تحقیق مقاله شرایط ازدواج و عقد

تعداد صفحات: 38 فرمت فایل: word کد فایل: 10070
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۱۶,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله شرایط ازدواج و عقد

    و از نشانه های خدا بر شما این است که از جنس خودتان برایتان همسرانی آفرید تا به واسطه آن آرامش یابید . ((قران کریم ))

    به طور یقین شیرین ترین حادثه ای که در زندگی همه اتفاق می افتد ازدواج است و برای دختر و پسری که با هم ازدواج می کنند پرداختن به وظایف همسری و جلب رضایت همسر از مهمترین مسائل است . ما در مجموعه حاضر سعی داریم به صورت ساده و مختنصر به موضوعاتی نظیر انتخاب همسر مناسب , گذر از دوران نامزدی و عقد و همچنین تداوم زندگی زناشوئی با موفقیت و کامیابی اشاره نمائیم . اکثر افراد جامعه در طول زندگی به خصوص اوایل زندگی با مشکلات زیادی روبرو می شوند به خصوص مشکلات اقتصادی مثل نداشتن مسکن , مخارج زندگی , نداشتن شغل دائم و ... . اما با این وجود بسیاری از اختلافات زوج ها و حتی بسیاری از طلاق ها به خاطر مسائل اقصادی نبوده است بلکه ندانستن راه و رسم زندگی و نشناختن همدیگر باعث این جداییها گردیده است .

    هدف ما این است که شما با ملاک های انتخاب همسر مناسب , نحوه گذر از دوران عقد و اصول زندگی مشترک اشنا شوید و فضای زندگی را برای همدیگر ارام بخش کنید . با خواندن و بکار بردن این اصول و کمک گرفتن از مشاوران مسائل خانوادگی مطمئن هستیم به موفقیت هایی در زندگی خواهید رسید و احساس خوبی از انتخاب همسر خود و از کنار هم بودن خواهید داشت .

    ضمن اینکه به شما می گوییم : مطالب این جزوات با یک بار خواندن ممکن است فراموش شوند و یا مدت زیادی طول بکشد تا بتوانید انها را بکار بگیرید پس این مطالب را بارها بخوانید تا فراموش نکنید و همچنین صبور باشید تا بتوانید آنها را در زندگی بکار گیرید و اگر باز هم مشکل داشتید با یک مشاوره یا روانشناس مسائل خود را در میان بگذارید .

    امیدواریم با بکار بستن مواردی که توصیه خواهد شد همیشه زندگی شما با سعادت و شادکامی همراه باشد .                                                                   

    راهکارهایی برای ایجاد روابط صمیمانه تر شوهر با زن

    به حرف های همسرتان گوش کنید و سئولاتی از او بپرسید .

    بکوشید بدون ارائه توصیه های نا خاسته , به مدت 20 دقیقه به حرف های او گوش کنید .

    سعی نکنید در قبال مشکلات او راه حل ارائه دهید , در عوض با او هم فکری و همدلی کنید.

    علاوه بر مناسبت های ویژه , در مواقع دیگر نیز برای تنوع به او شاخه گلی هدیه کنید .

    از قیافه و ظاهرش تعریف و تمجید کنید .

    وقتی ناراحت است به احساساتش احترام بگذارید .

    وقتی خسته است به او پیشنهاد کمک بدهید .

    وقتی می خواهید دیر تر به منزل بروید , به او زنگ بزنید و خبر دهید .

    از محل کار به او زنگ بزنید و حالش را جویا شوید یا موضوع هیجان انگیزی را برای او تعریف کنید یا بگوئید که او را دوست دارید . کاری کنید که بداندوقتی ازاو دورمی شوید , دلتان برایش تنگ می شود .

    10-در حضور دیگران محبت خود را بیشتر به او نشان دهید .

    11-برای او بیشتر از فرزندان اهمیت قائل شوید و کاری کنید که بچه ها بدانند شما اول از همه به همسرتان توجه دارید .

    12- با او به گونه ای رفتار کنید که در اوایل ازدواج رفتار می کردید .

    13- به شیوه ای با گفت و گو کنید که نشان دهید که شما خواهان رسیدن به خواسته های او هستید .

    14- فرصت خاصی را فراهم کنید که با هم تنها باشید .

    15- وقتی آرایشگاه می رود و مدل موهایش را تغییر می دهد , از فرم جدید او تعریف کنید.

    16- وقتی به حرف های او گوش می دهید , تماس چشمی خود را با او حفظ کنید .

    17- اگر از شما در خواست کمک و حمایت کرد , بی آنکه در خواست او را نا بجا تلقی کنید به او پاسخ مثبت دهید .

    18- وقتی همسرتان در دکراسیون منزل تغییراتی ایجاد کند از حسن سلیقه او تعریف و تمجید کنید .

     برای آزمودن افراد همنشینی کافی است

                                                                                 حضرت علی (ع)

    چگونه همسر مناسب خود را انتخاب کنیم

    دوران نوجوانی و جوانی مانند یک دریای طوفانی است . در این دوره جسم و روان دچار التهاب و هیجان است . اندیشیدن به اینده و طرح هایی برای زندگی , ابزار عقیده , دوست داشتن و دوست داشته شدن , همسر یابی و رسیدن به فرد اید آل هم به جوان محبت می دهد و هم احساس ارزشمند بودن , هم احساس بالغ شدن و هم رسیدن به آرزوهای دیرینه . جوانی که در استانه ازدواج قرار می گیرد به دلیل موقعیت سنی و عدم تجربه در این زمینه با سوالاتی روبرو می شوند که دست یافتن به پاسخ سوالاتشان امنیت بیشتری در جهت معیارهای زندگی مشترک به انها خواهد داد و اب اصول علمی و اخلاقی نسبت به زندگی نگاه خواهد کرد و پایه های زندگی آنها از استحکام بیشتری برخوردار خواهد بود . نکات مثبت گفته شده زمانی صورت واقعیت به خود می گیرد که عشق و علاقه از روی شناخت و با درنظر گرفتن تمام جوانب امر و ملاکهای لازم باشد . اما دیده می شود که اکثر جوانانی که پایه های ازدواج خود را با روابط عاشقانه ای که در ابتدا شور و جوششی بی حد و حصر دارد و بر اساس احساسات زود گذر و بدون شناخت کافی اغاز می شود بنا می کنند غالباپس از مدتی روابطشانبه سردی می گراید . در اغاز این روابط , احساسات مانع از در نظر گرفتن حقایق , واقیتها و ارزشهای خانوادگی و اجتماعی می شود , اما اندکی بعد از واقیتهای ریز و درشت زندگی مانند عدم رضایت والدین , قدرت تصمیم گیری والدین , نقش انان و سازگار نبودن دیدگاههای عقیدتی , اخلاقی فرهنگی و واقعیت های دیگر زندگی بلعث می شود این عشق سطحی کاملا رنگ بازد و حتی گاهی جای خود را به نفرت دهد . در نظر گرفتن این مسائل در زندگی باعث ثبات , پایداری و تداوم زندگی می شود .

    در امر ازدواج ابتدا باید تفکر کرد و منطقی تصمیم گرفت و سپس عمل کرد و در نهایت به احساس اجازه ورود داد (به عبارتی ابتدا شناخت پیدا کنید بعد اقدام کنید و سپس به خودتان اجازه عاشق شدن بدهید ) . دختر و پسر جوان برای تشکیل زندگی مشترک هدف خود را باید معین کنند . هر کاری که هدف و انگیزه نداشته باشد در نهایت ناتمام و یا دشواری به بار خواهد آورد .

    اما مسئله مهمی که باید در نظر داشت این است که فرد ابتدا بایستی شناخت کافی از خود داشته باشد و ببیند در خود توان بر عهده گرفتن مسئولیت زندگی مشترک را دارد یا نه ؟ وهمچنین انتظاراتش از زندگی با همسر اینده اش چیست و چه انتظاراتی از طرف مقابل دارد . از دیگر ویژگیهای لازم برای ازدواج موفق این است که فرد از رشد عقلی برخوردار باشد یعنی :

    برای رسیدن به اهداف خود در زندگی برنامه ریزی کند .

    در تصمیم گیریها بیشتر از عقلش تبعیت کند تا احساساتش .

    مسئولیت پذیر باشد و مسئولیت اعمال , رفتار وتصمیمات خود را بر عهده بگیرد .

    بنا به دلایل مذکور باید مناسبات و روابط البته در چهارچوب خانواده باید انقدر باشد که دختر و پسر بتوانند شخصیت , انگیزه ها و توقعات یکدیگر را دقیقا مورد مطالعه قرار دهند . در هنگام همسر بایستی دختر و پسر از همدیگر شناخت پیدا کنند ولی ممکن است به واسطه مسائل مختلف ان دو نتئانند لازم و کافی را بدست اورند .

    دوران نامزدی زمان بسیار مناسبی است تا درکمال ارامش و خونسردی و با یررسی دقیق , رفتارهای طرف مقابل را مورد ارزیابی قرار داده و درصورت شناخت کامل اقدام به ازدواج نمایند .

    دوستی های قبل از ازدواج :

    بدون شک ارتباطی که بین دختر و پسر قبل از ازدواج بوجود می اید باید در جهت شناخت یکدیگر برای یک ازدواج موفق باشد و اگر غیر از این باشد مشکلات فراوانی برای آنها بوجود می اید . تحقیق نشان می دهد اکثر دوستی های خیابانی منجر به مسائل خواص شده و موجب شکست خصوصا دخترها بوده است . اگر طرفین        می خواهند از یکدیگر شناخت پیدا کنند باید این اشنایی با اطلاع خانواده باشد . دختر و پسر باید از هم شناخت داشته باشند اما شناخت از جنس مخالف با وجود افرادی از جنس مخالف است که سالها با مال زندگی کرده و ما انها را در طول زندگی از نزدیک می شناسیم . برای یک دختر شناخت پدر , عمو , برادر , دائی و یا پسرهای فامیل و دوستان خانوادگی و برای پسر شنالخت مادر , خواهر , عمه , خاله , دختران فامیل و یا دوستان خانوادگی می تواند نشانگر واقعیت وجودی جنس مخالف باشد . این شناخت باعث می شود که اولا از خیال پردازی و تصور رویائی در مورد جنس مخالف پرهیز شود و دوم اینکه ترسها , دلهرها , احساس خصومت و خشونت به جنس مخالف از ذهن حذف شده یا اصلاح گردد و دیگر اینکه در هنگام برخورد با جنس مخالف خونسردی و متانت حفظ شود و همه اینها کمک می کند که دختر و پسر در برخورد با یکدیگر احترام متقابل را رعایت کنند , بر اعصاب خود مسلط باشند و واقعیت های وجودی یکدیگر را بپذیرند و با عقل و منطق تصمیم گیری نمایند .

    گاهی اوقات افراد به وصورت اتفاقی یکدیگر را می بینند و از هم خوششان می اید و به یکدیگر علاقه مند می شوند ( بخصوص در سنین پائین مثلا 17 یا 18 سالگی ) اما باید این نکته را متذکر شد که قبل از 20 سالگی اولا احساسات و هیجانات جوانی غلیان دارد و دیدگاهها و شخصیت فرد به ثبات نرسیده است و بعد از مدتی فرد     می فهمد که اینها احساسات زودگذر بیش نبوده و ثانیا جوان دیدگاههای خاصی دارد و بر اثر جهان بینی خاص خود مایل است که دیگران خود را با وی سازش دهند و انتظار دارد همه چیز بر اساس دیدگاه فکری او باشد بنابراین پایداری ورانی و عاطفی ندارد .

    عشق سالم چیست ؟

    عشق واقعی این است که انسان بتواند علایق و احساسات خود خواهانه شخصی را کنار بگذارد . عشق واقعی بدون رسیدن به درجه ای از پختگی هرگز ممکن نیست . این عشق ارام ارام شکل می گیرد و به کمال می رسد و فرد را برای یک زندگی زناشوئی و مسئولیت هایش اماده می کند . عشق به معنای به دیگری اندیشیدن است , دلواپس دیگری بودن و نشان دادن حساسیت به نیاز های دیگران .

    تفاوت های زن ومرد

    زن و مرد در تمام زمینه های زندگی خویش با یکدیگر فرق دارند . زن و مرد جدای از این که به گونه ای متفاوت ارتباط برقرار می کنند ، اندیشه ، احساس ، واکنش و عمل آنها نیز متفاوت است . یکی از راههایی که کمک بزرگی به بقا و دام زندگی    می کند و زندگی زناشویی را استحکام می بخشد درک این تفاوتهاست . ما انتظار داریم همسرمان که از جنس مخالف است و بر اساس خلقت با ما تفاوت دارد و تکمیل کننده ما است مانند ما احساس داشته باشد و عمل کند و این جاست که زن ها به اشتباه فرض را بر اسن اساس می گذارند که اگر شوهرم مرا دوست دارد بایستی مانند من فکر کند . مردها نیز به اشتباه انتظار دارند که همرسشان باید مانند آنها بیندیشد ، ارتباط برقرار کند و از خود واکنش نشان دهد . درک گشترده تفاوتهای میان زن و مرد کمک می کند که بسیاری از مشکلات مذربوط به رواببط زناشویی حل شود.

    ما آگاهی دقیقی از تفاوتهای میان زن و مرد نداشته و متاسفانه وقتی را ههم جهت درک و توجه به یکدیگر در نظر منمی گیریم و به همین دلیل است که به فردی پر توقع ، زود رنج و بی حوصله تبدیل می شویم . در چنین شرایطی با وجود بهترین و پرشورترین حسن نیتها ، مهر و محبت به فراموشی سپرده می شود و گاهی در روابطمان مشکلاتی پدید می آید . رنجش و تنفر ، از هم گسیختن روابط زناشویی و افزایش بی اعتمادی و بی اعتنایی و تحکیم از جمله پیامدهای این توجهی و عدم آگاهی می باشد .

    نیازهای اساسی عاطفی در زن و مرد :

    بیشترین نیازهای پیچیده عاطفی خویش را می توانیم در نیاز به عشق و محبت خلاصه کنیم ، زن و مرد هر یک دارای نیازهای اساسی عاطفی هستند که اهمیت همه آنها به یک اندازه است .

    از مهم ترینمورد عشق و علاقه قرار گرفتن ، درک شدن ، احترام ‌، عشق ورزیدن به همسر ، اعتماد و نیازهای اساسی زن اطمینان خاطر از سوی همسر است ،‌در حالی که از مهم ترین نیازهای اساسی عاطفی مرد اعتماد همسرش به او ، پذیرش ، قدرشناسی ، تحسین ، تشویق و تائید از سوی همسر خویش می باشد .

    اشاره به نیازهای زن به آن معنا نیست که مرد نیازمند آنها نیست . مرد هم نیازمند مورد علاقه قرار گرفتن ، درک شدن ، احترام ، عشق ورزی ، اعتماد و اطمینان خاطر است . اما منظور از نیاز اساسی آن است که شخص پیش از آن که بتواند به نیازهای همسرش توجه کند ، باید یکی از نیازهای اساسی اش برآورده شود .مرد هنگامی به نیازهای اساسی زن توجه می کند که نیازهای اساسی خودش برآورد شده باشد . برای زن نیز همین گونه است . گاه پیش می آید که زن آن چه را که خودش نیازمند آن است به همسرش عطا می کند و از یاد می برد که نوع عشقی که همسرش نیاز دارد چیز دارد چیز دیگری است . به همین ترتیب ،مرد نیز به نیازهای خویش توجه دارد و این حقیقت را فراموش می کند که نوع عشقی  که او محتاج آن است ،همیشه متناسب با نیازهای همسرش نیست و کمکی به او نمی کند . از انجا که نیازهای اساسی عاطفی زن مورد توج قرار گرفتن ودرک شدن و مورادی از این قبیل است لذا خودبه خود زن می کوشد به شوهرش توجه زیادی داشته باشد و او را درک کند اما مرد ممکن است چنین توجه و حمایتی را ناشی از عدم اعتماد همسرش نسبت به خود بداند . نیاز اساسی مرد آن است که همسرش به او اعتماد داشته باشد نه اینکه از او مراقبت کند .

    همسران باید نسبت به یکدیگر اعتماد داشته باشند و و چیزی را از دید دیگری پنهان نکنند و هرگاه شک و تردیدی را احساس کردند صادقانه پرسیده و مسئله را باز کنند و جای شک و شبهه را از بین ببرند . بدبینی و بدگامانی یکی از بزرگترین آفت هایزناشویی است دو نفر که با هم در زیر یک سقف زندگی می کنند باید به گونه ای اعتماد و پذذیرش بینشان برقرار باشد و گرنه پس از مدتی که با هم زندگی کردند به علت این که نتوانستند یک ارتباط خوب بین خودشان برقرار کنند ظاهراً با هم زندگی می کنند ولی در واقع هر یک جداگانه دنیایی متفاوت برای خود می سازند.

    زن نیاز دارد که کسی  نیازها و خواسته هایش را درک کند ، به او توجه کند ، و بدون این که قضاوت کند راه حل ارائه دهد ، پای صحبت و درد دل او بنشیند . در گذشته زنها از یکدیگر حمایت می کردند و برای همدرد دل می کردند اما امروزه این فرصت را ندارند . در ساختار جدید جامعه اگر قرار باشد زنان صحبت کنند معمولاً فقط با همسر خود صحبت می کنند . مردان نیز بر اساس ساختار جنسی خود در موقعی که زن درد دل می کند می خواهند روی موضوع قضاوت کنند و حوصله گوش دادن به این گونه صحبتها را ندارند و باعث رنجش آنها می شوند . زیرا وقتی زن صحبت        می کند مرد فکر می کند از دست او شاکی است و یا او باعث فشار و ناراحتی اشت شده و یک خواهد به دفاع بپردازد در حالی که زن نیاز به یک گوش شنوا و آرام دارد تا خود را تخلیه کند . مرد از راه گوش دادن به سخنان همسرش می تواند به گونه ای موثر نیازهای اساسی او را برآورد کند . وقتی مرد بی آن که عصبانی شود ، می تواند به احساسات همسرش گوش کند ، این کار او هدیه ای ارزشمند به همسرش است . هر چه زن بیشتر بتواند احساساتش را بین کند ، بیشترحس می کند مورد توجه شوهرش قرار گرفته است .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله شرایط ازدواج و عقد

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله شرایط ازدواج و عقد, مقاله در مورد تحقیق مقاله شرایط ازدواج و عقد, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله شرایط ازدواج و عقد, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله شرایط ازدواج و عقد, تحقیق درباره تحقیق مقاله شرایط ازدواج و عقد, مقاله درباره تحقیق مقاله شرایط ازدواج و عقد, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله شرایط ازدواج و عقد, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله شرایط ازدواج و عقد ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله شرایط ازدواج و عقد
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت