تحقیق مقاله اصل معاد و جایگاه آن در معارف اسلامی

تعداد صفحات: 13 فرمت فایل: word کد فایل: 9438
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله اصل معاد و جایگاه آن در معارف اسلامی

    یکی از اصول اعتقادی دین اسلام، اصل معاد است. بنابراین اصل، همه انسان هایی که در این عالم به دنیا امده و رفته اند و از این پس می آیند و مدتی زندگی می کنند و می‌روند، همه و همه در جهان دیگری زنده شده و در دادگاه عدل الهی حاضر می شوند و به پاداش یا کیفر اعمال خود می رسند: یا به بهشت می روند و یا روانه دوزخ خواهند شد و در هر حال از یک حیات ابدی برخوردارند.

    ایمان به این اصل شرط مسلمانی است و اگر کسی این ایمان را از کف بدهد و عالم آخرت را انکار کند از زمره مسلمانان بیرون است.

    همگی پیامبران الهی- از آدم تا خاتم- پس از اصل توحید، اصل معاد را بیان می کرده مردم را به ایمان و اعتقاد به حیات اخروی می خواندند.

    ایمان به معاد و اثرات آن:

    هرگونه اعتقاد و برداشتی، خواه ناخواه در رفتار انسان مؤثر است. چنانچه اعتقاد درست باشد اثرات آن سازنده وگرنه واکنش های منفی در رفتار آدمی خواهد داشت.

    ایمان همان باور قلبی و درونی است و در صورتی که برخاسته از علم و آگاهی باشد، می تواند اثرات شگرفی بر رفتار فرد و جامعه بگذارد. بنابراین وهم به معاد یا شک به معاد بلکه ظن و علم به معاد، در صورتی که همراه با ایمان نباشد، نمی تواند منشأ تحول در انسان گردد.

    ولی چنانچه انسانی در راستای رسیدن به حقیقت و ایمان به معاد، گام برمی دارد و در حال تحقیق نسبت به این مقوله است، و به مطالعه در وجود خود و طبیعت و تاریخ می‌پردازد، و در این سیر مطالعاتی، گاهی به مرحله ای می رسد که «احتمال معاد» را می‌دهد و گاهی «ظن و گمان» نسبت به آن واقعیت پیدا می کند و در چنین حالتی است که چه بسا گمان به معاد نیز کارساز باشد؛ و شاید آیات شریفه قرآن که ظن به معاد را موجب نجات برخی و عدم ظن به معاد را درباره دوزخی شدن گروهی دیگر، مطرح نموده است. اشاره به همین حقیقت باشد، آنجا که فرمود:

    الا یظن اولئک انهم مبعوثون.     (سوره المطففین، آیه4)

    آیا کم فروشان گمان ندارند قیامتی هست؟

    و هنگامی که نامه عمل نیکان از جانب راست به آنها داده می شود راز آن را چنین بازگو می نمایند که:

    انی ظننت انی ملاق حسابیه.      (سوره الحاقه، آیه20)

    من چنین می پنداشتم که روز حسابی که دارم را در کارنامه ام خواهم دید.

    و علت ناموفق بودن آنها که نامه عملشان از جانب چپ یا از پشت سر به آنها داده می‌شود، عدم ظن به معاد معرفی کرده است. آنجا که می فرماید:

    و اما من اوتی کتابه وراء ظهره فسوف یدعوا … انه ظن ان لن یحور

    (سوره الانشقاق. آیات 10-14)

    و اما ان کسی که طومار اعمالش را به پشت سر بیاویزد... (به علت این است که) تصور می کرد که هرگز به قالب تن باز نخواهد گشت.

    اقرار به معاد:

    اقرار به معاد، هنگامی است که ایمان به معاد در رفتار انسان مشهود باشد جایگاه ایمان به معاد در درون مؤمن به آن تثبیت شده باشد به طوری که قیامت و جریانات آن از نعمت و نقمت توجه انسان را به خود جلب نموده باشد و شب و روز او تحت تأثیر اعتقاد عمیق به معاد قرار گرفته باشد، آنگونه که علی (ع) در خطبه متقین توصیف آنها را نموده است:

    اما شب هنگام، راست برپایند و قرآن را جزء به جزء با تأمل و درنگ بر زبان دارند و با خواندن آن اندوهبارند و در آن خواندن داروی درد خود را به دست می آورند و اگربه آیه ای گذشتند که تشویقی در آن است به طمع بیارمند و جانهاشان چنان از شوق برآید که گویی دیده هاشان به آن نگران است و اگر آیه ای را خواندند که در ان بیم دانی است، گوش دل های خویش را بدان نهند. با رکوع پشت های خود را خمانیده اند و با سجود پیشانی و پنجه ها و زانوها و کناره های پا را بر زمین گسترانیده، از خدا می خواهند گردن هاشان را بگشایند و از آتش رهاشان نماید.

    و اما در روز دانشمندانند خویشتندار، نیکوکارانند پرهیزگار، ترس آنانرا چون تیر پیراسته، تراشیده کرده است و نزار چون کسی به آنها بنگرد، پندارد بیمارند، اما آنان را بیماری نیست و گوید خردهاشان آشفته است اما آن پریشانی را سبب دیگری است.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله اصل معاد و جایگاه آن در معارف اسلامی

    فهرست:

    مقدمه

    1-1. اصل معاد و جایگاه آن در معارف اسلامی

    1-2. ایمان به معاد و اثرات آن

    1-3. اقرار به معاد

    2- ماهیت مرگ و خواب

    3- برزخ از دیدگاه کتاب و سنت

    برزخ از نظر فرهنگ ها

    برزخ از نظر عقل و وحی

    برزخ از نظر مصریان

    4- شفاعت

    مفهوم شفاعت

    نفی شفاعت باطل و اثبات شفاعت حق

     

    منبع:

    رستاخیز از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه     مؤلف: محمد طاهریان

    معاد در نگاه عقل و دین                     مؤلف: محمدباقر شریعتی سبزواری

    معاد شناسی                                           مؤلف: آیت الله جعفری سبحانی

    مقدمه و ترجمه دکتر علی شریعتی

تحقیق در مورد تحقیق مقاله اصل معاد و جایگاه آن در معارف اسلامی, مقاله در مورد تحقیق مقاله اصل معاد و جایگاه آن در معارف اسلامی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اصل معاد و جایگاه آن در معارف اسلامی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اصل معاد و جایگاه آن در معارف اسلامی, تحقیق درباره تحقیق مقاله اصل معاد و جایگاه آن در معارف اسلامی, مقاله درباره تحقیق مقاله اصل معاد و جایگاه آن در معارف اسلامی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اصل معاد و جایگاه آن در معارف اسلامی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اصل معاد و جایگاه آن در معارف اسلامی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله اصل معاد و جایگاه آن در معارف اسلامی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت