تحقیق مقاله صادق هدایت

تعداد صفحات: 20 فرمت فایل: word کد فایل: 12127
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله صادق هدایت

    در سال 1309 نویسنده ای در ادبیات ایران ظهور کرد که نه تنها در کشور خود ، بلکه در بیرون از مرزهای کشور نیز شهرت و معروفیت یافت . این نویسنده توانا صادق هدایت بود.

    صادق هدایت ، فرزند هدایتقلی هدایت اعتضادالملک ، شب سه شنبه 28 بهمن ماه 1281 ، هنگامی که « از خاک ایران آزادیخواهی و مشروطه طلبی می جوشید » در یک خانواده معروف و ثروتمند اشرافی از دودمان رضا قلی خان هدایت ، ادیب و منشور عهد ناصری ، در تهران چشم به جهان گشود . وی خیلی زود پیوند خود را از خانواده برید و از تن آسایی یک فرد ناز پرورده و متنعم سر باز زد و با درآمد ناچیزی ، که از راه خدمت در دوایر منطقه دولتی به دست می آورد ، مستقلاً زندگی کرد این وارستگی و آزادی به او مجال داد که اوقات خود را به کاری که دوست داشت ، یعنی ادبیات وقف کند[1] . 

    هدایت در سال 1304 تحصیلات متوسطه را در دارالفنون و دبیرستان فرانسوی « سن لوئی » به پایان برد ، و با کسب موفقیت در مسابقه ای که ترتیب یافته بود در آبان ماه سال 1305 با کاروان دانش آموزان اعزامی به اروپا به بلژیک روانه شد ، و در آموزشگاه عالی آنجا ، در رشته مهندسی راه و ساختمان نام نویسی کرد . اما در آنجا نماند و یک سال بعد با نخستین گروه دانشجویان اعزامی به اروپا برای تحصیل در رشته معماری رهسپار پاریس شد و « ظاهراً دوره اقامت او در فرانسه بیشتر به سیر و گشت گذشت[2] .

    هدایت تحصیلات خود را به پایان نبرد و در سال 1309 که اوج قدرت رضاشاه بود ، به تهران بازگشت .

    از قرار معلوم خانواده اش از این حیث ناراضی بوده و اصرار داشتند که او دوباره به اروپا برگردد و در رشته طب یا مهندسی و یا هر رشته دیگری که مایل است تحصیل کند . اما او نه تنها به رفتن به اروپا و ادامه تحصیل حاضر نشده ، بلکه از اقامت و کار کردن در تهران هم گریزان بود و میل داشته است مأموریتی هر چه باشد در یکی از شهرستانها دست و پا کند[3] .

    هدایت در تهران ماند و شغل محقری در بانک ملی مرکزی به عهده گرفت و تا شهریور 1311 در آن بانک کارکرد و از ششم شهریور آن سال تا 16 دیماه 1313 در اداره کل تجارت و از آن به بعد چندی تا سی ام اسفند 1314 در وزارت امور خارجه مشغول کار شد و بعد وارد شرکت سهامی کل ساختمان گردید[4] .

    سالهای بین 1309 تا 1315 که هدایت به هندوستان رفت ، پربارترین دوره فعالیت ادبی او بود ؛ و هم در این دوره بود که با سه تن دیگر از ادبای جوان و روشنفکر که عبارت بودند از بزرگ علوی ، مجتبی مینوی و مسعود فرزاد آشنا شد ؛ و این چهار نفر ، که اصول فکری و دید واحد به ادب و دانش و هنر آنان را به هم نزدیک کرده بود ، اغلب عصرها در کافه ای می نشستند و در افکار و اندیشه های یکدیگر بحث و انتقاد و نکته گیری می کردند و از یکدیگر چیز می آموختند و بزودی در مقابل ادیبان محافظه کار که آنان را « سبعه » نامیده بودند موسوم به « ربعه » شدند[5] .

    هدایت در سال 1315 به دعوت دکتر شیرازپورپرتو بعنوان متخصص تنظیم دیالوگ فیلم فارسی به هندوستان رفت ؛ و در این سفر ، که کمتر از یک سال طول کشید ، با فرهنگ غنی هند آشنا شد و اطلاعات وسیعی در زبان و ادبیات فارسی میانه (‌پهلوی ) به دست آورد . و قسمت اعظم وقت خود را در موزه ها و کتابخانه ها می گذرانید و نزد شخصی بنام بهرام گور انکلساریا زبان پهلوی را آموخت و در آنجا کتاب کارنامه اردشیر پاپکان و شکند گمانی ویچار را به فارسی در آورد . و داستان « ماه زده » را به فرانسوی نوشت و بعد از آن شاهکار معروف و بیمانند خود بوف کور را نوشت[6] . . .

    هدایت در سال 1316 به ایران بازگشت و بار دیگر به استخدام بانک ملی ایران درآمد ، ولی بیش از یک سال در آنجا نماند[7] .

    هدایت ، در سال 1318 ، عضو هیئت تحریر مجله موسیقی شد و دو سال بعد نیز بعنوان مترجم در دانشکده هنرهای زیبا به فعالیت پرداخت . در سال 1324 عضویت در انجمن روابط فرهنگی ایران با اتحاد جماهیر شوروی را پذیرفت و سفری به تاشکند شوروی کرد که این سفر دو ماه بطول انجامید . همچنین در همین سال عضو هیئت مدیره نخستین کنگره نویسندگان ایران شد و به پاس خدماتش به ادبیات ایران مراسم بزرگداشتی در خانه فرهنگ برگزار گردید که در این مراسم بزرگ علوی در باره آثار او به سخنرانی پرداخت . در سال 1329 مجدداً به فرانسه سفر کرد و یک سال بعد در سال 1330 در اتاقی واقع در محله چهاردهم پاریس ( سه شنبه 20 فروردین ) بوسیله گاز خودکشی کرد و در گورستان « پرلاشز » به خاک سپرده شد[8] .

    هدایت در سال 1307 برای نخستین بار به قصد خودکشی خود را به رودخانه مارن انداخت که وی را نجات دادند[9] .

    با خود کشی هدایت گفتگوها و شایعه ها آغاز شد و در باره خودکشی او سخنها گفتند . و از آثار و نوشته های ادبی او نیز میتوان شواهد فراوان دیگری از این قبیل بیرون زد . کشش بسوی مرگ و نیستی حتّی قطعه ناتمام مرگ را نیز کمابیش رنگ آمیزی می کند .

    « زندگانی از مرگ جدایی ناپذیر است . . . اگر مرگ نبود همه آرزویش را می کردند ، فریادهای ناامیدی به آسمان بلند میشد ، به طبیعت نفرین می فرستادند . . . »[10]

    اکثر نوشته های هدایت با عباراتی از قبیل مرگ ، خودکشی و . . . مشحون است و بسیاری از داستانهای او با مرگ و خودکشی پایان می یابد ؛ کسانی که به عقیده خود ، هدایت را می شناخته و بوف کورادرا خوانده اند ، می گویند که ، سالها پیش ، سرانجام دردناک او را پیش بینی می کرده اند . و از اینجاست که کسانی هدایت را یک بیمار روانی و نوشته های او را تراویده از یک مغز علیل می دانند و خواندن آنها را زیانبخش می شمارند[11] .

    اما هدایت نه دیوانه بود و نه نامزد مرگ . او خواستار زندگی و حتی استاد و کارشناس زندگی بود و خیلی بیش از افراد عادی ارزش زندگی را می دانست و میل داشت زندگی بکند اما معقول و مثل آدمیان ، نه در آغوش یک مرگ به اصطلاح زندگی[12] .

    هدایت از زندگی خودش بدش نمی آید ، این زندگی دیگران است که همواره بیزاری هدایت را برمی انگیزد . این زندگی پوچ پیرامونیان است که هدایت بشوخی ، گاه آنان را « رجّاله » و گاه « موجودات » می خواند . پس اگر رها شدن از زندگی را بتوان انگیزه خودکشی هدایت دانست ، باید پذیرفت که زندگی دیگران هدایت را خسته کرده بود ، نه زندگی خودش[13] .

    مرگ و خودکشی هدایت یک امر عادی نبود و هرگز دلیل ضعف و ناتوانی او نیست ، بلکه این انتحار آخرین اعتراض و فریاد عدم انقیاد و تسلیم نشدن او و افرادی بود که دیگر نمی توانستند زنده بگوری خود و هموطنان و همنوعان خود را در یک محیط بی در و دروازه به چشم ببیند . هدایت بقول خود دیگر حاضر نبود به نام زیستن و زندگانی کردن بیش از آن ادای زندگی را دربیاورد . هدایت خواهان عالمی از نو و آدمی از نو ، بهشتی با کرّوبیان ، همچنانکه پیامبران به پیروان خود نوید داده اند بود . اما افسوس که هدایت چون تکدرختی در کویر ایران رویید ، گل داد و خشکید[14] .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله صادق هدایت

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله صادق هدایت, مقاله در مورد تحقیق مقاله صادق هدایت, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله صادق هدایت, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله صادق هدایت, تحقیق درباره تحقیق مقاله صادق هدایت, مقاله درباره تحقیق مقاله صادق هدایت, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله صادق هدایت, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله صادق هدایت ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله صادق هدایت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت