unesco  حمایت می شود .

    2-2-1) سایت دانشگاه آکسفورد ( انگلستان )                  http://www.ox.ac.uk                         

    این دانشگاه بزرگ و معروف یکسری امکانات آموزشی خود را از طریق اینترنت  ارائه می دهد. سایت این دانشگاه تشکیل شده از چندین لینک که به معرفی بعضی از این لینکها می پردازیم .

           1 colege : که شامل 46 دانشکده در زمینه های مختلف می باشد مانند دانشکده شیمی  و یا مهندسی که می توانیم در مورد هر یک از آنها اطلاعاتی کسب کنیم.

           2 Library : که 9 کتابخانه بزرگ انگلیس را به صورت صفحات اینترنتی در اختیار ما  قرار می دهد با  ارائه میلیونها عنوان کتاب .

           3 Museims : که درباره موزه های موجود در دانشگاههای Oxford توضیح می دهد.

            4 student : در مورد دانش آموزان و دانشجویانی که در این دانشگاه و دانشکده های مربوط به آن تحصیل  می کنند .

      و سایر لینکهای دیگر ، که ما پیشنهاد می کنیم به این سایت سری بزنید و از امکانات این دانشگاه دیدن فرمایید.

     

    3-2-1) دانشگاه تکنیک (آفریقای جنوبی)                            http://www.tsa.ac.za       

    جزء بزرگترین دانشگاههای آفریقاست که از طریق اینترنت نیز امکانات خود را ارائه می دهد . این دانشگاه نیز شامل کتابخانه ای بر روی اینترننت می باشد و در یکی از لینکهای  این سایت به معرفی محیط دانشگاه پرداخته است . جالب است بدانید که این دانشگاه   E_mail    رایگان نیز در اختیار عموم قرار می دهد .

    4-2-1) دانشگاه آدلاید (استرالیا)                     http://www.adelaide.edu.au

     دانشگاهی است مجلل که در استرالیای جنوبی واقع است که رشته های مختلفی از قبیل کامپیوتر و مکانیک  را ارائه می دهد ، این دانشگاه جدیداً  یک  کتابخانهُ اینترنتی  راه اندازی کرده که می توان از آن استفاده کرد .   

    5-2-1) دانشگاه آکادیکا (کانادا)                                 http://www.acadica.ac     

      سایت این دانشگاه امکاناتی از قبیل کتابخانه ؤ زندگی دانشجویان و ارتباط مستقیم با مدیر و از قبیل خدمات را در اختیار عموم قرار می دهد .

    6-2-1) دانشگاه بوستون ( امریکا )                                http://www.bu.edu    

    دانشگاه معروف و بزرگ بوستون که علاوه بر دانشگاه ، مدارس ابتدایی و متوسطه را نیز پوشش می دهد . این دانشگاه که جزء معتبرترین دانشگاههای آمریکا و جهان است امکانات  جالبی را از طریق اینترنت ارائه  می دهد .

    این دانشگاه که  دهها  دانشکده را مورد حمایت خود دارد بسیاری از رشته ها ، از  رشته مهندسی گرفته  تا بیولوژی و پزشکی را ارائه می دهد . جالب است بدانید که کلیه تحقیقاتی که دانشجویان در زمینه های مختلف در این دانشگاه انجام داده اند بر روی سایت موجود است که می توانیم به آن دسترسی داشته باشیم .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله دانشگاه مجازی

    فهرست:

    پیشگفتار     …………………………………      1 

    چکیده         …………………………………      2

    مقدمه        …………………………………       4

    فصل اول :

     مزایای تحصیل از راه دور   ………………………..       5

     معرفی چند مرکز دانشگاهی اینترنتی   …………………..       6  

     دانشگاه کالیفرنیا     ……………… ……………       8

     عملکرد ایران دراین زمینه   ……………………….       11           

    فصل دوم :

     بررسی یک مرکز آموزشی اینترنتی VU  ………………          14   

    نتیجه گیری و جمع بندی      . ……………………...           32   

    پیشنهادات و نظرات .................................................................            33    

    منابع و مآخذ    ……………………………...        

     

     

    منبع:

     

    خبر گزاری دانشجویان ایران ایسنا
     www.vu.org
    www.iranu.com
    www.web.mit.edu
    www.virtualiran.com  
    www.net2university.com          

    www.persiaelearning.com  

    www.aictc.com

    www.vu.ui.ac.ir

تحقیق در مورد تحقیق مقاله دانشگاه مجازی, مقاله در مورد تحقیق مقاله دانشگاه مجازی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله دانشگاه مجازی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله دانشگاه مجازی, تحقیق درباره تحقیق مقاله دانشگاه مجازی, مقاله درباره تحقیق مقاله دانشگاه مجازی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله دانشگاه مجازی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله دانشگاه مجازی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله دانشگاه مجازی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت