تحقیق مقاله بلوغ و هویت یابی نوجوانان

تعداد صفحات: 31 فرمت فایل: word کد فایل: 10719
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۱۶,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بلوغ و هویت یابی نوجوانان

    «نوجوانان را میتوان به مرغان دور پروازی تشبیه کرد که وجودشان پیدایش سرزمین های ناپیدایی را در افق به دریانورد نوید میدهد.

    ما که دریاهای ژرف را به پیش می رانیم و نمی دانیم کی و کجا به خشکی می رسیم، باید این نوید را گرامی داریم و پیام ها و اشارات نوجوان را تفسیر و درک کنیم.»

     

    مقدمه

    هدف از تهیه ی این تحقیق شناسایی بلوغ و هویت یابی است . این که نوجوانی چه دوره ای است؟ ‌خصوصیات شخصیتی، جسمانی، روحی و روانی نوجوان در این دوره چگونه است؟ او باید چگونه در برابر تغییرات حاصل از این دوره عکس العمل نشان دهد؟ …

    در این دوره نوجوان در یک تبدیل شخصیتی قرار دارد افکار و حالات وی به سوی بلوغ و در مسیر کامل تر شدن حرکت کند. در این تحقیق از مواردی چون خصوصیات عمومی دروان بلوغ، خواهش های فطری و اکتسابی ، رام کردن غرایز، تفریحات سالم، تفریحات زیان بخش، رشد و اظهار وجود، استقلال و دوست یابی نوجوانان، بلوغ جنسی که خود یکی از عامل های تشویش و نگرانی در دختران و پسران است و انحرافات جنسی سخن به میان آمده است.

    خصوصیات عمومی دوران بلوغ

    برقرار کردن مناسبات کاملتر با همسالان خود

    کامل کردن نقش اجتماعی خود به عنوان یک مرد یا یک زن

    قبول کردن وضع جسمانی خود و استفاده از آن به طور مؤثر

    به دست آوردن استقلال عاطفی و از میان بردن وابستگیهای عاطفی با والدین  و سایر افراد بالغ «فطام روانی»

    اطمینان حاصل کردن درمورد استقلال اقتصادی.

    انتخاب شغل و آماده کردن خود جهت احراز آن.

    آماده نمودن خود جهت انتخاب همسر و تشکیل خانواده.

    پرورش دادن مهارتهای هوشی و مفاهیم لازم جهت شرکت دادن در زندگی اجتماعی.

    کامل کردن رفتار اجتماعی و قبول کردن مسئولیت های مربوط بدان.

    آشنا شدن با یک دسته از ارزشهای اخلاقی و تحصیل یک فلسفه حیاتی ارضاء کننده[1].

    از دیگر خصوصیات عمومی دوران بلوغ عبارتند از :

    دارا بودن مشکلاتی چون عصبانیت ، ناآرامی، علاقه به تنهایی، رغبت نشان دادن نسبت به امر و نهی کردن، بهانه گیری، ناراضی بودن از وضع زندگی، جرو بحث کردن با اعضای کوچکتر خانواده، لجباز بودن، نداشتن توانایی برای بازگویی وضعیت روحی و علاقه های خود و مسائل خانه و خانوادگی، وضع موقعیت اجتماعی، دینی و اخلاقی، مسائل مربوط به تحصیل و غیره.[2]

    خصوصیات جسمانی- حرکتی یازده سالگی و دوازده سالگی :

    گرایش به فعالیت و تحرک بیشتر می‎شود.

    وزن دختران 11 ساله از وزن و قد پسران هم سنشان بیشتر می‎شود.

    3- تفاوت در اندام دختران در مقایسه با پسران محسوس تراز سنین 8 و 9 و 10 سالگی است.

    4- فعالتر از مراحل قبلی رشد است و دوست دارد مشکلاتش را شخصاً حل کند.

    5- بین عضلات چشم و حرکات دست برای نوشتن هماهنگی ایجاد می‎شود.

    6- مدل های ایده آلی او دارای خصوصیات جسمانی بارز هستند.

    7- رفتار او تحت تأثیر خصوصیات ساختمانی بدن او قرار دارد.

    خصوصیات عقلی- ذهنی :

    به تدریج به مرز تفکر انتزاعی می رسد و می‎تواند به تدریج در غیاب اشیاء در مورد آنها تفکر کند.

    کودک 12 ساله می‎تواند فرضیه هایی که ممکن است حقیقی و غیرحقیقی باشد مورد توجه قرار دهد.

    نیروی خلاقه در تجسم فضائی و درک روابط عددی افزایش پیدا کند.

    قوه حافظه به سرعت توسعه پیدا می‎کند.

    می‎تواند اشیا را از نظر خصوصیاتی که کمتر مشهودند طبقه بندی کند.

    رشد عقلی به سرعت در جهت آشنائی با مفاهیم پیش می رود.

    آهنگ رشد اندیشه و استدلال سریعتر از مراحل پیشین است.

    به علت گسترش عمقی مفاهیم، کودک با جزئیات و ویژگیهای مختلف مفاهیم آشنایی پیدا می‎کند.

    رابطه علت و معلول را درک می‎کند.

    جهات فرعی را به تدریج می آموزد.

    مفهوم زمان را می فهمد.

    نیروی اندیشیدن و استدلال از طریق حل مسئله و آزمون راه حل های مختلف افزایش می یابد.

    به معیارهای زیبائی بزرگسالان گرایش بیشتری پیدا می‎کند.

    به جمع آوری اطلاعات مورد رده بندی اشیاء علاقه نشان می‎دهد.

    خصوصیات عاطفی :

    در نوشتن و نقاشی های او، معمولاً سلیقه های هنری و شخصی دیده می‎شود.

    واکنش های خشم  وترس جنبه لفظی پیدا می‎کند.

    رفتار کودکان با یکدیگر تا حدی از ارتباط عاطفی معلم و شاگرد متاثر می‎شود.[3]

    خصوصیات اجتماعی :

    آرامش روانی او هنگامی تأمین است که افراد گروه او را بپذیرند.

    از کردار و رفتار غیرعادلانه نفرت دارد.

    در انتخاب دوستان، همجنس خود را انتخاب می‎کند.

    در کتاب «دنیای نوجوان» ، دکتر محمدرضا شرفی علاوه بر مطالب فوق موضوعات ذیل را نیز بیان نموده است که با اختصار می خوانید :

    از جمله خصوصیات عاطفی نوجوان در این دوره بی ثباتی عاطفی می‎باشد. این بی ثباتی امکان انتخاب قطعی و صحیح و مشخص را برای نوجوان محدود می سازد و نوجوان در برخوردهایش قاطعیت ندارد.

    خواهش های متضاد که از او احساسات ظریف و خشن سر می زند.

    افراط در احساسات : نوجوان در این دوره رود انگیخت بوده و واکنش او در برابر مسائل پرهیجان می‎باشد.

    از دیگر خصوصیات نوجوان که در این کتاب گردآوری شده است می‎توان : تخیل گرا بودن، احساسات نامطبوع، کشف خود، خود گرایی، ماجراجویی و … را نام برد.[4]

    خواهش های فطری و خواهش های اکتسابی در دوره نوجوانی

    این خواهش ها عبارتند از نفسانی فطری و اکتسابی :

    خواهش های نفسانی فطری : تمایلاتی هستند که به طور طبیعی در نهاد انسان قرار داده شده و ریشه فطری آنها با سرشت بشر آمیخته شده است.

    این تمایلات از دوران کودکی تا مرحله بلوغ به تدریج شکفته می‎شود و به فعالیت در می آیند. از جمله این تمایلات، عشق به جنس مخالف، بسط شخصیت، تمایل به احراز استقلال و … را می‎توان نام برد.

    خواهش های اکتسابی : خواهش اکتسابی مربوط به تربیت های خوب و بد خانوادگی است. در این زمینه می‎توان عشق و علاقه، تجاوزگری، کینه توزی و عدالت را می‎توان نام برد.

    اولین عاملی که بر صفحه دل کودک نقش می بندد و باعث ایجاد تمایلات خوب و یا بد در کودک می شود، تربیت خانوادگی است. پدر و مادران دلسوز، صاحب فرزندان لایق و شایسته هستند ولی برعکس، اگر والدین توجه به فرزندان نداشته باشند فرزندان فاسد، لاابالی خواهند داشت.

    دومین عاملی که باعث بروز تمایلات اکتسابی می‎شود شرایط محیط اجتماعی است. افراد تحت تأثیر جامعه ای که در آن زندگی می کنند هستند. تربیت صحیح یا بد در کودک در خانه و اجتماع صورت می‎گیرد تربیت صحیح :

    خواهش های فطری کودکان باید به طور صحیح ، هدایت و ارضا شوند.

    پدر و مادرها باید برای کودکان در محیط خانه ارزش و احترام قائل شوند.

    باید به تقاضای مشروع کودکان خودداری نمایند.

    باید کودکاند ا در زمان اعمال زشت انجام دادن از انجام ندادن آگاهی داد.

    محبت بیش از اندازه درست مثل بی مهری است.

    پدر و مادر باید چگونگی ایستادگی و مقاومت را به کودکان بیاموزند.

    کودکان را با صفات پسندیده مثل مهربانی، عدل و غیر آشنا کرد.[5]

    همان طور که در مطلب پیش گفته شد، بی ثباتی عاطفی منجربه پیدایش خواهش های متضاد می‎شود  و احساسات ظریف و خشن روی می‎دهد و کنجکاوی تحریک شده تمایل زیادی به حل مسائل دارد و گاهی نیز نسبت به مسائل بی اعتناست.

    البته این تظاهرات از جمله خصوصیات مهم در این دوران می‎باشد که آن را به عنوان «طوفان و فشار» بیان می‎کنند.[6]

    از دیگر نیازمندی های جسمانی و فیزیولوژیکی نیاز به غذا که شرط زندگی و ادامه حیات می باشد، نیاز به لابس که ساتر بدن و حافظ بدن در برابر سرما و گرما می باشد، نیاز به مسکن که درآن به آرامش و امنیت دست یابد، نیاز به بازی و حرکت که موجب حرکت اعضا ، رشد و مهارت آنها، ورزیدگی و چابکی شان، رفع کدورت و غم، ایجاد تنوع در رفتار، شادابی، مصرف انرژی های زائد، آموزش انضباط و مقررات می‎باشد.

    نیاز به نظافت و بهداشت که در اثر رعایت نکردن به بیماری مبتلا شده و ناگوارترین اثرات بیماری بر روان و اخلاق است. نیاز به مهارت ها ، نیاز به در جیب خرجی ها و غیره می‎باشد.

    از نیازهای عاطفی و روانی در این دوره نیاز به پذیرش، نیاز به محبت نیاز به نوازش، نیاز به امنیت، نیاز به حمایت، نیاز به یافتن سلطه، نیاز به اجرای عدالت، نیاز به آگاهی، ‌آزادی، عدالت، احترام، استقلال، تعلق گروه، کمال، معاشرت ، هدف داری و ایمان می‎باشد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بلوغ و هویت یابی نوجوانان

    فهرست:

    خصوصیات عمومی دوران بلوغ...............................................................................................................

    خواهش های فطری و خواهش های اکتسابی در دوره جوانی.......................................................

    فراهم کردن غرایز در این دوره (تکالیف نوجوان)..............................................................................

    چگونگی رشد شخصیت در این دوره....................................................................................................

    اظهار وجود و اثبات شخصیت.................................................................................................................

    چگونگی دستیابی به استقلال................................................................................................................

    انتخاب دوست.............................................................................................................................................

    چگونگی رشد و تکامل جسمانی از تولد تا پایان دوره جوانی........................................................

    عکس العمل های روانی دختران نسبت به تغییرات بدنی..............................................................

    رابطه ی بلوغ جسمی با بلوغ روانی.......................................................................................................

    خود دوستی و دگردوستی در این دوره .............................................................................................

    بلوغ.................................................................................................................................................................

     

     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله بلوغ و هویت یابی نوجوانان, مقاله در مورد تحقیق مقاله بلوغ و هویت یابی نوجوانان, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بلوغ و هویت یابی نوجوانان, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بلوغ و هویت یابی نوجوانان, تحقیق درباره تحقیق مقاله بلوغ و هویت یابی نوجوانان, مقاله درباره تحقیق مقاله بلوغ و هویت یابی نوجوانان, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بلوغ و هویت یابی نوجوانان, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بلوغ و هویت یابی نوجوانان ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله بلوغ و هویت یابی نوجوانان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت