تحقیق مقاله آداب و سنن پیامبر گرامى اسلام ( 3 )

تعداد صفحات: 22 فرمت فایل: word کد فایل: 11286
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: فلسفه و اخلاق
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله آداب و سنن پیامبر گرامى اسلام ( 3 )

    از جمله سنن و آداب آن حضرت در امر نظافت و نزاهت

    آداب آن جناب در سفر

    روایاتى در باره آداب حضرتش در پوشاک و متعلقات آن

    آداب آن حضرت در خوردنی ها و آشامیدنى‏ها

    از جمله سنن و آداب آن حضرت در امر نظافت و نزاهت

    1- و از جمله سنن و آداب آن حضرت در امر نظافت و نزاهت یکى این است که آن حضرت بنا به نقل صاحب کتاب مکارم الاخلاق وقتى مى‏خواست موى سر و محاسن شریف خود را بشوید با سدر مى‏شست. (58)

    2- و در جعفریات به سند خود از جعفر بن محمد از آباى گرامش از على(ع) نقل کرده که فرمود: رسول خدا(ص) همیشه موى خود را شانه می زد و اغلب با آب شانه مى‏کرد و مى‏فرمود: آب براى خوشبو کردن مؤمن کافى است. (59)

    3- و در کافى به سند خود از ابى عبدالله (ع) نقل کرده که فرمود: یکى از سنت‏ها گرفتن ناخن ها است.

    4- و در فقیه مى‏گوید: روایت شده که یکى از سنت‏ها، دفن کردن مو و ناخن و خون است. (60)

    5- و نیز به سند خود از محمد بن مسلم نقل مى‏کند که از حضرت ابى جعفر از خضاب پرسید، آن جناب فرمود: رسول خدا(ص) همواره خضاب می کرد. (61)

    6- و در کتاب مکارم است که رسول خدا(ص) همواره روغن به بدن خود مى‏مالید. (62)

    7- و در فقیه مى‏گوید: على(ع) فرموده: ازاله موى زیر بغل بوى بد را از انسان زایل مى‏سازد، علاوه بر این که هم پاکیزگى است و هم از سنت‏هایى است که رسول خدا (ص) به آن امر فرموده است. (63)

    8- و در کتاب مکارم الاخلاق مى‏گوید: براى رسول خدا(ص) سرمه ‏دانى بود که هر شب با آن سرمه به چشم مى‏کشید، و سرمه‏اش سرمه سنگ بود. (64)

    9- و در کافى به سند خود از ابى اسامه از ابى عبدالله (ع) نقل کرده که فرمود: از سنن مرسلین یکى مسواک کردن دندانها است. (65)

    10- و در فقیه به سند خود از على (ع) نقل کرده که در حدیث "اربع مائه چهار صد کلمه" خود فرمود:و مسواک کردن باعث رضاى خدا و از سنت پیغمبر(ص) و مایه خوشبوئى و پاکیزگى دهان است.(66)

     اخبار درباره عادت داشتن رسول خدا(ص) به مسواک و سنت قرار دادن آن از طریق شیعه و سنى بسیار زیاد است.

    11- و در فقیه مى‏گوید امام صادق(ع) فرمود: چهار چیز از اخلاق انبیاء است: 1 عطر زدن 2 ازاله کردن موهای زائد 3 نوره کشیدن ... . (67)

    12- و کافى به سند خود از عبدالله بن سنان از ابى عبدالله (ع) نقل کرده که فرمود:براى رسول خدا(ص) مُشک دانى بود که بعد از هر وضویى آن را با دست تر مى‏گرفت و در نتیجه هر وقت که از خانه به بیرون تشریف مى‏آورد از بوى خوشش شناخته مى‏شد که رسول الله (ص) است.(68)

    13- و در کتاب مکارم مى‏گوید: هیچ عطرى عرضه به آن جناب نمى‏شد مگر آن که خود را با آن خوشبو مى‏کرد و مى‏فرمود: بوى خوشى دارد و حملش آسان است، و اگر هم خود را با آن خوشبو نمى‏کرد سر انگشت خود را به آن گذاشته و از آن مى‏چشید. (69)

    14- و نیز در آن کتاب مى‏نویسد: رسول خدا(ص) با عود خود را بخور می داد. (70)

    15- و در کتاب ذخیره المعاد است که: مشک را بهترین و محبوبترین عطرها مى‏دانست. (71)

    16- و در کافى به سند خود از اسحاق طویل عطار از ابى عبدالله (ع) روایت کرده که فرمود : رسول خدا(ص) بیش از آن مقدارى که براى خوراک خرج مى‏کرد براى عطر پول مى‏داد. (72)

    17- و نیز در کافى به سند خود از ابى عبدالله (ع) نقل کرده که فرمود:

    امیرالمؤمنین(ع) فرموده: عطر به شارب زدن از اخلاق انبیاء و احترام به کرام الکاتبین است. (73)

    18- و نیز به سند خود از سکن خزاز نقل کرده که گفت: شنیدم امام صادق (ع) مى‏فرمود: بر هر بالغى لازم است که در هر جمعه شارب و ناخن خود را چیده و مقدارى عطر استعمال کند. (74)

    19- و در فقیه به سند خود از اسحاق بن عمار از ابى عبدالله (ع) نقل کرده که فرمود: اگر در روز عید فطر براى رسول خدا(ص) عطر مى‏آوردند اول به زنان خود مى‏داد. (75)

    20- و در کتاب مکارم است که رسول خدا(ص) به انواع روغن‏ها خود را روغن مالى مى‏فرمود، و نیز فرمود: آن جناب بیشتر با روغن بنفشه روغن مالى مى‏فرمود، و مى‏گفت، این روغن بهترین روغن است. (76)

    آداب آن جناب در سفر

    1- و از جمله آداب آن حضرت در سفر به طورى که  در فقیه به سند خود از عبدالله سنان از ابى جعفر(ع) نقل کرده این بود که: آن جناب بیشتر در روز پنج شنبه مسافرت مى‏کرد. (77)

    و در این معنا احادیث بسیارى است.

    2- و در کتاب امان الاخطار و کتاب مصباح الزائر آمده است که صاحب کتاب عوارف المعارف گفته: رسول خدا هر وقت مسافرت می رفت پنج چیز با خود برمى‏داشت: 1 آئینه 2 سرمه ‏دان  3 شانه  4 مسواک  5 و در روایت دیگرى دارد که مقراض را هم همراه خود مى‏برد. (78)

     این روایت را در کتاب مکارم و جعفریات نیز نقل کرده است.

    3- و در کتاب مکارم از ابن عباس نقل کرده که گفت: رسول خدا (ص) وقتى راه مى‏رفت طورى با نشاط مى‏رفت که به نظر مى‏رسید خسته و کسل نیست. (79)

    4- و در فقیه به سند خود از معاویه بن عمار از ابى عبدالله (ع ) نقل کرده که فرمود: رسول خدا(ص) در سفر هر وقت از بلندی ها سرازیر مى‏شد مى‏گفت: "لا اله الا الله" و هر وقت بر بلندی ها بالا مى‏رفت مى‏گفت: "الله اکبر". (80)

    5- و در کتاب لب اللباب تالیف قطب روایت شده که رسول خدا (ص) از هیچ منزلى کوچ نمى‏کرد مگر این که در آن منزل دو رکعت نماز مى‏خواند و مى‏فرمود: این کار را براى این مى‏کنم که این منازل به نمازى که در آنها خوانده‏ام شهادت دهند. (81) 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله آداب و سنن پیامبر گرامى اسلام ( 3 )

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله آداب و سنن پیامبر گرامى اسلام ( 3 ), مقاله در مورد تحقیق مقاله آداب و سنن پیامبر گرامى اسلام ( 3 ), تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آداب و سنن پیامبر گرامى اسلام ( 3 ), مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آداب و سنن پیامبر گرامى اسلام ( 3 ), تحقیق درباره تحقیق مقاله آداب و سنن پیامبر گرامى اسلام ( 3 ), مقاله درباره تحقیق مقاله آداب و سنن پیامبر گرامى اسلام ( 3 ), تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آداب و سنن پیامبر گرامى اسلام ( 3 ), مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آداب و سنن پیامبر گرامى اسلام ( 3 ) ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله آداب و سنن پیامبر گرامى اسلام ( 3 )
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت