دانلود تحقیق و مقاله دانش آموزی و دانشجویی در مورد سیم پیچ استاتور

براساس جستجوی مقاله و تحقیق دانشجویی در مورد سیم پیچ استاتور تعداد 100 مورد در سایت یافت گردید که می توانید پس از مطالعه عناوین این تحقیقات و مقالات دانش آموزی و دانشجویی برای دانلود تحقیق در مورد سیم پیچ استاتور و یا دانلود مقاله درباره سیم پیچ استاتور اقدام نمائید:

تعداد صفحه: ۲۸ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

موضوع: سیم پیچی موتور(انواع موتورهاو دستگاه ها) تبدیل انرژِی در انواع موتورها یک موتور الکتریکی، الکتریسیته را به حرکت مکانیکی تبدیل می‌کند. عمل عکس آن که تبدیل حرکت مکانیکی به الکتریسیته‌است، توسط ژنراتور انجام می‌شود. این دو وسیله بجز در عملکرد، مشابه یکدیگر هستند. اکثر موتورهای الکتریکی توسط الکترومغناطیس کار می‌کنند، اما موتورهایی که بر اساس پدیده‌های دیگری نظیر نیروی ...

تعداد صفحه: ۹۰ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

- مشخصات لازم برای طراحی و سیم پیچی موتور: برای محاسبه و سیم پیچی یک موتور معلومات زیر مورد نیاز می باشد که از روی پلاک و پوسته موتور ویا با توجه به نیاز واز طریق محاسبه بدست می آید. الف : تعداد شیار های استاتور : که آنرا با z نشان داده و ازروی پوسته موتور قابل شمارش می باشد. ب : تعداد فازها : موتورهایکه در صنعت استفاده می شوند معمولا بصورت یکفاز و سه فاز می باشند که تعداد فاز ...

تعداد صفحه: ۳ دسته بندی: مهندسی برق

مقدمه: هدف از ارائه این تحقیق ،دیاگرام سیم پیچی آرمیچررا ترسیم کنید و انواع سیم پیچی های آرمیچر را بشناسیم و رسم کنیم و مشخصات را سیم پیچی آرمیچر برداشت و سیم بندی کنیم.ماشین های جریان مستقیم DC از سه قسمت اصلی تشکیل شده اند، قسمت ساکن شامل قطب ها و بدنه و قسمت گردان آرمیچر و مجموعه جاروبک ها و جاروبک نگهدارنده است. قسمت ساکن: شامل قطب های اصلی، تعداد قطب های اصلی معمولاً زوج ...

تعداد صفحه: ۱۵ دسته بندی: مهندسی برق

دید کلی: ترانسفورماتورها را با توجه به کاربرد و خصوصیات آنها به سه دسته کوچک متوسط و بزرگ دسته بندی کرد. ساختن ترانسفورماتورهای بزرگ و متوسط به دلیل مسایل حفاظتی و عایق بندی و امکانات موجود ، کار ساده ای نیست ولی ترانسفورماتورهای کوچک را می توان بررسی و یا ساخت. برای ساختن ترانسفورماتورهای کوچک ، اجزای آن مانند ورقه آهن ، سیم و قرقره را به سادگی می توان تهیه نمود. اجزای تشکیل ...

تعداد صفحه: ۴۶ دسته بندی: مهندسی برق

مقدمه قرن حاضر را باید عصرتکنولوزی بسیارمدرن وپیچیده دانست. سرعت فراگیر تکنولوزی به حدی است که درچندین صدم ثانیه مرزها رامی پیماید وجای جای دنیا را تسخیر میکند صنعت سیم پیچی و عیب یابی موتورهای تک فاز و سه فاز درعین حا ل که خود از تکنیکی خاص برخورداراست ، بطورعام نیزدرهمه صنایع نفوذ کرده است و به تنهایی درصدی ازمراحل تولید را به عهده دارد. شغل سیم پیچی وعیب یابی دستگاه های برقی ...

تعداد صفحه: ۲۲ دسته بندی: مهندسی مکانیک

ماشینهای AC ماشینها لوازمی هستند که می توانند انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی و یا بالعکس تبدیل کنند ، از اینرو بدانها مبدلهای ( Converters ) انرژی الکترو دینامیکی گفته می شود . برخی از مبدلها مانند موتورها و ژنراتورها حرکت دورانی دارند و برخی از آنها همچون رله ها ، عمل کننده ها ( Actuator ) ، محرک ها ، حرکت انتقالی یا خطی دارند . یک موتور( Motor ) الکتریکی وسیله ای است که ...

تعداد صفحه: ۱۱۲ دسته بندی: فیزیک

مقدمه در این تحقیق ما بر روی تاثیر پارامترهای گوناگون و خصوصیات انتقال حرارت خارجی اجزاء توربین تمرکز می نماییم.پیشرفتها در طراحی محفظه احتراق منجر به دماهای ورودی توربین بالا تر شده اند که به نوبه خود بر روی بار حرارتی و مولفه های عبور گاز داغ تاثیر می گزارد.دانستن تاثیرات بار حرارتی افزایش یافته از اجزایی که گاز عبور می کند طراحی روشهای موثرسرد کردن برای محافظت از اجزاء امری ...

تعداد صفحه: ۹۹ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

مقدمه در اوایل قرن بیستم به این واقعیت پی برده شد که ماشین القایی بعد از قطع ولتاژ خط ممکن است در حالت تحریک باقی بماند ولی برای ایجاد چنین تحریکی شرایط خاصی مورد نیاز بود. محققان بعد از پژوهش و تحقیق در یافتند که با اتصال خازنهایی به ترمینال موتور القایی در حال چرخش (توسط توان مکانیکی بیرونی) شرط تحریک پایدار بوجود آمده و ولتاژ بطور پیوسته تولید می شود. بنابراین یک سیستم تولید ...

تعداد صفحه: ۱۷ دسته بندی: مهندسی برق

ترانسفورماتورها را با توجه به کاربرد و خصوصیات آنها به سه دسته کوچک متوسط و بزرگ دسته بندی کرد. ساختن ترانسفورماتورهای بزرگ و متوسط به دلیل مسایل حفاظتی و عایق بندی و امکانات موجود ، کار ساده ای نیست ولی ترانسفورماتورهای کوچک را می توان بررسی و یا ساخت. برای ساختن ترانسفورماتورهای کوچک ، اجزای آن مانند ورقه آهن ، سیم و قرقره را به سادگی می توان تهیه نمود. اجزای تشکیل دهنده یک ...

تعداد صفحه: ۳۸ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

موتورهای DC اغلب موتورهای الکتریکی دوارند، اما موتور خطی هم وجود دارند. در یک موتور دوار بخش متحرک (که معمولاً درون موتور است) روتور و بخش ثابت استاتور خوانده می‌شود. موتور شامل آهنرباهای الکتریکی است که روی یک قاب سیم پیچی شده است. گر چه این قاب اغلب آرمیچر خوانده می‌شود، اما این واژه عموماً به غلط بکار برده می‌شود. در واقع آرمیچر آن بخش از موتور است که به آن ولتاژ ورودی اعمال ...

تعداد صفحه: ۱۳ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

موتور الکتریکی نوعی ماشین الکتریکی است که الکتریسیته را به حرکت مکانیکی تبدیل می‌کند. عمل عکس آن که تبدیل حرکت مکانیکی به الکتریسیته‌است، توسط ژنراتور انجام می‌شود. این دو وسیله بجز در عملکرد، مشابه یکدیگر هستند. اکثر موتورهای الکتریکی توسط الکترومغناطیس کار می‌کنند، اما موتورهایی که بر اساس پدیده‌های دیگری نظیر نیروی الکترواستاتیک و اثر پیزوالکتریک کار می‌کنند، هم وجود دارند. ...

تعداد صفحه: ۲۷ دسته بندی: مهندسی برق

مهندسی قدرت مهندسی قدرت یکی از زیرشاخه‌های مهندسی برق است. مهندسی قدرت را می‌توان تولید نیروی الکتریکی به روشهای گوناگون و انتقال و توزیع این نیروها با بازده و قابلیت اطمینان بالا، تعریف کرد. پس هدف از مهندسی قدرت، پرورش افرادی کارا در بخش‌های تولید، انتقال و توزیع است که گستره این بخش عبارت است از: تولید: طراحی نیروگاه با کمترین هزینه و بیشترین بازده. انتقال: طراحی شبکه‌های ...

تعداد صفحه: ۲۷ دسته بندی: مهندسی مکانیک

پمپ های هیدرولیکی : وقتی پمپ هیدرولیک کار می کند، دو عمل انجام می دهد. اول، عمل مکانیکی اش در ورودی پمپ خلاء ایجاد می کند که به فشار اتمسفری امکان می دهد تا مایع را از مخزن به پمپ براند. دوم، عمل مکانیکی اش این مایع را به خروجی پمپ می رساند و آن را به سیستم هیدرولیک واردکند. یک پمپ جریان یا حرکت کایع را ایجاد می کند : فشار تولید نمی کند. جریان لازم جهت گسترش فشار را فراهم می کند ...

تعداد صفحه: ۱۷ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

ماشینهای AC ماشینها لوازمی هستند که می توانند انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی و یا بالعکس تبدیل کنند ، از اینرو بدانها مبدلهای ( Converters ) انرژی الکترو دینامیکی گفته می شود . برخی از مبدلها مانند موتورها و ژنراتورها حرکت دورانی دارند و برخی از آنها همچون رله ها ، عمل کننده ها ( Actuator ) ، محرک ها ، حرکت انتقالی یا خطی دارند . یک موتور( Motor ) الکتریکی وسیله ای است که ...

تعداد صفحه: ۲۸ دسته بندی: مهندسی برق

پستهای برق شبکه ها و پست های برق جهت رساندن انرژی الکتریکی از نیروگاههاو به محلهای مصرف و تبدیل آن به صورت قابل استفاده برای مصرف کننده احداث می شوند. پستهای برق از نظر طراحی و تجهیزات با توجه به نوع مصرف کننده های محل و ظرفیت نیروگاهها، طول و ولتاژ خطوط انتقال، شرایط جوی و فاکتورهای دیگر، اشکال متفاوتی به خود می گیرند. آنها ممکن است افزاینده یا کاهنده، مربوط به خط انتقال یا ...

تعداد صفحه: ۱۷ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

تاریخچه انرژی الکتریکی در حال حاضر برای اطلاعات بیشتر به کلید واژه های زیر مراجعه کنید: مطالعات اضافی: توان الکتریکی که اغلب به عنوان برق یا الکتریسیته شناخته می شود، شامل تولید و ارایه انرژی الکتریکی به میزان کافی برای راه اندازی لوازم خانگی، تجهیزات اداری، دستگاه های صنعتی و فراهم آوردن انرژی کافی برای روشنایی، پخت و پز، گرمای خانگی و صنعتی و فرایندهای صنعتی بکار می رود. ...

تعداد صفحه: ۲۱ دسته بندی: مهندسی برق

سیر تکاملی ژنراتورهای سنکرون هدف از انجام این تحقیق بررسی سیر تحقیقات انجام شده با موضوع طراحی ژنراتور سنکرون است. به این منظور، بررسی مقالات منتشر شده IEEE که با این موضوع مرتبط بودند، در دستور کار قرار گرفت. به عنوان اولین قدم کلیه مقالات مرتبط در دهه‌های مختلف جستجو و بر مبنای آنها یک تقسیم‌بندی موضوعی انجام شد. سپس سعی شد بدون پرداختن به جزییات، سیرتحولات استخراج‌ شود. ...

تعداد صفحه: ۱۵ دسته بندی: مهندسی صنایع

نگهداری و تعمیرات کلیه فعالیت هایی است که حفظ شرایط اولیه دارایی های فیزیکی و آماده بکار نگه داشتن آنها جهت استمرار فرآیندهای پیش بینی شده انجام می شود. این فعالیتها سبب افزایش نگهداری و تعمیرات ماشین آلات، کاهش مصرف قطعات یدکی، انرژی و هزینه ها می شود و بازده عملی ماشین آلات را افزایش می دهد. مهمترین هدف نگهداری و تعمیراتکه به اختصار " نت "نامیدهمیشود، بهینه سازی توانایی ماشین ...

تعداد صفحه: ۹ دسته بندی: مهندسی مکانیک

سرومکانیسم(سیستم کنترل ردیاب): مکانیسم های سرو که به اختصار سروها یا سیستم های سرو نامیده می شوند،در عملیات تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی کاربردهای بیشماری دارا هستند.درکار با رادار وآنتن، هدایت کننده ها ، ابزار محاسبه ،ارتباطات دریایی،کنترل دریایی و بسیاری از دیگر تجهیزات،که اغلب راه اندازی باری مکانیکی دور از منبع کنترل آن ضروری ولازم است. برای بدست آوردن عملیاتی دقیق ، مداوم ...

تعداد صفحه: ۵ دسته بندی: مهندسی مکانیک

یکی از اولین موتورهای دوار، اگر نگوییم اولین، توسط میشل فارادی در سال 1821ساخته شده بود و شامل یک سیم آویخته شده آزاد که در یک ظرف جیوه غوطه ور بود، می شد. یک آهنربای دائم در وسط ظرف قرار داده شده بود. وقتی که جریانی از سیم عبور می کرد، سیم حول آهنربا به گردش در می آمد و نشان می داد که جریان منجر به افزایش یک میدان مغناطیسی دایرهای اطراف سیم می شود. این موتور اغلب در کلاس های ...

تعداد صفحه: ۶ دسته بندی: مهندسی برق

باید دانست که یخچال‌ های خانگی ، فریزر ، یخچال‌های ویترینی و سایر وسایل سردکننده تراکمی ، ساختمان مشابه دارند، و سیستم کار آنها یکسان است. یک یخچال نسبت به بعضی از لوازم برقی خانگی ، چون سماور برقی و بخاری برقی ، از جزئیات بیشتری برخوردار است. از اینرو اجزای تشکیل دهنده یخچال را به دو دسته مکانیکی و الکتریکی تقسیم می‌کنند. اجزای مکانیکی یخچال کمپرسور کار کمپرسور ، ایجاد فشار و ...

تعداد صفحه: ۱۱ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

به خاطر کاربرد فراوان این موتور در لوازم خانگی و کارخانجات و …. توضیح کامل تری نسبت به موتورهای سنکرون مینویسبم ساختمان موتور آسنکرون: 1- استاتور 2- روتور استاتور: یک استوانه تو خالی ، که این استوانه از صفحات نازک فولاد سیلیسیم دار به ضخامت 5/0 میلیمتر ساخته شده است.و این استوانه داخل یک پوسته چدنی پیچ شده است. روتور: از یک استوانه آهنی که از ورقه های مخصوص فولاد که نسبت به هم ...

تعداد صفحه: ۴۲ دسته بندی: مهندسی برق

مقدمه ماشین DC دارای قابلیت انعطاف زیادی است و میتوان با اتصالات مختلف مدتر تحریک آن به مشخصه های گوناگون گشتاور و سرعت و ولتاژ جریان دست یافت. از ماشینهای dc می توانیم به صورت موتور یا ژنراتور بهره برداری کرد. اما امروزه برای ایجاد برق dc از سیستم های یکسو ساز الکترونیک قدرت استفاده می شود لذا ژنراتورهای dc رفته رفته جای خود را در صنعت از دست می دهند. در حالیکه موتورهای dc به ...

تعداد صفحه: ۴۱ دسته بندی: مهندسی برق

موتور های القایی AC عمومی ترین موتور هایی هستند که در سامانه های کنترل حرکت صنعتی و همچنین خانگی استفاده می شوند.طراحی ساده و مستحکم , قیمت ارزان , هزینه نگه داری پایین و اتصال آسان و کامل به یک منبع نیروی AC امتیازات اصلی موتورهای القایی AC هستند.انواع متنوعی از موتورهای القایی AC در بازار موجود است.موتورهای مختلف برای کارهای مختلفی مناسب اند.با اینکه طراحی موتورهای القایی AC ...

تعداد صفحه: ۷ دسته بندی: مهندسی برق

چکیده – این مقاله در مورد ماشین القایی روتور سیم بندی شده با پل کانورتری سه فاز دو تکه با لینک DC که مابین روتور و شبکه متصل شده است بحث می کند و کنترل برداری یک ژنراتور القایی با تغذیه دوگانه (DFIG ) ، که برای تولید برق در نیروگاههای بادی سرعت متغیر بکار می رود ، مد نظر می باشد.پس از بیان روابط و اثبات معادلات مورد نیاز، یک مدل که نشان دهنده ی کنترل مجزای توان اکتیو و راکتیو، ...

تعداد صفحه: ۲ دسته بندی: مهندسی مکانیک

موتورخطی بر خلاف موتور دوار در مسیر حرکتش یک ابتدا و یک انتها دارد. این خصوصیت تولید اثر دو انتها خواهد کرد. اغلب موتورهای خطی روتورهایشان فاقد میله های هادی یا سیم پیچیها ی الکتریکی است و عضو متحرک در یک موتورخطی تقریبا همیشه از صفحه یا ورقه های یکپارچه ساخته می شود. فاصله هوائی در موتورخطی نسبتا بزرگ می باشد. که جزء لاینفک موتورخطی میباشد . در یک موتور دوار فاصله هوائی تا حد ...

تعداد صفحه: ۷۲ دسته بندی: محیط زیست و انرژی

مقدمه: در نیروگاه های برق یک ژنراتور الکتریکی توان مکانیکی را به یک دسته از جریان های الکتریکی متناوب تبدیل می کند که از هر کدام از سیم پیچ های الکترومغناطیسی یا سیم پیچ های ژنراتور تولید می شوند. جریان ها همگی توابعی سینوسی از زمان هستند و همگی دارای فرکانسی مشابه اما با زاویه های فاز متفاوت. در یک سیستم سه فاز، زاویه ها دارای اختلاف 120 درجه ای (که حداکثر جداسازی ممکن بین ...

تعداد صفحه: ۵ دسته بندی: مهندسی مکانیک

بطور کلی می توان گفت ساختمان یک موتور خطی مسطح از دو قسمت به شرح ذیل تشکیل شده است : قسمت اولیه : که میدان مغناطیسی لازم را در فاصله هوایی مسطح ایجاد می کند . قسمت ثانویه: که در اثر عمل متقابل ، بین جریان بوجود آمده در قسمت ثانویه و میدان مغناطیسی موجود در فاصله هوایی نیروی کشش ( رانش) موتور تولید می شود قسمت اولیه آن از شبکه سه فاز تغذیه و قسمت ثانویه از سیم پیچی صفحه ای با ...

تعداد صفحه: ۱۱ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

دستگاهی که نیروی مکانیکی را به نیروی الکتریکی تبدیل کند و بالعکس . ژنراتور ها و موتور های الکتریکی مقدمه: ژنراتور ها و موتور های الکتریکی گروه از وسایل استفاده شده جهت تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی یا برعکس . توسط وسایل الکترومغناطیس هستند . یک ماشینی که انرژی الکتریکی به مکانیکی تبدیل می کند موتورنام دارد.و ماشینی که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند ...

تعداد صفحه: ۴ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

ترانسفورماتور فشار قوی خشک در ژوئیه 1999، شرکت ABB، یک ترانسفور ماتور فشار قوی خشک به نام “Dryformer “ ساخته است که نیازی به روغن جهت خنک شدن بار به عنوان دی الکتریک ندارد.در این ترانسفورماتور به جای استفاده از هادیهای مسی با عایق کاغذی از کابل پلیمری خشک با هادی سیلندری استفاده می شود.تکنولوژی کابل استفاده شده در این ترانسفورماتور قبلاً در ساخت یک ژنراترو فشار قوی به نام "Power ...

تعداد صفحه: ۱۰ دسته بندی: مهندسی مکانیک

هدف از انجام این تحقیق بررسی سیر تحقیقات انجام شده با موضوع طراحی ژنراتور سنکرون است. به این منظور، بررسی مقالات منتشر شده IEEE که با این موضوع مرتبط بودند، در دستور کار قرار گرفت. به عنوان اولین قدم کلیه مقالات مرتبط در دهه‌های مختلف جستجو و بر مبنای آنها یک تقسیم‌بندی موضوعی انجام شد. سپس سعی شد بدون پرداختن به جزییات، سیرتحولات استخراج‌ شود. رویکرد کلی این بوده است که تحولات ...

تعداد صفحه: ۲۶ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

مقدمه یک موتور الکتریکی ، الکتریسیته را به حرکت مکانیکی تبدیل می‌کند. عمل عکس آن که تبدیل حرکت مکانیکی به الکتریسیته است، توسط ژنراتور انجام می‌شود. این دو وسیله بجز در عملکرد ، مشابه یکدیگر هستند. اکثر موتورهای الکتریکی توسط الکترومغناطیس کار می‌کنند، اما موتورهایی که بر اساس پدیده‌های دیگری نظیر نیروی الکتروستاتیک و اثر پیزوالکتریک کار می‌کنند، هم وجود دارند. ساختار ماشین های ...

تعداد صفحه: ۱۱ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

مقدمه: ژنراتورها و موتورهای الکتریکی گروه از وسایل استفاده شده جهت تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی یا برعکس . توسط وسایل الکترومغناطیس هستند . یک ماشینی که انرژی الکتریکی به مکانیکی تبدیل می کند موتورنام دارد. وماشینی که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند ژنراتور یا آلترناتور یامتناوب کننده یا دینام نامیده می شود . دو اصل فیزیکی مرتبط با عملکردموتورهاوژنراتور ...

تعداد صفحه: ۱۵ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

مقدمه موتورها مصرف‎‎کننده‎‎های عمده برق در اغلب کارخانه‎‎ها هستند. وظیفه یک موتورالکتریکی تبدیل انرژی الکتریسیته به‎ انرژی مکانیکی است. در یک موتور سه‎‎فاز AC جریان از سیم‎‎پیچ ‎‎های موتور عبور کرده و باعث ایجاد میدان مغناطیسی دواری می‎شود که این میدان مغناطیسی محور موتور را می‎‎چرخاند. موتورها به‎‎‎گونه‎‎ای طراحی شده‎‎اند که این وظیفه را به‎‎‎خوبی انجام دهند. مهم‎‎ترین و ...

تعداد صفحه: ۴۱ دسته بندی: مهندسی برق

شرکت برق chugoku ژاپن یک سیستم پشتیبانی برای برنامه‌ریزی شبکه‌های توزیع ابداع کرده است که بسادگی می‌تواند ساختار بهینه شبکه توزیع (مسیر عبور جریان برق) را محاسبه کند که در نتیجه هزینه‌ها را کاهش داده و کارایی و راندمان بهره‌برداری شبکه را افزایش می‌دهد. آزمایشهای ارزیابی‌کننده این سیستم بطور مستمر در دو دفتر فروش برق انجام گرفته و تاکنون نتایج خوبی را نشان داده‌اند. در شروع سال ...

تعداد صفحه: ۱۶ دسته بندی: مهندسی برق

چکیده: بهینه سازی مصرف برق در واحدهای صنعتی یکی از پیچیده‌ترین وظایفی است که برابر مهندسان طراح قرار دارد. تجهیزات و سیستم های برقی از یکسو می‌باید بطور تمام و کمال در خدمت فرآیند تولید قرار گیرند و به تامین بالاترین سطح کمیت و کیفیت تولید یاری رسانند و از سوی دیگر حداقل مصرف انرژی را بر شبکه برق کشور تحمیل نمایند. در این مقاله تکنیک‌ها و امکاناتی که در راه پائین نگهداشتن مصرف ...

تعداد صفحه: ۷۹ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

فصل اول مقدمه: همان طوری که در قسمت چکیده درباره پروژه صحبت شد اما برای آشنایی با فصا سخت افزاری پروژه به این نتیجه رسیدم که در ابتدا بلوک دیاگرام سخت افزاری پروژه را با هم ببینیم . طبق بلوک دیاگرام نقش برجسته این پروژه را میکرو بر عهده دارداین قطعه درعین - حال که باید پالس ارسالی از سوی سوئیچ شکافدار نوری را بشمارد باید کلید فشار داده شده ورودی را شناسایی کند و همچنین ورودی ...

تعداد صفحه: ۱۰ دسته بندی: مهندسی مکانیک

موتور الکتریکی مقدمه یک موتور الکتریکی ، الکتریسیته را به حرکت مکانیکی تبدیل می‌کند. عمل عکس آن که تبدیل حرکت مکانیکی به الکتریسیته است، توسط ژنراتور انجام می‌شود. این دو وسیله بجز در عملکرد ، مشابه یکدیگر هستند. اکثر موتورهای الکتریکی توسط الکترومغناطیس کار می‌کنند، اما موتورهایی که بر اساس پدیده‌های دیگری نظیر نیروی الکتروستاتیک و اثر پیزوالکتریک کار می‌کنند، هم وجود دارند. ...

تعداد صفحه: ۱۵ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

شاید راه دستیابی به طرح موتوری که بتواند با منبع تغذیه ac تکفاز کار کند، راه اندازی ماشینdc به وسیله یک منبع تغذیهac است. همانطور که می دانیم گشتاور القایی موتور dc از رابطه رو به رو بدست می آید : T=K.Q.Ia اگر پلاریته ولتاژ اعمالی به موتور dc شنت یا سری را معکوس کنیم، جهت فوران میدان وجهت جریان آرمیچر، هر دو معکوس می شود و گشتاور القایی حاصل در همان جهت قبلی ادامه می یابد. ...

تعداد صفحه: ۶ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

شرکت ABB اخیرا ژنراتوری با ولتاژ بالا ابداع کرده است . این ژنراتور بدون نیاز به ترانسفورماتور افزاینده بطور مستقیم به شبکه قدرت متصل می گردد . ایده جدید بکار گرفته شده در این طرح استفاده از کابل به عنوان سیم پیچ استاتور می باشد . ژنراتور ولتاژ بالا برای هر کاربرد در نیروگاههای حرارتی و آبی مناسب می باشد . راندمان بالا ، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری ، تلفات کمتر ، تأثیرات منفی ...

تعداد صفحه: ۱۴ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

مقدمه در اکثر کارخانجات و صنایع در سراسر جهان از موتورهای القائی (اندوکسیونی) استفاده می‌شود، به خصوص در مواقعی که به موتور نسبتاً بزرگی نیاز داشته باشیم از موتورهای القائی سه فاز استفاده می‌گردد. این موتورها دارای مزایای زیر هستند. الف: قابلیت اطمینان آنها زیاد است. ب: ارزان هستند. ج: ساخت آنها ساده است. این موتورها را اصولاً فراریس در سال 1885 اختراع نمود اما نام تسلا که در ...

تعداد صفحه: ۱۱ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

در این صفحه می خوانید:موتور های الکتریکی (آسنکرون-یونیورسال-قطب چاکدار ) و عیب یابی ورفع عیب موتور های مذکور . موتور ها مهمترین اجزایی هستند که در لوازم برقی گردنده بکار می روند.موتور ها انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند. الکتروموتور ها را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد.1-موتور های آسنکرون 2 -موتور های یونیورسال 3-موتور با قطب چاکدار 1- موتور های آسنکرون- که با ...

تعداد صفحه: ۱۳ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

یک موتور خطی در واقع یک موتور الکتریکی است که استاتورش غیر استوانه شده است تا به جای اینکه یک گشتاور چرخشی تولید کند، یک نیروی خطی در راستای طول استاتور ایجاد کند. طرح‌های بسیاری برای موتورهای خطی ارائه شده است که می‌توان آنها را به دو دسته تقسیم کرد: موتورهای خطی شتاب بالا و شتاب پایین. موتورهای شتاب پایین برای قطارهای مگلیو و دیگر کاربردهای حمل و نقلی روی زمین مناسب هستند. ...

تعداد صفحه: ۱۳ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

با پیشرفت روز افزون علم و فناوری همواره نیاز های جدید به وسایل و دستگاه های جدید تر جهت هماهنگی همه بخشهای صنعت با این پیشرفت ، به وجود می آیند. بدین منظور شناخت و طراحی راه کارها و وسایل جدید امری است اجتناب ناپذیر.از جمله این پیشرفت ها ساخت نوع جدید و پیشرفته تری از موتورهای الکتریکی به نام موتور پله ای ها یا موتورهای پله ای است که با کاهش انواع هزینه ها در صناع کم کم جای ...

تعداد صفحه: ۲۳ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

موتور های جریان متناوب AC سنکرون موتورهای جریان متناوب AC 1- موتور های سنکرون 2- موتور های آسنکرون موتورهای آسنکرون به علت نداشتن کلکتور و سادگی ساختمان آن بیشتر از موتور سنکرون متداول است. مزایای موتور سنکرون: 1- این موتور دارای ضریب قدرت مناسب و قابل تنظیم است. 2- بازده عالی دارد. 3- در مقابل نوسان ولتاژ حساسیت ندارد. 4- امکان بکار بردن آن به طور مستقیم با ولتاژ زیاد وجود ...

تعداد صفحه: ۶۷ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

مقدمه ماشین DC دارای قابلیت انعطاف زیادی است و میتوان با اتصالات مختلف مدتر تحریک آن به مشخصه های گوناگون گشتاور و سرعت و ولتاژ جریان دست یافت. از ماشینهای dc می توانیم به صورت موتور یا ژنراتور بهره برداری کرد. اما امروزه برای ایجاد برق dc از سیستمهای یکسو ساز الکترونیک قدرت استفاده می شود لذا ژنراتورهای dc رفته رفته جای خود را در صنعت از دست می دهند. در حالیکه موتورهای dc به ...

تعداد صفحه: ۳۹ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

عموماً ما دارای دو نوع از موتور های AC هستیم: تک فاز و سه فاز. موتور های AC تک فاز معمول ترین موتور تک فاز موتور سنکرون قطب چاکدار است، که اغلب در دستگاه هایی بکار می رود که گشتاور پایین نیاز دارند، نظیر پنکه های برقی، اجاق های ماکروویو و دیگر لوازم خانگی کوچک. نوع دیگر موتور AC تک فاز موتور القایی است، که اغلب در لوازم بزرگ نظیر ماشین لباسشویی و خشک کن لباس بکار می رود. عموماً ...

تعداد صفحه: ۵۴ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

مقدمه : در صورت قطعی فاز در مدار تغذیه موتورها ی سه فاز یا در اتصالات سیم پیچی استاتور موجب نامتعادلی جریان خط و ایجاد مولفه منفی جیان در سیم پیچی موتور می گردد که بدترین نوع این حالت از نظر نامتعادلی نامتعادل شدن ولتاژ تغذیه موتور می باشد که منجر به ایجاد مولفه منفی جریان و در نتیجه بالا رفتن جریان در سیم پیچی موتور و تولیدات حرارت در سطح روتور می گردد که در صورت ازدیاد این ...

تعداد صفحه: ۱۱ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

دستگاهی که نیروی مکانیکی را به نیروی الکتریکی تبدیل کند و بالعکس . ژنراتورها وموتور های الکتریکی مقدمه: ژنراتورها و موتورهای الکتریکی گروه از وسایل استفاده شده جهت تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی یا برعکس . توسط وسایل الکترومغناطیس هستند . یک ماشینی که انرژی الکتریکی به مکانیکی تبدیل می کند موتورنام دارد.و ماشینی که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند ژنراتور ...

تعداد صفحه: ۳۱ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

مقدمه ماشینهای سنکرون تحت سرعت ثابتی بنام سرعت سنکرون می چرخند . و جزء ماشین های جریان متناوب (AC) محسوب می شوند . در این ماشینها بر خلاف ماشینهای القائی ( آسنکرون ) میدان گردان شکاف هوائی ورتور با یک سرعت که همان سرعت سنکروه است می چرخند . ماشینهای سنکروه سه فاز بر دو نوع اند . 1- ژنراتور های سنکرون سه فاز یا الترناتورها 2- موتورهای سنکروه سه فاز امروزه ژنراتورهای سنکرون سه فاز ...

تعداد صفحه: ۱۶ دسته بندی: مهندسی برق

موتورهای جریان متناوبAC 1- موتورهای سنکرون 2- موتورهای آسنکرون موتورهای آسنکرون به علت نداشتن کلکتور و سادگی ساختمان آن بیشتر از موتور سنکرون متداول است. مزایای موتور سنکرون: 1- این موتور دارای ضریب قدرت مناسب و قابل تنظیم است. 2- بازده عالی دارد. 3- در مقابل نوسان ولتاژ حساسیت ندارد. 4- امکان بکار بردن آن به طور مستقیم با ولتاژ زیاد وجود دارد. 5- با تحریک مناسب هیچگونه قدرت ...

تعداد صفحه: ۱۹ دسته بندی: مهندسی برق

ساختمان کلی موتورهای پله ای بطور کلی عملکرد موتورهای پله ای به صورت تبدیل یکسری پالسهای دیجیتال به تغییر زاویه مناسب با آن پالسها در روتور می باشد. روتور به ازای هر پالس یک پله دوران می نماید و اگر این پالسها به طور پیاپی به موتور اعمال شوند روتور به صورت پیوسته دوران خواهد کرد. موتورهای فوق قابلیت دوران در هر دو جهت را دارا می باشند و به علت نوع ساختمانشان دارای مزایا و معایبی ...

تعداد صفحه: ۱۰ دسته بندی: مهندسی برق

موتور ها مهمترین اجزایی هستند که در لوازم برقی گردنده بکار می روند.موتور ها انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند. الکتروموتور ها را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد.1-موتور های آسنکرون 2 -موتور های یونیورسال 3-موتور با قطب چاکدار 1- موتور های آسنکرون- که با برق متناوب کار می کنند از دو قسمت روتور واستاتور ساخته شده اند.با روشن شدن موتور سیم پیچ های درون شیار های ...

تعداد صفحه: ۸ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

با پیشرفت روز افزون علم و فناوری همواره نیاز های جدید به وسایل و دستگاه های جدید تر جهت هماهنگی همه بخشهای صنعت با این پیشرفت ، به وجود می آیند. بدین منظور شناخت و طراحی راه کارها و وسایل جدید امری است اجتناب ناپذیر.از جمله این پیشرفت ها ساخت نوع جدید و پیشرفته تری از موتورهای الکتریکی به نام موتور پله ای ها یا موتورهای پله ای است که با کاهش انواع هزینه ها در صناع کم کم جای ...

تعداد صفحه: ۴۶ دسته بندی: مهندسی تاسیسات

دید کلی کولر گازی در صنعت تهویه وتبرید از جایگاه خاصی برخوردار است زیرا به سرعت از گرمای محیط می‌کاهد. برخلاف کولر های ابی، رطوبت را افزایش نمی دهد. ازاین جهت برای فضاهای شرجی بسیار مناسب است. کولرهای گازی معمولا در دو مدل ساخته می شوند: * کولرهای یک تکه یا پنجره‌ای * کولرهای دو تکه (اسپلیت) کولرهای یک تکه دیواری ، یا پشت پنجره‌ای ، خیلی متداول و مورد توجه می‌باشند و به آسانی در ...

تعداد صفحه: ۳۱ دسته بندی: مهندسی برق

نیروگاه برق توس مقدمات : نیروگاه توس جزو 32 نیروگاههای کشور است که در مشهد واقع است و توسط شرکت براون باوری در سال 1366 – 1364 راه اندازی شده است و در اولین سال حدود mw 600 برق تولید کرده است قدرت نامی ظرفیت هر واحد این نیروگاه mw 150 است که دارای 4 واحد است. راندمان درصد این نیروگاه 35 استن و سمر تولید این نیروگاه در کل کشور 1/2 درصد خواهد بود. از نظر تولید برق این نیروگاه 22 ...

تعداد صفحه: ۳۲ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

موتور ولتاژ بالا امروزه ساخت ماشین‌های الکتریکی ولتاژ بالا با استفاده از بکارگیری کابلهای ولتاژ بالا در سیم‌پیچی استاتور امکان پذیر شده است. پس از ساخت ژنراتور ولتاژ بالا اکنون شرکت ABB اکنون برای سطح ولتاژهای 20 کیلوولت تا 66 کیلو ولت با توان خروجی 45-5 مگاوات عملی شده است که با توسعه این طرح انتظار می‌رود سطح ولتاژ آن تا 150 کیلو ولت برسد. فن آوری موتور ولتاژ بالا بر مبنای یک ...

تعداد صفحه: ۳۳ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

مختصری راجع به ماشین های acو dc ماشین سنکرون همواره یکی از مهمترین عناصر شبکه قدرت بوده و نقش کلیدی در تولید انرژی الکتریکی و کاربردهای خاص دیگر ایفاء کرده است. تاریخچه وساختار ماشین سنکرون همواره یکی از مهمترین عناصر شبکه قدرت بوده و نقش کلیدی در تولید انرژی الکتریکی و کاربردهای خاص دیگر ایفاء کرده است. ژنراتور سنکرون تاریخچه‌ای بیش از صد سال دارد. اولین تحولات ژنراتور سنکرون ...

تعداد صفحه: ۳۵ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

ژنراتور نیروگاه آبی ژنراتور مهمترین بخش نیروگاه آبی است که انرژی مکانیکی دورانی را تبدیل به انرژی الکتریکی می‎کند و از دو بخش اصلی روتور و استاتور تشکیل شده است. ژنراتورهای نوع سنکرون عمودی شامل بخش‎های زیر می‎باشند: - قاب استاتور(Stator Frame) - هسته استاتور( Stator Core) - سیم‎پیچ استاتور(ُStator Winding) - روتور(Rotor) - حلقه مورق روتور(Rotor Rim) - قطبها(Poles) - یاتاقان‎های ...

تعداد صفحه: ۳۳ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

ماشین های سنکرون ماشین سنکرون همواره یکی از مهمترین عناصر شبکه قدرت بوده و نقش کلیدی در تولید انرژی الکتریکی و کاربردهای خاص دیگر ایفاء کرده است. تاریخچه وساختار ماشین سنکرون همواره یکی از مهمترین عناصر شبکه قدرت بوده و نقش کلیدی در تولید انرژی الکتریکی و کاربردهای خاص دیگر ایفاء کرده است. ژنراتور سنکرون تاریخچه‌ای بیش از صد سال دارد. اولین تحولات ژنراتور سنکرون در دهه ۱۸۸۰ رخ ...

تعداد صفحه: ۴۲ دسته بندی: مهندسی برق

چون مقدار زیادی از قدرت الکتریکی تولید شده بصورت متناوب میباشد ، بیشتر موتورها طوری طرح شده اند که با جریان متناوب کار کنند . این موتورها در بیشتر موارد میتوانند دو برابر موتورهای جریان مستقیم کارکنن و زحمت آنها در موقع کارکردن کمتر است ، چون در موتورهای جریان مستقیم همیشه اشکالاتی در کموتاسیون آنها ایجاد میشود که مستلزم عوض کردن ذغالها یا زغال گیرها و یا تراشیدن کلکتور است . ...

تعداد صفحه: ۲۷ دسته بندی: مهندسی برق

اصولاً قسمتهای عایق ماشین های الکتریکی ، ترانسفورماتور ها ،خطوط هوایی و غیره به صورتی طراحی می شود که بتوانند به طور مداوم تحت ولتاژ معینی کارکرده و ضمناً قدرت تحمل ضربه های ولتاژ را در لحظات کوتاه داشته باشند . هر نوع تغییرات ناگهانی و شدید در شرایط کاری شبکه، موجب ظهور جهشها یا پالسهای ولتاژ می شود . برای مثالمی توان اضافه ولتاژ های ناشی از قطع و یا وصل بارهای زیاد به طور یکجا ...

تعداد صفحه: ۲۰ دسته بندی: مهندسی تاسیسات

انواع پمپ های هیدرولیکی پمپ هایی که در هیدرولیک روغنی کاربرد دارند به 3 گروه اصلی زیر تقسیم می شوند : پمپ های چرخ دنده ای پمپ های پره ای پمپ های پیستونی پمپ های چرخ دنده ای شامل دو چرخ دنده می باشند . این چرخ دنده ها با همدیگر جفت شده و زمانی که یکی از آنها توسط عاملی به گردش در می آید ، دیگری را نیز می گرداند . این پمپ از نوع جابجایی مثبت بوده و میزان دبی آنها را می توان با ...

تعداد صفحه: ۳۷ دسته بندی: محیط زیست و انرژی

اصولاً قسمتهای عایق ماشینهای الکتریکی ، ترانسفورماتور ها ،خطوط هوایی و غیره به صورتی طراحی می شود که بتوانند به طور مداوم تحت ولتاژ معینی کارکرده و ضمناً قدرت تحمل ضربه های ولتاژ را در لحظات کوتاه داشته باشند . هر نوع تغییرات ناگهانی و شدید در شرایط کاری شبکه، موجب ظهور جهشها یا پالسهای ولتاژ می شود . برای مثالمی توان اضافه ولتاژ های ناشی از قطع و یا وصل بارهای زیاد به طور یکجا ...

تعداد صفحه: ۳۱ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

انواع موتورهای متناوب : چون مقدار زیادی از قدرت الکتریکی تولید شده بصورت متناوب میباشد ، بیشتر موتورها طوری طرح شده اند که با جریان متناوب کار کنند . این موتورها در بیشتر موارد میتوانند دو برابر موتورهای جریان مستقیم کارکنن و زحمت آنها در موقع کارکردن کمتر است ، چون در موتورهای جریان مستقیم همیشه اشکالاتی در کموتاسیون آنها ایجاد میشود که مستلزم عوض کردن ذغالها یا زغال گیرها و یا ...

تعداد صفحه: ۱۰۲ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

مقدمه: از آنجایی که امروزه راه اندازی موتورهای الکتریکی یکی از مسائل و دغدغه های بزرگ کارخانه های صنعتی و شرکت های تولیدی و نیز تولید کنندگان نیروی برق و شرکت های وابسته میباشد در این پروژه به بررسی برخی از این راه اندازها می پردازیم و محاسن و معایب آنها را مورد بررسی علمی قرار میدهیم. از دلایل اهمیت موضوع شوک های الکتریکی و مکانیکی شدیدی می باشد که در زمان راه اندازی به شبکه ...

تعداد صفحه: ۱۱۹ دسته بندی: مهندسی برق

چکیده : توسعه شبکه های قدرت نوسانات خود به خودی با فرکانس کم را، در سیستم به همراه داشته است. بروز اغتشاش هایی نسبتاً کوچک و ناگهانی در شبکه باعث بوجود آمدن چنین نوساناتی در سیستم می شود. در حالت عادی این نوسانات بسرعت میرا شده و دامنه نوسانات از مقدار معینی فراتر نمی رود. اما بسته به شرایط نقطه کار و مقادیر پارامترهای سیستم ممکن است این نوسانات برای مدت طولانی ادامه یافته و در ...

تعداد صفحه: ۱۱۴ دسته بندی: مهندسی برق

چکیده : این پروژه بر اساس تحقیق و طراحی یکی از برنامه های اصلی صنعت در چند ساله اخیر در مورد خودروهای برقی تهیه و تدوین شده است واین پروژه به بررسی سیستم انتقال قدرت در خودروهای برقی و مقایسه آن با سیستم انتقال قدرت در خودروهای احتراق داخلی می پردازد . سالهای ابتدایی ساخت خودروهای برقی به سال 1900 میلادی بر می گردد که در آن زمان از یک طرف به علت مشکلاتی که موتورهای الکتریکی دارا ...

تعداد صفحه: ۳۱ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

انواع تابلو ها :تابلوی ایستاده قابل دسترسی از جلو- سلولی-تمام بسته دیواری که خود این تابلو ها می توانند اصلی- نیمه اصلی و فرعی باشند. تابلوی اصلی: در پست برق و بطرف فشار ضعیف ترانس متصل است. تابلوی نیمه اصلی :اینگونه تابلو ها ی برق بلوک ساختمانی یا قسمت مستقلی از مجموعه را توزیع و ازتابلوی اصلی تغذیه می شود . تابلوی فرعی: برای توزیع و کنترل سیستم برق خاصی مانند موتور خانه- ...

تعداد صفحه: ۲۲ دسته بندی: مهندسی مکانیک

موتورهای جریان متناوبAC سنکرون موتورهای جریان متناوبAC 1- موتورهای سنکرون 2- موتورهای آسنکرون موتور های آسنکرون به علت نداشتن کلکتور و سادگی ساختمان آن بیشتر از موتور سنکرون متداول است. مزایای موتور سنکرون: 1- این موتور دارای ضریب قدرت مناسب و قابل تنظیم است. 2- بازده عالی دارد. 3- در مقابل نوسان ولتاژ حساسیت ندارد. 4- امکان بکار بردن آن به طور مستقیم با ولتاژ زیاد وجود دارد. 5- ...

تعداد صفحه: ۴۱ دسته بندی: مهندسی مکانیک

ژنراتورهای سنکرون ماشینی است که برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکیac به کار می رود.در ژنراتور سنکرون یک ولتاژ dc به رتور داده می شود تا میدان مغانطیسی رتور شکل بگیرد و سپس رتور به حرکت در می اید و در سیم پیچ های استاتور ولتاژ سه فاز القاء می کند.برای رساندن جریان dc به رتور مکانیزم خاصی مورد نظر است 1-رساندن توان از یک منبع خارجی به رتور توسط حلقه های لغزان و جاروبکها(در ...

تعداد صفحه: ۶۶ دسته بندی: مهندسی مکانیک

قطعات اصلی آسانسور الکتریکی عبارتند از: الف: وسایل تطبیق کابین و زنه تعادل که میتواند سیم بگسل فولادی و یا زنجیر باشد. ب: وسیله رانش که محرک آسانسور است و شامل: موتور الکتریکی گیربکس ترمز فلکه کششی و یا دنده زنجیره شاسی ماسین – کوپلینگها، محور ها، یاتاقانها پ: کابین که مسافرین یا یار را حمل میکند، شامل یوک که چهارچوبی فلزی ست و کابین از طریق آن به سیستم تعلیق متصل می شود کف ...

تعداد صفحه: ۲۶ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

مقدمه میدان مغناطیسی چرخنده به عنوان مجموعی از بردار های مغناطیسی کوئل‌های سه‌ فاز یک موتور الکتریکی، الکتریسیته را به حرکت مکانیکی تبدیل می‌کند. عمل عکس آن که تبدیل حرکت مکانیکی به الکتریسیته است، توسط ژنراتور انجام می‌شود. این دو وسیله بجز در عملکرد، مشابه یکدیگر هستند. اکثر موتورهای الکتریکی توسط الکترومغناطیس کار می‌کنند، اما موتورهایی که بر اساس پدیده‌های دیگری نظیر نیروی ...

تعداد صفحه: ۲۲ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

امروزه در صنعت، ماشینهای متفاوت و با سرعت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که موارد قابل ذکر عبارتند از : ماشین برش فلزات ، چرثقیل الکتریکی ، ماشینهای مربوط به حمل ونقل وانواع مختلف وسایل چاپ ، معدن ذغال سنگ و صنایع دیگر . برای مثال چرخاننده الکتریکی در ماشین برش فلزات ، سرعت سیستم می باید مطابق با نوع کار ، فلز و کیفیت نوع برش واندازه قطعه مورد نظر ، قابل تنظیم باشد . در ...

تعداد صفحه: ۱۰ دسته بندی: محیط زیست و انرژی

علیرغم پیچیدگی فناوری یک نیروگاه هسته ای از نوع نیروگاه بوشهر، فرآیند تولید انرژی الکتریکی در نیروگاه هسته ای را می توان به طور ساده به سه مرحله کاملاً مجزا تقسیم نمود که در سه مدار مستقل شامل مدار اول، مدار دوم و مدار خنک کننده انجام می پذیرد. مدار اول شکافت اورانیوم غنی شده در راکتور منبع تولید انرژی به صورت گرمایی است. این انرژی گرمایی توسط آب مدار اول که در یک مسیر بسته ...

تعداد صفحه: ۱۶ دسته بندی: مهندسی برق

مقدمه امروزه ماشین های الکتریکی نقش اساسی در صنعت ایفا می کنند و بنابراین به عنوان یکی از دروس مهم مهندسی برق در دانشگاه های دنیا مطرح می باشند. متاسفانه بیشتر دانشجویان مهندسی برق به دلیل استفاده از فقط یک مرجع برای این درس و دید تک بعدی به ماشین های الکتریکی که همان دید مداری محض(KVL وKCL) است؛ همواره دارای ضعف اساسی در این درس می باشند.اولین ماشین های الکتریکی دوار که یک ...

تعداد صفحه: ۲۰ دسته بندی: مهندسی برق

چکیده در حالی که می دانیم موتور ها و ژنراتور های الکتریکی به عنوان مبدل انرژی الکتریکی به مکانیکی و بالعکس هستند و این تبدیل انرژی تنها در سایه پدیده های الکترو مغناطیسی صورت خواهد گرفت.از همین بیان می توان نتیجه گرفت که روشی که ماشین های الکتریکی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم ترکیبی از سه دیدگاه زیر است: 1)دیدگاه الکترومغناطیسی :محاسبات mmf و نیروهای الکترومغناطیسی و میدان ...

تعداد صفحه: ۵ دسته بندی: مهندسی برق

روش های مختلف راه اندازی موتورهای آسنکرون در مورد ساختمان و مزایا و معایب این موتورها در قسمتهای قبلی این وبلاگ مطالبی را مشاهده کردید در این قسمت از راه اندازی این موتورها مطالبی‌ را مینویسم امیدوارم مورد توجه تان قرار گیرد . موتورهای آسنکرون با توجه به قدرت و ولتاژ آن به طرق مختلف راه اندازی میشوند و با توجه به اینکه موتور در لحظه شروع به کار جریان زیادی میکشد و این جریان زیاد ...

تعداد صفحه: ۱۴ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

موتورهای جریان متناوب AC 1- موتور های سنکرون 2-- موتورهای آسنکرون موتورهای آسنکرون به علت نداشتن کلکتور و سادگی ساختمان آن بیشتر از موتور سنکرون متداول است. مزایای موتور سنکرون: 1- این موتور دارای ضریب قدرت مناسب و قابل تنظیم است. 2- بازده عالی دارد. 3-در مقابل نوسان ولتاژ حساسیت ندارد. 4- امکان بکار بردن آن به طور مستقیم با ولتاژ زیاد وجود دارد. 5- با تحریک مناسب هیچگونه قدرت ...

تعداد صفحه: ۲۳ دسته بندی: مهندسی الکترونیک

موتور های DC انواع ژنراتور های DC : 1-مولد DC با تحریک جداگانه : سیم پیچ میدان این ژنراتور به وسیله یک منبع ولتاژ مستقل تحریک میشود. این ژنراتور هنگامیکه یک حوزه وسیعی از تغییرات ولتاژ خروجی مورد نیاز باشد استفاده میشود. کاربرد : بدلیل قابلیت تنظیم ولتاژ در محدوده وسیع در تنظیم دور موتورها وتحریک مولدهای بزرگ در نیروگاهها مورد استفاده قرار میگیرد. 2-مولد شنت : سیم پیچ میدان با ...

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت