تحقیق مقاله مهارت های آموزشی و پرورشی روش ها و فنون تدریس

تعداد صفحات: 19 فرمت فایل: word کد فایل: 11023
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مهارت های آموزشی و پرورشی روش ها و فنون تدریس

    مقدمه

    آیا روانشناسی تربیتی خوانده اید؟

    آیا با نظریه ها و مفاهیم یادگیری آشنایی دارید؟

       خواننده این کتاب لازم است ابتدا از کفاهیم و نظریه هاب یادگیری اطلاعاتی داشته باشد بدین منظور بخش اول کتاب را به مفاهی و نظریه های یادگیری اختصاص داده ایم. این بخش شامل دو فصل است . در فصل اول نظریه ها و در فصل دوم الگوهای یادگیری به اختصار توضیح داده شده است.

         فصل اول شامل بحثهای زیر است :

       الف ) تعریف و تحلیل یادگیری

      ب) تفاوت بین یادگیری و عملکرد

       ج) عوامل موثر در یادگیری

      د) نظریه های یادگیری ( از جمله نظریه ثرنداریک و برونر و کاربرد آنها در فرایند تدریس و یادگیری).

      در فصل دوم بحثهای زیر آورده شده است:

    الف) الگوهای یادگیری، از جمله : یادگیری از طریق شرطی شدن کلاسیک ، یادگیری از طریق مجاورت ، یادگیری از طریق شرطی شدن فعال ، یادگیری از طریق مشاهده و یادگیری از طریق شناخت

      ب) تحلیل فرایند یادگیری انسان

      ج) تفکر و جنبه های مختلف آن

      د) هدف از     پرورش افکر در فرایند تدریس – یادگیری

      ه) نقش مدرسه و معلم در پرورش تفکر.

     

    فصل اول

    نظریه های یادگیری

    یادگیری تغییر در رفتار است اما نه هر گونه تغییری ، بلکه تغییری که بر اثر تجربه حاصل شده باشد بنابر این به تغییرات ناشی از رشد و بلوغ و عوامل شیمیایی و مکانیکی به هیچ وجه یادگیری گفته نمی شود. یادگیری فقط در مدرسه منحصر نیست.

       یادگیری همیشه و در همه جا پیوسته و مستمر صورت می گیرد. یادگیری اغییر در رفتار بالقوه است . به رفتارهای بالفعل و قابل مشاهده و اندازه گیری « عملکرد » گفته می شود . عنلکرد نتیجه یادگیری است نه خود یادگیری . عواملی همچون آمادگی ،انگیزه و هدف ، تجارب گذشته فرد ، شرایط و محیط آموزشی ، رابطه کل با جز ، روش تدریس  معلم و نمرین تکرار در فرایند یادگیری موثرند.

        روانشناسان و علمای تعلیم و نربیت ، تحقیقات بسیاری در زمینه یادگیری انجام داده اند و حاصل یافته های آنان به صورت نظریه های یادگیری ارائه شده است نظریه های یادگیری متعددند ولی مجموع آنها را می توان به دو مقوله

     « شرطی»  و « شناختی» تقسیم کرد.

    مهمترین تفاوت این دو نظریه را می توان در سه عبارت زیر خلاصه کرد:

    میانجیهای « پیرامونی » در برابر میانجیهای « مرکزی»

    کسب عادت در مقابل کسب ساختهای شناختی

    کوشش و خطا در مقابل بصیرت در حل مساله

     

    فصل دوم

    الگوهای یادگیری

    الگو های یادگیری بر اساس نظریه های یادگیری شکل گرفته اند . این  الگوها متعددند مهمترین و مشهورترین آنها یادگیری از طریق شرطی شدن فعال یدگیری از طریق مشاهده و یادگیری از طریق شناخت است . اگر چه در فرایند یادگیری از همه الگوها استفاده می شود کشف بصیرت و یادگیری از طریق شناخت است .

       اگر چه در فرایند یادگیری ازر همه الگوها استفاده می شود کشف بصیرت و یادگیری از طریق شناخت محور یادگیری از همه الگوها استفاده می شود کشف اندیشه و تفکر روابط بین پدیده ها و اشیارا کشف می کند بنابر این وظیفه آموزش و پرورش ایجاد شرایط مطلوب برای پرورش تفک است . افکر انواع مختلفی دارد مانند تداعی آزاد خیالبافی تفکر علمی و تفکر خلاق بر اثر تفکر منطقی حاصل می شود . تفکر منطقی دارای سه جنبه احساس حافظه و تخیل است . تفکر را زمانی منطقی می نامیم که تعادلی بین احساس حافظه و تخیل وجود داشته باشد. وظیفه مدارس پرورش افکر منطقی شاگردان است . هدف از پرورش افکر منطقی شناخت علمی ایجاد باور گرایش به سوی علم و عمل است . رسیدن به چنین هدفهایی مسالزم دستیابی به شرایط سالم آموزشی است . شناخت و باور رگز با روشهای خشک و تمرین و اکرارهای بی معنا حاصل نخواهد شد. کسب معرفت احتیاج به محیط مناسب دارد در مدارس موجود چندان توجهی به این اصل نمی شود . نظامهای آموزشی و معلمان پیش از آنکه عمل کنند حرف می زنند . آنان با روشهای خشک قالبی دیکته کردن کتابهای درسی و برنامه های فشرده خود قدرت اندیشیدن را از شاگردان گرفته اند . مدارس باید به جای انتقال و انباشتن حقایق علمی به ذهن شاگردان به آنان چگونه فکر کردن چگونه یادگرفتن و چگونه زندگی کردن را بیاموزند. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مهارت های آموزشی و پرورشی روش ها و فنون تدریس

    فهرست:

    مقدمه

    فصل اول

    نظریه های یادگیری

    فصل دوم

    الگوهای یادگیری

    فصل سوم

    ارتباط و اثر آن در فرایند تدریس

    فصل چهارم

    نظریه های تدریس

    فصل پنجم

    الگوهای تدریس

    منابع و ماخذ

     

     

    منبع:

    پارسا ، محمد (1358) کاربرد روانشناسی در تدریس ، چاپ پنجم ، تهران : انتشارات پیوند.

    پازگاری ، علاء الدین (1356) ، شاهراه تدریس ، تهران : انتشارات مدرسه عالی شمیران

    شانو ، ژان (1369) ، مربیان بزرگ ، ترجمه غلامحسین شکوهی ، انتشارات دانشگاه تهران

    گانیه ، روبرت ام . (1368) شرایط یادگیری ،ترجمه  جعفر نجفی زند ، تهران « انتشارات رشد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مهارت های آموزشی و پرورشی روش ها و فنون تدریس, مقاله در مورد تحقیق مقاله مهارت های آموزشی و پرورشی روش ها و فنون تدریس, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مهارت های آموزشی و پرورشی روش ها و فنون تدریس, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مهارت های آموزشی و پرورشی روش ها و فنون تدریس, تحقیق درباره تحقیق مقاله مهارت های آموزشی و پرورشی روش ها و فنون تدریس, مقاله درباره تحقیق مقاله مهارت های آموزشی و پرورشی روش ها و فنون تدریس, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مهارت های آموزشی و پرورشی روش ها و فنون تدریس, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مهارت های آموزشی و پرورشی روش ها و فنون تدریس ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مهارت های آموزشی و پرورشی روش ها و فنون تدریس
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت