تحقیق مقاله انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه

تعداد صفحات: 9 فرمت فایل: word کد فایل: 11319
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه

    الحمد الله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه مولانا امیرالمؤمنین علی علیه  السلام

     

    «قیمه کل امری ما یحسنه» 

    «وانا لامرأ الکلام وفینا نشبت عروقه وعلینا تهدلت غصونه »

     

    معجزات سفرای الهی بر دو قسم است: قولی و فعلی. معجزات فعلی تصرف درکائنات به قوت ولایت تکوینی باذن الله تعالی است. از آن جمله است واقعه شجره قاصعه در نهج البلاغه که درخت به امر رسول الله از جای خود کنده شد و مانند مرغی بال زنان به سوی پیغمبر اکرم شتافت.

     

    قلع درب قلعه خیبر به دست ید الله امیر(علیه السلام) که خود فرمود: «و الله ما قلعت باب خیبروقدفت به اربعین ذراعاً لم تحس به اعضائی بقوه جسدیه ولا حرکه غذائیه ولکن ایدت بقوه ملکوتیه ونفس بنورها مضیئه» در عداد معجزه فعلی است.

     

    معجزات قولی، علوم ومعارف است که به تعبیر امیر(علیه السلام) در خطبه اشباح نهج البلاغه از ملائکه اهل امانت وحی از حظائز قدس ملکوت بر مرسلین نازل شده است.

     

    معجزات فعلی، موقت، وبعد از وقوع، عنوان تاریخی دارند بخلاف قولی که با محسوسات آشنایند، واین خواص را گوهر شناسند.به قول خواجه در شرح اشارات:  «الخواص للقولیه اطوع و العوام للفعلیه »

     

    در سلسله معجزات قولی،قرآن مجید است که صورت کتیبه خاتم(صلی الله علیه واله) است، و معارف صادر از اهل بیت عصمت و وحی چون نهج البلاغه و زبور وانجیل آل محمد(صلی الله علیه واله) صحیفه سجادیه وجوامع روایی، تالی آن. آری تنها معجزه فعلی باقی پیغمبر قبله مدینه  طیبه است که بدون اعمال قواعد وآلات نجومی آن را در غایت استوار تعیین فرمود وبه سوی کعبه ایستاد وفرمود:

    «محرابی علی المیزاب»

     

    اگر کسی با نظر تحقیق وانصاف در معارف اهل بیت وحی تدبیر کند اعتراف می کند که این همه معارف از مدرسه ومعلم ندیده، جز از نفوس مؤید به روح القدس نتواند بود، و خود آنها بهترین حجت بودن آنان است که: «الدلیل دلیل لنفسه». نهج البلاغه نمونه ای بارز از این کالای  پر بهای بازار معارف است.

     

    ادعیه ماثوره ومناجات ها، هر یک مقامی از مقامات انشائی وعلمی آن بزرگان است.لطائف ذوقی و دقائق شهودی که در اینها نهفته است در روایات نیست که در اینها مخاطب مردمند وبا آن به فراخور فهمشان سخن می گفتند، و درآنها با جمال وجلال مطلق بخلوت راز ونیاز می نشستند لذا آنرا که در گنجینه نگارخانه عشق داشتند به زبان آوردند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه , مقاله در مورد تحقیق مقاله انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه , تحقیق درباره تحقیق مقاله انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه , مقاله درباره تحقیق مقاله انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت