تعداد صفحه: ۲۶ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

انواع انقلاب غیر از تقسیم بندى انتزاعى انقلاب به سیاسى و اجتماعى، در عرصه عمل و واقعیت، انقلاب هاى پیروز شده در طول تاریخ بشر را مى توان در چند دسته تقسیم بندى کرد. که اندیشمند معاصر «جان فوران» به خوبى این تقسیم بندى را به صورت علمى انجام داده است. 1 انقلاب هاى اجتماعى موفق انقلاب هاى اجتماعى موفق، شامل انقلاب هایى بزرگ در قرن گذشته مى باشد که در آن 5 ویژگى مشترک وجود دارد. در ...

تعداد صفحه: ۱۵ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقدمه: قافله بشری در سیر بسوی کمال علمی به قله های رفیعی از علم و دانش دست یافته است . هر چند راهای ناپیموده ی بسیاری را فرا روی خود دارد ،عوامل متعددی در فتح این قله های رفیع موثر بوده اند که تبادل اطلاعات از مهمترین این عوامل است همواره به میزان رشد امکانات تبادل اطلاعات ،سرعت پیشرفت علم و دانش افزایش دو چندان داشته است ،بطوریکه در جهان امروز جریان اطلاعات در همه ی حوزه های ...

تعداد صفحه: ۲۰ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

هویت ملی و راهکارهای آن چکیده هویت به معنای سیاسی واجتماعی آن با منافع ملی مردم یک کشور پیوند تنگاتنگی دارد ،چنانکه توجه به وضعیت جغرافیایی ،دین ،مذهب ،اخلاقیات وتاریخ وزبان ،لهجه ها و فرهنگ وادبیات همه وهمه از مسائلی است که درتعریف هویت ایرانی درهر دوره ومقطع تاریخی تاثیر دارند . ایران ما امروزه با توجه به نفوذ شدید فرهنگ غربی بیش از هرزمان دیگری نیازمند تقویت مبانی ملی و ...

تعداد صفحه: ۳ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

تفاوت زندگی اجتماعی انسان با دیگر جانوران امتیازی که آدمی از دیگر موجودات دارد نیروئی است که می تواند با استفاده از آن در امور جزئی و کلی قضاوت کند و نیک را از بد و زشت را از زیبا جدا سازد و هر کس با مراجعه به وجدان خود به این حقیقت می رسد. ولی نکته قابل توجه این جاست که آدمی قدرت بر قضاوت را وقتی دارا است که بتواند حقایق اشیاء را درک کند و با جستجو و آزمایش بتواند موجود مورد ...

تعداد صفحه: ۴۷ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مصرف مواد مخدر انگیزه های ادامه مصرف مواد مخدر هم بر حسب نوع ماده و شخص مصرف کننده متفاوت است این عوامل را گاهی با اصطلاح تقویت مثبت و تقویت منفی شرح می دهند تقویت مثبت یعنی وقتی اشخاص پس از نخستین تجربه ، تجربه خوب یا پاداش دریافت کنند درصدد بر می آیند که با ادامه آن تجربه اثر آن را تقویت کنند تقویت منفی زمانی است که به علت فقدان ماده مخدر شخص احساس محرومیت و ناراحتی میکند و ...

تعداد صفحه: ۱۲ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

تأثیر فرهنگ بر رفتار اجتماعی چکیده : مقوله فرهنگ به عنوان بزرگ ترین نیاز جامعه بشری است و عامل اصلی پویائی، نشاط و تداوم حیات جوامع می باشد. مبحث حوزه فرهنگ به عنوان مهمترین عامل در توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و انسانی و اخلاقی کشور در کانون توجه صاحب نظران، اندیشمندان و نخبگان قرار گرفته است. با تبیین رابطه فرهنگ با رفتار اجتماعی می توان تأثیر فرهنگ را بر رفتار اجتماعی مدنظر ...

تعداد صفحه: ۳ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

اهمیت موضوع ترافیک در هر جامعه ای یک واقعیت اجتماعی است که ناشی از مسائل مختلف شکل می گیرد. انسانی که با تمام توانمندی های خود توانسته بر صنعت فائق آید ودر جهت راحتی زندگی خود ماشین را اختراع کند و بهترین جاده ها و امکا نات را برای زندگی بدون دغدغه خود فراهم کند و عالی ترین قوانین را برای حل معضل ترافیک تدوین کند، نقش انسانی خود را در حل مشکل ترافیک نادیده گرفته است. این پدیده ...

تعداد صفحه: ۳ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

تحصیل، تهذیب نفس و ورزش سه عامل اصلی پیشرفت جوانان است(مقام معظم رهبری) خیلى خوشوقت و خوشحالم از دیدار شما جوانان عزیز که جلوه‏هاى صفا و پاکیزگى و نورانیت دلهاى شما را انسان در هر دیدارى به چشم مشاهده مى‏کند. همیشه اینجور است که جوانها براى یک ملت و یک کشور داراى اهمیتند. اما گاه در شرایطى این اهمیت مضاعف مى‏شود. مثلاً از باب مثال اگر بخواهیم عرض کنیم، وقتى یک کشورى، یک ملتى ...

تعداد صفحه: ۱۷ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

سانسور Censorship سانسور عبارت است از حذف عمدی موادی از جریان عبور آگاهی‌ها، به منظور شکل دادن عقاید و اعمال دیگران، این حذف عمدی می‌تواند به دو شکل صورت پذیرد. سانسور در ساده‌ترین معنی‌اش، رسیدگی و آزمایش پیام‌های کثیرالانتشار توسط اولیای امور به جهت بازداشت موادی است که از نظر آنان نامطلوب است. این شکل سانسور، همان ایجاد مانع قبلی با عملی جهت جلوگیری از انتشار مواد نامطلوب است ...

تعداد صفحه: ۱۰ دسته بندی: تاریخ

تاریخچه ی چهارشنبه سوری جشن سوری تاریخ ایران باستان پر از جشن هایی است که همگی بر پایه دید و نگاه پیشینیان ، دارای فلسفه و جوهری وجودی اند. امروزه تنها « جشن سوری » ، معروف به « چهارشنبه سوری » و نیز « جشن سده » برایمان به یادگار مانده است و در باره جشن های فراموش شده ی آتش ، به « آذرگان » در نهم آذر ماه و « شهریورگان » یا « آذر جشن » می توان اشاره داشت . آتش نزد ایرانیان نماد ...

تعداد صفحه: ۱۰ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقدمه : امروزه رسانه های جمعی و وسایل ارتباط جمعی نقش مهمی در تمامی کشورها به عهده دارند . درک دنیای پیرامون و اطلاع از حوداث و رویدادها، به خوبی تأثیرات وسایل ارتباط جمعی را برای ما روشن می سازد. در عصر جهانی شدن فرهنگ حالتی یکپارچه می یابد و در گذر زمان تغییر و تحولات زندگی بشر و پاسخگوئی به نیازهای اساسی اندیشه ها و دانستنیها اهمیت وسایل ارتباط جمعی را محرز می نماید. آگاهی ...

تعداد صفحه: ۱۳ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

تعریف جمعیت : تجمعی از افراد انسانی که در یک محدوده جغرافیایی به طور مستمر و به شکل خانواده و یا خانوار زندگی می کنند . جمعیت شناسی : جمعیت شناسی به بررسی منظم جمعیت یک جامعه اطلاق می شود . خانوار : به تعدادی از افراد انسانی که هم مسکن و هم خرج باشند اطلاق می شود . خانواده : خانواری که اعضاء آن نسبت خویشاوندی با همدیگر دارند . مباحث جمعیت شناسی از دو جنبه کیفی وکمی بررسی می شود ...

تعداد صفحه: ۱۴ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

جهانی شدن و مهاجرت اشاره: نویسنده در نخستین بخش مطلب حاضر به تحلیل و بررسی فرایند تاریخی مهاجرت و سپس ارتباط آن با جهانی شدن پرداخت. بخش اول با این پرسش پایان گرفت که آیا می توان بار دیگر انتظار داشت که آزادسازی مبادلات تجاری و عموما توسعه باعث کاهش جریان مهاجرت شود؟ اینک پاسخ این پرسش و واپسین بخش مطلب. مبادلات تجاری بین المللی به نخستین بخش پرسش ما پاسخ می دهد. به واقع اگر ...

تعداد صفحه: ۱۴ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

تبلیغ بدون شک تبلیغ پدیده ای نیست که در یک لحظه بوجود آمده باشد بلکه کاری است که قدمت آن به قدمت خود انسان است . کسی که تاریخ انسان و تمدن او را مطالعه می کند این نکته را به روشنی در می یابد که از وقتی انسان در جایی استقرار یافت و به دنبال آن خانواده و قبیله و سپس دولت بوجود آمد بدلیل پیوندهایی که با دیگران در داخل و خارج داشت نیازمند وسایل تبلیغاتی شد ، تا او را به دیگران ...

تعداد صفحه: ۹ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

تحلیل ریسک برای تحلیل ریسک ، پایه احتمالی برای تحلیل بهای سود به ندرت واضح می باشد اماّ فکر کردن کلاسیک باجستجو برای بهار احتمالی غالب به نظر می رسد. سئوال متداول آنالیز اعتبار بهای سود است زیرا با فرض غیر واقع بینانه درباره در دسترس بودن دیتاح نیاز به کامل کردن در تحلیل دارد اصول فلسفه بدون هدفبه ظر می رسد تحلیل Hard data (اوز خیال شخت) تفکیک شده است. 234 دور نمای دیگر و کاربرد ...

تعداد صفحه: ۱۲ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

خلاصه تحقیق جایگاه زن در اسلام : از نگاه اسلام زن و مرد هر دو انسانند ، هر دو مخلوق خدایند و هر دو برابر . اما این برابری در کمالات و دستیابی به مقامات معنوی و انسانی ، بندگی و تعبد الهی وکرامت وجودی انسان بر سایرین است نه در احکام و وظایف . از سوی دیگر هر دو به یک اندازه در بنیان خانواد ، اجتماع و بقای نسل آدمی سهیمند . قران به صراحت اعلان می کند که زن و مرد هر دو از یک جوهر ...

تعداد صفحه: ۹ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

ضرورت و ایجاد مدیریت عالی: آموزش و مراقبت کودکان نهادان در ناحیه بای خانواده های کارگوی خلیج بای با داشتن بچه های نر نهال نوعاً هزاران دلار هر ساله برای مراقبت و تحصیلات در سنین اولیه هزینه می کنند و اکثر مجادلات در جست یافتن راهنمایی برای هزینه کردند آن است، جدول 1 – 4 اطلاعاتی راجع به یک حس کلی از مقیاس تعیین کننده تقاضا برای مراقبتها و تحصیلات در سنین اولیه در نوحای خلیج ...

تعداد صفحه: ۳۶ دسته بندی: روانشناسی

شوخ طبعی هم خانم ها و هم آقایون هر دو به یک میزان به دنبال یافتن حس شوخ طبعی در شریک زندگی خود هستند. به هر حال هر کس به دنبال همسری باشد که خوش مشرب، جذاب و خوشمزه باشد. ماهیت شوخ طبعی از دیدگاه خانمها و آقایون اگر از خانم ها و آقایون سوال کنید که چه خصوصیتی در همسرشان وجود دارد که بیش از هر چیز برایشان جالب و جذاب است مطمئن باشید که هر دو جنسیت، شوخ طبعی را در ابتدای لیست خود ...

تعداد صفحه: ۲۴ دسته بندی: حقوق و فقه

حقوق کودک مقدمه: یکی ازخاستگاههای مهم بروز مسائل اجتماعی مختلفی که امروزه گریبان مردان و بخصوص زنان امروز ایران راگرفته است، ریشه درپدیده و دوران کودکی دارد. کودکی بعنوان پدیده اجتماعی چنان دراندیشه و فرهنگ دینی و سنتی ایرانیان درحاشیه توجهات و برنامه ریزی هاست که ناخواسته تمامی مسائل اجتماعی را بصورت بین نسلی و حلقه به حلقه به آینده منتقل می سازد. در بین مسائل کودکی نیز از طرز ...

تعداد صفحه: ۲۵ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

آمار 35 درصدی تعداد جوانان در ترکیب جمعیتی کشور، وجود حداقل 12 میلیون جوان در سن ازدواج و وقوع تنها 841 هزار ازدواج در سال گذشته، اگر شرایط بحرانی ازدواج در کشور را تداعی نکند، حداقل زنگ هشدار را در اذهان عمومی به صدا در خواهد آورد. به گزارش ایسنا، به اعتقاد کارشناسان و صاحب‌نظران، مشکلات اقتصادی و فرهنگی، مهمترین عوامل کاهش آمار ازدواج در کشور هستند که گروه‌ها و نهادهای مختلف ...

تعداد صفحه: ۲۱ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

سالمند کیست؟ بطور قراردادی، سن شروع سالمندی را 60 سالگی قرار داده اند و این سن را به عنوان نقطه شروع پیری پذیرفته اند. هرچند در برخی افراد، پدیده پیری خیلی زودتر شروع می شود و در بسیاری دیگر، این پدیده برای سالهای بعد نیز به تعویق می افتد. پیشگیری از بحران سالمندی بالارفتن سن، بیمارى نیست، بلکه یک پدیده حیاتى است که همگان را شامل مى شود. در حقیقت یک مسیر طبیعى است که در آن ...

تعداد صفحه: ۲۷ دسته بندی: روانشناسی

بحران هویت و شکاف نسلی «بحران هویت» بدون شک مهمترین آسیب اجتماعی امروز ایران است که علایم آن را می‌توان در کلیه روابط اجتماعی و کنش‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و حتی بین‌المللی امروز ایران به وضوح مشاهده کرد. اکنون دیگر تمام کارشناسان و صاحب‌نظران داخلی تاکید می‌کنند که شاخص‌های بحران هویت در جامعه ایران به مرز «از هم گسیختگی اجتماعی» و «فروپاشی اجتماعی» رسیده است. تکانه‌های ناشی ...

تعداد صفحه: ۱۶ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

کارآفرینی یا شغل چیست؟ کارآفرینی فرآیند یا مفهومی است که در طی آن فرد کارآفرین با ایده‌های نو و خلاق و شناسایی فرصتهای جدید، با بسیج منابع به ایجاد کسب و شرکتهای نو، سازمانهای جدید و نوآور رشد یابنده مبادرت می‌ورزد . این امر توام با پذیرش خطرات است ولی اغلب منجر به معرفی محصول یا ارائه خدمت به جامعه می‌شود. بنابراین «کارآفرینان» عوامل تغییر هستند که گاهی موجب پیشرفتهای ...

تعداد صفحه: ۲۲ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

اجمالی برتبلیغات propaganda و هدایای تبلیغاتی حتی بدون داشتن هیچگونه اطلاعی از تبلیغات، همه مردم در زندگی روزمره خود با این مقوله سرو کار دارند.این مسئله در آگهی ها، سخنرانی های سیاسی، برنامه های تلویزیونی و حتی در خبرها به چشم می خورد. با کمک ابزارهای پیشرفته ارتباطی و به خصوص انبوه رسانه ها، تبلیغات عضوی جدایی ناپذیر از فرهنگ بزرگ معاصر است. برخی از جامعه شناسان اظهار می دارند ...

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت