تعداد صفحه: ۳۱ دسته بندی: روانشناسی

چکیده این مقاله به تشریح مفاهیم و مبانی خلاقیت و نوآوری می‌پردازد. تعاریف مختلفی از خلاقیت ارائه می‌شوند و از دیدگاه روانشناسی و سازمانی مورد بررسی قرار می گیرند. سپس موضوع نوآوری و ارتباط آن با خلاقیت شرح داده می‌شود. ارتباط خلاقیت و نوآوری، تأثیر ساختار بر نوآوری، تأثیر فرهنگ سازمانی بر نوآوری، تأثیر متغیرهای منابع انسانی بر نوآوری از دیگر مباحث این بخش هستند. ویژگی‌های افراد ...

تعداد صفحه: ۸ دسته بندی: روانشناسی

خلاقیت و نوآوری کلیدواژه : خلاقیت؛ نوآوری؛ هوش؛ خصوصیات افراد خلاق 1- مقدمه آرامش زندگی در گرو برآوردن نیازهاست. نیازها به طور کلی به 5 گروه تقسیم می‌شوند: نیازهای فیزیولوژیکی نیاز به امنیت نیازهای اجتماعی نیاز به احترام نیاز به خودیابی که بترتیب نیازهای اولی نیازهای رده پایین و نیازهای آخری نیازهای رده بالا به حساب آمده و نیاز به خودیابی حد بالای نیازهاست. برآورده شدن مناسب ...

تعداد صفحه: ۳۷ دسته بندی: روانشناسی

خلاقیت و فنون آن مقدمه زندگی پیچیده امروزی ، هرلحظه در حال نوشدن است و خلاقیت و نوآوری ، ضرورت استمرار زندگی فعال . انسان برای خلق نشاط و پویایی در زندگی نیازمند نوآوری و ابتکار است تا انگیزه تنوع طلبی خود را ارضاع کند . جامعه انسانی برای زنده ماندن و گریز از مرگ و ایستایی به تحول و نوآوری نیاز دارد . امروز شعار (( نابودی در انتظار شماست مگر اینکه خلاق و نوآور باشید )) در پیش ...

تعداد صفحه: ۱۴ دسته بندی: روانشناسی

خلاقیت چیست ؟ خلاقیت برحسب فرایندتولید،شخص ابتکارکیفیت بالا وتولیدی ناب (در فرایندی بین فردی ودرون فردی )نیز تعریف شده است در پرورش خلاقیت کودکان ، باید برمفهوم فرآیند ، که همان رشد وپرورش اندیشه های ابتکاری است ، تأکید کرد . زیرا ابتکار اساس توان خلاق محسوب می شود .وقتی می خواهیم بفهمیم که منظور ازفرآیند چیست ، بهتر این است که ابتدا همان طور که گیلفورد بیان کرده است ، بین تفکر ...

تعداد صفحه: ۱۵ دسته بندی: روانشناسی

کودکان در این دوره سنی تغییرات زیادی از لحاظ رفتاری می کنند. در این دوره کودکان مسئولیت پذیری را تجربه می کنند. طبق نظر روانشناسان مسئولیت پذیری مشخصه اصلی این دوره سنی است. در این دوره تکالیف مدرسه و کارهای خانه به کودکان سپرده می شود. علاوه بر اینها کودک می تواند مسئولیت بیشتری در مورد بهداشت خود به عهده گیرد. ولی دخالت والدین هم چنان لازم است. با این وجود به جای اجرای کارهای ...

تعداد صفحه: ۸ دسته بندی: روانپزشکی

همانطورکه گفته شد خشونت یک رفتار اجتماعی است که موجب برخوردهای نسبتا ً شدید و آسیب رسیدن به مردم می شود، براین اساس بروز خشونت درافراد دارای عواملی است که عبارتند از: 1.عوامل بیولیژیکی 2.عوامل اجتماعی 3.عوامل محیطی -عوامل بیولوژیکی: افراد خشمگین یا عصبانی از نظر بیولوژیکی دارای نقصی مانند نامتعادل بودن هورمونها،حساسیت،بدکاری مغزآمادگی برای خشمگین شدن هستند. تحقیقات نشان داده که ...

تعداد صفحه: ۹ دسته بندی: روانشناسی

خشونت علیه زنان سازمان بهداشت جهانی در اولین مطالعه خود درباره خشونت علیه زنان نتیجه گرفته است که در هر 18 ثانیه یک زن مورد حمله یا بدرفتاری قرار می گیرد. حتی باردار بودن، زنان را از خشونت مردان مصون نمی دارد. 30 تا 35 درصد زنان آمریکایی مورد آزار جسمی شوهرانشان قرار می گیرند و 15 تا 25 درصد آنها به هنگام بارداری نیز مورد ضرب و شتم قرار می گیرند. همچنین از هر 10 قربانی زن سه نفر ...

تعداد صفحه: ۲۵ دسته بندی: روانپزشکی

خانواده اساسی ترین نهادی است که به اعضای خود احساس امنیت و آرامش می دهد و مهمترین فضای ارضای نیازهای طبیعی و جنسی انسانها است. این نهاد طی هزاران سال پایدارترین و مؤثرترین وسیله حفظ ویژگی های فرهنگی و عامل انتقال آنها به نسل های بعدی بوده است. اما وجود خشونت در خانواده اضطراب و ناامنی را گسترش می دهد که پیامد آن بیماریهای روان تنی، گسترش پدیده قتلهای خانوادگی، همسرکشی و کودک ...

تعداد صفحه: ۳۸ دسته بندی: روانشناسی

مقدمه آسوده بودن ... خجالتی نبودن! میلیونها انسان ها در این رویا به سر می‌برند و توانای انجام امور بدون شرمساری؛ به گونه ای که مدام رفتار خود را تعدیل نکنیم و احساس ننمائیم که دیگران همواره مراقبمان هستند. با نهراسیدن از سوء قضاوت دیگران احساس حقارت نکردن و خود را شکست خورده ندانستن ... آری اینهمه رویای شگفت انگیزی است. شرمساری همواره ناشی از عدم توانائی در کنارآمدن با اجتماع ...

تعداد صفحه: ۴۶ دسته بندی: روانشناسی

تعریف خانواده قبل از تعریف خانواده به ریشه لغوی این واژه می‌پردازیم. کلمه family یا خانواده مشتق از یک کلمه لاتین یعنی familia است. از نظر ترمینولوژی اولین بار به این کلمه در گیاه‌شناسی و سپس جانورشناسی بکار رفت و سرانجام به خانواده انسانی اطلاق گردید.کلمه معادل آن در زبان یونانی oikonomia است که کلمه Economic یعنی اقتصادیات از آن مشتق شده‌است. این مسئله نشان می‌دهد به زعم ...

تعداد صفحه: ۲۴ دسته بندی: حقوق و فقه

«مقدمه‌» ابتدا با عرض‌ سلام‌ و خسته‌ نباشید خدمت‌ خانم‌ اسدی‌ دبیر پرورشی‌ و مدیرها خانم‌ ادیب‌پور و همچنین‌ آموزش‌ و پرورش‌ ناحیه‌. در ابتدا می‌گویم‌ که‌ زنگ‌ پرورشی‌ رسیده‌ بود و خانم‌ اسدی‌ که‌ وارد کلاس‌ ما شد بعد از سلام‌ کردن‌ موضوعی‌ را که‌ آموزش‌ و پرورش‌ برای‌ تحقیق‌ آن‌ را به‌ مدرسه‌ عرض‌ کرده‌ بود و بر عهده‌ی‌ دانش‌آموزان‌ همه‌ی‌ مدرسه‌ بود صحبت‌ کرد و ابتدا عنوان‌ ...

تعداد صفحه: ۲۲ دسته بندی: روانشناسی

مقدمه خانواده کانونی است که باید برای حفظ حرمت و کرامت انسان و تأمین سلامت جسمانی و روانی و رشد معنوی او استحکام یابد. قوام خانواده به منظور تداوم انسجام جامعه و تأمین محیطی سالم برای زیستن انسانها، ضرورتی انکارناپذیر است. در کانون خانواده، همسران نسبت به یکدیگر وظایفی بر عهده دارند که از حقوق آنان سرچشمه می گیرد. این وظایف باید به شکل متقابل مورد توجه قرار گیرد تا در سایه ایفای ...

تعداد صفحه: ۲۱ دسته بندی: روانشناسی

یکی از نهادهای بنیادین حفظ و تربیت نوع انسانی خانواده می‌باشد که در آن بچه‌ها با فراگیری ارزش‌ها و هنجارها و تربیت روانی مناسب برای ایفای نقش مثبت در بزرگسالی آماده می‌شوند. نهاد خانواده را از ابتدای خلقت انسان می‌توان جستجو کرد. مهمترین عامل فروپاشی این نهاد ارزشمند، ‏متارکه یا طلاق می‌باشد. هرچند طلاق از ابتدای زندگی اجتماعی بشر وجود داشته و حتی طبق قدیمی‌ترین اسناد حقوقی، ‏از ...

تعداد صفحه: ۲۳ دسته بندی: روانشناسی

پیش‏گفتار الحمدلله وصلى الله وسلم على نبینا محمد وآله وصحبه ومن والاه أما بعد: الحمد للَّه رب العالمین وصلى اللَّه على محمد وآله وصحبه وأزواجه الأطهر أمهات المؤمنین وبعد. برادر و خواهر با ایمان، خدایى را سپاس مى‏گذاریم که به ما وشما توفیق داد تا آموزشهاى این دین حنیف و فقه احکام درخشان شریعت را بکاویم، بویژه در نزدیکترین مسائل زندگى شخصى خود یعنى ازدواج. آیا هدف از ازدواج ساختن ...

تعداد صفحه: ۲۹ دسته بندی: روانشناسی

مقدمه مطالب و مباحث این تحقیق در زمینه حافظه و تفکر می باشد که مطالب این تحقیق نخست بصورت پراکنده در کتابهای مختلف از استادان نویسندگان و روانشناسان بزرگ و مشهور وجود داشت. تنظیم این مطالب و مباحث و تدوین آنها به صورت یک تحقیق جامع به فرصتی کافی نیاز داشت. مسئولیت های مختلف درسی و مشکلات مختلف چنین فرصتی را محدود می ساخت و این مسئولیت نیز چنان نبود که بتوان از زیر بار آن شانه ...

تعداد صفحه: ۹ دسته بندی: روانشناسی

میزان موفقیت عموما در هرنوع پارادایم براساس توانایی حل مسائل به کمک قوانین صورت می گیرد. اما تعریف چهارچوب ذهنی یا به عبارتی پارادایم چیست؟ پارادایم از ریشه کلمه لاتین به معنی الگو و مدل گرفته شده است. یک پارادایم یا چهارچوب ذهنی مجموعه اصول و قواعدی است که " دو" کارانجام می دهد ... بسمه تعالی یاران گرامی: در این مقاله می خواهیم راجع به تغییر چهارچوب ذهنی صحبت کنیم زیرا معتقدیم ...

تعداد صفحه: ۸ دسته بندی: روانشناسی

چه چیز از ما یک معلم خوب می‌سازد؟ من ده سال است که درس می‌دهم. در طی این مدت در مدارس دولتی، دانشگاه ها، دبستان های خاص، مدارس سواد آموزی و بازآموزی بزرگسالان کار کرده ام. کوچکترین شاگردم یک دختر 6 ساله و بزرگترین آنها یک مهاجر جامائیکایی، یک مادر بزرگ 63 ساله بود که تازه می‌خواست سواد یاد بگیرد. من حتی به بچه های معلول هم درس داده ام. گستردگی تجربیاتم زندگی معلمی ام را غنی کرده ...

تعداد صفحه: ۵ دسته بندی: روانشناسی

بی انگیزگی در دانش آموزان مقدمه: انگیزه ندارم، بی انگیزه ام و نظایر آن، کلماتی است آشنا که اغلب از زبان بعضی از دانش آموزان جاری می شود. اگر کمی با دقت به علل آن بیندیشیم، خانواده مدرسه، محیط و غیره در آن دخیل هستند که مسئولیت سنگینی که هر یک بر دوش دارند را مشخص می سازد. این مقاله سعی دارد با معرفی راه های افزایش انگیزه در فراگیران جهت مشکل بی انگیزه بودن آنان راه کارهایی را ...

تعداد صفحه: ۲۲ دسته بندی: روانشناسی

مقدمه: شما می خواهید کودکانتان در زندگی احساس خوشبختی کنند و ناراحتی اعصاب نداشته باشند و می خواهید کمک کنید تا آنها مهارتها و ویژگیهای خاصی را کسب کنند که در تمام مدت عمر مورد استفاده آنها باشد و زندگی عالی داشته باشند در ضمن می داید که قرار نیست کودکان این مهارتها را در کلاس یاد بگیرند در واقع در مدارس برنامه ای برای پرورش انسان توانمند وجود ندارد لذا کودکان باید باورهای ...

تعداد صفحه: ۱۶ دسته بندی: روانشناسی

چگونه فرزند خود را برای مدرسه آماده کنیم؟ می توان گفت ، هیچ ویژگی و مهارتی وجود ندارد که بچه‌ها برای پیشرفت در مدرسه به آن نیاز نداشته باشند. برخی از این ویژگی‌ها و مهارت‌ها عبارتند از : بهداشت خوب و سلامت جسمانی ، بلوغ فکری و اجتماعی ، مهارت های زبانی ، توانایی حل مسأله ، تفکر خلاق ، و اطلاعات عمومی درباره جهان . در حالی که به فرزند خود کمک می‌کنید در هر یک از زمینه های یاد شده ...

تعداد صفحه: ۲ دسته بندی: روانشناسی

چگونه دانش آموزان را به درس تاریخ علاقه مند کنیم خوشبختانه خیلی زود موفق شدم که رضایت آنها را هم به دست آورم . سرانجام دانش آموزان اعلام کردند که نحوه ی یادگیری جدید آسان تر و عمیق تر است . سعی داشتم ، ارتباط صحیح و دوستانه ای با دانش آموزان برقرار کنم و در ضمن در مورد علم تاریخ ، فایده ها و اهمیت آن نیز در کلاس صحبت می کردیم و در عین حال می کوشیدم ، آنها را با نقاط ضعف ‹‹ روش ...

تعداد صفحه: ۱۳ دسته بندی: روانپزشکی

ما بسیاری از مطالب را خوب به یاد می آوریم و برخی را سریعا فراموش می کنیم. بعضی از مردم تاثیر زیادی بر ما می گذارند و می توانیم آنها را مدتها به خاطر بسپاریم ، اما درباره بعضی افراد حتی نامشان را در ذهن خود ثبت نمی کنیم. چرا حافظه ما همواره یکسان عمل نمی کند و چرا برخی افراد حافظه بهتری دارند؟ حافظه خوب ، بجز در موارد استثنایی ، هدیه خاص برای افراد خاص نیست ، بلکه اکثرا محصول ...

تعداد صفحه: ۱۴ دسته بندی: روانشناسی

اغلب بچه ها خیلی زود تر از اینکه وارد مدرسه شوند تحت تأثیرتلویزیون قرار دارند به طوریکه هفتاد درصد مراکز نگهداری کودکان در طول روز ازتلویزیون برای سرگرمی بچه ها استفاده می کنند ، هر کودک در یک سال تقریبا ً به طور متوسط نهصد ساعت از وقت خود را درمدرسه و هزار و بیست وسه ساعت را در جلوی تلویزیون می گذراند . براساس گزارش آکادمی طب اطفال در آمریکا (AAP ) هر کودک آمریکائی روزانه چهار ...

تعداد صفحه: ۱۴ دسته بندی: روانشناسی

چکیده تحقیق در این تحقیق من تلاش کرده ام پرخاشگری غیر عادی یک دانش آموز را بررسی کرده زیرا اینگونه دانش آموزان هم برای خود و هم برای والدین و مربیانشان مشکل آفرین بوده که شناخت علل و انگیزه های این رفتار ضروری و لازم است برای ریشه یابی رفتارهای چنین دانش آموزانی باید علل مختلفی را که باعث پدید آمدن این دسته از اختلالات رفتاری می شوند مورد بررسی قرار داد. برای گرد آوری اطلاعات از ...

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت