تحقیق مقاله عوامل موثر بر مهاجرت نخبگان

تعداد صفحات: 10 فرمت فایل: word کد فایل: 9167
سال: 1384 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله عوامل موثر بر مهاجرت نخبگان

    موضوع تحقیق: عوامل موثر بر مهاجرت نخبگان در 10 سال گذشته

    متغیر مستقل در این موضوع عوامل موثر است که درباره این عوامل بحث خواهد شد.

    متغیر وابسته: مهاجرت نخبگان

    متغیر کنترل: 10 سال گذشته

    متغیرهای تعدیل کننده: جنس: سن، مدرک تحصیلی

    از آنجائیکه پرسشنامه داریم و مقادیر کمی است نوع مقیاس فاصله ای می باشد و بنابراین متغیرها کمی و پیوسته می باشد.

     

    مقدمه:

    باروری، مرگ و میر و مهاجرت از مهم ترین موضوع های جمعیتی هستند که نقش تعیین کننده ای در میزان رشد و ساخت سنی و جنسی ژئوپلیتیک انسانی هر جامعه دارند . در این راستا، پدیده مهاجرت یکی از عوامل اساسی تغییرات در شاخص ها و اولویت های ژئوپلیتیکی جمعیت بوده و در مطالعه های جمعیتی نقش اساسی را ایفا می کند، تاریخ جمعیت جوامع گویای تحرک و جابجایی انسانها از محلی به محل دیگر است که این مسأله از اولین روزهای زندگی بشر در کره خاکی وجود داشته است.

    مهاجرت یعنی فرایند رفتن از جایی به جای دیگر برای زندگی کردن و نخبگان یعنی اشخاص و گروههایی که در نتیجه قدرتی که به دست می آورند تاثیر به جای می گذارند که یا به وسیله تصمیماتی که اتخاذ می نمایند یا به وسیله ایده ها، احساسات و هیجاناتی که به وجود می آورند در کنش تاریخی جامعه ای موثر واقع می شوند.

    پدیده مهاجرت یا کوچیدن برای اقامت از شهر یا کشوری به شهر یا کشور دیگر یکی از عوامل اساسی تغییرات در شاخص های جمعیت بوده است.

    یکی از انواع مهاجرت کوچیدن افراد نخبه و ممتاز و برگزیده از کشور خود به کشور دیگر است.

    عواملی که تاثیر گذار بر این مهاجرت هستند فضای سیاسی و فرهنگی مسائل اقتصادی و مالی، نبود مدیریت صحیح در کشور، کمبود امکانات لازم برای فعالیت های سیاسی، فرهنگی و علمی، شرکت ندادن نخبگان در کنفرانسهای بین المللی، علمی و تحقیقاتی در سایر کشورها.

    البته نمی توان از نظر دور داشت که مهاجرت یکی از خصوصیات ذاتی انسان است. در تحلیلی به رساله فرار مغزها، اداره کل امور فرهنگی ایران خارج از کشور آمده در پژوهشی که در مورد 61 کشور کمتر توسعه یافته انجام شده بیشترین نرخ مهاجرت مربوط به افراد با تحصیلات عالی بوده است.

    «اهمیت و ضرورت تحقیق»

    کشورهای پیشرفته و فرا صنعتی با برنامه ریزی های بسیار دقیق و فراهم آوردن امکانات وسیع اقتصادی، اجتماعی، سیاسی سعی در جذب نخبگان کشورهای دیگر را دارند. منابع مختلف، مقدارسودی را که با «فرار مغزها» نصیب کشورهای جذب کننده آنها می شد نشان داده اند، بعضی برآوردها حاکی از آن است که ایالات متحده در طول 30 سال بیش از 100 میلیارد دلار از این راه سود برده و در بین سالهای 1970 تا 1977 بیش از 5 میلیارد دلار در هزینه های آموزش نیروهای متخصص موردنیاز خود صرفه جویی کرده است.

    جمهوری اسلامی ایران در کل برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی خود بالغ بر یکصد میلیارد تومان صرف آموزش و تربیت نیروی انسانی خود کرده است اما به علت بی سیاستی و بی برنامه بودن در جذب متخصص و نیروی انسانی کارآمد و علی رغم تحمل میلیاردها تومان هزینه‌ی آموزش و تحقیقات، این نیروی عظیم و خلاق را مفت و مجانی تقدیم کشورهای پیشرفته صنعتی کرده است. بنابراین با شناخت ابعاد موضوع و درک هماهنگ مسئولین و تصمیم گیرندگان اقتصادی، سیاسی، پیش نیاز تنظیم ساز و کارهای جدیدی شد تا شرایط بازگشت متناوب و تداوم یافتن حضور نخبگان را در ایران اسلامی فراهم ساخت از آنجا که نیروی انسانی کارآمد و متخصص یکی از اساسی ترین شاخص های توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود و هر چقدر که یک کشور از غنای نیروی انسانی متخصص و متفکر برخوردار آن کشور توان بالاتری در ارائه‌ی خلاقیت، نوآوری و ابتکارات را دارا می باشد.

    با توجه به نقش مهمی که نخبگان و متخصصان در توسعه و پیشرفت کشور دارند با شناسایی علل واقعی (مهاجرت نخبگان) و رفع آنها برای جلوگیری از فرار مغزها چاره ای اندیشید یا دست کم آن را کاهش داد و این نیروها را به خدمت گرفت و خسارتهای اقتصادی و علمی بوجود آمده را جبران کرد

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله عوامل موثر بر مهاجرت نخبگان

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    بررسی عوامل موثر در فرار مغز ها- یوسف قدیمی- دانشگاه زنجان

    دی 1378 تحلیلی به رساله فرار مغزها، اداره کل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور

    عباس زادگان، سید محمد، مساله فرار مغزها در ایران، روزنامه همشهری 26/2/1379

    آسیب شناسی نخبه گریزی / هفته نامه سازمان مدیریت و برنامه ریزی.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله عوامل موثر بر مهاجرت نخبگان, مقاله در مورد تحقیق مقاله عوامل موثر بر مهاجرت نخبگان, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله عوامل موثر بر مهاجرت نخبگان, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله عوامل موثر بر مهاجرت نخبگان, تحقیق درباره تحقیق مقاله عوامل موثر بر مهاجرت نخبگان, مقاله درباره تحقیق مقاله عوامل موثر بر مهاجرت نخبگان, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله عوامل موثر بر مهاجرت نخبگان, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله عوامل موثر بر مهاجرت نخبگان ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله عوامل موثر بر مهاجرت نخبگان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت