تحقیق مقاله بیوسنتز کلسترول

تعداد صفحات: 29 فرمت فایل: word کد فایل: 10709
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم پزشکی
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بیوسنتز کلسترول

    کلسترول در سه مرحله از استیل کوآنزیم A سنتز می شود.

    این استروئید سیالیت غشاء سلولی جانوران را تعدیل می کند. و پیش ساز هورمونهای استروئیدی مانند پروژسترون، تستوسترون. استرادیول وکورتیزول می باشد. تمامی 27 اتم کربن کلسترول در طی یک فرایند سنتزی سه مرحله ای از استیل COA مشتق می شوند.

    مرحله اول سنتز ایزوپنتیل پیروفسفات می باشد . این ماده یک واحد فعال شده است که واحد ساختاری کلید ی کلسترول به شمار می آید.

    مرحله دوم متراکم شدن شش مولکول ایزوپنتیل پیرو فسفات اسکوالن می باشد.

    در مرحله سوم، اسکوالن در اثر واکنشی شگفت آور به صورت حلقه ای در می آید ودر ادامه محصول چهارحلقه ای به کلسترول تبدیل می شود.

    (شکل در فایل اصلی موجود است) 

    سنتز موالونات، که به صورت ایزوپنتینیل پیرو فسفات فعال می شود ، سنتز کلسترول را شروع می کند.

    اولین مرحله سنتز کلسترول تشکیل ایزوپنتیل پیرو فسفات از استیل COA می باشد این دسته واکنش ها که در سیتوزول اتفاق می افتد با تشکیل 3- هیدروکسی 3- متیل گلوتاریل COA (HMG COA) از استیل COA و استواستیل COA کوآ آغاز می شود. این حد وسط جهت سنتز کلسترول به موالونات احیا می شود.

    (شکل در فایل اصلی موجود است) 

    سرنوشت 3- هیدروکسی- 3- متیل گلوتاریل CoA کوآ. در سیتوزول HMG-CoA به موالونات تبدیل می گردد. در میتوکندری به استیل CoA و استواستات تبدیل می شود.

    (شکل در فایل اصلی موجود است) 

    سنتز موالونات مرحله محدود کننده در تشکیل کلسترول است . آنزیمی که این مرحله برگشت نا پذیر را کاتالیز می کند،3- هیدروکسی3- متیل گلوتاریل کوآردو کتاز(COA-HMG ردوکتاز) نام دارد. همانطور که مورد بحث قرار خواهد گرفت این آنزیم یک جایگاه کنترلی مهم در بیوسنتز کلسترول است.

    3-Hydroxy–3-methyl glutaryl COA+2NADPH+2H+mevalonate+2NADP++COA

    HGA- CoA  ردوکتاز یک پروتئین سرتاسری در شبکه آندوپلاسمی است.

    موالونات در سه واکنش متوالی که نیاز به ATP دارد به 3- ایزو پنتینیل پیروفسفات تبدیل می شود. دکربوکسیله شدن موالونات، ایزو پنتینیل پیرو فسفات را تولید می کند. این مولکول یک واحد فعال شده ایزوپرنی است که واحد ساختاری بسیاری از زیست مولکول‌های مهم در تما م فرمانروهای حیات می باشد.

     

    (شکل در فایل اصلی موجود است) 

     

    سنتز ایزوپنتینیل پیروفسفات، این حد واسط فعال شده در سه مرحله از موالونات تشکیل می شود که آخرین آنها یک دکربوکسیله شدن را شامل می شود.

    (شکل در فایل اصلی موجود است) 

    اسکوالن(C30)  از شش مولکول ایزوپنتیل پیرو فسفات (C5) سنتز می شود.

    اسکوالن بوسیله توالی از واکنش های زیر از ایزوپنتیل پیروفسفات سنتز می شود.

    C5C10C15C30

    این مرحله از سنتز کلسترول با ایزومری شدن ایزوپنتنیل پیرو فسفات به دی متیل الیل پیرو فسفات آغاز می گردد.

     

    این واحد های ایزومری C5 با هم ترکیب شده ویک ترکیب C10 را بوجود می آورند: ایزو پنتنیل پیروفسفات به یک یون کربانیوم آلیلی تشکیل شده از دی متیل آلیل پیرو فسفات حمله می کند تا جرانیل پیروفسفات تولید گردد. همین نوع واکنش دوباره روی می دهد : جرانیل پیرو فسفات به یک یون کربانیوم آلیلی تبدیل می شود که مورد حمله ایزوپنتنیل پیرو فسفات قرار می گیرد. ترکیب C15 حاصله فارنزیل پیرو فسفات نام دارد. یک آنزیم، جرانیل پیروفسفات هر یک از این واکنشهای تراکمی را کاتالیز می کند.

    مرحله نهایی در بیوسنتز اسکوالن ترکیب انتها به انتها همراه با احیای دو مولکول فارنزیل پیروفسفات است که این واکنش بوسیله آنزیم سیتوپلاسمی اسکوالن سنتاز کاتالیز می‌شود.    (C 30)+2PRi+NADP+ + H+ اسکوالن2(C15)+NADPH   فارنزیل پیروفسفات

    (شکل در فایل اصلی موجود است) 

    مکانیسم تراکم در سنتز کلسترول. مکانیسم اتصال دی متیل آلیل پیروفسفات و ایزوپنتنیل پیروفسفات برای تشکیل جرائیل پیروفسفات. همین واکنش برای اضافه شدن یک ایزوپنتنیل پیروفسفات دیگر و تشکیل فارنزیل پیروفسفات مورد استفاده قرار می گیرد.

     

    (شکل در فایل اصلی موجود است) 

    سنتز اسکوالن. یک مولکول دی متیل آلیل پیروفسفات و دو مولکول ایزوپنتنیل پیروفسفات برای تشکیل فارنزیل پیروفسفات با هم ترکیب می شوند. جفت شدن انتها به انتهای دو مولکول فارنزیل پیروفسفات، اسکوالن را تولید می کند.

    اسکوالن جهت تشکیل کلسترول حلقوی می شود:

    مرحله نهایی بیوسنتز کلسترول با حلقوی شدن اسکوالن شروع می شود، اسکوالن ابتدا با تبدیل شدن به اسکوالن اپوکسید(2و3 اکسید و اسکوالن) در واکنشی که NADPH , O2 مصرف می‌کند فعال می گردد. سپس اسکوالن اپوکسید بوسیله اکسید و اسکوالن سیکلاز به لانوسترول حلقوی می‎شود. این تغییر و تبدیل جالب توجه به شکلی هماهنگ پیش می رود. آنزیم، اسکوالن اپوکسید را در یک ساختار فضایی مناسب نگه می دارد و با پروتونه کردن اکسیژن اپوکسید واکنش را آغاز می‌کند. جهت تولید لانوسترول کربوکاتیون تشکیل شده به شکلی خود بخود متحمل نوآرایی می‎شود. لانوسترول در یک فرایند چند مرحله ای با حذف سه گروه متیل احیا یک پیوند دو گانه توسط NADPH و مهاجرت پیوند دوگانه دیگر به کلسترول تبدیل می گردد.

    (شکل در فایل اصلی موجود است) 

    حلقوی شدن اسکوالن. تشکیل یک هسته استروئیدی از اسکوالن با تشکیل اسکوالن اپواکسید شروع می شود. این حد واسط جهت تشکیل یک کربوکاتیون پروتونه شده که کربوکاتیون برای تشکیل ساختار چهار حلقه ای، حلقوی می شود. این ترکیب چهار حلقه ای به منظور تشکیل لانوسترول متحمل نوآرایی می گردد.

     

     
    اکسیدواسکوالن سیکلاز. ساختار آنزیم هومولوگ اکسید و اسکوالن سیکلاز یک حفره مرکزی را نشان می دهد که عمدتاً با زنجیره‌های جانبی آبگریز پوشیده شده اند. درون این حفره واکنش حلقوی شدن اتفاق می افتد.

     

    (شکل در فایل اصلی موجود است) 

     

    تشکیل کلسترول. لانوسترول طی فرایندی پیچیده به کلسترول تبدیل می شود.

     

    تنظیم پیچیده بیوسنتز کلسترول در چند سطح انجام می‎گیرد

    کلسترول می‎تواند از رژیم غذایی به دست آید یا از نو سنتز شود. یک فرد بالغ در رژیم غذایی با کلسترول پایین روزانه حدود 800 میلی گرم کلسترول سنتز می‌کند. کبد جایگاه اصلی سنتز کلسترول در پستانداران است. اگرچه روده نیز مقدارهای قابل توجهی کلسترول تشکیل می‎دهد. سرعت تشکیل کلسترول بوسیله  این دو اندام بسیار حساس به سطح کلسترول سلولی است. این تنظیم پس نورد عمدتاً با واسطه تغییراتی در مقدار و فعالیت 3- هیدروکسی-3- متیل گلوتاریل CoA ردوکتاز صورت می‎گیرد. این آنزیم تشکیل موالونات، مرحله محدود کننده در بیوسنتز کلسترول، را کاتالیز می‌کند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بیوسنتز کلسترول

    فهرست:

    معادله کلی مسیر بیوسنتز کلسترول.................................................................................................... 1

    بیوسنتز کلسترول....................................................................................................................................... 2

    بیوسنتز کلسترول- مرحله اول............................................................................................................... 2

    بیوسنتز کلسترول- مرحله دوم.............................................................................................................. 4

    بیوسنتز کلسترول- مرحله سوم............................................................................................................. 6

    تنظیم بیوسنتز کلسترول......................................................................................................................... 7

    SREBPS چیست؟.................................................................................................................................... 10

    ناهنجاریهای مربوط به نقص در بیوسنتز کلسترول........................................................................... 11

    -         سندروم SLOS................................................................................................................................... 11

    لاتواسترولوزیز...................................................................................................................................... 16

    منابع............................................................................................................................................................... 23

     

    منبع:

    1997

    Westfall D, Aboushadi N, Shackelford JE, Krisans SK. 1997. Metabolism of farnesol:

    phosphorylation of farnesol by rat liver microsomal and peroxisomal fractions.

    Biochem Biophys Res Commun 230: 562-8.

    Paton VG, Shackerford JE, Krisans SK. 1997. Cloning and subcellular localization of hamster and rat isopentenyl diphosphate dimethylallyl diphosphate isomerase. A

    PTSI motif targets the enzyme to peroxisomes. J Biol Chem 272: 18945-50.

    Engfelt WH, Shackelford JE, Aboushadi N, Jessani N, Masuda K. Paton VG, Keller GA, Krisans SK. 1997. Characterization of UT2 cells. The induction of peroxisomal 3-hydroxy-3- methylglutary - coenzyme a reductase. J Biol Chem 272: 24579-87.

    1998

    'Wanders RJ , Romeijn GJ. 1998. Differential deficiency of mevalonate kinase and

    phosphomevalonate kinase in patients with distinct defects in peroxisome biogenesis:

    evidence for a major role of peroxisomes in cholestrol biosynthesis. Biochem Biophys Res Commun 247 : 663-7.

    Aboushadi N, Krisans SK. 1998. Analysis of isoprenoid biosynthesis in peroxisomal deficient Pex2- CHO cell lines. J Lipid Res 39: 1781- 91.

    1999

    Olivier LM, Chambliss KL, Gibson KM, Krisans SK. 1999. Characterization of phosphomevalonate kinase: chromosomal localization , regulation , and subcellular targeting. J Lipid Res 40 : 672- 9.

    Aboushadi N, Engfelt WH, Paton VG, Krisans SK. 1999. Role of peroxisomes in isoprenoid biosynthesis. J Histochem Cytochem 47: 1127- 32.

    Appelkvist EL, Venizelos N, Zhang Y, Parmryd I, Hagenfeldt L, Dallner G. 1999.

    Synthesis of mevalonate pathway lipids in fibroblasts from Zellweger and X- linked ALD patients. Pediatr Res 46: 345-50.

    2000

    Aboushadi N, Shackleford JE, Jessani N, Gentile A, Krisans SK. 2000.

    Characterization of peroxisomal 3-hydroxy- 3- methylglutary coenzyme A reductase in peroxisomes: stero biosynthesis , phosphyorylation , degraation , and stain inhibition. Biochemistry 39: 237- 47.

    Tint , G. S. , Irons, M., Elias , E. R., Batta, A. K., Frieden , R., Chen, T.S. and Salen, G. (1994) Defective cholesterol biosynthesis associated with the Smith- Lemli- Opitz syndrome. New Engl. J. Med., 330, 107- 113. [Abstract/ Free Full Text]

    Kelley , R.I. (2000) Inborn errors of cholesterol biosynthesis. Adv. Pediatr., 47, 1-53. [Medline]

    Kelley, R. I. and Herman, G. E. (2001) Inborn errors of cholesterol biosynthesis. A. Rev. Genomics Hum. Genet., 2, 299- 341. [CrossRef][ISI]

    Opitz, J.M., Gilbert- Barness, E., Ackerman, J. and Lowichik , a. (2002) Cholesterol and development : the RSH ('Smith - Lemli- Opitz') syndrome and related conditions. Pediatr. Pathol. Mol. Med., 21, 153- 181. [Crossref][ISI][Medline]

    Waterham, H.R., Koster, J., Mooyer, P., Noort Gv, G., Kelley, R.I., Wilcox, W.R. Wanders, R.j., Hennekam , R.C. and Oosterwijk , J.C. (2003) Autosomal recessive HEM/Greenberg skeletal dysplasia is caused by 3beta-hydroxysterol delta 14-reductase deficiency due to mutations in the lamin B receptor gene. Am. J. Hum. Genet., 72, 1013-1017 [CrossRef][ISI][Medline]

    Nowaczyk, M. J., McCaughey, D., Whelan, D.T. and Porter, F. D. (2001) Incidence of Smith - Lemli- Opitz syndrome in Ontario , Canada. Am. J. Med. Genet., 102, 18-20. [CrossRef][ISI][Medline]

    Wassif, C. A., Zhu, P., Kratz, L., Krakowiak, P.A., Battaile, K.P., Weight, F.F.Grinberg, A., Steiner, R.D., Nwokoro, N.A., Kelley, R.I. et al. (2001) Biochemical , phenotypic and neurophysiological characterization of a genetic mouse model of RSH/Smith - Lemli- Opitz syndrome. Hum. Mol. Genet., 10, 555-564. [Abstract/Free Full Text]

    Parnes, S., Hunter, A.G., Jimenez, C., Carpenter, B.F. and MacDonald, I. (1990) Apparent Smith- Lemli- Opitz syndrome in a child with a previously undescribed form of mucolipidosis not involving the neurons. Am. J. Med. Genel., 35,397-405. [ISI][Medline]

     

تحقیق در مورد تحقیق مقاله بیوسنتز کلسترول, مقاله در مورد تحقیق مقاله بیوسنتز کلسترول, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بیوسنتز کلسترول, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بیوسنتز کلسترول, تحقیق درباره تحقیق مقاله بیوسنتز کلسترول, مقاله درباره تحقیق مقاله بیوسنتز کلسترول, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بیوسنتز کلسترول, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بیوسنتز کلسترول ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله بیوسنتز کلسترول
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت