تحقیق مقاله تنیدگی

تعداد صفحات: 43 فرمت فایل: word کد فایل: 11321
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تاریخ
قیمت قدیم:۱۹,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تنیدگی

    افراد جامعه کنونی بیش از پیش نسبت به تنیدگی[1] و پیامدهای آن هشیار شده اند. هشیاری فزاینده فراینده نسبت به رویداد ضربه آمیز زندگی لزوم توجه را به واکنش های افراد و شیوه های که در رویارویی با عناصر تنیدگی‌زا اتخاذ می‌کند. ضروری کرده است نگاهی به گستره تحقیق در زمینه تنیدگی نشان می‌دهد که گام نخست در این راه ارائه تعریفی از مفهوم تنیدگی (استرس) است (استوار، پیشتر در مودر آسیب شناختی اختلال ADHD بحث شد. در این بخش به شرح استرس و بالاخص استرس و بهداشت روانی والدین این کودکان و روش 1991). مداخله درمانی رفاری پرداخته می‌شود.

    1-2-2) تنیدگی (استرس)

     اصطلاح تنیدگی اولین بار در انگلستان در طول قرن 17 برای شرح پریشانی، افسردگی، مشقت و بدبختی بکار رفته است (گلدستن، همکاران،1987). امادر طول قرن 18 با یک تحول معنایی مواجه گردید. و معنای تنیدگی از نتایج هیجانی تنیدگی به عامل ایجاد کننده آن یعنی نیرو، فشار یا باری که به ایجاد تنش ودر مدت زمانی کم و بیش طولانی به تغییر شکل شی منجر می‌شود تغییر یافت واز آن پس اصطلاح تنیدگی با واژه Strain یعنی تنش که به تغییر شکل یا به انقطاع منتهی می‌شود. همراه گردید (استورا، 1991).

    تحقیقات نظری درباره تاثیرات تنیدگی زندگی روی بیماریهای جسنی  روانی در قرن 19 شروع شد ازآن زمان تا کنون نظریات مختلفی در مورد تنیدگی بوجود آمده است یکی از آنها نظریه جنگ و گریز والتر کنن است یعنی بدن انسان همانند مواد جامد عمل کرده و واکنش نشان می‌دهد کنن به تاثیرات سرما از دست دادن اکسیژن و تنیدگی‌زاهای محیطی دیگر علاقمند بود (هابفول، 1988) نظریه دیگر نظریه سندرم سازگاری عمومی سلیه می با شد در این زمینه میدانند. وی تنیدگی را درجه سوخت و ساز بدن در اثر فشارهای زندگی تعریف می کند (شاملو،1378). سلیه به جنبه‌های روانی و هیجانی تنیدگی توجه زیادی نداشت و بیشتر به واکنش‌ های جسمانی بوجود آمده در موقعیت‌های تنیدگی‌زا علاقمند بود (هالفول،1988) سلیه واکنش انسان در برد بر تنیدگی را در سه مرحله شرح داده است:

    1 آگاه شدن از خطر 2- سعی بدن در سازگاری با تنیدگی     

    3- مرحله خستگی و فرسودگی

    نظریه سلیه، بازتابی از نظرات و عقاید مورد قبول در سالهای 1930 و 1940 میلادی بود که تنیدگی را بر اساس الگوی محرک پاسخ تبیین می‌نمودند. اما عدم توجه او به جنبه‌های روانی وهیجانی تنیدگی، ارتباط وی را با طرز تفکر جدید در مورد تنیدگی محدود کرده است (هابفول، 1988) نظریه سوم نظریه لازاروس است وی واژه تنیدگی و مقابله را مصطلح کرده است او تنیدگی را اینگونه تعریف می‌کند:

    «تنیدگی رابطه بین شخص و محیط است که بوسیله وی عنوان عامل فشار یا خطر زا برای سلامتی او برآورده می‌شود»

    وی معتقد بود که آنجه در افراد واکنش‌های  هیجانی متفاوتی را بوجود می‌آورد ارزیابی شخصی از معنای حوادث است. یعنی نقش ارزیابی در تنیدگی اساسی است (هابفول، 1988). در نظریه اولیه لازاروس ارزیابی شناختی شامل دو جز می شود. ارزیابی اولیه و ارزیابی ثانویه ارزیابی اولیه به این صورت است که وقتی شخصی با یک موقعیت بالقوه تنیدگی‌زا روبرو می‌شود. آن خطر است و مثبت تلقی می‌شود، یا اینکه تهدید آمیز و آسیب‌زا می‌باشد. ارزیابی اولیه تحت تاثیر دو عامل شخص و موقعیت است. ارزیابی  ثانویه هم اشاره به منابع و امکانات دردسترس برای کنترل وکاهش احتمالی آسیب و تهدید دارد (اتیکن، 1996، به نقل از مجله روانشناسی، 1381).

    همانگونه که در ادرا تنیدگی، تغییرات بین فردی قابل ملاحظه‌ای وجود دارد. انتظار افراد نیز درباره فرآیند زندگی پس از وقوع رویدادهای تنیدگی زا متفاوت است پیش‌بینی فرد از وقایع آینده دست کم به اندازه رویداد به خودی خود دارای اهمیت است ساراسون (1980) پیشنهاد کرده است که واکنش فرد نسبت به تنیدگی از دو زاویه موقعیت و ظرفیت رویارویی متناسب با ان ارزشیابی می شود متناسب ترین واکنش در برابر تنیدگی آن است که به جای نشان دادن واکنش های هیجانی به حل مساله بپردازد.(استورا،14991). واکنش فرد نسبت به تنیدگی بر حسب ویژگیهای وی وبا توجه به منابعی که در این رویارویی می تواند در اختیار داشته باشد. تغییر می کند منابع مالی، سطح تحصیلی، وضع سلامت،  ویژگیهایی روانشناختی مانند هوش و حالات خلقی خصیصه‌های فردی مانند مهارت‌ها و همچنین سن وجنس در سطح اول اهمیت قرار دارد (جورج، 1980). افزون بر این منابع خانوادگی مانند انسجام، سازش‌پذیری ارتباط ومهارت در حل مساله وبالاخره حمایت‌های اجتماعی رادرسازش  یافتگی با رویداد تنیدگی‌زا مهم دانسته ‌اند (استورا، 1991).

    ویژگیهای یک بیماری خاص یا معلولیت اثرهای عمده‌ای بر استرس خانواده و راهبرد های سازگاری مورد نیاز بر جای می‌گذارد عمل انطباق، با بیماری متناسب با بیماری و درمان آن تغییر می‌کند. این عومل عبارتند از میزان معلولیت، نقش بیمار در خانواده، تجربه و نگر قبلی خانواده درباره بیماری و مراحل رشد خانواده (کوچهاتم، 1987) به نقل از سمیعی کرانی)

    ردیابی مشکلات و مداخله زودرس می‌تواند فراوانی و شدت اختلالهای رفتاری و عاطفی کودکان را در جامعه کنونی کاهش دهد محققین به این نتیجه رسیده‌اند که وجود خصیصه‌های تنیدگی‌زا؟؟ در کودک یک از عوامل عمده تحول اختلالهای رفتاری محسوب می‌شود. در صورتی که پژوهشهای مختلف دیگر این نکته را بر جسته ساخته‌اند که تحول عاطفی- رفتاری کودک و همچنین روابط والد- کودک در خلال سه سال نخستین زندگی بصورت گسترده‌ای، تحت تاثیر تنیدگی والدین قرار دارد. امروزه دیگر نمی‌توان کودک را به عنوان صفحه سفیدی تلقی کرد که تجربه‌ها بر ان نقش می‌بندند. چرا که وی ویژگیها و زمینه‌های خلقی خود را بر تمامی تعاملهایی که با والدینش دارد وارد میدان می‌کند و چنین تعاملهایی آشکارا جنبه متقابل دارند درحال حاضر متخصصان بالینی و پژوهشگران توجه خود را بر کیفیت انطباق خصیصه‌های خلقی والدین و کودک معطوف کرده اند و انی نکته را پذیرفته‌اند که پاره‌ای از ویژگی‌های والدین والا تغیر چهارچوب خانوادگی، توانایی والدین در پاسخگویی به نیازهای فرزندشان را تحت تاثیر قرار می‌دهند (استورا، 1991).

    2-2-2 خصوصیات کودک مبتلا به ADHD

     بسیاری از کودکان مبتلا به ADHD در سنین پائین به مهد کودک فرستاده می‌شوند تا والدین در این محدوده زمانی قدری استراحت کنند در مهد کود نیز این کودکان در تعامل با سایر کودکان مشکلات زیادی بوجود می‌آورند انتقاد قرار می‌‌گیرند پرخاش می‌کنند و مرتباً به زمان اخراج[2] فرستادنه می‌شوند، در زمان قصه‌گویی نمی‌توانند آرام بنشینند در هنگام خواب آرامش ندارند و بطورقابل ملاحظه‌ای نسبت به سایر کودکان پرخاشگر تر هستند. در حقیقت، پرخاشگری کنترل نشده به همراه بی‌ثباتی و تکانشگری در این کودکان رایج است و در مواجهه با وقایع ناراحت کننده، عصبانیت و کج خلقی  الگوی رایج رفتاری این کودکان است. این رفتارها مشکلات بسیاری برای مربی پیش دبستانی بوجود می‌آورد و در نتیجه و اغلب از نظر والدینو مربیان بعنوان کودکانی ناخوشایند ارزیابی می‌شوند. به تدریج در اثر گذر زمان، بسیاری از این کودکان دچار خودپندره ضعیف و اعتماد به نفس پائین می‌شوند. با آغاز مدرسه و انجام تکالیفی مانند خواندن،  نوشتن و ریاضیات مشکلات این کودکان دو چندان می شود کودکی که تا بحال به دلیل بیش فعالی و تکانشگری با هشیران، والدین و مربیان خود درگیری داشته است در این مرحله با همراه شدن مشکلات یادگیری دچار کمبود اعتماد به نفس و ناکامی دراولین سالهای مدرسه می‌شود. در دوره پیش دبستانی می‌توانست پر جنبو جوش باشد. بازی کند بصورت تکانشی عمل کند بدون اینکه از سوی معلم محدود شود ولیکن، در دبستان بایستی برای مدتی آرام بنشیند. توجه کند و ارضای نیاز خویش را به تعویق بیا ندازد و ناکامی‌ها را نیزتلقی می‌کند با مشاهده  سایر کودکان، انتظارات والدین و معلمان را درک می‌کند اما توان الگوگیرین ندارد در ای سن است که کودک متوجه تفاوت‌‌های خود و نامناسب بودن اعمالش می‌شود و حتی احساس احمق بودن می‌کند (اورت، 1999)

    کودکان ADHD از دستورات والدین خود کمتر اطاعت می‌کنند و در صورت اطاعت نیز به مدت کوتاهی در اجرای دستورات تاب می‌آورند. نمی‌توانند برای انجام تکلیف، طولانی مدت متمرکز شوند و نسبت به گروه همسال رفتارهای منفی بیشتری نشان می‌دهند. (بارکلی، کارلسون، پولارد، 1985).

    3-2-2) تاثیر اختلال ADHD بر بهداشت روانی والدین

     در بحث سلامت روان رابطه مادر  و کودک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا این ارتباط چنان نزدیک و در هم تنیده است که هرگونه تغییر در یکی، بر دیگری نیز اثر می‌گذارد.  و این تعامل ادامه خواهد یافت اختلالهای روانشناختی در بر رابطه او با فرزندش تاثیرمی‌گذارد و تغییر رفتار کودک مارا متاثر می‌کند (اندیشه و رفتار، 1384).

    تشخیص اختلال درکودک از جانب متخص می‌تواند واکنش‌هایی را در خانواده برانگیزد و حتی در برخی اوقات ایجادبحران کند واکنش‌های اجتمالی والدین نسبت به ناتوانی کودک می‌تواند افکار خشم، اندوه، ناامیدی ویا تحمل و پذیرش باشد از طرفی، به دلیل افزایش آسیب پذیری، تعارضات درون خانوادگی، مشکلات در انجام امور روزمره خانواده و احساس آشفتگی عمومی، ممکن است. زندگی خانوادگی دچار اختلال شود (وتیمن و اسمیت، 1991). وقتی فرزندان خانواده‌ای دچار اختلالهای رفتاری هستند معمولا نمرات پدران کمتر از مادران است چرا که با عمده مراقبت از فرزندان بر دوش مادران است این نکته بدین معنی نیست که پدران کمترتحت تاثیر مشکلات موقعیتی قرار می‌گیرند بلکه مبین آن است که درگیری بیشتر مادران در مورد مراقبت از فرندانشان آنها را در معرض استرس افزونتری قرار می‌دهد (استورا، 1991). در این راستا هودز، گارالدا، روز و شوارتز (1999) در مادران کودکان دچار صرع تمایل بیشتری به ابزار پرخاشگری و خشم نسبت به فرزند مبتلا به صرع خود گزارش کردند. استرسهای بیشتری را تجربه می‌کنند و بیتشر نیز در معرض افسردگی و اضطراب هستند (اندیشه و رفتار، 1384). تحقیق و صالحی و همکاران (1384) نیز نشان دادند که مادران کودان دچار اختلال و سلامت جسمانی و پائین‌تری برخوردارند (همان منبع). کازاک و ماروین (1984) در مطالعه ای به این دست یافتند که مادران دارای کودک اسپانیایی فیدا، نسبت به مادران سندرم داون با تقاضاهای مراقبتی بیشتری مواجه‌اند واسترس بیشتری دارند. فیش ومن و ولف (1991)می‌گویند آنچه که موجب نگرانی، ناامیدی و عدم رشد خودبسندگی و نرسیدن به اهداف شخصی مادران می شود همانال وابستگی و نیازهای مراقبتی کودک معلول است (ریحانی، 1374).

    تعاملات وارد کودک در خانواده‌های دارای کودک ADHD نیز ماهیتی مختل وتارض دارد کودکان مبتلا به ADHD دستورهای والدین را اجرا نمی کنند و یا فرمانبرداری آنها تنها برای مدت کوتاهی باقی می ماند تکالیف را اجرا نمی‌کنند ورفتارهای منفی آنهانسبت به کودکان بهنجار همسال بیشتر است (ولز وهمکاران، 2000) نشانه‌های رفتاری این کودکان که عبارتند از فعالیت مفرط، ناآرامی، بی‌توجهی محدویت در گسترده دقت ناتوانی در به پایان رساندن کار و مشکلات پایدار در انجام تکالیف محول شده تنیدگی و استرس برای والدین به همراه دارد. ناتوانی کودک در سازش پذیری با تغییرات جسمانی یا اجتماعی مانند نق زدن، درآویختن جسمانی به والدین، کمک طلبی مکرر ویا فراوانی مسائل رفتاری کم اهمیت منبع استرس برای والدین است.  بخصوص زمانیکه والدین می‌خواهناد رفتاری نمونه داشته باشند (استورا، 1991). پاترسون (1982) به نقل از مش و بارکلی (1996) بیان می‌کند که رفتارهای تکانشگری وضد اجتماعی کودک به واسطه   فرآیند دو جانبه و اکتسابی بین والد و کودک ظهور می‌یابند. کودک در نتیجه عوامل مزاجی یا ا سترس با سایر مسائل دیگر رفتار آشفته‌ای از خود بروز می‌دهد که این رفتاار خود باعث آشفتگی بیشتر والدین می‌شود و آنها در عوض کودک را طرد یا تنبیه می‌کنند واین سیر موجب تشدید  اختلالات رفتاری در کودکان می‌شود اطماسیان، 1378 بهنقل از سمیعی کرانی، 1383.

    مادران و پدران کودکان مبتلا به ADHD نیز رفتارهای امری بیشتری دارند، بیشتر مخالفت می‌کنند پاداشهای کمتری به رفتارهای مطیع کودک می‌دهند و پاداشهای ارائه شده آنها بیشتر جنبه اتفاقی دارد بطور کلی رفتار این والدین نسبت به والدین کودکان بهنجار منفی است (بارکلی، کارلسون و پولارد، 1985). شواهد موجود در این نظریه هماهنگ است که رفتارهای منفی کودکان بیش فعال می‌تواند  رفتار منفی والدین را بر انگیزد. بنظر می‌آید که این اشکال در نحوه برخورد، رفتارهای منفی کودک را افزایش می‌دهد (بارکلی، 1998). این چرخه جبری ممکن است به دنبال هم تکرار شود، بطوریکه والدین و کودک به صورت متقابل رفتارهای منفی یدیگر را تشدید می‌کنند که هم به افزایش اضطراب و هم به  اثرات  تخریبی بر کار کرد والدین و کودک منجر می‌شود (و بستر ماستراتون، 1990 به نقل از فرمند، 1385).

    در حقیقت، رفتار نامطلوب کودک به نوبه خود واکنش‌هایی چون پرخاشگری، تنبیه بدنی و احساس خشم از جانب والدین را نسبت به کودک بوجود می‌آورند این رفتارهای متقابل در نهایت منجر به حاد شدن مشکلات کودک بنظر می‌رسد لذا ارتباط متقابل این اختلال با وضعیت روانی خانواده اهمیت مداخله درمانی در کل سیستم خانواده را بیشتر می‌کند (مینوچین، 1994 به نقل از سمیعی / کردنی. 1383).

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تنیدگی

    فهرست:

     

    ندارد.
     

     

    منبع:

    -  علاقبند راد، جواد (1383)، مهارت‌های پایه در بهداشت روان خانواده و جامعه، فصلنامه، تازه‌های روانپزشکی کودک و نوجوان ایران، شماره 9 و 10

    - علاقبند راد ، جواد (1384)، بهداشت روان درکودکان ونوجوانان : اولویت‌ها و ... شماره 1

    - قشنگ، نیره (1382)، تاثیر آموزش مادران بر کاهش تنیدگی رابطه مادر – کودک: پایان نامه کارشناسی ارشد عمومی، دانشگاه شهید بهشتی.

    - مطالعه دهگانپور(1377)، به بررسی کارایی خانواده‌های کودکان دچار اختلال سلوک و بهنجار و تاثیر آموزش مادران بر کاهش اختلالات رفتاری کودکان پرداخته است و نتایج نشان می‌دهد که خانواده‌های کودکان دچار اختلال سلوک در تمامی حوزه‌های کارایی، از عملکردهای پائینی برخوردارند و ساختاری مختل دارند (بنا به پرسشنامه سنجش کارآیی خانواده یا FAD[1]) اما، با افزایش مهارت‌های یک عضو خانواده (عمدتاً مادر) می‌توان رفتار ناسازگار کودک را تغیر داد .

    -علاقبند راد، جواد (1379) درمان ADHD با رویکرد شناختی رفتاری، فصل نامه تازه‌های علوم شناختی (پائیز و زمستان، 1380).

    - فتحی، نادر(1374) تاثیر برنامه آموزشی مدیریت و والدین در کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی: پایان نام کارشناسی ارشد بالینی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی ایران

    - ملک خسروی، غفار (1382). کارکرد خانواده‌ در کودکان مبتلا به بیش فعالی / کمبود توجه. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخش.

    - ریحانی، رضا (1374) بررسی استرس و شیوه‌های مقابله خانواده‌های دارای کودک عقب مانده ذهنی (شهر زاهدان). پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

    - مجله روانپزشکی و روانشناسی اندیشه و رفتار (1384) مقایسه سلامت روانی مادران کودکان دچار اختلال روانپزشکی با گروه شماره 38 و 37

    احدی، حسن و ؟ جمالی، شکوه سادات، (1375). روانشناسی ارشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک، تهران: چاپ و نشر بنیاد.

    استورا،(1991) تنیدگی یا استرس بیماری جدید تمدنح، ترجمه؛ پرسرخ دادستان ، (1377)، انتشارات رشد. خوشابی، کتایون، (1377). اختلال بیش فعالی / کمبود توجه، فصلنامنه و بهداشت جهان، 2و12و30و28

    همراه آن در دانش‌آموزان مقطع ابتدای شهر تهران، گزارش تحقیقاتی، دانشگاه  علوم بهزیستی و توانبخشی.

    دادستان، پرسرخ، (1378) روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگ‌ای، جلد دوم، تهران: انتشارات سمت.

    دلاور، علی، (1380) مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی، انتشارات رشد.

    زرگری نژاد، غزاله (1383) بررسی اثر بخشی آموزش والدین بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان، مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعلی : پایان نامه کارشناسی ارشد بالینی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی ایران.

    صمیعی کرانی ،؟؟ (1383) مقایسه سلامت روانی کودکان دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی با والدین کودکان عادی شهرستان فارسان با ملاحظه وضعیت اجتماعی – اقتصادی : پایان نامه کارشناسی ارشد بالینی، دانشگاه شهید بهشتی

    فرمند، آتوسا (1385) سودمندی درمان ترکیبی: برنامه گروهی فرزند پروری ودارو درمانی بر علائم و شیوه‌های تربیتی کودکان 12-3 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی، در مقایسه با هر یک از این درمانها به تنهایی: پایان نامه دکتری روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

    عصاریان، ؟؟، (1384)، فصلنامه تازه‌های روانپزشک کودکان و نوجوانان ایران، شماره 2 و صفحه 3.

    کاپلان، هارولد سادوک، بنیامین، (1994)، خلاصه روانپزشکی بالینی ترجمه نصرت لله پور افکاری (1376)جلد سوم ، تهران: انتشارات شهر آب

    گال، مردیت؛ بورگ ، داتر، گال، جویس، (1942). روشهای تحقیقی کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی ترجمه احمدرضا نصر، حمید رضا عریضی و همکاران، (1383) جلد دوم، تهران: انتشارات سمت

    ماستن هنری، پاول (1368). رشد شخصیت کودک ترجمه: یاسایی، مهشید، نشر مرکز

    مجله روانشناسی، (1379). مقایسه اثر بخشی روان درماندگی‌های «شناختی- رفتاری» و ترکیبی «در دو سطح هوشی در کودکان مبتلا به فزون کنشی همراه با کمبود توجه (ADHD)، دکتر مهری نژاد، سید ابوالقاسم و همکاران، سال چهارم شماره 2

    مجله روانشناسی. (1380). تاثیر آموزش رفتار و والدین و دارو درمانگری بر میزان علائم فزون کنشی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی، سال پنجم، شماره 2.

    مجله روانشناسی (1381)، مقایسه عوامل تنیدگی‌زا و شیوه‌های مقابله با آن در دانش‌آموزان، سال ششم، شماره 2، ناصر شریعتی، تقی داورمنش، عباس (1375) اثرات معلومیت ذهنی فرزند بر خانواده /  (خلاصه یک تحقیق ).

    تهران : انتشارات سازمان بهزیستی کشور و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

    مهرابی زاده، مهنار و همکاران(1381). مجله پژوهشی در محیط کودکان استثنایی، دوره دوم، شماره 2.

    ویکس- نلسن؛ریتا؛ ایزرائیل، آلن ، سی . (1372). اختلالهای رفتاری کودکان، ترجمه: م . تقی، فشی طوسی، مشهد: آستان قدس رضوی

    هومن، حیدر علی، (1380). شناخت روش علمی در علوم رفتاری، تهران: نشر پارسا.

     

    منابع انگلیسی:

     American Psucyitric Association.(1987).1994.Diagnostic and Statistieal manual of Mental Disorders , 3rd ed .Revised , 4 Thed . Washingten : American Psychiatric Association.

    Anastopoulos , AL Shaffer , SD. (2001). Attention Deficit Disorder inc.

    Eugend walker K Micheal , C.Roberts (F-ds). Hand book of Clinical child psyehiatry . Canada : yahn Wiley and Sons.

    Anasto poulos , A D., Shelton , T L, Dupaul , G y K Guevremont , D C. (1993). Parent Trainingfor Attention Deficit Hyperactivity Disorder:

    Its impact on Parent functioning. Gournal of Abnormal of Psyehiology , 21 , 581-596.

    Anastopoulous , A D., Guevremont , D c., shelron , T L., Dupaul , G y. (1992). Parenting Stress amony Families of Children with 

    B

    raaten , E B. & Roen , L.A(2000). Self-lation of affect in ADHD and non- ADHD boys: Differencer in empathic respondengp. Gernal of Con Sulting and Clinical Psyeholog , 68,313-321.

    Breicard C Boiden ; F.(200). Prescribing Ritalin in combined modality management of Hyperactivity With Athention Defial , 27 (5) , 435 – 443.

    Barkley, RA, (1990). Athention Deficit Hyperactivity Disorder in E y., mask & R A., Barkey (Ed), child Psychopathology.

    Weiss, G.L Het chman , L. (1986). Hyperactive Children grownup. Rewyork : Guilford pres.

    Pisterman , s;Firestone , P.(1992). The effects of  parent Training on Parenting Stress and Sense  of Copetence . Canadian Joumal of Pohaviural Sciene , 24 , 41-58.

    Turner , kmt; Mrkie – Dadds , c; Sanders , M.R.(2002). Facklitator , man ual Group Triplep (ed. II Revised ) Milton: Triplep International T y.LTd.

    Rabiner , Malone , e t al., (2003). Behavior disorders that often co-occur with ADHD . WWW. Helpforadd.com/info:htm.

    Teeter , PA. (1998) Interventions for ADHD. Newyork: the Glliford Press.

    Szatmari , petal .(1989)oa tario Child Heath Study: Prevalence of Attention Peficit Disorder With Hyperactivity Journal of psycholotyy and Psychiatry,30.

    Pelham , W E., gr . wheeler , T & chronis , A.(1998).

    Fmprically supported psychosocial Treatments for ADHD jornal of clinical child psychology, 27, 190-205.

    Vaidya Cy etal. (2005). Altered weural substrates of cognitive contros in Childhood ADHD: Evielence from FMRT.American  Journal of psy chiatry , 162(9):16: -5-9613.

    Zametkin , A J & Rapaport. J L . (1987) . Neurobiology of Attention Defieit Oisorder With Hyperactivity: The American A Cademy of Child and adolescent psychiatru , 20 , G76.

    Leung , C sanders, M R Leung , S Mark , R Lau , J . (2003) A n outcome evaluation of The implementation of the Triplep – positive parenting program in Hangkong . Family process , 42(2) , 531-544.

    Cann , W., Rogers , H. & Matthews , J (2003) , Family Intervention Services program evaluation : A brief report on initial out comes for families. Australian e-journal for the Advancement of Mental Heath 2(3)

    Roberts . C(2001). Hand book of Clinical Child pwyeholgg NewYourd : Wiley

    Goldstein : S Goldstein., Jones . C B. Braswell . L. Sheridan . S. (1998). Managing ADHD in Children : A Guid  e for practitioners . John wiley & sons , Inc.

    Sutton , C. (2006) Helping Families with Troubled Children apreventive approach : John wiley & Sons , LTd.

    Hoza . B , owens . J S. Pelham. W.E. (2000). Parent Cognitions as predictors of child Treatment resport in Attention – Deficit (Hyperactivity) Disorder. Joarnal of Abnormal Child psychology . 28 (6) , 569-583.

    Barkley R A. Guevremant , D C. Anastopoualos , A d. & Fletcher , K E. (1992). A Comparison of Three family conflicts in adolescents with Attention Feficit Hyperactivity. Journal of counsulting and chilical psychology , 60 , 450 -462.

    Barkley, R A, Karlsson , J., pollard , S.& Murphy , J u, (1985). Developmental changes in the motner child intractions of hyperactive boys: Effects of two doselevels of Ritalin.

    Journal of Child pwyehology and psychiatry , 26 , 705-715

    Biederman , J.Munir , K. knee , D. Armentano , M Autor , S, waternaux , C, & Touang , M, (1987). Hight rate of affective disorders in probands with Attention Deficit Disorder and in Their relatives : Acontrolled Family stuky , American Journal of Psy chiatry , 144 , 330-333.

    Bardley , R A. (1990). Attention peficit Hyperctivity Pisorder :

    A H and book for Fiognosis and Treatment , New York.

    Guilford Press.

    Barlow , D H. & Durand , U M. (1995). Abnormal psychology an integrative approach , New York , Books / Cole.

    Braun . J M kahn , R S , Froehlich . T , (2006). Exposures of Encironmental Toxicants and Attention Deficit Hyperactivity Disorder in U  S . Children . Enaironmental Health Pers pectives , 14 (12)

    Barkley , R A, (1994) Impaired delayed responding : aunified theory of Attention Deficit Hyperactivity Disorder , in D. Routh (E d.). pisruptive behowior disorder in child hook : Essnys honoring Herbert C Quay , New York , Plenum.

    Barkley , R A. karlsson . J. ,  polard , S (1985). Effects of age on the motner child intractions of thyperactive children , Jonrnal of Abnormal Child pwychlology . 13 ,631-638.

    Borw. , Sanders , M.R. . Markie – Dadds , C, (2002). The effects of the triple – p- positive parenting program of presehool children with co-occaring disruptive & ottentiey hyperactive difficulties journal of Abnormal 30 , 6 , 571 – 587.

    Bussing , R , etal , (2000). Self steam in special education  children with ADHD: Releution ship to disorder characteristics and medication  U S A . Journal of American Acodemy of Child and Adelescemt Psyehiatry.

    C

    Conners , C K.(1980) , Food  additives and hyperactive children New York : Plenum press.

    Cantwell , D P.(1972). Psychiatric sillness in families of hyperactive./ Archves of General Psychialtry , 27 .414

    Carr, A. (1999). The Handbook of child & adolescent Chinical Psychology : A contextual approach , NewYork: routledge.

    Cunning ham , C.E. Boyle.  M.H. (2002) . Preschoolers at Risk for Attention Deficit Hyperactivity Disorder and oppositional Defiant Disorder : Family, parenting , and Behavioral Correlates , Journal of Abnornal Child psy ehology , 30 , 6 , 555-569.

    Costin , y. Lichte ,

تحقیق در مورد تحقیق مقاله تنیدگی , مقاله در مورد تحقیق مقاله تنیدگی , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تنیدگی , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تنیدگی , تحقیق درباره تحقیق مقاله تنیدگی , مقاله درباره تحقیق مقاله تنیدگی , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تنیدگی , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تنیدگی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله تنیدگی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت