تحقیق مقاله پیامبر ( ص ) در قرآن ( حاکمیت سیاسی )

تعداد صفحات: 25 فرمت فایل: word کد فایل: 11352
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله پیامبر ( ص ) در قرآن ( حاکمیت سیاسی )

    یکی از حوادثی که قرآن در آغاز سوره ی نجم از آن سخن به میان آورده، معراج پیامبر است.

    معراج پیامبر (ص) از دو قست تشکیل می شد: 1 – از مکه به بیت المقدس 2 – از بیت المقدس به سوی آسمان ها و ملأ اعلا.در این که عروج پیامبر از کجای مکه شروع شده اختلاف است. بعضی گفته اند از خانه خدیجه (ع)، بعضی روایت کرده‌انداز خانه ی ام هانی خواهر علی (ع)، و بعضی می گویند: از شعب ابی طالب در کنار مکه، (دامنه و پشت کوه ابو قبیس)، و به گفته بضی دیگر که با ظاهر آیه یک سوره اسراء تطبیق می کند، آن حضرت از خود مسجدالحرام در کنار کعبه به معراج رفت.

    نیز این که در چه زمان این سفر عظیم آسمانی انجام شد، در روایات به اختلاف نقل شده اشت. مطابق بعضی ازروایات درسال سوّم بود، و در بعضی از روایات آمده، معراج در شب شنبه 7 ماه رمضان بعد از نماز عشا، شش ماه قبل از هجرت بود طبق روایت دیگردر شب 21 ماه رمضان رخ داد . و یا در شب 26 ماه رجب، و یا یکی از شب های ماه ربیع الاول سال دهم بعثت به وقوع پیوست.

    دیدنی های پیامبر درشب معراج، بسیار است، از جمله آن، بهشت برین و عرش الهی دیدن کرد، و سپس اخبار آن‌جا را گزارش داد، از جمله فرمود: «در شب معراج ، در بهشت قصری آراسته به  جواهرات را دیدم که بر روی پرده درگاه آن نوشته بود: « لا اِله الّا الله مُحمد رَسولُ الله، عَلیٌّ وَلیُّ القَوم:»

    «معبودی جز خدای یکتا و بی همتا نیست، محمّد رسول خدا است، و علی ولی و رهبر مردم است.»

     

    قصه های قرآن، محمد مهدی اشتهاردی

     

     

    مقدمه :

     

    آیاتی که درباره حاکمیت سیاسی پیامبر(ص) در قرآن کریم آمده است، به چند دسته
    تقسیم می‏شوند:

    1. آیاتی که به مسأله اطاعت از پیامبر(ص) می‏پردازند.

    2. آیاتی که ولایت پیامبر(ص) و اولویت ایشان بر مؤمنان را مطرح می‏کنند.

    3. آیاتی که حکم پیامبر(ص) را مورد توجه قرار داده‏اند

    |78|

     

    4. آیاتی که پیامبر(ص) را در امور اجتماعی، محور معرفی می‏کنند.

    5. آیاتی که مؤمنان را به ایمان به پیامبر(ص) به عنوان یکی از ارکان تشریع فرا می‏خوانند.

     

     
     

    1. آیاتی که به مسأله اطاعت از پیامبر(ص) می‏پردازند

     

     

    این دسته از آیات، اطاعت از پیامبر(ص) را به شکل‏های گوناگون مورد توجه قرار
    داده‏اند. در مواردی "اطاعت شدن" را از اهداف همه پیامبران(ع) معرفی می‏کنند:

    (و ما ارسلنا من رسول الا لیطاع باذن اللّه). [98]

    و در مواردی با قرار دادن اطاعت از پیامبر(ص) در ادامه اطاعت از خداوند، مانند:

    (من یطع الرسول فقد اطاع اللّه) [99]

     

    به تفسیر آیاتی می‏پردازند که در آن‏ها به اطاعت خداوند و پیامبر(ص) دستور داده
    شده‏است:

    (...اطیعوا اللّه و اطیعوا الرسول و اولی الأمر منکم). [100]

     

    و این نکته را توضیح می‏دهند که در این آیات، چه آن‏جا که اطاعت از آن‏ها با دستور
    جداگانه‏ای بیان شده است، مانند آیه‏ای که گذشت، و چه در مواردی دیگر، مانند آیه:

    (...اطیعوا اللّه و رسوله و لا تولّوا عنه و انتم تسمعون) [101]

     

    مقصود اصلی، فرمان به اطاعت از پیامبر(ص) است و فرمان به اطاعت خداوند، امری
    مسلّم، برای یادآوری و مقدمه چینی آورده شده است؛ زیرا وجوب اطاعت از خداوند
    همان‏طور که در بحث‏های کلامی مطرح است با شناخت مولویت او به وسیله عقل حاصل
    می‏شود و اثبات آن از راه مولوی، به دَور می‏انجامد. پس فرمان به اطاعت خداوند، در
    این‏آیات، ارشاد مردم به چیزی است که خود می‏دانند و بیان این حقیقت است که اطاعت
    ازپیامبر(ص) در ادامه اطاعت از خداوند است. شاهد بر این مطلب، این‏که در هیچ
    آیه‏ای‏فرمان به اطاعت از خداوند، به تنهایی نیامده است، در حالی که در بسیاری از
    آیات،درباره پیامبر(ص)، یا به صورت فرمان از سوی خداوند، در کنار دیگر واجبات، آمده
    است، مانند:

    (و اقیموا الصلوه و آتوا الزکاه و اطیعوا الرسول لعلّکم ترحمون). [102]

    و یا به صورت فرمانی از زبان خود پیامبران(ع) مانند:

    (فاتقوا اللّه و اطیعون). [103]

     

     
     

    معنای اطاعت از پیامبر(ص)

     

    اکنون با توجه به معنای اطاعت، که عبارت از "امتثال امر" است، اگر پیامبران از سوی
    خود، هیچ امر و نهی‏ای نداشته باشند، نمی‏توان تصوری از معنای اطاعت از آنان داشت؛ زیرا در این صورت، ایشان صرفاً واسطه در ابلاغ فرمان‏هایی هستند که از سوی خداوند صادر می‏شود و لازم می‏آید که آوردن "اطیعوا الرّسول" در آیات، به منزله تکرار "اطیعوا اللّه" باشد، در حالی که هیچ نوع قرینه‏ای در کلام وجود ندارد و سخن اشخاص عادی، از این‏گونه استعارات گمراه کننده خالی است چه رسد به آیات قرآن کریم که از لحاظ فصاحت، برترین کلام است. از سوی دیگر، این مشکل، در آیاتی مانند (من یطع الرسول فقد اطاع اللّه) و (ما ارسلنا من رسول الّا لیطاع باذن اللّه) بیش‏تر می‏شود؛ زیرا لازمه این سخن، دراین آیات، اجازه دادن خداوند به مردم، برای اطاعت از خود او است!؟

     

     
     

     

    تفویض کارها به پیامبر(ص)

     

    با توجه به آن چه گذشته و نیز با توجه به آیات دیگر که برخی فرمان‏های پیامبران(ع) را به اقوام خود نقل می‏کنند، مانند فرمان حضرت موسی به هارون، که از او می‏خواهد در میان مردم بماند و آنان را به سوی صلاح، پیش ببرد:

    (و قال موسی لاخیه هرون اخلفنی فی قومی و اصلح...) [104]

    و مانند فرمان هارون به مردم:

    (و انّ ربکم الرحمن فاتبعونی و اطیعوا امری) [105]

    و عتاب حضرت موسی به هارون، که "آیا نافرمانی مرا کرده‏ای؟"

    (افعصیت امری) [106]

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله پیامبر ( ص ) در قرآن ( حاکمیت سیاسی )

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله پیامبر ( ص ) در قرآن ( حاکمیت سیاسی ), مقاله در مورد تحقیق مقاله پیامبر ( ص ) در قرآن ( حاکمیت سیاسی ), تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله پیامبر ( ص ) در قرآن ( حاکمیت سیاسی ), مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله پیامبر ( ص ) در قرآن ( حاکمیت سیاسی ), تحقیق درباره تحقیق مقاله پیامبر ( ص ) در قرآن ( حاکمیت سیاسی ), مقاله درباره تحقیق مقاله پیامبر ( ص ) در قرآن ( حاکمیت سیاسی ), تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله پیامبر ( ص ) در قرآن ( حاکمیت سیاسی ), مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله پیامبر ( ص ) در قرآن ( حاکمیت سیاسی ) ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله پیامبر ( ص ) در قرآن ( حاکمیت سیاسی )
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت