تحقیق مقاله مهدویت

تعداد صفحات: 27 فرمت فایل: word کد فایل: 11879
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: فلسفه و اخلاق
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مهدویت

     

    «بعضی جماعت پرتغال این اعتقاد را دارند که یکی از پادشاهان سابق پرتغال که او را «سبستانیوس» نام بود که در جنگ پادشاه «حراقوس» که یکی از پادشاهان عرب مغرب بود، با همه ی قشون خود کشته شده است، می گویند که در آن جزیره ی غیب است، از برای آن که در آخر الزمان خروج کند و تمام دنیا را مسخر کرده، یک دین و یک پادشاه در همه ی روی زمین قرار بگیرد. »

    با توجه به نظر ملل مختلف با مصلح جهانی که با مهدی موعود اسلام کاملاً تطبیق نمی کند، حتی برخی از آنها اصلاً وفق نمی دهد ولیکن از یک حقیقت مسلم حکایت می کند و آن اینکه نوید مصلح جهانی به گوش آنها رسیده و عقیده به ظهور یک رهبر مقتدر در آخر زمان در اعماق دلشان جا گرفته است، ولی چون از فروغ حق بیش از این برخوردار نبوده اند در تطبیق آن دچار اشتباه شده اند.

    علیرغم کوتاه نظراتی که خیال می کنند همه ی انبیاء از مشرق زمین برخاسته اند، ما معتقدیم که در میان تمام ملل و اقوام در همه ی اقطار و اکناف جهان، پیامبرانی برخاسته  و مردم را به سوی دین قدیم و صراط مستقیم فرا خوانده اند، چنان که منطق روحی به آن تصریح می کند : «انما انت منذر و لکل قوم هاد» یعنی «تو (ای محمد) بیم دهنده هستی، و برای هر ملتی رهبر و راهنمایی هست.»

    از این رهگذر روشن می شود  که همه ی آن عقاید، از منبع شریف وحی سرچشمه گرفته است، لکن در برخی از مناطق دور دست که شعاع حقیقت کمتر تابیده، در طول تاریخ از فروغ آن کاسته شده و فقط کلیاتی از نویدهای مهدی موعود به جا مانده است. و در تطبیق آن دچار اشتباه شده اند.

    صرف نظر از ایمان که پایه ی این عقیده را تشکیل می دهد، هر فردی که به سرنوشت بشریت بیندیشد و خواهان تکامل و ترقی جهان انسانیت باشد و ببیند که چگونه با وجود این همه ترقیات فکری و عملی و پیشرفت روز افزون تکنیک و صنعت نه تنها اخلاق و معنویت پیشرفت نمی کند، بلکه با سرعت تکان دهنده و اندوهباری عقب گرد نموده، به سوی سقوط و نابودی می گراید و ترقیات ماشینی بر فساد و انحطاط معنوی آن ها می افزاید.....

    با اندک تأملی، طبق فطرت ذاتی خود متوجه درگاه حضرت ابدیت خواهد شد و از برای رفع این جنایت ها و خیانت ها یاری خواهد طلبید و با الحاح و نیایش خواستار مصلحی خواهد شد که به این وضع رقت بار خاتمه دهد

    از این رهگذر، آرزوی یک مصلح جهانی همواره در دل های خدا پرستان وجود داشته است و تمام پیامبران الهی و سفیران آسمانی نویدهایی درباره ی او ابزار نموده اند.

    * مهدی موعود از دیدگاه وسیع تر

    در عصر اخیر دو شادوش پیشرفت همه جانبه ای که در تمام مسائل علمی نصیب بشریت شده، این ایده و عقیده نیز از مرز ادیان و مذاهب قدم فراتر نهاده و به عنوان یکی از مهم ترین مسائل حیاتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

    اندیشمندان بزرگ برای از بین بردن جنگ ها و خصومت ها و بر طرف ساختن بحرانهای منطقه ای و بلاخره جلوگیری از جنگ ها و  کشمکشهایی  که احتمالاً به جنگ جهانی سوم خواهد انجامید، تنها راهی که پیدا کرده اند این است که باید فکر پوسیده ی «نژاد برتر» را از مغزها بیرون ریخت، «جهان وطنی » را جایگزین تبلیغات ناسیونالیستی قرار داده، مرزهای جغرافیایی را در هم ریخته، شالوده ی حکومت واحد جهانی را استوار ساخت اینک عین گفته دو تن از اندیشمندان مشهور را می خوانیم :

    1 انیشتین : «یا باید حکومت جهانی با کنترل بین المللی انرژی تشکیل شود، و یا حکومتهای ملی جداگانه ی فعلی هم چنان باقی بماند و منجر به انهدام بشری گردد.»

    2 برتراندراسل : «چون هم اکنون خرابی جنگ بیش از قرون گذشته است، یا باید حکومت جهانی را بپذیریم و یا به عمد بربریت برگردیم و به نابودی نژاد انسانی راضی شویم.»

    یک دانشمند فرانسوی به نام «نوستر آداموس» پیبشگوئیهای فراوانی در مورد حوادث آینده ی جهان به صورت رمز و اشاره گفته که بیشتر آنها به صورت دقیقی مطابق پیشگوییهای او تحقق یافته است.

    یکی از پیشگوئیهای او مربوط به یک مصلح جهانی است که به تصور او پیش از سال 2000 میلادی از آسمان نازل خواهد شد متن پیشگوئیهای او در این باره عبارت است :

    «در سال هزار و نهصد و نود و هفت ماه از آسمان، یک پادشاه وحشتناکی نزول می کند. پادشاه انگولم را دو مرتبه زنده می کند، کمی بعد یا قبل از ظهور مشتری، سعادت را همراه می آورد»

    «هیچ زمانی مثل آن روز نخواهد آمد، از مرکز آسیا قانون جدیدی از ریشه ی عیسی و هرمس مصری به داخل اروپا نفوذ خواهد کرد. و سپس در تمام مشرق سایه خواهد انداخت.» دراین پیشگوئیها به صراحت از آمدن یک مصلح جهانی خبر می دهد.

    جالب این که تعبیر «از آسمان... نزول می کند» را در بردارد و در قسمتهای دیگر این پیشگویی از قدرت فوق العاده ی او، حکومت قانون بر سر تا سر جهان، سرور و شادی همگان، پیوند نا گستنی پیروان، تغییر یافتن چهره ی جهان، نفوذ عمیق او در میان دوستان و پراکنده شدن مخالفان سخن گفته است.

    یکی از مفسدان این پیشگو می گوید : «در دوره ی هرمس، هرمس دربرابر مرکوری تیر 27 و ژوپیتر 228= پدر آسمانی = زئوس قرار می گیرد که برابر با خیزش اسلام در جهان است.»

    این مفسر پس از آنکه تصریح می کند که این فرمانروا از آسیا بر ظاهر خاست، می نویسد :

    «البته آینده نشان خواهد آمد، که او چه کسی است؟»

    اکنون باید دید کلام مصلحی خواهد توانست مرزهای جغرافیایی را در هم کوبیده و شالوده ی حکومت واحد جهانی را بر اساس عدالت و آزادی پی ریزی کند؟ و آن مهدی موعود و مصلح جهانی که ضرورت ظهور آن را علم و دین خبر می دهد و میلیونها انسان در انتظار وی دقیقه شماری می کنند، کیست؟

    پاسخ این سؤال را تنها از کسانی که با منبع وحی و جهانی ماوراء طبیعت ارتباط نزدیک دارند باید شنید.

    *مهدی موعود از دیدگاه اسلام :

    مهدی موعود یکی از مسائل بسیار حیاتی اسلام به شمار می رود و با سایر عقاید و احکام اسلامی پیوند ناگستنی دارد. آیات متعددی در قرآن وارد شده است که پیشوایان دینی به مهدی موعود تفسیر کرده اند و در ضمن صدها حدیث، مشخصات آن حضرت را بیان نموده اند . در لابه لای روایات متوانری که از حضرت محمد (ص) و سایر پیشوایان دین صادر شده است کلیه اوصاف و تمام  جزئیات زندگی مصلح جهانی و پایه گذار حکومت واحد جهانی بیان شده است.

    بیش از یکصد آیه از قرآن کریم به مصلح کل حضرت «بقیه الله» تفسیر و تأویل شده است. که علامه بزرگوار مجلسی در  دایره المعارف بزبرگ شیعه «بحار الانوار» 70 آیه را به استفاده احادیث وارده از اهل بیت عصمت و طهارت در پیرامون ظهور یکتا بازمانده از حضرت نقل حدیث کرده است.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مهدویت

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    1 امیدهای نوما، راسل، بخش سرگردانیهای ما ص 2

    2 بحارالانوار جلد 51 ص 6444 تألیف محدث بزرگوار، سید هاشم بحرانی

    3 تفسیر برهان جلد 4 ص 291

    4 ار فقرات دعای افتتاح استاد شهید مطهری، مجموعه آثار جلد 3 ص 356

    5 او خواهد آمد، نویسنده علی اکبر مهدی پور مؤسسه انتشارات رسالت

    6 شرح منظومه حاج ملا هادی سبزواری بخش حکمت، در مبحث نمایت

    7 خورشید مکه، (نشریه ی ویژه ی امام عصر) شماره 21

    8 عصر ظهور، علی کورانی مترجم : عباس جلالی، انتشارات امیر کبیر

    9 نهج البلاغه، حضرت علی (ع) خطبه 136

    10 سایت اینترنتی /http://www.hawzah.net

    11 سایت اینترنتی شبکه منتظر

    12 سایت اینترنتی/http://www.hawzah ar.net

    13 سایت اینترنتی/http://www.imamalmahdi

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مهدویت, مقاله در مورد تحقیق مقاله مهدویت, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مهدویت, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مهدویت, تحقیق درباره تحقیق مقاله مهدویت, مقاله درباره تحقیق مقاله مهدویت, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مهدویت, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مهدویت ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مهدویت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت