تحقیق مقاله نقش مذهب در بهداشت روان از نظر پیامبر ( ص ) و حضرت علی ( ع ) ( راجع به تاثیر زناشویی های خویشاوندی بر فرزندان )

تعداد صفحات: 13 فرمت فایل: word کد فایل: 11947
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نقش مذهب در بهداشت روان از نظر پیامبر ( ص ) و حضرت علی ( ع ) ( راجع به تاثیر زناشویی های خویشاوندی بر فرزندان )

    چکیده :

    در تصور مدنیت انسانی مقوله‌هایی چون مذهب بهداشت روانی و روان شناسی در مراتبی متفاوت،اهداف و عملکرد خود را متمرکز بر شناخت و اصلاح روابط اجتماعی ، هدایت تفکرات و احساسات انسانی برای زندگی سعادتمندانه معطوف داشته اند .1- کریمی ،هادی ،نشریه دانشگاه اسلامی در این بخش نظرات شوپنهاور ،ویلیامزجیمز ،دکتر شریعتی راجع به مذهب در بهداشت روان بیان شد و با توجه به گسترده بودن موضوعات مربوط به ارتباط مذهب و جنبه های گوناگون زندگی در این تحقیق ارتباط مذهبی بودن با خودکشی ،استفاده از مواد مخدر ،بزهکاری ،رضایتمندی از ازدواج ،افسردگی بررسی شده است . وهمچنین تأثیر نماز و روزه بر بهداشت روان روایتی از پیامبر اکرم (ص) راجع به صرع و دیوانگی روایاتی از پیامبر (ص)،حضرت علی (ع) و امام صادق (ع) راجع به نقش معاد در بهداشت روان و از دانشمندان اسلامی ابوعلی سینا امام محمد غزالی راجع به ازدواج خویشاوندی و کودک نارس ذکر شد .

     

    مقدمه:

    از مهمترین معضلات بشر معاصر عدم سازش و افزایش اختلالات رفتاری در جوامع انسانی است . بشر علیرغم پیشرفت سریعی که در علم و صنعت نموده امادر پناه این پیشرفتها به آرامش خاطر که تضمین کننده سلامت روانی و اجتماعی است دست نیافته است .عصر حاضر به موازات پیشرفتهایش، عصر اضطراب نام نهاده شده و اضطراب از دیدگاه روان شناسی ،هسته مرکزی بسیاری از بیماریهای روانی تلقی می گردد.بیماریهای روانی بسیار زیاد می باشند، اما در این میان چند عامل نقش مهم تری را ایفا می نمایند:1- ماد گیری بی حد و حساب 2- عدم درک فلسفه شداید و مصائب 3- تصور (مرگ و نیستی )4- عقده های روانی 5- اختلاف در عزت نفس و....ایمان به خدا ،ائمه اطهار ،معاد ،توسل به قرآن و نماز آثار سوء این عوامل را خنثی و نقش اساسی در پیشگیری از بروز بیماریهای روانی ایفاء می نماید.

    2- نعمت اله،گرز الدین ،نشر دانشگاه اسلامی

    ازدواج های خویشاوندی در متون اخلاقی ،فلسفی و تاریخی بعد از اسلام بزرگانی چون بو علی سینا ،وشمگیر ،غزالی نهی شده چرا که موجب ضعیف شدن فرزندان می شود . حضرت علی (ع) در نهج الفصاحه میفرمایند : بنگر که فرزندت را در کجا قرا می دهی چرا که وراثت و خون سخت اثر گذار است 3- حکمت حروف الف .

     

    متن :

    به قدری مذهب برای پرورش و سلامت روح انسان اهمیت دارد که اکسیژن برای تنفس (بنیامین راش )

    هر جا انسان از باورهای واقعی مذهبی فاصله گرفته است ،مبتلا به نابسامانی و آشفتگی های روحی – روانی عدیده ای گشته است روی آوردن به مفاهیم صحیح مذهبی و نیز تقویت باورهای مذهبی و اعتقادات عمیق مذهبی ،نقش مثبت و سازنده ای در پیشگیری ابتلاء بسیاری از اختلالات و کمک به درمان آنها دارد . (شوپنهاور) دانشمند نامدار آلمانی به اندازه ای گرایش مذهبی ر ا در انسان عمیق  می‌داند که از آن به عنوان «وجه تمایز انسان» یاد می‌کند و بیان می دارد :انسان حیوانی است متافیزیک. ویلیام جیمز فیلسوف و روانشناس آمریکایی چنین می گوید : ایمان بدون شک مؤثرترین درمان اضطراب است .نیرویی است که باید جهت کمک به انسان در زندگی وجود داشته باشد. دکتر شریعتی ، فرزانه فرهیخته علم و ادب در کتابی تحت عنوان (نیایش) چنین می نویسد :انسان همچنان که به آب و اکسیژن نیازمند است به خدا نیز محتاج است .....شکی نیست که توفیق در زندگی به رشد کامل هر یک از فعالیت های فیزیولوژیکی ،عقلی ،روانی و معنوی بستگی دارد . باورهای مذهبی قوی سبب می شوند افراد کمتر در معرض فشارهای روانی قرار گیرند و میزان ابتلای آنان به اختلالات روان شناختی را کاهش می دهد . گروهی از محققان ارتباط بین افسردگی ،خودکشی ،استفاده از مواد مخدر ،بزهکاری ،رضایتمندی از ازدواج با مذهبی بودن را مورد بررسی قرار دادند نتایج نشان داد که حضور در مراسم مذهبی ، گزارش شخصی فرد از چگونگی باورهای مذهبی خود و سؤالاتی مانند اینکه تا چه حد خداوند را منشأ راحتی و آرامش می دانسته اند : بیمارانی که باورهای مذهبی قوی تر داشتند و اعمال مذهبی را انجام می‌دادند کمتر دچار افسردگی بودند . بین اعتقادات مذهبی و خودکشی همبستگی منفی وجود دارد . اقدام به خود کشی در افرادی که به مسجد نمی روند ، چهار برابر بیشتر از افرادی است که به مسجد می روند . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نقش مذهب در بهداشت روان از نظر پیامبر ( ص ) و حضرت علی ( ع ) ( راجع به تاثیر زناشویی های خویشاوندی بر فرزندان )

    فهرست:

    چکیده ....................................................................................................................................... 3

    مقدمه ........................................................................................................................................ 4

    متن ............................................................................................................................................ 5

    تاثیر نماز و روزه بر بهداشت روان ...................................................................................... 8

    خدمت به معلولین خدمت به انبیاست ............................................................................ 10

    نتیجه گیری ............................................................................................................................. 13

    منابع .................................................................................. 15

     

     

    منبع:

    کریمی ، هادی ، نشریه دانشگاه اسلامی ، چکیده ای از مبا حث اولین همایش نقش دین در بهداشت روان.

    گرزالدین، نعمت اله ، نشریه دانشگاه اسلامی ، نقش اعتماد به معاد در بهداشت روان ت یا ش، 4.

    نهج الفصاحه ، حکمت ، حرف الف 564 ، ص117

    حناساب زاده ، مریم ، نشریه افق بینا  ارتباط مذهب با بهداشت روان و جسم ، ت یا ش 11

    بنی اسد ، ماه منیر ، نشریه دانشجویان ، تأثیر نماز و روزه بر بهداشت روان ، ت یا ش 6

    گرز الدین ، نعمت اله ، همین صفحه شماره 2

    اینترنت ، گوگل ، زناشویی های خویشاوندی

    نهج الفصاحه ، حکمت حرف ح ، 1385 ، 267

    همان ، حکمت حرف ز ، 1705 ، ص 326

    -غباری بناب ، باقر ، نشریه مشاور خانواده ، باورهای مذهبی و اثرات آنها در بهداشت روان ش، اسفند80

    حناساب زاده ، مریم همین صفحه شماره 4

    اینترنت ، گوگل ، زناشویی های خویشاوندی .

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نقش مذهب در بهداشت روان از نظر پیامبر ( ص ) و حضرت علی ( ع ) ( راجع به تاثیر زناشویی های خویشاوندی بر فرزندان ), مقاله در مورد تحقیق مقاله نقش مذهب در بهداشت روان از نظر پیامبر ( ص ) و حضرت علی ( ع ) ( راجع به تاثیر زناشویی های خویشاوندی بر فرزندان ), تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نقش مذهب در بهداشت روان از نظر پیامبر ( ص ) و حضرت علی ( ع ) ( راجع به تاثیر زناشویی های خویشاوندی بر فرزندان ), مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نقش مذهب در بهداشت روان از نظر پیامبر ( ص ) و حضرت علی ( ع ) ( راجع به تاثیر زناشویی های خویشاوندی بر فرزندان ), تحقیق درباره تحقیق مقاله نقش مذهب در بهداشت روان از نظر پیامبر ( ص ) و حضرت علی ( ع ) ( راجع به تاثیر زناشویی های خویشاوندی بر فرزندان ), مقاله درباره تحقیق مقاله نقش مذهب در بهداشت روان از نظر پیامبر ( ص ) و حضرت علی ( ع ) ( راجع به تاثیر زناشویی های خویشاوندی بر فرزندان ), تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نقش مذهب در بهداشت روان از نظر پیامبر ( ص ) و حضرت علی ( ع ) ( راجع به تاثیر زناشویی های خویشاوندی بر فرزندان ), مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نقش مذهب در بهداشت روان از نظر پیامبر ( ص ) و حضرت علی ( ع ) ( راجع به تاثیر زناشویی های خویشاوندی بر فرزندان ) ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نقش مذهب در بهداشت روان از نظر پیامبر ( ص ) و حضرت علی ( ع ) ( راجع به تاثیر زناشویی های خویشاوندی بر فرزندان )
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت