دانلود تحقیق و مقاله دانش آموزی و دانشجویی در مورد برنامه ریزی تربیتی

براساس جستجوی مقاله و تحقیق دانشجویی در مورد برنامه ریزی تربیتی تعداد 100 مورد در سایت یافت گردید که می توانید پس از مطالعه عناوین این تحقیقات و مقالات دانش آموزی و دانشجویی برای دانلود تحقیق در مورد برنامه ریزی تربیتی و یا دانلود مقاله درباره برنامه ریزی تربیتی اقدام نمائید:

تعداد صفحه: ۱۵ دسته بندی: مدیریت

وظیفه اساسی هر سازمان آموزشی دست یافتن به هدف های از پیش تعیین شده آموزشی و تربیتی است که ممکن است در حیطه های مختلف شناختی، عاطفی، روانی، حرکتی و ادراکی قرار بگیرد. برنامه ریزی در یک مفهوم کلی یعنی پیش بینی و تعیین راه ها روش ها و امکانات برای رسیدن به یک هدف تربیتی مطلوب. در حقیقت، برنامه ریزی تفکر و تهیه نقشه برای گذر از وضع موجود و رسیدن به یک موقعیت مطلوب در آینده است. ...

تعداد صفحه: ۲ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

الف ) – در بخش مدیریت ، اعم از اجرایی و آموزشی باید به ساختار مدیریت عقلانی توجه ویژه ای داشت وبه تلفیق هر چه بیشتر مدیریت های سنتی کارآمد با مدیریت های علمی در حوزه مربوطه پرداخت . - در اداره بخشهایی از فعالیت های آموزش وپرورش می توان از تجربیات موفق بخش خصوصی در زمینه های آموزشی ، مدیریتی و اقتصادی بهره مند شد. - در بخض مدیریت آموزش و پرورش می توان هرچه بیشتر از توانمندی های ...

تعداد صفحه: ۲۸ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

1- ازنظر شما ویژگیهای یک طرح اساسی دربرنامه ریزی درسی چیست؟ 1- اطلاعات لازم را درباره یادگیرنده ، عوامل اجتماعی و فرهنگی ، جامعه ، ماهیت رشته های دلئمی و جریان یادگیری رادراختیار طرح کنند ،برنامه قرار دهد. 2- هدفهای مرکز تربیتی را به طور واضح بیان کند و همه دست اندرکاران مرکز آن را باید بفهمند . ارزشها وفرضهای بنیادی هدفها باید شناخته شود. 3- بصورت بخشی از طرح جامع منطقه ای یا ...

تعداد صفحه: ۱۴ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

برنامه ریزی آموزشی مدرسه یک سازمان با مجموعه هدفمند است که هدف اصلی آن آموزش و تربیت دانش آموزان تعریف شده است اما هر واحد آموزشی می تواند بر اساس دیدگاه مدیریتی حاکم بر آن و به اقتضای شرایط و ویژه گیهای خاص خود اهدافی را در دستور کار خود قرار دهد و برای رسیدن به این اهداف با تکیه بر امکانات مادی و منابع انسانی برنامه هایی را تدوین و به مرحله اجرا گذارد. قطعا برنامه ریزی بعنوان ...

تعداد صفحه: ۴۶ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

برنامه ریزی درسی و چگونگی استفاده از وقت وقت کالایی گرانبهاست که چون از دست رود، قابل برگشت نیست. استفاده موثر از وقت در کلیه شئونات زندگی، از جمله تحصیل عاملی سرنوشت ساز در موفقیت و کامیابی است. از این روست که تمامی متخصصان برنامه ریزی درسی تربیتی بر برنامه ریزی تحصیلی، خصوصا نحوه استفاده از زمان در یادگیری تاکید دارند. شاید هیچ کس به اندازه الیزابت اول ملکه انگلیس(1603-1533) ...

تعداد صفحه: ۴۶ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

وقت کالایی گرانبهاست که چون از دست رود، قابل برگشت نیست. استفاده موثر از وقت در کلیه شئونات زندگی، از جمله تحصیل عاملی سرنوشت ساز در موفقیت و کامیابی است. از این روست که تمامی متخصصان برنامه ریزی درسی تربیتی بر برنامه ریزی تحصیلی، خصوصا نحوه استفاده از زمان در یادگیری تاکید دارند. شاید هیچ کس به اندازه الیزابت اول ملکه انگلیس(1603-1533) این حقیقت را به طور خلاصه و جالب بیان ...

تعداد صفحه: ۱۵ دسته بندی: مدیریت

تصمیم گیری در برنامه ریزی درسی دارای قلمرو گسترده ای است وگروهها ی متعدد ومختلفی به دنبال تاثیرگذاری وسهیم شدن در تصمیمات مربوط به برنامه ریزی درسی هستند این گروهها به تناسب نقش های گوناگون خود همواره قصد مداخله ومشارکت در جریان تصمیم گیری برنامه درسی دارند.تعیین حدود دخالت هر یک از این گروهها وافراد در تصمیم گیری از جنبه های مختلف سیاسی , اجتماعی و نظری دارای اهمیت است. برنامه ...

تعداد صفحه: ۳۹ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

پیشگفتار: از آنجا که انسانها با یکدیگر متفاو ت اند ارزشهای برگزیده بین آنان نیز به صورت " ارزش مثبت " یا به عبارت دیگر آنچه باعث بهبود وضع زندگی آنان می شود 0 آسایش و آرامش آنان را به ارمغان می آورد ارزش مثبت تلقی شده و گاهی نیز عوامل و گزینه هایی که باعث آشفتگی زندگی آنان و عدم احساس آرامش آنان می شود را " ارزش منفی " می نامند0 بنا بر این ما در فعالیتهای فوق برنامه از آن لحاظ ...

تعداد صفحه: ۲۹ دسته بندی: هنر

مقدمه در شرایط حساس کنونی، و با توجه به احیاء معاونت پرورش در وزارت آموزش و پرورش که قطعاً قبل از آن با حذف امور تربیتی جایگاه هنر هم در آموزش و پرورش به فراموشی سپرده شده بود، ولی تصمیم انقلابی دولت نُهم که جاری و ساری ساختن صدقه جاریه شهیدان رجائی و باهنر را به همراه داشت قطعاً با طرح مقوله هنر و آفرینشهای هنری که بطن، و اساس و پایه فعالیتهای امور تربیتی به حساب می آید در سطوح ...

تعداد صفحه: ۳۷ دسته بندی: روانشناسی

روان شناسی تربیتی یکی از مهترین رشته‌هایی است که به بحث و بررسی پیشرفتهای درسی و نارسائی‌های تحصیلی یاد گیرندگان می‌پردازد. به عبارتی روان شناسی تربیتی شاخه‌ای از علم روان شناسی است که هدف آن کمک به دست اندرکاران تربیت در برخورد درست با مسائل آموزشی و تربیتی است. دید کلی تربیت معادل اصطلاح انگلیسی education است که گاهی نیز به پرورش ترجمه شده است. در هر حال تربیت عبارت است از ...

تعداد صفحه: ۳۳ دسته بندی: روانشناسی

1- روان‎شناسی در صنعت روان‎شناسان بیش از آنچه ما تصور می‎کنیم می‎توانند در کارخانجات مثمرثمر واقع شوند. فعالیت و راهنماییهای آن فقط به تست و آزمون‎های روانی منتهی نمی‎شود بلکه در موارد روابط، روحیه و طرز فکر، عادات، شخصیت و بهبود زدگی افراد نیز اظهارنظر می‎نمایند. شغل روان‎شناسان صنعتی بیشتر جنبه‎ی مشورتی دارد و علاوه بر حل مشکلات فری از فکر و تجربه‎ی او در موارد مختلف صنعتی، ...

تعداد صفحه: ۷ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

مقدمه انسان تنها موجودی است که با همنوعان خودبدنبال نظر می پردازد وبرای شناخت وحل مشکلات خود با آنان مشورت وازراهنمایی آنان استفاده می کند .راهنمایی ومشورت درطول زندگی آدمیان مطرح بوده وآنان باکسانی که مورد قبول واعتمادشان بوده مشورت می کرده اند .باتوسعه علوم انسانی ورشدعلوم رفتاری به راهنمایی ومشاوره به عنوان شاخه ای مستقل ازعلوم رفتاری توجه شد. امروز راهنمایی ومشاوره به صورت ...

تعداد صفحه: ۵۰ دسته بندی: ادبیات فارسی

مقدمه هر یک از مکاتب تربیتی بر نگرشی خاص از هستی و انسان مبتنی هستند و وجوه امتیاز هر یک از این مکاتب را باید در تفاوت نگرش آنها به هستی و انسان جستجو کرد. با رجوع به اندیشه هایی که با عنوان مکتب تربیتی در روزگاری شهرت داشته اند، اهمیت و جایگاه دیدگاه های هستی شناختی و انسان شناختی نمایان می شود. در سایه آگاهی از دیدگاه مبنایی این مکاتب، درمی یابیم که داوری ادیان الهی به ویژه ...

تعداد صفحه: ۳۴ دسته بندی: روانشناسی

- روان‎شناسی در صنعت روان‎شناسان بیش از آنچه ما تصور می‎کنیم می‎توانند در کارخانجات مثمرثمر واقع شوند. فعالیت و راهنماییهای آن فقط به تست و آزمون‎های روانی منتهی نمی‎شود بلکه در موارد روابط، روحیه و طرز فکر، عادات، شخصیت و بهبود زدگی افراد نیز اظهارنظر می‎نمایند. شغل روان‎شناسان صنعتی بیشتر جنبه‎ی مشورتی دارد و علاوه بر حل مشکلات فری از فکر و تجربه‎ی او در موارد مختلف صنعتی، ...

تعداد صفحه: ۳۶ دسته بندی: روانشناسی

روانشناسی تربیتی روان شناسی تربیتی یکی از مهترین رشته‌هایی است که به بحث و بررسی پیشرفتهای درسی و نارسائی‌های تحصیلی یاد گیرندگان می‌پردازد. به عبارتی روان شناسی تربیتی شاخه‌ای از علم روان شناسی است که هدف آن کمک به دست اندرکاران تربیت در برخورد درست با مسائل آموزشی و تربیتی است. دید کلی تربیت معادل اصطلاح انگلیسی education است که گاهی نیز به پرورش ترجمه شده است. در هر حال تربیت ...

تعداد صفحه: ۱۳ دسته بندی: مهندسی فناوری اطلاعات IT

چکیده: شکوفایی برنامه‌های فناوری ارتباطات در اوایل دهه 80 شمسی توسط دولت جمهوری اسلامی ایران، دگرگونیهای فزایند‌ه‌ای را در برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت در سطح تصمیم‌گیریهای اجرایی پدید‌ آورده‌ است. این تغییرات در برنامه‌های ایران مقتدر در قرن بیست و یکم و با استناد به تبصره 13 قانون بودجه سال 1381 کل کشور امکان‌سنجی شده است، لیکن پرسش اساسی در نظام آموزش و پرورش کشور مبتنی بر ...

تعداد صفحه: ۶ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

برنامه درسی به شناخت، پیش‌بینی، سازماندهی و شکل دادن فعالیت های آموزشی و پرورشی در حیطهٔ یادگیری یادگیرندگان گفته می‌شود. برنامه درسی شاخه‌ای از علوم تربیتی است. برنامه‌ریزی درسی یکی از مهمترین شاخه‌های مطالعات برنامه درسی است که به «تدوین، اجرا و ارزشیابی» برنامه درسی می‌پردازد. تعاریف برنامهٔ درسی تعریف واحدی از برنامهٔ درسی در میان صاحبنظران این علم وجود ندارد و هر کس بنا به ...

تعداد صفحه: ۳۴ دسته بندی: فلسفه و اخلاق

فلسفه برای کودکان از جمله شاخه های جدید رشته فلسفه محسوب می شود، اما در این شاخه از مباحث پیچیده فلسفی خبری نیست بلکه در واقع آموزشی است برای روشمند کردن تفکر . در این مقاله اهداف و برنامه های فلسفه برای کودکان از سوی رئیس مرکز تحقیقاتی فلسفه برای کودکان آرژانتین بررسی شده است. " فلسفه برای کودکان " یک برنامه آموزشی است که این امکان را فراهم می آورد تا کودکان و نوجوانان افکار ...

تعداد صفحه: ۳۰ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقدمه خانواده‌ اولین و مهم‌ترین نهاد درتاریخ فرهنگ و تمدن انسانی است واولین مدرسه ای است که انسان درآن تعلیم می‌یابد و با اصول زندگی اجتماعی وروش تفاهیم بادیگران آشنا می‌شود. خانه، فضایی است که درزیر سقف آن ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی ازنسلی به نسل دیگر منقل می‌شود و اسباب رشد عاطفی، اخلاقی، اجتماعی افراد فراهم می‌گردد. درجهان امروز متأسفانه به رغم تعالیم حیات‌بخش انبیاء‌ بنیان ...

تعداد صفحه: ۶۹ دسته بندی: ادبیات فارسی

مقدمه اگر تاریخ را ورق بزنیم و جوامع مختلف را مورد کنکاش قرار دهیم ، نهادهای متعددی را در آن جوامع خواهیم یافت که کارشان آموزش دین بوده است و ما نتیجه می گیریم که « دین » همزاد انسان و یک نیاز قطعی و واقعی برای او بشمار می آید و انتقال آن به نسل های آینده در زمره انتقال میرا ث فرهنگی جوامع است لذا در پی آن آموزش دین نیز یک مسأ له ویژه می شود ، زیرا این مسأله یک گرایش عمومی برای ...

تعداد صفحه: ۵ دسته بندی: علوم تربیتی

اصول اساسی در تربیت دینی اساسا" تربیت و آموزش فرزندان تا شش سالگی به عهده والدین است و از آن پس اطفال مراحل تربیت مدرسه ای را طی می کنند و ا مربیان و آموزگاران و دبیران آشنا میشوند و محیط رسمی مدرسه کنار محیط غیررسمی و عاطفی خانه قرار میگیرد با توجه به اینکه محصلان ابتدایی تا پیش دانشگاهی کشور ما تقربیا" یک چهارم جمعیت کشور ماراتشکیل میدهند و نیز با پذیرش این اصل که کیفیت و ...

تعداد صفحه: ۲۳ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

مقدمه : قال رسول‌الله (ص): ”اطلبواالعلم من المهد الى اللحد (زگهواره تا گور دانش بجوى) پیشرفت‌هاى سریع علوم تجربی، ریاضی، فنى و علوم انسانی، به‌ویژه علوم تربیتی، روانشناسى و تکنولوژى آموزشى در جهان امروز، ایجاب مى‌کند که معلمانِ تمام دوره‌هاى مختلف تحصیلى به‌طور مستمر به دانش‌افزائی، خودسازى و کسب مهارت‌هاى لازم در انتقال عناصر فرهنگى به نسل آینده بپردازند و کودکان، نوجوانان و ...

تعداد صفحه: ۳۹ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

روشهای سنتی به روش هایی گفته می شود که اکثر مدارس دنیا ، در طول تاریخ آموزش و پرورش از آن استفاده کرده اند و امروزه نیز یکی از متداول ترین روشهای حاکم بر مدارس هستند. مهمترین این روشها ، روش حفظ و تکرار، سخنرانی ، پرسش و پاسخ ، نمایشی ، ایفای نقش ، گردش علمی ، بحث گروهی و روش آزمایشگاهی است. روش حفظ و تکرار از قدیمی ترین روش های آموزشی است . محور فعالیت در این روش ، حفظ و تکرار ...

تعداد صفحه: ۱۶ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی مقدمه این نوع از مشاوره اختصاص به دانش آموزان مدارس و دانشجویان دارد. که برای کمک و راهنمایی آنها در زمینه انتخاب رشته تحصیلی در دوره دبیرستان ، انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی ، اطلاع از مقررات و شرایط و قوانین مدرسه یا دانشگاه و یا هر مساله و مشکلی که در محیط تحصیل برای آنها ممکن است پیش بیاید دارد. رفع این نوع مسائل یا مشکلات به عهده مشاوران تحصیلی است. تاریخچه ...

تعداد صفحه: ۱۹ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

از نگاه معلمان ، منظور از فناوری در آموزش شامل : تابلو ، گچ ، قلم و شاید نمایش فیلمی از طریق پروژکتور باشد . در حالی که ، به طور گسترده دامنه ای از ابزارهای فناوری نظیر تلویزیون ، دوربین های ویدیویی ، ماشین های گرافیگی ،رایانه ها، دوربینهای دیجیتالی، اسکنرها و بسیاری از فناوریهای دیگر در نظامهای تربیتی استفاده میشود . همانگونه که معلمان و دانش آموزان به این ابزارها دسترسی می ...

تعداد صفحه: ۲۱ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

چکیده فلسفه تعلیم و تربیت درجایگاه یکی از فلسفه‌ های مضاف، از دو زاویه قابل بررسی و مطالعه است: 1. دیدگاه‌های فیلسوفان درباره تعلیم و تربیت؛ 2. رشته دانشگاهی. فلسفه تعلیم و تربیت از نگاه اول، تاریخی به قدمت اندیشه‌ورزی و نظریه پردازی فیلسوفان شرق و غرب عالم در باب تربیت دارد؛ اما از نگاه دوم حدود یک قرن از عمرش سپری می‌شود. از فلسفه تعلیم و تربیت، بسته به نوع دید و مبانی فلسفی ...

تعداد صفحه: ۲۱ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

مقدمه اندیشه پیشرفت و توسعه گرایی در قلمرو اقتصاد و اجتماع و سیاسی ریشه در تغییر اجتماعی، به ویژه در دگرگونی های سده نوزدهم دارد. دگرگونی های گسترده ژرفی که در زمینه علوم و فرهنگ، بویژه علوم اجتماعی، پیرایش و پرورش اندیشه و اندیشمندان اجتماعی و بنیانگذاری دانشی نو به نام جامعه شناسی را در باختر زمین شتاب بخشیدند و آینده نگریها و برنامه ریزی های اجتماعی - اقتصادی را بر اساس ...

تعداد صفحه: ۲۳ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

روش های نوین انشا با رویکردی به خلاقیت واژگان کلیدی : انشا،خلاقیت،موانع،راهکارها،شیوه های نوین چکیده : متاسفانه تدریس انشا با شیوه های خلاق،که دانش آموز را در نوشتن ماهر و توانا کند در هیچ یک از مقاطع تحصیلی کشور ما رایج نیست و به همین علت دانش آموزان اغلب از این درس گریزانند و بسیاری از آنان تا آخرین سال تحصیلی انشا نوشتن را یاد نمی گیرند شاید هم انشارا درسی بیهوده می دانند و ...

تعداد صفحه: ۲۰ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

مقدمه : تعریف روش: « روش در مقابل واژه ی لاتینی «متد » به کار می رود ، وواژه ی متد در فرهنگ فارسی « معین » و فرهنگ انگلیسی به فارسی «آریانپور »به :روش ، شیوه ،راه ،طریقه ، طرز ، اسلوب معنی شده است . به طور کلی «راه انجام دادن هر کاری » را روش گویند .روش تدریس نیز عبارت از راه منظم ،با قاعده و منطقی برای ارائه درس می باشد . تقسیم بندی روش تدریس : 1 روشهای تاریخی 2 روشهای نوین « ...

تعداد صفحه: ۱۸ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

مقدمه از زمانی که انسان خلق شده بشر همواره دنبال دانش اندوزی و کسب علم بوده و با طراحی برنامه ها و آموزش های گوناگون پرورش و آموزش همواره با موفقیت ها و فراز و نشیب هایی در آموزش روبرو شده با تحلیل وقاع گذشته دو مشکل اساسی جهت توسعه و غنی سازی برنامه های مذکور قابل مشاهده است: 1) عدم تأثیر فعالیت های پرورشی بر سرنوشت دانش آموزان 2) نقصان اثر بخشی نظام برنامه ریزی درسی در حوزه ...

تعداد صفحه: ۵ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

-طرح مطالب درسی به صورت پرسش های جالب : مطلب یا موضوعی را که می خواهیم کودک و نوجوان یادبگیرد ، به صورت پرسش یا پرسش هایی روشن و جالب که آنها را به فعالیت ذهنی و پویندگی ترغیب نماید ، مطرح کنیم . باید تلاش نمود تا در دانش آموزان احساس نیاز به وجود آید . 2-دانش آموزان در اثر شکست در درسی نسبت به آن نگرش منفی پیدا می کنند باید به آنها کمک کرد تا با کسب موفقیت در درس جدید ، به ...

تعداد صفحه: ۹ دسته بندی: پروژه و طرح کارآفرینی

سلامت روانی در مفهوم دقیق کلمه به معنای احساس رضایت و شادابی و نشاط و تعادل روانی، درک درست از واقعیتها و ارائه پاسخ سازگارانه و مؤثر در برخورد با آنها، تعامل سالم دنیای درونی فرد با دنیای پیرامون است. بیاموخت آدم ز پروردگار/ کلام و سخنهای بس استوار که گردید باعث که یکتا خدا/ پذیرد از او توبه را از خطا خدای رحیمست و توبه پذیر/ بسی مهربان است آن بی نظیر ● در مورد مفهوم سلامت ...

تعداد صفحه: ۱۷ دسته بندی: دامپزشکی

دانشمندان تعاریف متعددی در مورد خلاقیت بیان کرده اند اما به طور کلی خلاقیت عبارتست از بکارگیری توانایی های ذهنی, برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید . از تعاریف مختلف چنین استنباط می شود که بروز خلاقیت در هر فعالیتی قابل انتظار است .و محدود به هیچ نوع خاصی ازفعالیتها نمی شود. در هر حال آنچه را ایجاد فکر یا چیز جدید و کلاً در فراگرد خلاقیت اهمیت دارد تفکر است. اهمیت خلاقیت: تداوم ...

تعداد صفحه: ۸ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

با توجه به اینکه تقریباً یک ماه است از شروع کلاسها می گذرد ، سواد آموزان بنده هنوز حاضر به پذیرفتن درس ریاضی به عنوان یک درس مهم و ضروری نمی باشند و همواره از یادگیری آن کناره می گیرند . علل و فرضیات موجود از نظر اینجانب : ریاضیات درسی سخت و غیر قابل فهم است ریاضیات در زندگی آنها کاربرد ندارد شاید از کاربرد درس ریاضیات در زندگی آگاهی ندارند ریاضیات درس خسته کننده و یکنواخت است ...

تعداد صفحه: ۱۰ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

خانه تا جامعه تنها یک گام: مدرسه! مدرسه آغاز جداشدن کودک از خانواده است! در گذشته نه چندان دور این کودک بود که در روز اول مدرسه می گریست و اینکه این مادر است که با آگاهی از نقش مدرسه و آغاز انفکاک از فرزندی که پیش از این جزئی از وجودش بود ، با چشمی اشکبار فرزند را راهی می کند تا برای حضور در اجتماع آماده شود. مدرسه اولین گام کودک در ورود به اجتماع، زندگی جمعی و آشنا شدن با دنیای ...

تعداد صفحه: ۱۱ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

گذراندن وقت با هدف و اهمیت خاص ، کار نام دارد . اوقات فراغت ، اوقات آزادی هستند که هدف خاص و از پیش تعیین شده ای ندارد و دربر گیرنده آموزشهای غیر رسمی می باشد . معمولاً به غلط برای اوقات فراغت ، برنام ریزی نمی شود. ضرورت اوقات فراغت روانشناسان ، اوقات فراغت را به عنوان یک تربیت غیر رسمی می دانند . بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده گاهی تربیت غیر رسمی تأثیر بیشتری از آموزش و ...

تعداد صفحه: ۲۶ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

مقدمه در شرایط حساس کنونی، و با توجه به احیاء معاونت پرورش در وزارت آموزش و پرورش که قطعاً قبل از آن با حذف امور تربیتی جایگاه هنر هم در آموزش و پرورش به فراموشی سپرده شده بود، ولی تصمیم انقلابی دولت نُهم که جاری و ساری ساختن صدقه جاریه شهیدان رجائی و باهنر را به همراه داشت قطعاً با طرح مقوله هنر و آفرینشهای هنری که بطن، و اساس و پایه فعالیتهای امور تربیتی به حساب می آید در سطوح ...

تعداد صفحه: ۷ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

تاریخچه آموزش پیش دبستانی در ایران به 80 سال پیش باز می گردد. در سال 1298 مسیونر های مذهبی و اقلیت های دینی به احداث کودکستان ها و مراکز آموزش پیش دبستانی درتهران مبادرت نمودند .در همان اثنا زنده یاد جبار باغچه‏بان در سال 1303 به احداث باغچه اطفال در شهرستان تبریز مبادرت نموده و چند سال بعد در سال 1307 کودکستان دیگری در شهرستان شیراز دایر نمود. گفتنی است که در آن اثنا تنها از ...

تعداد صفحه: ۱۶ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

مقدمه: نظام های آموزشی و فعالیت های حاکم بر آن، با توجه به پیشرفت جوامع همواره دستخوش تغییر و تحول است و تحول آموزشی خود معلول تحول اجتماعی و تحول علوم و تکنولوژی است. با پیشرفت علوم و فنون و پیچیده شدن جوامع، نیازهای فردی و اجتماعی نیز پیچیده و متنوع می شوند و ارضای آنها احتیاج به علوم و فنون پیچیده دارد.کسب علوم و فنون جدید در سایه روش های آموزش پیشرفته امکان پذیر است. به این ...

تعداد صفحه: ۸ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

مقدمه تحصیل فرزندان امروزه یکی از دغدغه های مهم خانواده های کشورمان را تشکیل می دهد این دغدغه بیشتر به دلیل وابستگی آینده فرزندان به میزان توفیق آنان در تحصیل استاگر چه این دل نگرانی ها برای اعتلا و ارتقای تحصیلی فرزندان و در کل نظام آموزش و پرورش نقطه ای امید بخش و خوشایند به حساب می آید.در شکل دیگر نوعی اضطراب و تشویش برای خانواده ها و دانش آموزان فراهم می نماید که چنانچه فردی ...

تعداد صفحه: ۱۸ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

چکیده عنوان :آموزش وپرورش پیش ازدبستان هدف من ازتهیه این پروژه این است که برای راه اندازی وتأ سیس یک مهداستاندارد باید این مراحل راطی کرد که مراحل عبارتنداز : تعریف اهمیت ضرورت برنامه ها یآموزش وپرورش پیش ازدبستان بازیهای کودکان ودرمرحله آخر برآورد هزینه تأسیس یک مهد استاندارد تاریخچه آموزش پیش دبستانی تاریخچه آموزش پیش دبستانی در ایران به 80 سال پیش باز می گردد. در سال 1298 ...

تعداد صفحه: ۱۴ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

آموزش پیش دبستانی ساختار آموزشی آموزش پیش دبستانی در کشور انگلستان در مهدهای کودک و مدارس آمادگی به کودکان رده های سنی 4-2 سال ارائه می گردد.با وجودی که آموزش کودکان انگلیسی تا سن 5 سالگی اجباری نمی باشد، با این حال بالغ بر 96 درصد از کودکان رده های سنی 4 سال و بالاتر در مراکز آموزشی پیش دبستانی ثبت نام می نمایند. طبق آمار به دست آمده در سپتامبر سال98، در اسکاتلند 38% از کودکان ...

تعداد صفحه: ۱۲ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

تاریخچه آموزش پیش دبستانی تاریخچه آموزش پیش دبستانی در ایران به 80 سال پیش باز می گردد. در سال 1298 مسیونر های مذهبی و اقلیت های دینی به احداث کودکستان ها و مراکز آموزش پیش دبستانی درتهران مبادرت نمودند .در همان اثنا زنده یاد جبار باغچه‏بان در سال 1303 به احداث باغچه اطفال در شهرستان تبریز مبادرت نموده و چند سال بعد در سال 1307 کودکستان دیگری در شهرستان شیراز دایر نمود. گفتنی ...

تعداد صفحه: ۱۹ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

آموزش بزرگسالان از جمله مهمترین نهادها، وزارتخانه‌ها و سازمان های دولتی و غیر دولتی مسوول آموزش بزرگسالان‌ میتوان به سازمان نهضت سواد آموزی L.M.O ‌، وزارتخانه‌های جهاد سازندگی و کشاورزی‌ و سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود. نظر ‌به‌نقش قاطع L.M.O در آموزش بزرگسالان در سال 1987 شورای پشتیبانی آموزشی تحت ریاست رئیس‌شورا به تشکیل جلساتی جهت طراحی و تصویب استراتژی ها و ...

تعداد صفحه: ۱۳ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

آموزش برای همه Education for all کنفرانس جهانی آموزش برای همه ) ، سال 1990 ( 1369) در جامتین تایلند به همت پنج سازمان بین المللی ( یونسکو ، یونیسف ، صندوق جمعیت سازمان ملل ، بانک جهانی و برنامهی عمران ملل متحد ) برگزار گردید ، اواخر دهه 90 شش اجلاس منطقه ای به منظور بررسی نتایج ارزیابی ملی کشورهای هر منطقه و تدوین چارچوب عمل های منطقه ای آموزش برای همه ، تشکیل شد که مبنای تهیه ی ...

تعداد صفحه: ۷ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

چکیده در این مقاله به خلاقیت و اهمیت آن در مراکز آموزشی و چگونگی مدیریت کردن آن اشاره می شود. کلیدواژه : خلاقیت ؛ نوآوری ؛ مراکز آموزشی ؛ نیروی انسانی 1- مقدمه هر سازمان مجموعه ای از عوامل انسانی ، ساختاری ، فنی ، تکنولوژی ، فرهنگی و سایر عناصر محیطی است که جهت تحقق هدفهای از پیش تعیین شده بصورت مشترک در تلاش و تعامل هستند. رشد سازمان و تداوم آن ، ارتباط نزدیکی با نیازها و ...

تعداد صفحه: ۳۲ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

مقدمه موضوع : ارزشیابی توصیفی به عنوان معلم باید عمیقاً باور داشته باشیم که هر دانش آموز قابلیت رشد و یادگیری را دارد به شرط آنکه ابزارهای سنتی ارزشیابی را که بدون توجه به تفاوتهای فردی ، فقط به دنبال نقطه ضعف هاست رها کنیم و ابزاری بسازیم که توانایی ها را شناسایی کند و به دانش آموز اعتماد به نفس بخشد و زمینه را به گونه ای مهیا کنیم که نمره گرایی از بین برود و معلم و دانش آموز و ...

تعداد صفحه: ۳۱ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

مقدمه طرح ارزشیابی توصیفی مشهور به ارزشیابی کیفی یا طرح حذف نمره ،تجربه نو آورانه ی برخاسته از عمل در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش ایران است.این طرح به صورت پیش آزمایشی در سال تحصیلی 82-81 اجرا و ارزشیابی شد. گزارش ارزشیابی طرح توسط نویسنده این مقاله که مجری این ارزشیابی بوده بلافاصله منتشر گردید(محمد حسن مقنی زاده،1381). اجرای آزمایشی این طرح درچهار سال تحصیلی بعد ادامه داشته ...

تعداد صفحه: ۷ دسته بندی: روانشناسی

مرکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری شماره یک- مشهد ********************** در سالهای اخیر اهداف آموزشی در دو حیطه شناختی و عاطفی مورد توجه قرار گرفته و از آنها به عنوان راهنمای عملی در جهت رشد و تکامل هدف های متوالی و زنجیره ای استفاده گردیده است. اما در حیطه روانی- حرکتی طبقه بندی های عملی و کاربردی بسیار محدود بوده است. فکر طبقه بندی اهداف تربیتی برای مطالعه آسانتر در سال ...

تعداد صفحه: ۱۱ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

چکیده ضرورت آموزش به صورت یک امر طبیعی درآمده است. پیشرفت و توسعه سازمانها و موسسات درگرو ارتقای سطح دانش، مهارت، رفتار و بینش منابع انسانی است. برهمین اساس، اکثر سازمانها دوره های آموزش موجود در داخل یا خارج از کشور برای کارکنان خود برگزار می‌کنند و اجرای هر دوره متضمن سرمایه گذاری هنگفت است لذا آگاهی از میزان اثربخشی دوره های آموزشی و بازدهی حاصل از آنها برای مدیران بسیار ...

تعداد صفحه: ۲۲ دسته بندی: روانشناسی

مقدمه مسئله مربوط به آسیب های اجتماعی از دیرباز در جامعه بشری مورد توجه اندیشمندان بوده است. همزمان با گسترش انقلاب صنعتی و گسترش دامنه نیازمندیها ، محرومیتهای ناشی از عدم امکان برآورده شدن خواستها و نیازهای زندگی موجب گسترش شدید و دامنه‌دار فساد ، عصیان ، تبهکاری ، سرگردانی ، دزدی و انحراف جنسی و دیگر آسیبها شده است. هر چند اکثر مشکلات اجتماعی انواعی تکراری در طول نسلهای مختلف ...

تعداد صفحه: ۱۸ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مشکلات درسی نوجوانان در دوران بلوغ مقدمه دگرگونی ها و پیشرفت جوامع بشری به گونه ای است که اگر نهادهای تعلیمی و تربیتی بازنگری و بهسازی اجزاء خود را مورد توجه جدی قرار ندهند، سیل تحولات سبب تخریب بنیادهای اساسی اندیشه و عمل آنان خواهد گردید. نظام آموزش و پرورش سرزمین اسلامی ایران می تواند با تکیه بر مبانی و اصول متخذه از فرهنگ غنی اسلامی و باز سازی و بهبود مستمر برنامه ها و ...

تعداد صفحه: ۳۰ دسته بندی: روانشناسی

مقدمه :‌ ارتباط میان مادر و فرزند نه تنها از زمان تولد بلکه حتی پیش از آن نیز اثر بسیار مهمی بر رشد روانی کودک دارد . نگرش گرم و سرد مادر نسبت به کودک موجب سازگاری و ناسازگاری کودک در آینده می‌شود و محرومیت از مراقبتهای مادرانه رشد اجتماعی و حرکتی کودک را به تاخیر می‌اندازد رشد اجتماعی کودک بیانگر آن است که تا چه حدود روابط امور و رفتار اجتماعی را درک و عدل می‌کند . برای رسیدن ...

تعداد صفحه: ۵۳ دسته بندی: روانشناسی

ضرورت های دیگری برای استفاده از فنون ارزشیابی توصیفی در برنامه ریزی درسی در این یادداشت بلند! با استفاده از دو مقاله به بررسی دلالت های استفاده از فنون ارزشیابی توصیفی در نظام برنامه ریزی درسی با توجه به نظام موجود ارزشیابی تحصیلی و مقررات موجود ارتقاء تحصیلی در آموزش و پرورش کشور می پردازیم. متاسفانه در ادبیات آموزشی موجود در کشور ما، امتحان که نوعی اندازه گیری (Assessment) می ...

تعداد صفحه: ۳۲ دسته بندی: دامپزشکی

مقدمه از اهداف عالی تمام پیامبران الهی، تعلیم و تربیت بشر است که در قرآن کریم به تزکیه بشر تعبیر شده است، انسان به واسطه تزکیه و تربیت صحیح می تواند پله های موفقیت و انسانیت و عبودیت و بندگی را براحتی بپیماید، افراد موفق که خدمات ارزنده ای به بشریت ارائه کرده اند از تربیت صحیح برخوردار بوده اند و افراد شرور که در جامعه دچار انواع و اقسام جنایت و خیانت، قتل، دزدی، تجاوز و... شده ...

تعداد صفحه: ۱۱ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقدمه: مدیریت و سرپرستی در سازمان زندانها با توجه به شرح وظایف قانونی از پیچیدگی‌ها و اهمیت خاص خود برخوردار می باشد. لذا مرکز آموزشی و پژوهشی با وقوف کامل به این مطلب برنامه‌های متعددی را برای افزایش و ارتقاء سطح دانش و آگاهی مدیران و سرپرستان سازمان اجراء نموده است که از‌آن جمله برگزاری دوره های آموزشی متعدد و متنوع می باشد. در کنار این فعالیت‌های‌آموزشی در سال 1377 از سوی این ...

تعداد صفحه: ۱۸ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

حرکات مکانی جمعیت با پیشرفتهای تکنولوژی و توسعه اقتصادی جوامع نسبت به گذشته افزایش یافته است. وسایل مکانیزه حمل ونقل در جابه جایی انسانها نقش چشمگیر داشته و به خصوص اینکه سرعت و اسایش در وسایط نقلیه به جابه جایی انسان شتاب بیشتری داده و تحرک افزاینده ای برای انسان فراهم اورده است.مهاجرت و یا به عبارت دیگر حرکت در فضای زیستی تنها مختص انسان نیست و حتی برخی از حیوانات نیز اقدام به ...

تعداد صفحه: ۱۵ دسته بندی: روانشناسی

پیشگفتار کمرویی یک ناتوانی و معلولیت فراگیر اجتماعی است. در هر جامعه درصد قابل توجهی از کودکان ، نوجوانان و بزرگسالان با این اختلال رفتاری و عامل بازنده رشد شخصیت اجتماعی مواجه هستند. در بسیار از مواقع کمرویی «اصلی ترین مانع شکوفایی قابلیتها ، خلاقیتها و ایفای مسئولیتهاست.» بنابراین نباید پدیده کمرویی به عنوان یکی از اساسی ترین آفات رشد متعادل در خانواده و جامعه اسلامی ، فراگیر ...

تعداد صفحه: ۲۳ دسته بندی: روانشناسی

چکیده یکی از مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد نگرانی جوانان برای به دست آوردن شغل،تشکیل زندگی و تامین مسکن است.چرا جوانان ما با آن که در کشوری زندگی می کنند که دارای بالاترین منابع ارزشمند است ،تا این حد دچار دغدغه و نگرانی هستند؟ بازارهای مادر تسخیر کالاهای بعضی از کشورها قرار گرفته و بهره وری در سطح پایینی است.در این مقاله به این موضوع پرداخته شده است که با اتفاقاتی که در عرصه ...

تعداد صفحه: ۲۳ دسته بندی: روانشناسی

چکیده : فرآیند یاددهی و یادگیری ناگهان اتفاق نمی‌افتد بلکه حاصل طراحی و سازماندهی دقیق و متنوعی می‌باشد. همه افراد از نظر یادگیری یکسان نمی‌باشند بلکه باهم متفاوتند در بعضی از آنها یادگیری از طریق چشم، در بعضی از طریق گوش در بعضی از طریق لامسه و ... انجام می‌شود پس افراد در یادگیری باهم متفاوت می‌باشند در نتیجه روشهای ارزشیابی باید متنوع و متفاوت باشد و با توجه به تفاوتهای فردی ...

تعداد صفحه: ۲۸ دسته بندی: روانشناسی

چکیده در این تحقیق هدف اصلی شناسایی عوامل مهم افت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه سوم راهنمایی شهر اهواز در سال 81-1380 بوده است. از بین کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم راهنمایی شهر اهواز که حداقل یکبار در پایه سوم مردود شده بودند بطور تصادفی 200 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دو مقیاس سنجش عوامل افت تحصیلی و شاخص افت تحصیلی یا 95 متغیر استفاده شده است. تحلیل عوامل نشان ...

تعداد صفحه: ۳۴ دسته بندی: روانشناسی

زنان و تعارض های شغلی و خانواده مقدمه باظهور انقلاب صنعتی به دلیل فقدان نیروی‌انسانی موردنیاز به تولید ، صاحبان صنایع به سراغ نیروی عظیم تولیدی جامعه آمدند و از زنان به عنوان نیروی کار در صنایع بهره بردند . به ویژه در جامعه شهری بسیاری از کشورها گرایش زنان به اشتغال و دسترسی آنان به سازمان‌های آموزشی و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی چهره جهان را تغییر داد . در کشور ما نیز برای ...

تعداد صفحه: ۱۶ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

چکیده: انسان، موجود آراسته به خرد،توانمنداست تامرزهای اندیشه رادرنوردد،جهانی رابه خدمت خویش گمارد وبه مرتبه خلیفه اللهی راه یابد.دراین میان رسالت کسانی که وظیفه تعلیم وتربیت اورابر عهده دارند تا به سرچشمه فضیلت رهنمون گردد بسیارسنگین است. نهادآموزش و پرورش باسرمایه های بی بدیل که دراختیاردارد،بازتابان علم،اخلاق و ارزش برای افراد است.بنابراین لازم است که تمامی تلاشهابه اصلاح ...

تعداد صفحه: ۵۵ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

ضرورت های دیگری برای استفاده از فنون ارزشیابی توصیفی در برنامه ریزی درسی ( این مقاله از وبلاگی تحت عنوان ارزشیابی توصیفی، نوشته آقای محمد حسن مقنی‌زاده اخذ شده. Pars EI) در این یادداشت بلند! با استفاده از دو مقاله به بررسی دلالت های استفاده از فنون ارزشیابی توصیفی در نظام برنامه ریزی درسی با توجه به نظام موجود ارزشیابی تحصیلی و مقررات موجود ارتقاء تحصیلی در آموزش و پرورش کشور می ...

تعداد صفحه: ۱۰ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

امام علی (ع) می فرماید: فرزندان خودتان را مجبور نکنید آداب زمان شما را رعایت کنند چرا که آنها در زمانی خلق شده اند غیر از زمانی که شما در آن خلق شده اید. تعریف مهارت های زندگی مهارت های زندگی عبارتند از مجموعه ای از توانایی هایی که زمینه سازگاری و رفتار مثبت و مفید را فراهم می‌آورند این توانایی‌ ها فرد را قادر می‌سازند که مسئولیت‌های نقش اجتماعی خود را بپذیرند و بدون لطمه زدن به ...

تعداد صفحه: ۱۸ دسته بندی: مدیریت

امروزه از تاکید بر سرمایه گذاری بر روی سرمایه فیزیکی و مادی در کار کاسته شده و بر سرمایه گذاری انسانی تاکید بیشتری می گردد و سرمایه گذاری انسانی و اعتلای کیفیت نیروی کار یکی از زمینه ها و راههای اصلی و اساسی افزایش بهره وری و تسریع رشداقتصادی جامعه است. کار،در آغاز بر مسائل مربوط به بهره برداری اثر بخش از نیروی انسانی در کارگاه متمرکز بود ، رواج سازماندهی و روشهای صنعتی در ...

تعداد صفحه: ۱۵ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

مقدمه اندیشه پیشرفت و توسعه گرایی در قلمرو اقتصاد و اجتماع و سیاسی ریشه در تغییر اجتماعی، به ویژه در دگرگونی های سده نوزدهم دارد. دگرگونی های گسترده ژرفی که در زمینه علوم و فرهنگ، بویژه علوم اجتماعی، پیرایش و پرورش اندیشه و اندیشمندان اجتماعی و بنیانگذاری دانشی نو به نام جامعه شناسی را در باختر زمین شتاب بخشیدند و آینده نگریها و برنامه ریزی های اجتماعی - اقتصادی را بر اساس ...

تعداد صفحه: ۴۴ دسته بندی: روانشناسی

فرزندم ، قبل از آنکه قبلت، سخت شود و اندیشه ات ، مشغول گردد، به تربیت تو مبادرت نمودم." (حضرت علی علیه السلام) " تربیت، زیباترین چیزی است که در بهترین انسانها ، آشکار می شود."( افلاطون) چهار چیز است که اگر جمع شود در دل سنگ لعل و یاقوت شود ، سنگ بدان خارایی پاکی طینت و اصل گهر و استعداد تربیت کردن مهر از فلک مینایی در من این هرسه صفت هست کنون می باید تربیت از تو که خورشیدجهان ...

تعداد صفحه: ۲۰ دسته بندی: آمار

پیشگفتار: آمار چیست؟ بیشتر مردم با کلمه آمار،به مفهومی که برای ثبت و نمایش اطلاعات عددی به کار می رود، آشنا هستند: تعداد بیکاران،قیمت روزانه بعضی از سهام در بازار بورس، تعداد افراد تلف شده در اثر شیوع یک بیماری، مثالهایی از این مفهوم اند.ولی این مفهوم منطبق با موضوع اصلی مورد بحث آمار نیست.آمار،عمدتا"با وضعیتهایی سروکار دارد که در آنها وقوع یک پیشامد به طور حتمی قابل پیش بینی ...

تعداد صفحه: ۳۹ دسته بندی: روانشناسی

(( وکذلک خلقنا کم امه وسطاً لتکونوا شهداء علی الناس و تکون الرسول علیکم شهیدا )) و همچنین شما مسلمین به آیین اسلام هدایت کردیم و نیز شما را به تربیت نیکو و اخلاق معتدل آراستیم ، تا گواه مردم باشید تا نیکی و درستی را سایر ملل از شما بیاموزند چنانچه پیامبر را گواه شما کردیم . از بهترین مسائل زندگی انسان مسدله تربیت است که پایه و اساس شخصیت حقیقی و حقوقی آدمی می باشد . شکل گیری ...

تعداد صفحه: ۳۴ دسته بندی: روانشناسی

بازی بچه ها را به«بازی» نگیریم[1] منطقه 12آموزش و پرورش تهران که از نظر وسعت یکی از بزرگترین مناطق شهر تهران محسوب می شود از لحاظ بافت شهری یکی از قدیمی ترین نقاط شهر به حساب می آید. این منطقه از شمال به ضلع جنوبی خیابان انقلاب از میدان امام حسین تا پل حافظ، از غرب به ضلع شرقی خ حافظ، از جنوب به ضلع شمالی خیابان شوش غربی از خیابان حافظ تا میدان خراسان و از شرق به ضلع غربی خیابان ...

تعداد صفحه: ۲۰۹ دسته بندی: تربیت بدنی

مقدمه: روان‎شناسی ورزشی[1] شاخه ‎ای از علم ورزش است که در جستجوی فراهم نمودن پاسخ به سؤالات مختلف در زمینه‎های رفتار انسانی در حیطه ورزش است. از آنجایی که روان‎شناسی به مطالعه رفتار می‎پردازد، بالطبع موضوع روان‎شناسی ورزشی نیز مطالعه حرکات و فعالیت‎های ورزشی در تمام ابعاد از فعالیت حرکتی یک کودک دبستانی تا مسابقات جهانی و المپیک می‎باشد. اگر چه اهمیّت مسائل روانی در ورزش از ...

تعداد صفحه: ۴ دسته بندی: روانشناسی

امروزه آسیب های اجتماعی به عنوان یک تهدید جدی سلامت کودکان و نوجوانان را با خطر مواجه ساخته است. رشد شهرنشینی، پیدایش جامعه توده وار یا گسترده، برخورد و تضاد میان هنجارها، از هم پاشیدگی روابط متقابل بین افراد، تأثیر گروه همسال و... توجه به آسیب های اجتماعی را امری اجتناب ناپذیر ساخته است. اگرچه آسیب های اجتماعی می تواند بسیار گسترده باشد لیکن می توان مسائلی از قبیل اعتیاد، فرار ...

تعداد صفحه: ۲۱ دسته بندی: هنر

بطور کلی دو روش عمده برای کار تئاتر با کودکان و نوجوانان وجود دارد: الف) روش کار با « متن آماده نمایشی» یا ( نمایشنامه ) ب ) روش کار « بدیهه سازی» یا « نمایش خلاق» برنامه ها و شیوه کار این دو روش با یکدیگر تفاوتهای اساسی دارد و نتایج حاصله نیز طبعاً متفاوت است. همانطور که از عنوان پیداست در روش کار با متن آماده نمایشی، معمولاً نمایشنامه مکتوب و اصطلاحاً «متن» نمایش، به صحنه ...

تعداد صفحه: ۳۲ دسته بندی: تربیت بدنی

پژوهشگران و مربیان تربیتی به راحتی می توانند اعمال خصمانه ای را که در ورزش خطرناک و غیر اخلاقی می دانند ممنوع کنند اما با وجود تشویق تماشاچیان از چنین اعمال خلافی که اغلب با باخاستن زد و خورد در طول بازی فریاد می زنند، مربیان که معروف است بازیکنی را که نمی جنگد یا اعمال خصمانه نشان نمی دهد به نیمکت می نشانند و مدیران و صاحبان تیم که از درآمد حاصل از تماشاچیانی سود می برند که با ...

تعداد صفحه: ۱۳ دسته بندی: مدیریت

مقدمه: مدیریت و سرپرستی در سازمان زندانها با توجه به شرح وظایف قانونی از پیچیدگی‌ها و اهمیت خاص خود برخوردار می باشد. لذا مرکز آموزشی و پژوهشی با وقوف کامل به این مطلب برنامه‌های متعددی را برای افزایش و ارتقاء سطح دانش و آگاهی مدیران و سرپرستان سازمان اجراء نموده است که از‌آن جمله برگزاری دوره های آموزشی متعدد و متنوع می باشد. در کنار این فعالیت‌های‌آموزشی در سال 1377 از سوی این ...

تعداد صفحه: ۱۷ دسته بندی: تربیت بدنی

حرکت و جنبش از ویژگیهای حیات انسان و دارای انگیزه و ریشه ای در سرشت او و عاملی برای رشد و سلامت و نشاط اوست. انسان نیازمند به حرکت و ناگزیر از حرکت است، منع انسان از حرکت نه تنها موجب توقف رشد بلکه سبب افسردگی، بروز رفتار ناهنجار و از دست رفتن شور و نشاط زندگی وی می گردد. تربیت بدنی و ورزش جزء لاینفک تعلیم و تربیت و وسیله ای برای رسیدن به سلامت جسمی و روحی نسل جوان است. مفاهیمی ...

تعداد صفحه: ۱۳ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

تکلیف خانه تکلیف دانش آموزان در منزل فعالیتی هدفدار، تکنیکی و وسیله ای در خدمت یادگیری است لذا نباید آنرا به منزله وسیله ای جهت پر کردن اوقات فارغت دانش آموزان و یا سرگرم کردن آنان تلقی نمود. تکلیف باید با تواناییها و علایق دانش آموزان مطابقت داشته باشد. مدت تکلیف باید متناسب باشد با مدت زمانی که لازم است دانش آموز در منزل صرف امور درسی کند. ولی گهگاه این تناسب رعایت نمی شود. و ...

تعداد صفحه: ۴ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

در رابط با سئوال مناسب می دانیم به نکاتی جهت تبیین ابعاد مختلف سئوال اشاره کنیم. 1. کشور اسلامی ما از جوانترین کشورهای دنیاست، زیرا اکثر جمعیت آن را جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند و مقطع جوانی از حسّاس ترین مقاطع عمر انسانها به شمار می رود و ویژگی های دوران جوانی منحصر به فرد بوده و در هیچ دوره ای از حیات انسان بروز و ظهور پیدا نمی کند، چون در این دوران جوانی با ویژگیهایی از ...

تعداد صفحه: ۱۱ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

در طول تاریخ آموزش و پرورش، برنامه‌ریزان مدرسه‌ها و مربیان، در جست‌وجوی شاخص‌ها یا استانداردهای مدرسه کیفی بوده‌اند. به دیگر سخن، تاسیس و آماده‌سازی مدرسه‌های موفق یا استاندارد، دغدغه همیشگی، همه نظام‌های آموزشی بوده است. از این روست که تاکنون الگوها و تلاش‌های گوناگونی برای نشان‌دادن مدرسه استاندارد عرضه شده است. در این مقاله، ابتدا در مقدمه‌ای، ضرورت طراحی مدرسه‌های موفق، کیفی ...

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت