تحقیق مقاله پیامبر اعظم ( ص ) از نگاه قرآن و اهل بیت

تعداد صفحات: 23 فرمت فایل: word کد فایل: 11353
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله پیامبر اعظم ( ص ) از نگاه قرآن و اهل بیت

    کتاب پیامبر اعظم (ص) از نگاه قرآن و اهل بیت (ع) در هفت فصل به بررسی دلایل پیامبری، حکمت پیامبری، پایان پیامبری، رسالت جهانی محمد (ص)، ویژگی‌های پیامبر (ص)، محمد از زبان محمد (ص) و محمد (ص) از زبان علی (ع) می‌پردازد.

    مولف در بخشی از کتاب آورده است: بی‌تردید، شناخت چهره نورانی پیامبر خدا و آشنایی با سیره علمی و عملی او می‌تواند زندگی مادی و معنوی بشر را دگرگون کند و زمینه جهانی‌شدن ارزش‌های اسلامی را فراهم سازد. از این رو دشمنان اسلام با همه توان می‌کوشند این چهره‌های نورانی را تاریک جلوه دهند و خدشه‌دار کنند.

    در بخشی دیگر مولف با اشاره به لزوم مقابله با توطئه و تهاجم فرهنگی در کشور می‌افزاید: بر همه کسانی که توان لازم را در خود احساس می‌کنند فرض است که از فرصت ارزنده سال پیامبر اعظم (ص) برای معرفی صحیح ابعاد مختلف شخصیت پیامبر خدا نهایت بهره‌برداری را ببرند.

     

    پیامبر اعظم (ص) از نگاه قرآن

     

    . آیاتی که ولایت پیامبر(ص) و اولویت ایشان نسبت به مؤمنان را مطرح می‏کنند

     

    قبلاً(در فصول پیشین تحقیق) درباره معنای ولایت سخن گفتیم و نتیجه گرفتیم که این
    کلمه، همواره مقارن با نوعی تسلط بر امور فردی یا اجتماعی است. از این رو، در این‏جا در
    محدوده آیاتی که ولایت پیامبر(ص) را مطرح می‏کنند، به بررسی محدوده ولایت
    پیامبراکرم(ص) می‏پردازیم.

     

    از گذشته، کسانی که درباره ولایت پیامبر(ص) با نگرش حاکمیت ایشان بر امور، بحث
    کرده‏اند، وجوه گوناگونی را برای محدوده آن مطرح کرده‏اند که محدودترین آن‏ها اختصاص
    آن به امور اجتماعی و امور شخصی است؛ ولی اخیراً با برداشتی خاص از معنای ولایت و
    نگرشی منفی درباره دخالت انبیا(ع) در امور اجتماعی، بحث‏هایی درباره اختصاص ولایت
    پیامبر(ص) به افرادی که خود توانایی اداره امور خویش را ندارند، مانند کودکان و دیوانگان،
    مطرح شده است و آن‏گاه که بر طبق آیه:

    (النبی اولی بالمؤمنین من انفسهم) [146]

     

    بحث از اولویت پیامبر(ص)نسبت به امور مؤمنان از خود آنان، پیش می‏آید، آن را به
    موردی اختصاص می‏دهند که در این امور، بین ولایت مؤمنان و پیامبر(ص)تعارض حاصل
    شود. [147] آقای حائری یزدی در این‏جا صریحاً ولایت را به مورد حَجْر اختصاص می‏دهد و از این رو، بر تعبیر "ولایت فرزانگان"، که از سوی آیه اللّه جوادی آملی مطرح گردیده، ایراد می‏گیرد که بین فرزانه بودن و ولایت، تناقض وجود دارد.

     

    به نظر می‏رسد نقدکننده محترم به اصل مقاله‏ [148] توجه نکرده است؛ زیرا در مقاله به
    تفصیل در باره تفاوت بین ولایت بر محجوران و ولایت بر جامعه، که مقتضی آیه (انما
    ولیکم اللّه و رسوله و...) است، سخن گفته و احکام هر یک رإ؛(( جداگانه بیان کرده است و در پاسخ به نقد نیز این مطلب، دوباره توضیح داده شده است.

     

    در مورد ولایت تشریعی پیامبراکرم(ص) و برای روشن شدن معنای آن توجه به این نکته
    ضروری است که وقتی درباره ولایت تشریعی پیامبر(ص) سخن می‏گوییم، مقصود
    قانون‏گذاری و اداره امور اجتماع است و این همان بحث از امارت و ضرورت وجود امیر
    برای اجتماع است (لابد للناس من امیر...) که ممکن است به انتخاب مردم تحقق یابد یا
    هم‏چون حکومت‏های دیکتاتوری، با زور و یا به انتصاب از سوی خداوند باشد که در هم

     

    موارد، حاکمیت و ولایت بر مردم، از سوی شخص حاکم وجود دارد؛ زیرا حتی در آن‏جا که
    مردم شخصی را برای اداره امور خویش بر می‏گزینند و رتق و فتق امور خویش را به او
    می‏سپارند، او برای اداره اجتماع، مجبور به وضع قوانین، اجرای آن‏ها و مجازات تجاوزگران
    است و حتی در بسیاری امور شخصی افراد نیز دخالت می‏کند که آنان شاید راضی به آن
    نباشند. بنابراین قبول ضرورت حکومت برای جامعه با قبول نحوه‏ای از ولایت برای حاکم
    نسبت به امور جامعه ملازم است.

     

    اختصاص ولایت به باب حَجر، همان‏طور که در پاسخ آیه الله جوادی آملی به نقد مقاله
    ایشان آمده است، نقض‏های بسیاری نیز در ابواب فقهی دارد؛ زیرا در باب‏های مختلف،
    مانند قضا، حدود، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و حتی ازدواج دختران و نماز جمعه، به ولایت‏هایی از سوی امام، فقها، پدر و ...برخورد می‏کنیم که هیچ یک ربطی به حَجْر
    مولّی‏علیه ندارد. حتی در باب نماز جمعه، عده‏ای از فقها با برداشت از بعضی روایات، امام
    معصوم(ع) را متولی برگزاری آن دانسته‏اند و در زمان غیبت، اقامه آن را روا نمی‏دارند.

     

    درباره آیه (النبی اولی بالمؤمنین من انفسهم)، ظهور آیه همان‏طور که آیه الله جوادی
    آملی‏ [149] و مفسران دیگر گفته‏اند ، بر این دلالت دارد که پیامبر(ص) نسبت به خود مؤمنان اولویت دارد نه نسبت به ولایت مؤمنان، آن گونه که از سخن آقای حائری فهمیده می‏شود و معنای اولویت پیامبر(ص) نسبت به آنان، تقدم رتبی در امور و کارهایشان است که اگر در موردی پیامبر(ص) تصمیمی گرفت، حتی اگر مربوط به امور شخصی آنان باشد، دیگر نوبت به خودشان نمی‏رسد که بخواهند در آن باره، نظری داشته باشند؛ ولی اگر پیامبر(ص) نظری نداشت همان‏طور که در بیش‏تر امور، که به‏طور صحیح به دست مؤمنان اداره می‏شود خود آنان به رتق و فتق امور مشغول می‏شوند؛ همان‏طور که این مطلب، از آیه (و ما کان لمؤمن و لا مؤمنه اذا قضی اللّه و رسوله امراً ان یکون لهم الخیره من امرهم) [150] استفاده می‏شود؛ زیرا شأن نزول این آیه شریفه، دخالت و حکم پیامبر(ص) در یک امر شخصی، یعنی ازدواج زینب بنت جحش، برای برطرف کردن یک سنت اجتماعی غلط بود و اولویت حضرت را، هم در امور شخصی مؤمنان و هم در امور اجتماعی آنان بیان می‏کند.

     

    به نظر می‏رسد با توجه به عصمت پیامبر(ص) بحث از این‏که ایشان تا چه حد بر امور
    شخصی افراد ولایت دارند، بی مورد است، هر چند در بحث‏های دیگر، برای مشخص شدن
    دایره ولایت‏فقیه، امری لازم به نظر می‏رسد. از این رو، در این‏جا از این بحث صرف نظر کرده و با سخن علامه طباطبایی درباره آیه (النبی اولی بالمؤمنین...) این بحث را به پایان می‏بریم:

     

    انفس مؤمنان، همان مومنان است. پس معنای آیه این است که پیامبر(ص) از خود آنان به
    خودآنان اولویت دارد و معنای اولویت، رجحان جانب پیامبر(ص) است هنگامی که امر دایر
    بین ایشان و دیگران شود. پس خلاصه این‏که هر چه مؤمن برای خودش قائل است، مانند
    حفاظت و محبت و مراقبت و بزرگی و قبول دعوتی و به اجرا گذاشتن اراده، پس پیامبر(ص) از خودش به آن امر اولی است و اگر امر بین پیامبر(ص) و خودش در یکی از آن‏ها دایر شود، جانب پیامبر(ص) بر خودش ارجحیت دارد. [151]

     

    در روایات نیز این مطلب به شکل‏های گوناگون بیان شده است. بحث روایی درباره آیه
    (انّما ولیکم اللّه...) را به بخش بعد(تحقیق) موکول می‏کنیم. درباره آیه (النبی اولی بالمؤمنین ...) نیز روایات بسیاری از سوی شیعه و اهل سنت نقل شده که پیامبر(ص) با استشهاد به این آیه شریفه، حضرت علی(ع) را به ولایت بر مردم نصب فرموده و گفتند: "من کنت مولاه فهذا علی مولاه". در روایتی از امام موسی بن جعفر(ع) همین مضمون نقل شده است که پیامبر(ص) نوزده روز پیش از وفاتشان این مطلب را سومین بار، برای مردم بیان کردند. [152]

     

    در روایت دیگری، امام(ع) ولایت پیامبر(ص) را به ولایت پدر بر پسر تشبیه می‏کنند که
    بر پسر لازم است از پدر اطاعت کند و اگر پسر، فقیر باشد، پدر نیز مخارج او را بر عهده
    می‏گیرد. پس بر مؤمنان نیز لازم است از پیامبر(ص) اطاعت کنند و پیامبر(ص) نیز مؤونه آنان را بر عهده می‏گیرد. آن گاه همین مقام را برای حضرت علی(ع) و دیگر ائمه(ع) بیان می‏کنند و به آیه (و بالوالدین احسانا) بر پدر بودن ایشان استشهاد می‏کنند. [153]

     

     
     

    3. آیاتی که درباره حکم پیامبر(ص) سخن می‏گویند

    دسته سوم از آیاتی که به حاکمیت سیاسی پیامبر(ص) می‏پردازند، ایشان را حاکم در میان مردم معرفی می‏کنند. این آیات، به سه صورت در قرآن کریم مطرح شده‏اند: یک دسته، هدف از فرو فرستادن کتاب بر حضرت را حکم بین مردم معرفی می‏کند:

    (انّا انزلنا الیک الکتاب بالحق لتحکم بین الناس بما اریک اللّه). [154]

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله پیامبر اعظم ( ص ) از نگاه قرآن و اهل بیت

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله پیامبر اعظم ( ص ) از نگاه قرآن و اهل بیت, مقاله در مورد تحقیق مقاله پیامبر اعظم ( ص ) از نگاه قرآن و اهل بیت, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله پیامبر اعظم ( ص ) از نگاه قرآن و اهل بیت, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله پیامبر اعظم ( ص ) از نگاه قرآن و اهل بیت, تحقیق درباره تحقیق مقاله پیامبر اعظم ( ص ) از نگاه قرآن و اهل بیت, مقاله درباره تحقیق مقاله پیامبر اعظم ( ص ) از نگاه قرآن و اهل بیت, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله پیامبر اعظم ( ص ) از نگاه قرآن و اهل بیت, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله پیامبر اعظم ( ص ) از نگاه قرآن و اهل بیت ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله پیامبر اعظم ( ص ) از نگاه قرآن و اهل بیت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت