تعداد صفحه: ۳ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

هنگام مطالعه و درس خواندن، لذت به تمرکز منجر می شود و تمرکز به خلاقیت . مطالعه(درس) لذت تمرکز خلاقیت اگر در چیزی احساس لذت نکنید، گرایشی به آن نخواهید داشت و دانش آموزی که از معلم رنجیده باشد ،رغبتی به درس او نشان نخواهد داد.این یک اصل است. برای فرمولی که ارائه کرده ام مثالی می زنم:به دانش آموزان خود می گویم: اگر دست خود را در مقابل نور آفتاب قرار دهید ، نخواهد سوخت. اما اگر ذره ...

تعداد صفحه: ۲ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

شغل فرد در تعیین الگوی روابط اجتماعی و دوستهای او چه نقشی دارد ؟ هر چقدر علم آدامها بیشتر باشد روابط اجتماعی انه با دوستان و آشنایان بهتر است . *- شغل فرد در تعیین محل سکونت او چه نقشی دارد؟ هر چه فرد محل سکونتش نزدیکتر باشد کارهایش آسان تر و زودتر انجام می گیرد. *- شغل فرد در تعیین الگوی رفتاری او(مانند طرز لباس پوشیدن، صحبت کردن، و...) چه تاثیری دارد؟ تاثیر زیادی دارد چون هر ...

تعداد صفحه: ۴ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

تعلیم و تعلم از شئون الهی است و خداوند، این موهبت را به پیامبران و اولیای پاک خویش ارزانی کرده است تا مسیر هدایت را به بشر بیاموزند و چنین شد که تعلیم و تعلم به صورت سنت حسنه آفرینش درآمد. انسان نیز با پذیرش این مسئولیت، نام خویش را در این گروه و در قالب واژه مقدس «معلم» ثبت کرده است. معلم، ایمان را بر لوح جان و ضمیرهای پاک حک می کند و ندای فطرت را به گوش همه می رساند. همچنین ...

تعداد صفحه: ۵ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

یکی از مهمترین مباحث تعلیم و تربیت و در عین حال یکی از مشکلترین مفاهیم برای تعریف کردن «یادگیری» می باشد. یادگیری اساس رفتار افراد را تشکیل می دهد. از طریق یادگیری فرد با محیط خود آشنا می شود، روی محیط تأثیر می گذارد و گاهی باعث ایجاد تغییرات مثبت و سازنده در محیط می شود. بنابراین قسمت عمده ی رفتار آدمی آموختنی است. فرد انسان سخن گفتن، محبت کردن، ارتباط برقرار کردن با دیگران و ...

تعداد صفحه: ۴ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

مقدمه این نوع از مشاوره اختصاص به دانش آموزان مدارس و دانشجویان دارد. که برای کمک و راهنمایی آنها در زمینه انتخاب رشته تحصیلی در دوره دبیرستان ، انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی ، اطلاع از مقررات و شرایط و قوانین مدرسه یا دانشگاه و یا هر مساله و مشکلی که در محیط تحصیل برای آنها ممکن است پیش بیاید دارد. رفع این نوع مسائل یا مشکلات به عهده مشاوران تحصیلی است. تاریخچه مشاوره تحصیلی در ...

تعداد صفحه: ۴ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

معرفی: مطالعه مستقل به عنوان یکی از شیوه های تدریس، روز به روز در مدارس، مورد توجه بیشتری قرار می گیرد. در آغاز از این روش بیشتر برای آموزش دانش آموزان مستعد استفاده می شد. اما امروزه برای آموزش کلیه دانش آموزان- اعم از مستعد و متوسط – مورد استفاده قرار می گیرد. از مطالعه مستقل تعبیر و تفسیرهای گوناکونی شده است؛ اما در کتاب « فرهنگ لغات و اصطلاحات تعلیم و تربیت» این روش چنین ...

تعداد صفحه: ۴ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

براساس مبانی نظری روشهای فعال تدریس می توان گفت تدریس فعال،تدریسی است که در آن رخدادهای آموزشی به صورت تعاملهای علمی،عاطفی واجتماعی اتفاق می افتد.درتدریس فعال وتعاملی علاوه برتوجه به کسب اطلاعات ومهارتها،به فرایند تفکر واهداف اجتماعی آموزش تاکید فراوان شده است.نظریه پردازان تدریس تعاملی براین باورند که که مهارتهای مهم زندگی از طریق تجارب تعاملی تقویت می شود.دراین بخش به برخی از ...

تعداد صفحه: ۳ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

یکی از روشهای تدریس که امروزه بطور جدی مورد توجه اندیشمندان عرصه تعلیم وتربیت قرارگرفته است،روش تدریس تعاملی یا فعال می باشد. از ویژگی های بارز چنین تدریسی فعال بودن معلم و دانش آموزان در فضایی کاملا اجتماعی و آزاد از نظر بیان اندیشه ، نقد سازنده و بازسازی تجارب گذشته شخصی است. تدریس بخشی از آموزش است و به آن قسمت از فعالیتهای آموزشی که با حضور معلم در کلاس درس اتفاق می افتد ...

تعداد صفحه: ۳ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

مقدمه همه دنبال این هستند که با اشتیاق مفاهیم عمیق علمی را حتی در اوقات فراغت ، سفر و … فرا گیرند. گاهی این اشتیاق در جماعت کم رنگ می‌شود. افراد درمی‌یابند کتابهایی که آنها با امید و اشتیاق برای یادگیری باز می‌کنند، به چیزی مافوق فهمشان مبدل می‌شود. هر کتابی قصد دارد مفاهیمی را به خواننده‌اش برساند و این مقدور نیست، مگر آنکه نحوه مطالعه آن به درستی صورت گیرد. پس راه صحیح مطالعه ...

تعداد صفحه: ۴ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

مقدمه نیاز انسان به راهنمایی و مشورت با دیگران در تصمیم گیری ، انتخاب و بکار گیری راه حلهای مناسب در زندگی بر کسی پوشیده نیست. خصوصا در سنینی که فرد ناچار به انجام انتخابهای مهمی است. مسلما چنین مشاوره‌ها و راهنماییهایی کمک شایان توجهی در اقدامات درست و مناسب او خواهد داشت و از خطا رفتن راهها و تصمیمات انتخابی جلوگیری خواهد نمود. بیشتر عدم موفقیتها ، شکست و در نیمه راه ماندنها ، ...

تعداد صفحه: ۵ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

چرا ریاضیات را یاد می دهیم ؟ پاسخ این است که ریاضیات زندگی روزمره ، برای علم ، برای تجارت و برای صنعت مفید است . زیرا اولا یک وسیله ارتباطی قدرتمند ، معتبر و بدون الهام است . ثانیا ابزاری برای تعیین و پیش بینی است . قدرت آن در علائم ( سمبولهای ) آن ، که گرامر و تجزیه و ترکیبهای خاص خود را دارد ، نهفته است . (( این گزارش )) همچنین مدعی است که ریاضیات باعث توسعه تفکر منطقی می شود ...

تعداد صفحه: ۲ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

یادگیری یادگیری تغییر نسبتا دایمی در رفتار است که در نتیجه تمرین حاصل شده است. تغییراتی در رفتار که حاصل‌اش (و نه تمرین) ، با شرایط موقت جاندار (مثل خستگی یا حالات ناشی از مصرف برخی داروها) باشند مشمول این تعریف نمی‌شود. نگاه اجمالی نقش یادگیری در همه صحنه‌های زندگی نمایان است. یادگیری نه تنها در آموختن خاص مطالب درسی ، بلکه در رشد هیجانی ، تعامل اجتماعی و حتی رشد شخصیت نیز ...

تعداد صفحه: ۵ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

چرا بعضی از کودکان در ریاضیات مردود می شوند ؟ این سؤال که اغلب مطرح هست ، تقریبا" یک سؤال منفی و غیر قابل قبول است . اگر بدانیم که چگونه کودکان در ریاضیات موفق شده اند آنگاه باید بدانیم که در تمرین ها و تجربیات آن دسته از کودکانی که مردود شده اند چه چیزی کم بوده است ؟ معهذا چون این پرسش آزار دهنده اغلب مطرح هست ما سعی می کنیم در اینجا تحت عنوان مفاهیم زیر به آن پاسخ دهیم : نرخ ...

تعداد صفحه: ۳ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

دانش آموزان در بسیاری از مواقع به دلیل تعطیلات طولانی و عدم یادگیری صحیح مفاهیم درسی ، پس از گذراندن یک دوره چند روزه تعطیلات دچار افت تحصیلی می شوند ، از سوی دیگر عدم تناسب محتوای درسی با نیازها ، علایق و استعداد های دانش آموزان و حافظه محوری از دلایل دیگر افت تحصیلی دانش آموزان پس از سپری کردن ایام تعطیلات است. مادر یک دانش آموز در این باره می گوید : هر چند که بچه ها تعطیلات ...

تعداد صفحه: ۵ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

مسأله دیگری که در شکست درس ریاضیات سهم عمده ای دارد ، تعیین تکلیف زیاد ، کسل کننده اغلب نامربوط است . تعیین تکلیف زیاده از حد اصولا" پدیده بعد از جنگ جهانی دوم است . معلمان شهر و مناطق حومه هر دو از والدین شکایت می کنند که معلم خوب را معلمی میدانند که تکلیف زیادتری بدهد . زیرا آنها معتقدند میزان یادگیری به طور مستقیم وابسته به مقدار تکلیفی است که توسط معلم تعیین می شود و دانش ...

تعداد صفحه: ۵ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

مقدمه این نوع از مشاوره اختصاص به دانش آموزان مدارس و دانشجویان دارد. که برای کمک و راهنمایی آنها در زمینه انتخاب رشته تحصیلی در دوره دبیرستان ، انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی ، اطلاع از مقررات و شرایط و قوانین مدرسه یا دانشگاه و یا هر مساله و مشکلی که در محیط تحصیل برای آنها ممکن است پیش بیاید دارد. رفع این نوع مسائل یا مشکلات به عهده مشاوران تحصیلی است. تاریخچه مشاوره تحصیلی در ...

تعداد صفحه: ۵ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

مقدمه آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید که چرا از امتحان می‌ترسید؟ آیا تابحال به صورت عمیق به این موضوع فکر کرده‌اید که چه عواملی در ترس و اضطراب نسبت به امتحان مؤثر بوده‌اند؟ آیا در زندگی تحصیلی راههایی برای کاهش این نوع اضطراب یافته‌اید؟ بدون تردید ترس از امتحان بین دانش آموزان و دانشجویان تقریبا همه گیر و رایج است و می‌توان گفت مهمترین علت این موضوع ، نتیجه‌ای است که از امتحان ...

تعداد صفحه: ۴ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

ماه خرداد از سرنوشت سازترین، روزهای زندگی هر دانش‌آموزی است و هرگونه ناملایمات و کمشکشها می‌تواند آثار نامطلوبی بر نتیجه‌گیری دانش‌آموزان داشته باشد. * در نزد دانش‌ آموزان از اختلافات خودداری کنید ، کارشناسان و صاحب‌نظران اختلافات، درگیری، کشمکش و برخورد در محیط خانواده را از جمله عوامل، بروز اختلالات روحی و روانی در دانش‌آموزان عنوان می‌کنند. دانش‌آموزان معمولا پس از مشاهده یک ...

تعداد صفحه: ۴ دسته بندی: روانشناسی

سبک های یادگیری دیداری 65 درصد جمعیت را شامل می گردد. خصوصیات این نوع افراد به قرار زیر است: * با مشاهده و ترکیب تصاویر با اطلاعات، اطلاعات را بخاطر می سپارند. * برای برقراری ارتباط با دیگران و همچنین سازماندهی اطلاعات از تصاویر، نقشه ها و نمودارها استفاده میکنند. * معمولا برای به خاطر آوردن مطلبی چشمان خود را برای تجسم آن در ذهن خود میبندند. * معمولا افرادی مرتب و منظمی ...

تعداد صفحه: ۵ دسته بندی: روانشناسی

روش های ایجاد تفکر خلاق معلم می تواند با به کارگیری شیوه های مناسب زمینه رشد خلاقیت را در دانش آموزان فراهم کند ذیل از آن جمله اند : 1- استفاده از مغایرت ها : ارایه مطالبی که خلاف باورها مرسوم و عمومی علمی باشد ، مثلاً معلم در درس علوم از دانش آموزان بخواهد که نظریات قدیمی را رد کنند و بدین ترتیب دانش آموزان را بر انگیزاند تا چیزها را ارزیابی کنند و راه های جالبی برای آزمون و ...

تعداد صفحه: ۴ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

1- محلی برای بالابردن مهارت و کارایی معلمان در اثر آموزش در شورا 2- موقعیتی برای بهبود جو سازمانی و افزایش روحیه کارکنان و ایجاد الفت بین آنها 3- محلی برای بازگویی، تجزیه و تحلیل و بررسی هدف های تعلیم و تربیت درکل و اهداف مدرسه در جزء. 4- وسیله ای سودمند برای هدایت و راهنمایی همکاران جوان و آماده سازی معلمان جدید. 5- محلی برای تصحیح روش ها. 6- امکانی برای ارزیابی افراد از خود و ...

تعداد صفحه: ۴ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

عصری که ما در آن زندگی می کنیم به کلی متفاوت از زمان های گذشته است پدیده های جدید متنوع و به هم پیچیده آنچنان فراوان و نو به نو شده اند که دانایی ها، توانایی ها و امکانات را اجتناب ناپذیر می کند. البته این دانستنی ها و مهارت ها باید قادر باشند امنیت روانی و احساس زیبایی دوستی را در مواجهه با مشکلات زندگی تضمین کند. در روند استفاده از امکانات در راه مقابله منطقی و فراگیر مسایل ...

تعداد صفحه: ۴ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

مقدمه: کودک از لحظه‌ای که متولد می‌شود یادگیری را آغاز می‌کند پس از مدت کوتاهی صورت مادر، پدر، و بستگانش را تشخیص می‌دهد و متوجه می‌شود که اگر زیاد گریه کند، به او غذا می‌دهند یا نوازشش می‌کنند در نخستین سالهای حیات یاد می‌گیرد چگونه راه برود، حرف بزند بخواند و بنویسد و چندین کار مهم و اعجاب انگیز دیگر هم انجام دهد چنین برآورد کرده‌اند که انسان نیمی از مجموع آموخته‌های سراسر عمر ...

تعداد صفحه: ۴ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

یادگیری مفاهیم و اصول شالوده فعالیتهای ذهنی آدمی را می‌ریزند. ما از راه مفهوم آموزی دنیا را در ذهن خود خلاصه می‌کنیم و با ایجاد ارتباط میان آنها ، پدیده‌های هستی را می‌شناسیم و به تفکر می‌پردازیم. مفاهیم عناصر اصلی اصول و قوانین را تشکیل می‌دهند و اصول و قوانین به نوبه خود تار و پود نظریه‌ها و اندیشه‌های انسان را می‌سازند. به عبارتی هر فرد یا آدمی پیش از آنکه بتواند به محرکها و ...

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت