تحقیق مقاله کندرومالایی و نقش تغذیه و ورزش در درمان آن ( پزشکی )

تعداد صفحات: 16 فرمت فایل: word کد فایل: 10565
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم پزشکی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله کندرومالایی و نقش تغذیه و ورزش در درمان آن ( پزشکی )

    آناتومی زانو

    زانو مفصلی است که غیر از  حرکت باز و بسته شدن دارای حرکت خفیف چرخش به داخل و خارج نیز می باشد در تشکیل و نگهداری مفصل زانو، استخوانها، رباطها و غضروف هایی شرکت دارند که آنها را توضیح می دهیم.

    - سه استخوان در تشکیل زانو شرکت دارند.

    در بالا استخوان ران و در پائین استخوان درشت نی و در جلو استخوان کشکک در تشکیل مفصل زانو شرکت می‌کنند.

    استخوان نازک نی در  تشکیل مفصل زانو شرکت ندارند اما درست در مجاورت بخش خارجی مفصل زانو قرار دارد.

    رباط ها باندهای فیبری هستند که دو استخوان را بهم ا رتباط و متصل می‌کنند.

    زانو 4 رباط مهم دارد که این 4 رباط استخوان ران را به استخوان درشت نی محکم متصل می‌کنند و پایداری استاتیک مفصل زانو را تأمین می‌کنند.

    رباط های طبیعی قدامی و خلفی سبب پایداری مفصل زانو در حرکت به سمت جلو و عقب و ضربات در این جهات و نیز پایداری مفصل زانو در برابر حرکات چرخشی اعمال شده به زانو می شوند.

    رباطهای جانبی داخلی و خارجی که در طرفین زانو قرار دارند هم سبب پایداری مفصل زانو در برابر اعمال نیرو به سمت خارج و داخل زانو می شوند.

     

    تاندون ها:

    تاندون ها عضلات را به استخوان اتصال می دهند.

    تاندون عضله چهار سر رانی( جلوی ران)- در پائین در جلوی زانو به استخوان کشکک اتصال می یابد و ادامه آن در پائین کشکک به استخوان درشت نی اتصال می یابد. عمل عضله چهار سر رانی باز کردن زانو می باشد.

    غضروفغضروف ها:

    به ساختمانهای غضروفی زانو منیسک می گوئیم که در بین دو استخوان درشت نی و ران قرار دارند و سبب افزایش سطح تماس در استخوان فوق و افزایش پایداری زانو می شوند.

    بورس‌ها:

    بورس یک کیسه کوچک حاوی مایع است که سبب تسهیل حرکات مفصلی می شوند.

    زانو سه بورس دارد که عبارتند از: بورس کشکک (جلوی کشکک و زیر پوست) و بورس زیر کشکک و بورس غازی (Anserine) که در سمت داخل زانو حدود 2 اینچ زیر مفصل زانو قرار دارد.

    توجه

    همواره باید توجه دا شت که دردی که در زانو احساس می شود می تواند ناشی از درد واقعی زانو باشد یا یک درد ارجاعی از ناحیه کمر، ران و یا مچ می باشد.

    بدواً علل درد مزمن زانو را بطور اختصار با سه آیتم تعریف، نشانه و درمان به استحضار می رساند تا در ادامه مفصلاً و اختصاصاً از کندرومالاسی بر آن بحث شود:

    آرتروز ها:

    تعریف: به تخریب غضروف زانو آرتروز می گویند. در فرم شدید این بیماری منیسک ها که غضروفی اند بطور کامل از بین می روند و در استخوان ران و درشت نی به یکدیگر سایش پیدا می‌کنند.

    نشانه ها: آرتروز سبب درد مزمن زانو می  شود  که با فعالیت زانو این درد تشدید می گردد.

    درمان: هدف از درمان در آرتروز کنترل درد است که می تواند با تقویت عضلات حول مفصل زانو یا استفاده از داروهای ضد درد و در موارد تشدید تعویض مفصل زانو انجام می گیرد.

    بورسیت:

    تعریف : در نتیجه ضربات عفونت و استفاده مکرر از زانو بصورتی که زانو به زمین فشرده شود می تواند منجر به التهاب بورس های زانو شود.

    نشانه ها: شایعترین بورسی که دچار التهاب می شود بورس جلوی کشکک است که در افرادی که زیاد زانو می زنند مثل خدمتکاران یا آنها که زیاد فرش می شویند دیده می شود و منجر به درد جلوی زانو و التهاب و قرمزی می شود. همچنین التهاب بورس غازی که در زیر و داخل زانو قرار دارد در افراد چاق و زنان شایعتر است و سبب درد قسمت داخل و پائین زانو بخصوص در شب و در  هنگام خم شدن زانو می شود.

    درمان: درمان بر پایه اصول اولیه مراقبتی شامل بالا نگه داشتن، استراحت، فشار موضعی ویخ درمانی است و گاهی هم از داروی ضد درد غیر استروئیدی (ایبوبوفن و استامینوفن) استفاده می شود. در موارد شدید گاهی از تزریق کورتون به داخل بورس استفاده می شود.

    عفونت:

    تعریف: ورود عامل عفونی (معمولاً باکتری) به فضای مفصلی را گویند که سبب ایجاد عفونت زانو می شود.

    نشانه ها: درد شدید زانو به همراه تورم و قرمزی آن. همچنین اغلب فرد دچار تب و گاهی لرز می شود.

    درمان: شامل تجویز آنتی بیوتیک برای از بین بردن عامل بیماری و گاهی تخلیه با سوزن مایع مفصلی است .

    و امابعد: کندرومالاشی کشکک (Chondromalacia of the Patella) (نرمی غضروفی)؛

    تعریف : این بیماری بیشتر در جوانان دیده می‌شود و عبارت است از نرم و قطعه قطعه شدن غضروف کشکک. علت بیماری بخوبی معلوم نیست. گاه بیماری بعد از وارد آمدن ضربه به زانو خودنمایی می‌کند. تغییرات بیوشیمی غضروف مفصلی شامل کم شدن ماده کندروئیتین سولفات بافت همبند بین سلولی غضروف را عامل آن می دانند. غضروف مفصلی شفافیت خود را از دست داده و به رنگ زرد تیره درآمده است. غضروف گاه ریشه ریشه (Fibrillation) و گاه ناهموار است و در بعضی نقاط ممکن است به کلی از بین رفته و استخوان زیر آن نمایان گردد. در موارد پیشرفته تغییرات و دژنراتیو در مفصل پیدا شده و استئوفیت در لبه های کشکک به وجود می آید.

     و یا تعریف سطحی تر آن اینکه :

    سایش کشکک به قسمت داخلی یا خارجی انتهای تحتانی ران که موجب فشار به غضروف سطح داخلی کشکک و آسیب به آن شود.

    و توضیح تکمیلی اینکه:

     

    در زیر استخوان کشکک غضروفی قرار گرفته که با زانو مفصل می شود. در حالت طبیعی این غضروف صاف و درخشان است اما ممکن است در اثر عواملی این غضروف سائیدگی پیدا کند. این سائیدگی به دو علت است یکی اینکه با افزایش سن و فشار به غضروف مثل سایر نقاط بدن این غضروف نیز دچار سائیدگی می شود.
    نوع دوم در جوانان بخصوص دختران در سنین رشد دیده می شود. با توجه به رشد سریع در این سنین اختلاف قدرت عضلات دو طرف کشکک باعث کشیده شدن کشکک به یک سمت می شود و در این حالت کشکک در مسیر طبیعی خود حرکت نکرده و درد جلوی زانو ایجاد می شود. درد با چمباتمه زدن یا نشستن بی حرکت تشدید می شود و حتی گاهی به درد به پشت زانو نیز تیر میکشد.

     

    عامل نرمی غضروف:

    دانشمندان آمریکایی می گویند نیروهای لغزنده که برای سطح غضروفی بکار می روند سلولهای بافت را به تولید ملکول هایی وا می دارند که مفصل را نرم کرده از آن حفاظت می‌کنند.

    به گزارش ساینس دیلی، مطالعه انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا بخشی از تلاش های صورت گرفته برای رشد عضروف در آزمایشگاه است که قرار است برای تعویض غضروف صدمه دیده یا سطوح مفصلی بیمار به کار رود. محققان نشان داده اند که نیروهای وارده بر غضروف سلول های کندروسیت موجود در آن را به تولید پروتئوگلیکان‌ها وامیدارد. این یک گام مهم به سوی رشد بافت مفصل برای پیوند است .

    پروتئوگلیکان نامی است که وجود اجزاء پروتئینی و پلی ساکاریدی را منعکس می‌کند و در واقع واحد ساختمانی بافت همبند در سراسر بدن است. سلولهای کندروسیت غضروف اشکال مختلفی از پروتئوگلیکان‌ها شامل انواعی که باعث نرمی غضروف می شوند، را می سازند. پروتئوگلیکان‌ها به داخل مایع مفصلی ترشح می شود تا سطوح غضرف را پوشانده و آن را نرم سازد.

    علائم: این عارضه بیشتر در خانم های جوان و نیز در ورزشکاران از هر دو جنس رخ می‌دهد. سایش مداوم سطوح مفصلی بین کشکک و ران سبب التهاب و تخریب غضروف مفصلی می شود که سبب درد همراه با فعالیت و درد بدنبال شستن طولانی در زانو می شود.

    یا به بیان دیگر می توان اینچنین گفت که :

    بیمار معمولاً جوانی است که از درد متناوب زانو شکایت دارد. درد بیشتر در سطح قدامی زانو بوده و در مواردی که بیماری از روی صندلی بلند می شود و یا در مواردی که از پله بالا و پایین می رود شدت می یابد. گاه بیمار از سفتی  حرکات زانو (Stiffness) شکایت دارد که این سفتی بعد از مدتی راه رفتن بهبود می یابد. حرکات زانو با صدا همراه بوده (Prepitntion) و در بعضی از موارد بیمار اظهار می دارد که زانو زیر پایش خالی می‌کند. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله کندرومالایی و نقش تغذیه و ورزش در درمان آن ( پزشکی )

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله کندرومالایی و نقش تغذیه و ورزش در درمان آن ( پزشکی ), مقاله در مورد تحقیق مقاله کندرومالایی و نقش تغذیه و ورزش در درمان آن ( پزشکی ), تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله کندرومالایی و نقش تغذیه و ورزش در درمان آن ( پزشکی ), مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله کندرومالایی و نقش تغذیه و ورزش در درمان آن ( پزشکی ), تحقیق درباره تحقیق مقاله کندرومالایی و نقش تغذیه و ورزش در درمان آن ( پزشکی ), مقاله درباره تحقیق مقاله کندرومالایی و نقش تغذیه و ورزش در درمان آن ( پزشکی ), تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله کندرومالایی و نقش تغذیه و ورزش در درمان آن ( پزشکی ), مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله کندرومالایی و نقش تغذیه و ورزش در درمان آن ( پزشکی ) ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله کندرومالایی و نقش تغذیه و ورزش در درمان آن ( پزشکی )
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت