تحقیق مقاله نقش تربیت در خانواده

تعداد صفحات: 17 فرمت فایل: word کد فایل: 11583
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نقش تربیت در خانواده

    مقدمه :

    به نام خدایی که گل را آفرید و از گل انسان را آفرید و از انسان یک بنده ی مؤمن آفرید به نام خدایی که آفریدگار همه چیز در این جهان نامتناهی است .

    به نام خدا

    چرا نهاد خانواده قداست دارد ؟ برای پاسخ به این سئوال باید به نقش آن در رشد و کمال انسان توجه کرد . آدمی برای این آفریده شد که مسیر ‹‹   شدن ››  را به تدریج بپیمایید در وجود خود را با سجایای اخلاقی بیاراید و به مقام خلیفه الهی نزدیک گردد .

    نهاد مقدس خانواده برای رساندن انسان به این مقصود می تواند نقش مؤثری ایفا کند . نخستین تأثیر آرامش روانی و عاطفی در اثر تأمین نیازهاست وقتی مردی همسری بر می گزیند گویی نصف خود را می یابد . بازوجیت ، آدمی کامل می شود و باید برای کسب کمالات تلاش کند . این دو نفر وقتی با هم سخن می گویند و این گفت و گو با عشق و علاقه حمایت می شود ، هیچ آهنگی در عالم به زیبایی آهنگ کلمات یک زوج علاقه مند به یک دیگر نخواهد بود وقتی این دو با یک دیگر هم درسی می کنند نیرو و انرژی می گیرند و قادرند بر مشکلات بیرون از خانه فایق آیند .

    دومین تأثیر خانواده در تربیت فرزندان و انسان سازی تجلی پیدا می کند . نخستین قابلیت ها در خانواده شکل می گیرد و زیر بنایی ترین گرایش ها در کودک و نوجوان از طریق رفتار پدر و مادر ایجاد می شود . اگر این قاعده را بپذیریم که در هر چیز مبنا و اساس تعیین کننده است ، می توانیم بپذیریم که در عرصه ی تربیت نیز زیر بناها و مبناها تا آخر عمر به رفتار فرد جهت می دهد . سعادتمندترین انسانها کسانی هستند که از لغت وجود والدین خوب برخوردار می باشند .

    سومین نقش و تأثیر خانواده در ارتباط با جامعه و بیرون از خانواده معنا پیدا می کند . نهاد خانواده ، جزئی از کل نظام اجتماعی است . قاعدتا سلامت و استحکام جامعه به مقدار زیادی به سلامت و استحکام خانواده وابسته است . اگر خانواده ها وضع مطلوبی داشته باشند و کارکرد تربیتی مناسب از خود بروز و ظهور دهند ، انسان های مفید و کار آمد به وجود می آید و به کار آمدی و سلامت جامعه افزوده می شود . بنابراین قراست خانواده با نقش تربیتی این نهاد ، رابطه ی مستقیم دارد و هر خانواده ای بخواهد قداست و ارزش

    واقعی خود را حفظ کند باید نقش تربیتی خود را به خوبی ایفا نماید .

     معنای تربیت

    کلمه ی تربیت از یک ریشه کلمه ی ربایر بو گرفته شده است و معنای آن عبارت از نشأت و رشد است . معنای دیگر عبارت از پاک سخن ( ساختن ) است . تربیت از ماده ربایربو آمده که معنای آن زیادتی و نمو است . روی این اساس تربیت به معنای رشد و نمو دادن خواهد بود .

    پس مربی کسی است که در پرتو تربیت کردن متربی را به رشد و زیادتی در می آورد و به عبارت دیگر او را ارزشمند می سازد . بدیهی است که این رشد و زیادتی در پرتو ایجاد دگرگونی هایی است که مربی در او بوجود می آورد . هر قدر این دگرگونی ها عمیق تر و اساسی تر باشد این تحولات ارزشمندتر و پربهاتر خواهد بود . از نظر کلاسیک ممکن است در هر دوره زمانی دگرگونی شامل تحولات مرحله ای بوده و دوره های دیگر شامل مرحله ای عمیق تر بوده باشد .

    از اینجا به خوبی آشکار می شود که کلمه تربیت با کلمه تزکیه مترادف می باشد . زیرا تزکیه همان معنایی را دارا می باشد که تربیت نیز دارای آن معنا و مفهوم می باشد .

    تربیت یعنی بر انگیختن استعدادها و قوای گوناگون انسان و پرورش آن که باید با کوشش و مساعی خود متربی نیز توأم گردد . تا به منتهای کمال نسبی خود ، به میزان طاقت و توانایی ، نائل شود . این استعدادها و قوای مختلف و کیفیت کاربرد آنها در سایه ی اعمال منظم و سازمان یافته ی متربی تحت نظارت مربی و پرورشکار ، به شکوفایی و رشد میرسد

     

    خانواده و نقش مهم آن در تربیت :

    خانواده مقدس ترین و مهمترین نهاد و بخش عظیمی از دنیای اجتماعی کودک است . معنا و مفهوم خانواده را می توان از نظر کودک و نوجوان این چنین بیان کرد :

    خانه و خانواده مکانی است که کودک با تمامی تجربه های دیگر لحظه های اجتماعی و زندگی خود بدان باز می گردد . آسایشگاهی است که در آنجا همه ی افتخارات و موفقیت هایش را به نمایش می گذارد . در آنجا او به دنبال مداوا و مرهمی برای تألمات ، شکست ها و زخم های وارد بر خود می گردد تا آلام خود را تسکین بخشد . به بیان دیگر خانه برای کودک مکانی است که او تجربه های اجتماعی روزانه ی خود را باشتاب به درونش می آورد تا آن تجربه را مورد ارزیابی قرار دهد به خاطر آن ستایش و تحسین و تشویق شود و یا آن را به بوته ی فراموشی بسپارد و فقط به عنوان یک تجربه از آن درس بیاموزد .

    از دیدگاه نوجوانان یک خانواده ی خوب و سالم دارای ویژگی های زیر می باشد :

    1 . کودک در آن مورد پذیرش و کانون عشق و توجه باشد .

    2 . نسبت به پدر و مادر احساس تعلق و وابستگی کند و خود بخشی بسیار مهم از شبکه ی خانوادگی را تشکیل دهد .

    3 . از آزادی متناسب با سن و نیازهای خود در چارچوب ضوابط اخلاقی و تربیتی برخوردار باشد .

    4 . به او مسئولیت هایی متناسب با توانایی هایش داده شود .

    5 . افکارش و نظراتش را با والدین خود در میان بگذارد .

    6 . پدر و مادرش الگوی عملی برای تمام چیزهایی باشند که فرزندانشان از آنها انتظار دارند و . . .

    چگونگی رفتار با فرزندان :

    میزان علاقه و توجهی که والدین به فرزندانشان دارند پذیرش واقعی خوانده می شود . پدران و مادرانی که فرزندان خود را مورد پذیرش قرار می دهند نسبت به کودک ، عاطفی ، تأیید کننده و گرم هستند و فرزند خود را آنگونه که هست درک می کنند . برعکس والدینی که طرد کننده هستند با فرزند خود رفتاری سرد دارند و نسبت به نیازهای او بی تفاوت و ناآگاهند و حساسیتی در تأمین نیازهای آنها ندارند .

    پرورش اجتماعی فرزندان :

    کودک امروز عضو رسمی از اجتماع فردای ماست . ضرورت های حیات اجتماعی ایجاب می کند که آدمی از مسائل و ضوابط مربوط آگاه باشد و از آن نیکو سرد در آورد و این والدین کودکند که او را با چنین ضوابط و مقرراتی آشنا می سازند . خانواده موظف است از سویی فرد را به عنوان عضوی از جامعه بپروراند و از سوی دیگر انسانی مستقل با شخصیتی متمایز و جدای از دیگران تربیت کند .

    تربیت خانواده باید زمینه ی ورود طفل را به زندگی اجتماعی فراهم کند . در سازندگی اجتماعی فرزند ضروری است ، آداب و معاشرت و نوع روابطی را که لازم است فرد با دیگران برقرار نماید ، مقررات زندگی اجتماعی ، همکاری ، احترام ، انسانیت و فهم و

    پذیرش مسئولیت اجتماعی را به کودک بیاموزند . والدین کودک را ضروری است که در ضمن عمل و رفتار خود نوع موضع گیری هایی را که لازم است در برابر گروه های مختلف انجام دهد را به کودک بیاموزند ، به او تفهیم کنند که همرنگ شدن با جماعت در همه ی موارد زیبنده نیست ، گاهی ضروری است که در برابر جریانات بایستد و به مخالفت و مقابله با ناروایی نمایی که در حال جریان است بپردازد . در تربیت اجتماعی روش والدین از نظر الگو بودن بسیار مهم است . بخصوص از آن بابت که بدانیم طبع کودک آماده پرخاشگری و ستیزه جویی است و با دیدن آن در برابر والدین تجلی می کند . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نقش تربیت در خانواده

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    فهرست منابع :

    1 . ملکی ، حسن :  تهران ( انتشارات انجمن اولیا و مربیان ، 1382 ، 130 ص ؛ شماره انتشار 166 ) ، چاپ اول : پاییز 1382-  نام کتاب : خانواده و تربیت دینی

    2 . مظاهری- حسین :  سازمان تبلیغات اسلامی ویژه قم-  با همکاری معاونت فرهنگی- چاپ اول ، تهران- تابستان 1367 ،  نام کتاب :  ( تربیت فرزند از نظر اسلام )

    3 . خانواده و تربیت کودک ، قائمی- علی ، تهران- چاپ اول ، زمستان 1381

    4 . روانشناسی تربیتی ، نوری ،‌ رضا- مرادی ، علیرضا- تهران چاپ دوم ، پاییز 1381

    5 . تربیت کودک از دیدگاه اسلام ، بهشتی ، احمد ، تهران چاپ اول :  تابستان 1382

    6 . سایت www . tebyau . net‌

    7 . سه گفتار در رابطه با تربیت فرزندان- نوابی نژاد ، شکوه- چاپ دوم ، زمستان 1384 .

    8 . سایت www . google .  com    ‌

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نقش تربیت در خانواده, مقاله در مورد تحقیق مقاله نقش تربیت در خانواده, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نقش تربیت در خانواده, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نقش تربیت در خانواده, تحقیق درباره تحقیق مقاله نقش تربیت در خانواده, مقاله درباره تحقیق مقاله نقش تربیت در خانواده, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نقش تربیت در خانواده, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نقش تربیت در خانواده ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نقش تربیت در خانواده
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت