تحقیق مقاله جایگاه زن در ترانه های محلی

تعداد صفحات: 196 فرمت فایل: word کد فایل: 11363
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۲۹,۵۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله جایگاه زن در ترانه های محلی

     

    چکیده :

    پژوهش مزبورباهدف تحلیل جایگاه زن درترانه های محلی انجام پذیرفته وبر شناخت موقعیت وجایگاه فرهنگی ، اجتماعی ، خانوادگی و اقتصادی زنان درترانه های محلی ازمنظر جامعه شناسی نظر دارد.

    این پژوهش به دنبال این سوالات بوده است تصویر زنان درموضوعات فرهنگی ، اجتماعی،‌خانوادگی و اقتصادی )‌به چه صورت نمایان شده است ؟

    آیا کلیشه های تبعیض جنسیتی در مقوله های (فرهنگی ،‌اجتماعی ،‌خانوادگی واقتصادی ) وجود دارد ؟

    آیازبان این ترانه ها در حوزه معنایی زبان جنسیت گرا است ؟

     

    جمعیت آماری در این پژوهش کلیه ترانه های محلی (مرتبط با زنان )‌لری وترکی در استان فارس بوده است ، که نمونه آماری بااستفاده از روش نمونه گیری در دسترس از بین نه دسته ترانه‌های محلی (کودکانه ها ، ترانه های حماسی ،‌ترانه های سوگ ، شایسته ها و ناشایستها ،‌
    ترانه های طلب ،‌عاشقانه ها ، ترانه های طنز،‌ترانه های کار وترانه های شاد )‌پنج دسته از ترانه های محلی (لالایی ها ، ترانه های طنز ، ترانه های کار ، عاشقانه ها وترانه های شادی )‌انتخاب گردید که درمجموع 684 مصرع به عنوان واحد ضبط در نظر گرفته شد.

    ابزار اندازه گیری در این پژوهش تکنیک تحلیل محتوا (کمی وکیفی )‌می باشد .

    نتیجه ایی که از این پژوهش گرفته شد ، بدین قرار است که در ترانه های محلی دو قوم لر و ترک استان فارس تبعیض جنسیتی مشاهده گردید و زبان این ترانه ها (در حوزه معنایی )‌زبانی جنسیت‌گرا است .

    اصطلاحات کلیدی:جایگاه زنان ، ترانه های محلی 

    مقدمه

     

     ادبیات توده یکی از عناصر تشکیل دهنده فرهنگ است، که در حوزه فولکلور [1]جای می گیرد و بازگو کننده افکار و احساسات اقشار مختلف جامعه  است . ادبیات، سینه به سینه تصویرهای عینی و اندیشه های برخاسته از زندگی،  جهان بینی و زیبایی شناسی شاعران عوام است . ادبیات مردم دارای اشکال و صورتهای گوناگون است و ترانه ها،  ضرب المثل ها،  قصه ها،  ملتها  و افسانه ها را در بر می گیرد . هر اجتماعی برای بیان افکار و اندیشه ها و عواطف از زبان خاص خود بهره می گیرد،  سرایندگان ادبیات گفتاری معمولاً از مردمان گمنام و بی سوادی هستند،  که شالوده آثار معنوی روستا نشینان را بنیان می نهند،  به گونه ای که با ارزش های مسلط جامعه هماهنگ است . مفاهیم عام در ترانه های محلی شور زندگی،  آرمانها و آرزوها،  دلدادگی و عشق،  اندوه و جدایی،  پایداری در عهد و پیمان،  تلاش و سختی کار روزانه است،  که در نسلهای پی در پی این فکر تداوم یافته است . با مطالعه و بررسی ترانه های محلی، می توان منش و روحیات اجتماعی را در گذر زمان مورد تتبع وشناسایی قرار داد،  بدین سان با تعمق و کاوش در مضامین  ترانه های  عامیانه

    می توان به رویدادهای اجتماع و فرهنگی دوران گذشته پی برد و با افکارو احوال مردمان آشنا شد . در ترانه،  آفاق مضمون بسی گسترده است و همه آن پدیده ها و آثاری را که خالق ترانه در پیرامون هستی خود با آنها رویاروست،  شامل می‌شود . هنگامی که از فرهنگ مردم اجتماعی سخن به میان می آید،  در واقع سخن از افسانه ها، عقاید و آداب،  ترانه ها،  مذهب،  بازیها، رسومات و هزاران پدیده آشکار و نهان دیگر اجتماعی است ؛ که بازگو کننده حقیقی اندیشه و احساسات یک قوم است .

    با بررسی ادبیات شفاهی ( ترانه ها ) می توان به شناخت افراد جامعه ای یا اهل ایل و طایفه ای پرداخت که فکر طبیعی خود را،  درباره واقعیات،  اتفاقات،  حوادث و مراسم محلی به کار برده اند و شرح هر یک را با بیان ساده و عامیانه به صورت فولکلور،  از خود باقی گذارده اند ؛ که بیانگر اثر واقعه برمردم،  احساسات،  نظرات،  عواطف آنها نسبت به رویدادها و اعتقادات آنهاست . موضوع رساله حاضر،  جستجوی جایگاه زنان به عنوان نیمه اجتماع است،  که با تعمق و تتبع در قلمرو ترانه ها می توان جایگاه فرهنگی،  اجتماعی،  خانوادگی،  اقتصادی زنان را در جامعه مورد تحقیق جستجو کرد .

    این پژوهش، شامل پنج فصل است،  نخستین فصل به کلیات پژوهش اختصاص دارد،  فصل دوم، به ادبیات نظری و پیشینه پژوهش پرداخته است،  در فصل سوم به روش شناختی پژوهش پرداخته است،  فصل چهارم مربوط به تجزیه و تحلیل داده ها می باشد . و  فصل پایانی پژوهش را فصل پنج تشکیل می دهد که به نتیجه گیری و پیشنهادات پرداخته است،  با این امید که پرتوی بر تحلیل جایگاه زن در ترانه های محلی افکنده باشد .

     

    1-1 بیان مساله

     

    ترانه های محلی قبل از آنکه بیانگر عقاید،  علایق و شخصیت فردی باشد،  بیانگر شخصیت اجتماعی و روح فرهنگ جمعی حاکم بر جامعه است . در ترانه های محلی حوادث وشرایط تاریخی جامعه انعکاس

    می یابد و در پرتو گذشته است که می توان اشتراکات وتمایزات فرهنگی جامعه را در طی زمان شناخت . اشعار فولکلوریک،  مسیر تحولات و فراز و فرودهای تغییرات اجتماعی را می‌نمایاند، و بدین طریق افق فرهنگی ما نسبت به گذشته و آینده فرهنگی جامعه وسیعتروروشنتر می‌گردد . روح الامینی (1377) معتقد است که  ادبیات آینه تمام نمای رویدادها،  آئین ها،  رفتارها،  تلاش ها،  اندیشه های جامعه است که زبان حال و شناسنامه یک ملت می باشد و می توان یک جامعه را با بررسی محتوا و موضوع ادبیات آن شناخت،  رویدادها و رفتارهای اجتماعی را دانست و سیر تحولی پدیده های اجتماعی را ردیابی کرد،  هر بخش از ترانه ها در واقع تبین زوایای مختلف زندگی اجتماعی با توجه به زمینه فرهنگی حاکم بر جامعه است ؛  به طور مثال،  در ترانه های عاشقانه، چگونگی و کیفیت روابط دختر وپسر با توجه به ارزش ها و هنجارهای  حاکم  برجامعه،  نحوه ابراز تمایل و عشق به طرف مقابل،  انتظارات و توقعات عاشق و معشوق و هدف از این روابط مطرح می شود و یا در منظومه های سوگ،  غمنامه های درد و رنج  ناشی از فراق،  جدایی،  سوز و گداز قلبی داغدیدگان ابرازشده است و لالایی ها : تجلی ناز و نوازش کودک،  خواسته های درونی مادر،  شیوه های ابراز محبت و حکایت تحقیرهای مادران است،  در ابعاد اجتماعی،  حاکمیت رسوم و سنن مختلف حاکم بر روابط اجتماعی (از قبیل رسم چند زنی یا رسم درون همسری ) مطرح می شود و غیره

    در متن ترانه ها،  سنت ها،  آداب و رسوم،  ارزشها و باورهای اجتماعی تایید یا رد می شوند ؛ بنابراین کشف رگه های حیات اجتماعی و فرهنگی جامعه از طریق بررسی و تحلیل ترانه های محلی،  میسرمی شود .

     در این پژوهش سعی شده با تبین نگرش های فرهنگی،  در جوامع مورد بحث به این سوال پاسخ داده شود که جایگاه زن ( با تکیه بر ترانه های عامیانه ) در میان اقوام غیر فارسی به چه  صورت است ؟

    مساله زن وتعریفی که از زن بودن در جامعه ما وجود دارد، در غالب موارد حالتی سنتی دارد ؛ که خود را با تغییرات جامعه همگام و هماهنگ نکرده است . با وجودیکه زن در عرصه های متفاوتی از زندگی اجتماعی وارد شده است وبسیاری از مسئوولیت های جامعه را بر عهده گرفته است و نیز در گذشته های دور زن کسی است که بر خوانش همه موجودات روزی می خورند، به مردگان حیات می بخشد، و نماد زایندگی است و ارزشمند و پرستیدنی،  اما نگرش جامعه به آنها و باور داشت های جامعه به زن و خصوصیات وتوانایی های او به گونه ای دیگر است،که در دهه های گذشته با آن مواجه بوده ایم،  بخشی از این باورداشتها، خود را در ادبیات شفاهی جامعه نشان می‌دهد و اضافه می‌کنم در جامعه ما ریشه بسیاری از افکار و رفتارهای انسانی را باور داشتهایی تشکیل می دهند که بدون مداقه  قرار گرفتن و به صرف انتقال یافتن،  پایه و اساس کنش های انسانی قرار می گیرند . قابل ذکر است که مباحث و حوزه های مربوط به زنان،  یا همواره نادیده گرفته می شده و بی اهمیت تلقی می شده است یا هرگاه که زنان در تحقیق گنجانده می شدند تصویری تحریف شده و حاکی از پیش داوری جنسیتی از ایشان ارائه می شده است،  از این گذشته،  از سلطه و بهره کشی مردان از زنان نیز غافل می‌مانده اند  یا زن این سلطه و بهره کشی را طبیعی می انگاشته اند . قابل ذکر است که پژوهش در قلمرو ترانه های محلی در ایران بارویکردی که ما اتخاذ کرده ایم،  انجام نشده و به ناچار را ه تحلیل داده هایمان را با الگویی نو در پیش گرفته ایم،  به این ترتیب که با مقوله بندی موضوعاتی که در ترانه های محلی راجع به زنان مطرح شده است به تحلیل اطلاعات ثبت شده پرداخته ایم،  تا بتوانیم تصویری را که به صورت ضمنی از جایگاه زن توسط ادبیات ( ترانه‌های محلی) به افراد جامعه منتقل می شود، بازنمایی و بررسی کنیم.

     

    به همین منظور این ترانه ها برگزیده شده اند تا از درونشان دریابیم که ایرانیان به زنانشان چگونه

    می نگرند و از آنها در این بخش از فولکور چگونه یاد می کنند یا با زنان ایرانی در ترانه ها از چه سخن می گویند . و در عنایت به این مهم است  یابیم که زنان در ترانه های محلی از چه جایگاهی فرادست یا فرودست برخوردارند .

    عمده ترین محورهای بحث در این  پژوهش مبتنی بر طرز تلقی جامعه وتصورات قالبی نسبت به زنان است و تصویر مسلطی که از جایگاه زن وجود دارد،  که به نحوی تعیین کننده الگوهای رفتاری،  اعتقادات،  ارزشها،  هنجارها،  عادات،  روابط،  مناسبات،  تعاملات و اخلاقیات جامعه می باشد،  بر این اساس ارکان مختلف جامعه ( امور فرهنگی،  امور اجتماعی،  امور خانوادگی ،  امور اقتصادی ) مورد بررسی قرار می گیرد،  تا جایگاه زنان در ترانه های محلی به وضوح تصریح گردد،  براین اساس پرسش های آغازین پژوهش مزبور را با هدف تحلیل جایگاه زن در ترانه های محلی می توان به شرح زیرخلاصه نمود :

     

    1-2 پرسش های پژوهش

     تصویر زنان در مقوله  فرهنگی در ترانه های محلی به چه صورت نمایان شده است ؟

     چه صفاتی یا تداعی هایی بر برخی رفتارهای از زنان نسبت داده شده است ؟

    آیا در ترانه های محلی به نفرین ،  تقدیر گرایی،  باورداشت های دینی زنان پرداخته شده است؟

    آیا تصورات قالبی مربوط به زنان در ترانه وجود دارد ؟

    زنان در واگویه های خود چه مسائلی را مطرح می کنند ؟

    آیا در ترانه های محلی کلیشه های تبعیض جنسیتی در مقوله فرهنگی وجود دارد ؟      

    تصویر زنان در مقوله اجتماعی در ترانه های محلی به چه صورت نمایان شده است ؟

    چه ارزشهایی در مورد زن در ترانه ها مطرح شده است ؟ ( قدرت،  شجاعت،  خلاقیت،  زیبایی،  و ... )

    چه توقعات و انتظاراتی در ترانه ها از زنان خواسته شده است ؟

    آیا مشارکت زنان در زندگی جمعی در ترانه ها بیان شده است ؟

    آیا نظارت اجتماعی بر روی زنان در ترانه ها مطرح شده است ؟

    آیا کلیشه های تبعیض جنسیتی درباره  وظایف و نوع روابط و نظارت اجتماعی در مقوله اجتماعی وجود دارد ؟

     به کدام یک از مقوله  خانوادگی مربوط به زنان در ترانه های محلی پرداخته شده است ؟ ( چند زنی،  ازدواج اجباری و ... )

     آیا کلیشه های تبعیض جنسیتی در مقوله خانوادگی وجود دارد ؟        

     تصویر زنان در مقوله  اقتصادی در ترانه های محلی به چه صورت نمایان شده است ؟

     نقش زن در روابط تولیدی و ساختاراقتصادی جامعه به چه صورت به تصویر کشیده شده است ؟

    بابررسی ترانه های محلی این مساله را هم مد نظر قرار می دهیم که آیا زبان این ترانه ها ( در حوزه معنایی ) زبان جنسیت گراهست ؟

    از بررسی مجموع این سوالات به جایگاه زنان ( فرادست یا فرودست ) و تصویر مسلطی که از زن در ترانه های محلی وجود دارد پی خواهیم برد

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله جایگاه زن در ترانه های محلی

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

     

    منابع فارسی

    - ابوت، پاملا و والاس، کلر (1381) ، جامعه شناسی زنان، ترجمه منیژه نجم عراقی، تهران : نشر نی، چاپ دوم .

    - احمدی، حبیب و گروسی، سعیده ( 1383 )، « بررسی تاثیر برخی عوامل اجتماعی وفرهنگی بر نابرابری جنسیتی در خانواده های شهر کرمان و روستاهای پیرامون آن » ، فصل نامه مطالعات زنان پژوهشکده زنان دانشگاه الزاهراء شماره 6 : 5- 20 .

    - آریان پور، امیر حسین ( 1370 ) ،جامعه شناسی هنر، تهران: انتشارات انجمن کتاب دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران ، چاپ(؟).

    - اسپیواک ، گایاتری چاکراورتی ( 1382 ) ، نقد ادبی فمینیستی ، ص 355 – 360 ، گردآوردنده عباس یزدانی و بهروز جندقی ، مجموعه مقالات فمینیسم و دانش های فمینیستی ، قم : انتشارات دفتر مطالعات و تحقیقات زنان .

    -  استرینانی ، دومینیک ( 1379 )، مقدمه ای بر نظریه های فرهنگ عامه ، ترجمه ثریا پاک نظر ، تهران : انتشارات گام نو ، چاپ (؟).

    - آقا بخشی ، حبیب و نوبخت ، ناهید (1384) ، «زنان و آسیب های اجتماعی با مرور بر ادب فارسی » ، همایش زنان و آسیب های اجتماعی دانشگاه شهید باهنر کرمان ، 18 و19 آبان ماه ، کانون آسیب شناسی اجتماعی .

    - آقا محمدی  ،محمد ( 1374 ) ، فرهنگ مردم ابهر ، تهران : مؤلف ناشر ، چاپ اول .

     انجوی شیرازی ، ابوالقاسم و ظرفییان ، محمد ( 1371 ) ، گذری و نظری در فرهنگ مردم ، بی جا ؛ انتشارات اسپرک ، چاپ سوم .

    - باردن ، لورنس ( 1374 ) ، تحلیل محتوا ، ترجمه ملیحه آشتیانی و محمد یمینی دوزی سرخابی ، تهران : انتشارات دانشگاه شهید بهشتی ، چاپ اول .

    - بهزادی ، رقیه ( 1382 ) ، سهم زنان در اسطوره و تاریخ شرق باستان از دره های فرات و نیل تا کرانه های سیحون و هند ، ص 102- 126 ، گردآورنده محمد میر شکرایی  وعلیرضا حسن زاده ، مجموعه مقالات زن  و فرهنگ در بزرگداشت یکصدمین سال تولد با نومارگارت مید ، تهران : نشر نی .

    - بیرو ، آلن ( 1375 ) ، فرهنگ علوم اجتماعی ( انگلیسی ، فرانسه ، فارسی ) ، ترجمه باقرساروخانی تهران : انتشارات کیهان ، چاپ سوم .

    - پاک نهاد جبروتی، مریم (1381)، فرادستی ، فرودستی درزبان، تهران؛ انتشارات گام نو، چاپ اول.

    - پائوف، میشل و پائوف ، برن ( 1380)، فرهنگ مردم شناسی ( فرانسه ، انگلیسی ، فارسی)، ترجمه اصغر عسکری خانقاه، تهران : انتشارات ویس : چاپ اول .

    - پناهی سمنانی، احمد ( 1383) ، ترانه و ترانه سرایی درایران ( سیری  درترانه های ملی ایران )، تهران : انتشارات سروش، چاپ سوم .

    - پور چالی سماکوش، محمد( 1382)، «پژوهشی پیرامون ترانه های محلی مازندران  ( مطالعه  موردی شهرستان بابل » رساله ارشد مردم شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد  اسلامی واحد تهران مرکزی .

    - ترابی ، علی اکبر ( 1376)، جامعه شناسی ادبیات ،  تبریز: انتشارات فروغ آزادی ، چاپ (؟).

    - تمیزی، بکری (1379)، تاریخچه  نقد ادبی فمینیستی ، ص 42- 56، گرد آورنده نوشین احمدی خراسانی ، مجموعه مقالات  جنس دوم جلد ششم وهفتم، تهران :  نشر توسعه .

    - تمیزی، بکری (1379)، نقد ادبی فمینیستی فرانسه، ص 102- 108، گرد آورنده نوشین احمدی خراسانی ، مجموعه مقالات  جنس دوم جلد هشتم ، تهران :  نشر توسعه .

    - توکلی، نیره ( 1382) ، « فرهنگ  و هویت جنسیتی  با نگاهی برادبیات ایران» ، فصل نامه انسان شناسی شماره 3  :31- 70 .

    - جزنی ،نسرین  ( 1383)، ارزش کار خانگی زن ، تهران: انتشارات سوره مهر، چاپ  اول . 

    - خسروی ترازک ، آذر ( 1384)، «بررسی جایگاه زن در ادبیات شفاهی طایفه کاکاوند»، رساله ارشد مردم شناسی دانشکده  علوم اجتماعی ، دانشگاه تهران .

    - خمسه ، اکرم ( 1383)، « بررسی طرح واره های نقش جنسیتی وکلیشه های فرهنگی در دانش جویان دختر »، فصل نامه مطالعات زنان پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا شماره 6 : 115- 134 .

    - حبیب اله ، ندا ( 1382 ) ، « بررسی عوامل مؤثر بر تقسیم نقش های خانوادگی » ، رساله ارشد جامعه شناسی ، دانشکده علوم اجتماعی ، دانشگاه علامه طباطبایی .

    - حبیبی فهلیانی ، حسن ( 1384 ) ، شعر ، موسیقی و ادبیات شفاهی مردم ممسنی ، شیراز : مؤلف ناشر ، چاپ اول .

    - حجازی ، بنفشه ( 1384 ) ، زنان ترانه ( بررسی حضور زن درترانه ها و اشعار عامیانه) ، تهران: انتشارات قصیده سرا ، چاپ اول .

    - حسین زاده ، آذین ( 1383 ) ، زن آرمانی، زن فتانه ، تهران : انتشارات قطره ، چاپ اول.

    - حسینی ، سید هادی ، راسخ ، علی احمد ، نجات ، حمید و حکیمی ، محمد ( 1381 ) ، کتاب زن ، تهران : انتشارات امیرکبیر ، چاپ اول .

    - دبووار ، سیمون ( 1380 ) ، جنس دوم ، ترجمه قاسم صنعودی ،تهران : انتشارات توس، چاپ دوم .

    - درویشی ، محمدرضا ( 1374 ) ، بیست ترانه محلی فارس ، تهران : انتشارات مؤسسه فرهنگی – هنری ماهور ،چاپ اول .

    - دانوان ، ژوزفین ( 1377 ) ، نقد فمینیستی به مثابه نقد اخلاقی ، ص 135 – 139 ، گردآورنده نوشین احمدی خراسانی مجموعه  مقالات جنس دوم ، تهران : نشر  توسعه .

    - درویشی، محمد رضا ( 1376) ، آینه وآواز، تهران : انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ اول.

    - دهخدا، علی اکبر ( 1372) ، لغت نامه، تهران : انتشارات  دانشگاه تهران ، جلد سوم ، چاپ اول .

    - دهخدا، علی اکبر ( 1372) ، لغت نامه، تهران : انتشارات  دانشگاه تهران ، جلد پنجم ، چاپ اول.

    - دهخدا، علی اکبر ( 1372) ، لغت نامه، تهران : انتشارات  دانشگاه تهران ، جلد سی و هفتم ، چاپ اول .

    - دهنوی، جلیل و معید فر، سعید ( 1384)،« بررسی رابطه احساس نابرابری  جنسیتی و چاپ اول انگیزه تحرک اجتماعی در دختران دانشجو»، فصل نامه مطالعات زنان پژوهشکده زنان دانشگاه الزهراء شماره 7 : 51- 75 .

    - دیه جی، عبد الرحمان ( 1379)، مقدمه ای برادبیات عامیانه ترکمن ها، تهران : انتشارات پژوهنده  ، چاپ اول .

    - رادمنش، مهنوش( 1380)، « بررسی جایگاه  واژه های اصیل پارسی درمکالمات روزمره لری» رساله ارشد ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی .

    - ربدوست مطلق، فروزنده ( 1372)، « بررسی پوشاک  شش بلوکی از ایل قشقایی و عوامل  فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی مؤثر برآن » رساله ارشد جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی ، دانشگاه آزاد اسلامی  واحد تهران مرکزی .

    - رزمجو ، حسین ( 1372) ، انواع ادبی وآثار آن درزبان فارسی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ دوم .

    - رضایی، عبد الله ( 1372)، « ادبیات  عامیانه استان بوشهر» رساله دکتری زبان وادبیات فارسی، دانشکده زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات .

    - رضایی راد ،  زهره ( 1380)، « بررسی و تحلیل تبعیض جنسیتی  پنهان در کتابهای درسی دوره ابتدایی » رساله ارشد برنامه ر یزی درسی، دانشکده روان شناسی  و علوم  تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی .

    - رفیعی ، شکوه ( 1380)، « بررسی تحول نقش  زنان درحوزه فرهنگ با تاکید بر چاپ ونشر  کتاب درسالهای  1375 و 1379 ، رساله  ارشد امور فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی .

    - روح الامینی  ،محمود ( 1364)، گردشهر با چراغ، ( تالیفی درمبانی انسان شناسی)، تهران : انتشارات کتاب زبان، چاپ دوم .

    روح الامینی ، محمود( 1377)، نمودهای فرهنگی و اجتماعی  درادبیات فارسی، تهران : انتشارات آگاه، چاپ ( ؟ )

    - ریتزر ، جورج ( 1382)  ،نظریه های  جامعه شناسی در دوران  معاصر، ترجمه محسن  ثلاثی، تهران : انتشارات علمی، چاپ هفتم .

    - رید، اولین ( 1383)، آزادی زنان – مسائل، تحلیها و  دیدگاهها ، ترجمه افشنگ مقصودی ، تهران : نشرگل آذین ، چاپ دوم .

    - زرگر ، مسعود ( 1380 ) ، جاودانه ها (1) ( پانصد ترانه و تصنیف خاطره انگیز به انضمام سرودها ، ترانه های محلی و لالایی ها )، تهران : انتشارات آتنا ، چاپ اول. )

    - زنده دل ، حسین ( 1377)، مجموعه راهنمای جامع ایرانگردی ( استان فارس) ، تهران : چاپ اول .

    - زالامانسکی ، هانری ( 1377)، بررسی محتوا، مرحله ای اساسی درجامعه شناسی ادبیات معاصر،  ص 269- 279 ، گردآورنده محمد جعفر پوینده، مجموعه مقالات درآمدی بر جامعه شناسی  ادبیات ؛ تهران : انتشارات نقش جهان، چاپ اول .

    - سبحانی، محمدتقی ( 1382) ، فمینیسم و زبان، ص 61- 66 ، گردآورنده عباس یزدانی و بهروز جندقی ، مجموعه مقالات فمینیسم ودانشهای فمینیستی ، قم : انتشارات دفترمطالعات و تحقیقات زنان .

    - ستاری، جلال ( 1382)، سیمای زن در لایه های ژرف فرهنگ، ص 34- 44، گردآورنده  محمدمیرشکرایی و علیرضا حسن زاده ،مجموعه مقالات زن و فرهنگ در بزرگداشت  یکصدمین سال تولد با نو مارگارت مید ، تهران : انتشارات نی .

    - سرمد ، زهره ، بازرگان ،عباس و حجازی ،الهه ( 1383)، روش های تحقیق  درعلوم رفتاری، تهران : انتشارات آگاه، چاپ سوم .

    - شریفی ، حسین  پاشا و شریفی، نسرین ( 1380)، روش های تحقیق درعلوم رفتاری، تهران : انتشارات  سخن، چاپ دوم .

    - صفری، فاطمه (1370)، «مدل اجتماعی پایگاه ونقش زن درمسلمان درجامعه اسلامی براساس  دیدگاه حضرت امام خمینی ( تحلیل محتوا و شیوه کلاسیک تحلیل متن) رساله ارشد  علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی ، دانشگاه الزهرا.

    - عطایی عظیمی، مهناز ( 1379)، « بررسی و مقایسه پایگاه اقتصادی – اجتماعی زنان ترکمن شهری و روستایی درمنطقه ترکمن صحرا»، رساله ارشد جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی .

    - علیرضایی ، نصرت اله (1379)، « تبین نقش و جایگاه زن درخانواده درحال گذار درایران » ، رساله ارشد  جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه تهران .

    - عمید، حسن( 1379)، فرهنگ فارسی عمید، تهران :چاپ انتشارات امیر کبیر ، چاپ هفدهم .

    - فلاح، شکوه (1379)، «فمینیسم و تاثیر آن برهنر» ، پایان نامه  کارشناسی  نقاشی عمومی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی .

    - فوقانی ، محمد( 1381)، « بررسی مردم شناختی اشعار فولکلوریک ( ترانه های محلی شهرستان کاشمر » رساله ارشد مردم شناسی، دانشکده علوم اجتماعی ، دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران  مرکزی .

    - فیشر، ارنست (1371)، ضرورت هنردرروند تکامل اجتماعی، ترجمه فیروزه شیروانلو، تهران : انتشارات  توس، چاپ (؟ ) .

    - کاظمی جویباری، محمد(1372)، « بررسی جایگاه  زنان ازابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ( مطالعه موردی هشت و روستا ازشهرستان زنجان ») ، رساله ارشد جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی .

    - کبیر نتاج، فاطمه (1380)، « زن درگذر ازخانواد سنتی به مدرن »رساله ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن .

    - کرشها نقی، حمید (1379)، « فرهنگ  عناصر افسانه های عامیانه آذربایجان »، رساله ارشد علوم کتابداری  و اطلاع رسانی، دانشکده کتابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات،

    - کرمی، محمدتقی (1382)، فمینیسم و روان کاوی، ص 68- 78، گردآورنده عباس  یزدانی وبهروز جندقی ،مجموعه مقالات  فمینیسم و دانشهای فمینیستی ، قم ، انتشارات دفتر مطالعات وتحقیقات  زنان .

    - کروس مایر، کارولین (1382) ، زیبا شناسی فمینسیتی ، ص 363- 370، گرد آورنده عباس یزدانی و بهروز جندقی، مجموعه مقالات  فمینیسم ودانشهای فمینیستی ، قم ، انتشارات دفتر مطالعات و تحقیقات زنان .

    - کریمی، علیار (1382)، «سیمای زن درخبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( بررسی محتوایی مطالب مربوط به زنان درخبرگزاری جمهوری اسلامی ایران درسه مقطع  1361، 1371، 1381) »، رساله ارشد  ارتباطات ، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی .

    - کوزرو، بوئیس ای ، روزنبرگ ، برنارد ( 1378)، نظریه های بنیادی جامعه شناسی ، ترجمه فرهنگ  ارشاد، تهران:  انتشارات نشر نی ، چاپ اول .

    -گرت ، استفانی (1382)، جامعه شناسی جنسیت ، ترجمه کتایون  بقایی، تهران: نشر دیگر ،چاپ دوم .

    - گردانی، تیمور( 1379)، یارپاغ (اشعار طنز ترکی) ، تهران : انتشارات وراهگشا ، چاپ اول .

    - گردانی، تیمور( 1384)، قره کشی (اشعار طنز ترکی) ،قم : انتشارات وفایی ، چاپ اول .

    - گرین ، ویلفرد ، لیبر، ارل، مورگان، لی، ویینگهم ، جان (1383)،مبانی  نقد ادبی، ترجمه فرزانه طاهری، تهران: انتشارات  نیلوفر، چاپ ( ؟ )

    - گیدنز، آنتونی (1378) ، جامعه شناسی ، ترجمه منوچهر صبوری تهران:  نشرنی، چاپ پنجم .

    -گود، جولیوس ول . کوکب، ویلیام (1376) ، فرهنگ  علوم اجتماعی،ترجمه محمدجواد  زاهدی مازندرانی، تهران : انتشارات  مازیار، چاپ اول.

    - مایلز، رزالیند(1380)، زنان ورمان ، ترجمه علی آذرنگ ، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان ، چاپ اول .

    - محمد نژاد، افخم (1380)، « بررسی مردم شناختی زن درگستره ترانه های عامیانه مازندران  (مطالعه موردی روستیای پهنه کلاء »، رساله ارشد  مردم شناسی، دانشکده علوم اجتماعی ، دانشگاه  آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی .

    - مرادی ،  منصور( 1380)، « بررسی موسیقی ترکمن با تاکید بر کارکرد فرهنگی – اجتماعی، درمانی، سیاسی و  اقتصادی » رساله ارشد مردم شناسی، دانشکده علوم اجتماعی ، دانشگاه  آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی .

    - مزداپور، کتایون (1380)،روایتی دیگر از داستان دلیله محتاله ومکر زنان، تهران : انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، چاپ اول .

    - مشیرزاده، حمیرا( 1382)، شناخت ازمنظر «زنانه»: محدودیت ها وامکانات آرمانی فمینیستی ، ص 426- 648، گردآورنده محمدمیر شکرابی وعلیرضا  حسن زاده  ،مجموعه مقالات  زن وفرهنگ در بزرگداشت  یکصدومین سال تولد بانو مارگات مید، تهران: نشرنی .

    - ملکی ، توکا( 1380) ،زنان موسیقی ایران از اسطوره تا امروز، تهران ؛ انتشارات  عقاب خورشید، چاپ اول .

    - مقدسی، علی صادق( 1381)، « بررسی مردم شناختی ترانه های عامیانه منطقه الموت » ، رساله ارشد  مردم شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی  واحد تهران مرکزی .

    - مولر، چی ، اچ ، شوسلر، کی. اف و کاستر ، اچ ال ( 1378)، استدلال  آماری درجامعه شناسی ، ترجمه هوشنگ نایبی ، تهران: نشر نی، چاپ اول .

    - مهرآور، طاهره (1369)، «تحقیقی درموسیقی  محلی آذربایجان»، رساله ارشد هنر ، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا.

    - میشل، آندره (1376)، پیکار با تبعیض جنسی، ترجمه محمد جعفر پوینده ، تهران : انتشارات  نگاه ، چاپ اول .

    - نصر اصفهانی، زهرا (1380)،«نقد و بررسی شخصیت  و جایگاه زن  در منظومه های غنایی، تعلیم و عرفانی »، رساله دکتری زبان و ادبیات فارسی ، دانشکده زبان و ادبیات  فارسی،دانشگاه  تربیت مدرس .

    - وارسته فر، افسانه (1377)، «کند وکاوی درتاریخ:در جست و جوی پدرسالاری»، فصل نامه زنان شماره 42: ص 42- 49 .

    - وارسته فر، افسانه (1377)، «کند وکاوی درتاریخ:مردان دوران نوسفگی»، فصل نامه زنان شماره 43: ص 46- 49 .

    - وراسته فر، افسانه (1383)، «اولین رید: بازخوانی ماقبل تاریخ »، فصل نامه تخصصی علوم اجتماعی ، پیش شماره 3: ص 48- 57 .

    - وایگل ، زیگرید ( 1382 ) ، قهرمان قربانی شده و قربانی قهرمان ، ص 141 -  160 ،گردآوردنده منیژه نجم عراقی ، مرسده صالح پور و نسترن موسوی ،مجموعه مقالات زن و ادبیات ( سلسله پژوهش های نظری درباره مسائل زنان )، تهران : نشر چشمه .

    - ولی ، عبدالوهاب ( 1369 ) ، زن در ادبیات حماسی ایران ،ص 169 – 226 ، گردآوردنده دفتر پژوهش های فرهنگی وابسته به مراکز فرهنگی – سینمایی ، مجموعه مقالات حیات اجتماعی زن  در طول تاریخ ، تهران : انتشارات امیرکبیر ، چاپ اول

    - هام ، مکی و گمبل ، سارا ( 1381 ) ، فرهنگ نظریه های فمینیستی، ترجمه فیروزه مهاجر ، فرخ قره داغی و نوشین احمدی خراسانی ، تهران : انتشارات توسعه ، چاپ اول . 

    - هاوزر ، آرنولد ( 1370 ) ، فلسفه تاریخ هنر ، ترجمه محمدتقی فرامرزی ، تهران : انتشارات نگاه ، چاپ سوم .

    - هدایت ، صادق ، ( 1383 ) ، نوشته های پراکنده ، تهران : انتشارات جامه دران ، چاپ(؟).

    - هولستی ، آل – آر ( 1373 ) ، تحلیل محتوا در علوم اجتماعی و انسانی ، تهران : انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی ، چاپ اول .

    - یازرلو ، علی ( 1381 ) ، « تحلیل مردم شناسی ادبیات شفاهی ( مطالعه موردی ترکهای رامیان ) » رساله ارشد مردم شناسی ، دانشکده علوم اجتماعی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی . 

    - زالامانسکی ، هانری ( 1377)، بررسی محتوا، مرحله ای اساسی درجامعه شناسی ادبیات معاصر،  ص 269- 279 ، گردآورنده محمد جعفر پوینده، مجموعه مقالات درآمدی بر جامعه شناسی  ادبیات ؛ تهران : انتشارات نقش جهان، چاپ اول .

     

    منابع انگلیسی

    - Casey , g. ( 1986) . the history of the family . london : oxford publication .

    - call niz , R . (1975) . conflict sociology : towardan explantoy  since . newyork  : newyork  academic publication .

    - muprhy, j . (1999) . Archaeologe as folk lore » : the literary constructon of the  megalith pentre Ifan in west wales » in A.Schwartz and G.HOHorf(ed). Archaeology and Folklore,pp . 248 – 253. london  :ROUTLEDG publication .

    - matras , j . ( 1984) . social inegaality , stratification , mobility , engle wood  cliffs new jersey : ( ? ) publication .

    -cixous ,  H . ( 1997) “ SORTIES : OUT AND OUT : attacks ways out / foR ays “, in c. Belsey and g , moore ( ed ) . Thefeminist reader , pp 91 – 103 ,  Great Briton : MACMILLAN PRESSITD  publication.

    - tamson , g , ( 1949) , studies , anchenrgreek society , ( ? ) .

    منابع اینترنتی

    - http : // www.aftab . ir/ culture / folk way / tale – song – erigin . php . 2005 .

    - http : // www.shaer aneha . com / gelareh / archives / cat – uuoeuuu. Htm 1 2005

    - http : // www.persian  - language Org / group / Article asp . 2005 .

    - http : // www.xseer net / xartlit / atrlit – nematolah Fazeli . htm . 2005 .

تحقیق در مورد تحقیق مقاله جایگاه زن در ترانه های محلی, مقاله در مورد تحقیق مقاله جایگاه زن در ترانه های محلی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله جایگاه زن در ترانه های محلی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله جایگاه زن در ترانه های محلی, تحقیق درباره تحقیق مقاله جایگاه زن در ترانه های محلی, مقاله درباره تحقیق مقاله جایگاه زن در ترانه های محلی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله جایگاه زن در ترانه های محلی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله جایگاه زن در ترانه های محلی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله جایگاه زن در ترانه های محلی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت