تحقیق مقاله ویروس های کامپیوتری

تعداد صفحات: 22 فرمت فایل: word کد فایل: 9037
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله ویروس های کامپیوتری

    پیشگفتار

    موضوع تحقیق بر این  قرار است که ما در این فرم  افزار ، بیش از 120 نوع ویروسی که هم اکنون در سالهای 79و80 در ایران موجود می باشند – اعم از ویروسهای ایرانی و ویژه اینترنت – را ترجمه  کرده و برای علاقمندانی که می خواهند با عملکرد وویروس ها بیشتر آشنا شوند ، گرد آوری و تحت یک نرم افزار ارائه نموده ایم .

    همچنین  کاربر میتواند اطلاعات کاملی را راجع به ویروسها و آنتی ویروسها به همراه معرفی چند آنتی ویروس به کمک منوی راهنمای ویروس ها و ضد ویروسها در اختیار داشته باشد .

     

    مقدمه

    بیش از سه دهه ازساخت اولین ویروس کامپیوتری توسط فرد کوهن می گذرد . شاید درابتدا کوهن هرگزتصورنمی کرد که روزی اختراع اوبه صورت یک فاجعه کامپیوتری در آمده و دنیای کامپیوتر را مورد تهدید قرار دهد (متاسفانه بسیاری از مشکلات بزرگ تکنولوژی همین گونه آغاز می شود). کوهن صرفا به عنوان یک پروژه دانشجویی ، برنامه ای را ساخت که می توانست خود را تکثیر کرده وانگل  وار به دیگر برنامه ها بچسبد و نوعی تغییر در آنها بوجود آورد . با طرح ویژگیهای این نوع برنامه ها در مقالات و سخنرانیها  بتدریجاین مسئله توجه عده زیادی از بر نامه نویسان  را به خود جلب کرده و رفته رفته مسئله تولید ویروسهای کامپیوتری نضج گرفت. علت نامگذاری ویروس بر روی اینگونه برنامه ها،تشابه زاد آنها با ویروسهای بیولوژیکی بود. چرا که ویروسهای کامپیوتری مانند ویروسهای بیولوژیکی بطور ناگهانی تکثیر می شوند و در حالی که ممکن است بر روی یک دیسک وجود داشته باشند.تا زمانی که شرایط مناسب نباشند،فعال نخواهد بود.امروزه مسئله ویروسهای کامپیوتری به یک معضل بسیار جدی تبدیل شده است. حوزه عملکرد ویروسها، انواع کامپیوتر ها وسیستم های عامل را در بر می گیرد. و هر روزچندین ویروس جدید تولید شده و در فضای کامپیوتر جهانی رها می شود. بدون اینکه بتوان فرد سازنده آن را شناسایی و مواخذه کرد.برای یک کاربر معمولی PC ممکن است حداکثر ضرر ناشی ازیک ویروس خطر ناک ، نابود کردن اطلاعات وبرنامه های مهم موجود بر روی کامپیوتری باشد درحالی که ضرر یک ویروس مخرب بر روی شبکه ارتباطی ترمینالهای بانک های یک کشور ممکن است موجب تغییر و یا حذف اطلاعات مالی شرکتها و افراد صاحب حساب شده و خسارات  مالی سنگینی را ببار آورد ، آنچنان که تا کنون نیز مواردی از این دست ، ازرسانه های گروهی اعلام شده است . بنابراین اثر تخریب کنندگی ویروسها مرز خاصی نمی شناسد و هر جا که اثری ازیک فعالیت کامپیوتری نرم افزاری وجود دارد،ممکن است ویروسها نیز حضور داشته باشند .

    بدیهی است رشد سرطان  گونه ویروسها متخصصین امر را بر آن می دارد که برنامه هایی برای نابودی آنها تهیه کنند.تا کنون برنامه های ضد ویروس زیادی ساخته شده است که هر یک گروهی از ویروسها را شناسایی و آنها حذف می کنند .

    این برنامه ها هر یک ویژگیهای خاصی داشته و براحتی نمی توان ازآنها را به عنوان بهترین ضد ویروس معرفی کرد . متاسفانه به دلیل کمبود منابع ، عموم کاربران داخل کشور ازکارایی و نحوه عملکرد برنامه های اطلاع کافی نداشته و لذا صرفاً ازآنها به شکل ساده و بدون تنظیمات خاص استفاده کرده و از این رو در بسیاری موارد مشکلات ناشی از وجود ویروسها به طور قطعی حل نمی شوند .

     

    ویروس کامپیوتری  چیست ؟

    ویروس کامپیوتری برنامه ای است که می تواند داده های موجود روی دیسک و حافظه RAM را معیوب نموده و در نتیجه از اجرای  برنامه ها بطور صحیح جلوگیری به عمل می آورد .بعضی از ویروسها ی کامپیوتری ضعیف بوده و فقط با نمایش پیغام خاصی خود را نشان داده و صدمه ای به دیسک وارد نمی سازند ولی نوع دیگر ویروس ها ممکن است به حد خطرناک باشند که کل اطلاعات دیسک را از بین برده و کاربر را مجبور به format  نمودن دیسک مزبور کنند. ویروسها کامپیوتری به صورت مخفیانه و از طریق برنامه هایی که توسط دیسک های دیگر یا مودم به کامپیوترتان کپی می کنید ،وارد کامپیوترتان می شوند . این ویروسهای کامپیوتری ممکن است مدتها در کامپیوتر شما موجود بوده و فقط به تکثیر خود پرداخته و هیچ صدمه ای وارد ننمایند و درساعت و تاریخ  و یا هنگام اجرای برنامه خاصی فعال شده وتمام کپی ها ی خود را نیز فعال کنند که بستگی به ویروس مورد نظر ، صدمات غیرقابل جبرانی را وارد می کنند . ویروس ها  اغلب روی فایل های  اجرایی دیسک عمل نموده وآنها را معیوب می کنند . ویرس های کامپیوتری به صورت برنامه جداگانه ای وجود ندارند بلکه خود را به فایل ها و برنامه های دیگر چسبانده و از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر منتقل می شوند .

    تا کنون بیش از 20000ویروس شناخته شده اند و متخصصین و کارشناسان پس از شناسایی هر یک ازآنها ، نام خاصی را به آنها اطلاق کرده اند .

    برای محافظت و سالم نگه داشتن دیسک ، کاربران بایستی ازبرنامه های موجود به طور مداوم استفاده نمایند که یکی از آنها و قویترین شان برنامه Disk Monitor است البته برنامه های دیگری در سیتسم عامل Dos  و دیگربرنامه های سودمند نیز تعبیه شده اند که عبارتند از Vasfe وسنسورهای مختلف برنامه Norton system Doctor در Un تحت ویندوز 95 و......

    اگربرنامه های حفاظت ازدیسک همیشه استفاده نمایید،امکان ورود ویروس های کامپیوتری  به کامپیوترتان کم شده و در نتیجه سیستم شما سالم خواهد ماند .

    در انتها بطور خلاصه می توان گفت : ویروس برنامه مخفی و کوچکی است که باعث آلوده شدن برنامه های دیگرمی شود و می تواند داده ها را دستکاری و یاتخریب نموده ، سرعت سیستم را کاهش داده باعث اغتشاش و عدم کارایی کامپیوتر شود .

    مهمترین خصوصیت ویروس قدرت تکثیر آن است ، ویروسها برای تکثیر نیاز به یک برنامه اجرایی دارند یعنی بیشترویروسها درفایلهای اجرایی جای می گیرند و آنها را آلوده می کنند . کمتر ویروسی پیدا می شود که بتواند نسخه های اجرایی جای می گیرند و انها را آلوده می کنند و کمتر ویروسی پیدا می شوند که ابتدا نسخه های اجرایی ازخود را در برنامه های دیگر قرار دهد .  برنامه  آلوده به ویروس می تواند هر برنامه سیستمی  با کاربردی باشد  که شرایط مورد نیاز برای پذیرش ویروس را داشته باشد .

    برنامه آلوده قادر است برنامه های دیگر را آلوده کند .

    خانه ویروس

    ویروس هم مانند هر برنامه کامپیوتری نیاز به محلی برای ذخیره خود دارد منتهی این محل باید به گونه ای باشد که ویروسها را به وصول اهداف شوم خود نزدیک تر کند .همانطور که می دانید اکثر ویروسها به طور انگل مانندی به فایلهای اجرایی می چسبند وآنها را آلوده می کنند.اصولا دربرخورد با ویروسها ، فایلها ی اجرایی و غیر اجرایی تقسیم می شوند عموم ویروسها در فایلهای اجرایی جای گرفته و آنها را آلوده می کنند و واقعاً کمتر ویروسی هست که در یک فایل غیراجرایی جای بگیرد  و بتواند از طریق آن تکثیر پیدا کند. در ذیل،فهرست پسوندهای رایج فایلهای اجرایی ارائه شده است و اکثر نرم افزارهای ضد ویروس در حالت عادی(بدون تنظیم خاص)‌تنها همین فایلهارا ویروس یاب می کنند(البته دربرخی برنامه های ضد ویروس ممکن است برخی پسوندها حذف و اضافه شوند)‌.EXE-COM-SYS-BIN-OVL-DLL-SCR

     بنابراین یکی از اصلی ترین خانه های ویروس فایلها آلوده به ویروس هستند.از طرف برخی ویروسها علاقه خاصی به قطاع بوت (Boot Sector) و جدول بخش بندی دیسک Master Boot record)  یا   (partition دارند . قطاع بوت واحد راه اندازی Dos است که در قطاع شماره صفر سخت دیسک یا فلاپی دیسک قراردارد و جدول بخش بندی شامل اطلاعات  تقسیم بندی سخت دیسک است که در‌آن نیز در قطاع شماره صفر سخت دیسک قرار دارد . اینگونه ویروسها با قرار گرفتن در یکی از این دو محل به محض روشن شدن کامپیوتر می توانند به راحتی و به دلخواه کنترل تمامی برنامه هایی که اجرا می شوند را در دست بگیرند و حتی به گونه ای عمل کنند که شماتا مدتها متوجه به حضور آنها نشوید!

     محل دیگر ویروسها که البته موقتی است در حافظه RAM کامپیوتر می باشد . به محض روشن کردن کامپیوتر  و اجرای یک  برنامه آلوده به ویروس و یا دسترسی به یک دیسک تا قطاع بوت و جدول بخش بندی آلوده ، ویروس همراه  آن در حافظه جا می گیردو برخی ازآنها تا زمان خاموش کردن کامپیوتر همان جا مانده و فایلهای دیگر را آلوده می کنند ولو آنکه شما حتی برنامه آلوده را حذف کرده و فلاپی دیسک آلوده را نیز از دیسک گردان مربوط بیرون بیاورند .

    ویروس ها شناخته شده

    ویروس شناخته شده ویروسی است که قبلا توسط متخصصین کشف شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است .

    بدین ترتیب نامی مانند Stonedیا Michelangelo‌برای آن انتخاب شده است . همچنین امضایی (Signature) دارد که یک سری بایت منحصر به فرد دربرنامه ویروس بوده و در شناسایی آن کمک می کند .

    همچنین ویروس ممکن است چند نژاد شناخته شده داشته باشد (یعنی گونه هایی در برنامه های اصلی آنها تفاوت جزیی وجود دارد.)

    تا کنون بیش از 10000 ویروس شناخته شده است . بسیاری ازآنها مدتی است دیده نشده اند و احتمالاً معدوم شده اند ، اما با وجود این هیچ راهی برای پیش بینی زمان و محل ظهور مجدد آنها وجود ندارند .

    انواع ویروس ها

    ویروس های کامپیوتری بسته به نوع تاثیرآنها به سه قسمت تقسیم می شوند :

    الف) Boot Sector

    Boot Sectorبخشی ازدیسک سخت شماست که به کنترل چگونگی آغاز سیستم عامل هنگام روشن کردن کامپیوترمی پردازد یک ویروس Boot Sector، Boot Sectorاصلی دیسک را برداشته و خود جانشین آن می شود و ویروس را به حافظه انتفال می دهد و حضور ویروس در حافظه به مفهوم پخش شدن آن در دیسک های دیگر می باشد .

    ب) File infector

    ویروس تخریب کننده فایل،ویروس را برای فایلی که برنامه آن اجرا شده، اضافه می کند این اضافه شدن به گونه ای است که درهنگام اجرای برنامه ویروس فعال شده و فعالیت آن به مفهوم پخش آن درسایر فایل های برنامه نیز می شود .

    پ)Trogen Hourse

    ویروس  Trogen Hourse به عنوان برنامه مخرب کامپیوتری می باشد . بدین ترتیب که فایل ها و دیسک ها را خراب کرده و قدرت آن سایر انواع ویروس ، بسیار بیشتر می باشد . فایل هایا دیسک ها را خراب کرده و قدرت آن ازسایر انواع ویروس ، بسیار بیشتر می باشد .فایل ها یا دیسک هایی که با ویروس Trogen Hourseتخریب شده اند . ممکن است قابل بازیابی نباشند .

    انواع ویروس ها نسل جدید

    1-

    برنامه مقیم در حافظه، برنامه ای است که پس از اتمام شدن اجرا ، جای خود را در حافظه از دست نمی دهد . بیشتر ویروسها پس از فعال شدن مانند برنامه های مقیم در حافظه عمل می کنند ودر حافظه باقی می مانند .

    2-

    این ویروسها با روشهای خاص و بدون تغییر وضعیت ظاهری، عملیات خود را انجام می دهند و به روشهای گوناگون ردپای خود را مخفی می کنند تا شناخته نشوند .

    یعنی فایل های آلوده به این ویروسها طوری نشان داده می شوند که فکر کنیم سالم هستند .

    3-

    این ویروسها برای جلوگیری ازشناسایی خود را بصورت های مختلفی رمزی می کنند . ویروس در 1260 یا (Stealth)  به صورت کد بوده و به طور تصادفی تغییراتی در کد بندی خود ایجاد می کند تا روال شناسایی ویروسها را خنثی و بی اثر کند .

    ویروس ایرانی ((آریا)) به صورت کد شده بر روی فایلهای آلوده قرار می گیرد و در ابتدای ویروس ،یک روال رمزگشا ویروس وجود دارد .

    4-ویروسهای چند شکلی یا هزار چهره (Polymorphic Virus)

    کشف این ویروسها ازهمه مشکل تر است زیرا این ویروسها پس از هر بار آلوده سازی ، ساختار داخلی خود را تغییر می دهند و یا شیوه های  خود رمزی استفاده می کنند . این ویروسها هنگام تولید مثل شکل خود را تغییر و تکامل می دهند . برخی از آنها می توانند رمز خود را به طور تصادفی تغییر دهند ، بدون آنکه در وظیفه آنها خللی وارد شود . 

    5-ویروس های انفجاری (Triggerdd event Virus)

    این ویروسها بخشی از عملیات تخریب خود را در ساعت و یا در تاریخ خاصی انجام می دهند ولی تکثیر وآلوده سازی فایل ها درتمام مدت فعال بودن ویروس در حافظه و اجرای برنامه های دیگر صورت می گیر

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله ویروس های کامپیوتری

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

     

    www.persian blog.com

    http://www.irandevelopers.com/

    http://www.msdn.microsoft.com

    http://www.zendagi.com/new_page_88.htm

    http://dynam:cnet.net/support/Frontpage/htm

    http://www.frontpageworld.com/

    http://microsoft.saltmine.com/Frontpage/wpp/list

تحقیق در مورد تحقیق مقاله ویروس های کامپیوتری , مقاله در مورد تحقیق مقاله ویروس های کامپیوتری , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ویروس های کامپیوتری , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ویروس های کامپیوتری , تحقیق درباره تحقیق مقاله ویروس های کامپیوتری , مقاله درباره تحقیق مقاله ویروس های کامپیوتری , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ویروس های کامپیوتری , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ویروس های کامپیوتری ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله ویروس های کامپیوتری
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت