تحقیق مقاله صادق هدایت

تعداد صفحات: 10 فرمت فایل: word کد فایل: 7587
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله صادق هدایت

    جنسیت: مرد

    نام پدر: هدایت‌قلی اعتضادالملک

    تولد و وفات: (۱۲۸۱ -۱۳۳۰) شمسی

    محل تولد: ایران - تهران - تهران

    شهرت علمی و فرهنگی: نویسنده مترجم و محقق

    وی از خاندان رضاقلی خان هدایت بود. تحصیلات متوسطه را در دارالفنون و دبیرستان سن‌لئی تهران به پایان رسانید و د رحدود ۱۳۰۷ش ب کاروان دانش‌آموزان اعزامی به اروپا به بلژیک رفت و در رشتهٔ مهندسی و راه و ساختمان نام‌»ویسی کرد ، اما در آنجا نماند و یک سال بعد با نخستین گروه اعزامی به اروپا برای رشتهٔ معماری به فرانسهرفت. وی در اقامت چهارساله خود در فرانسه بیشتر به سیر و گشت گذراند و داستان‌هٔای معروفی در آنجا نوشت. سپس به وطن بازگشت و در ۱۳۱۵ش به دعوت دکتر شیرزاپور پرتو ، عضو وزارت امورخارجه که در آن هنگام نایب کنسول ایران در بمبئیبود ، به عنوان متخصص تنظیم دیالوگ فیلم فارسی به هندوستان رفت و زبان پهلوی را آموخت و دو داستان که در آنجا فرا گرفته بود به فرانسه نوشت و به وطن بازگشت. هدایت در این سفر بیشتر اوقات خود را در موزه‌ها و کتابخانه‌ها می‌گدراند. وی با بزرگ علوی ، مجتبی مینوی و مسعود فرزاد گروهی موسوم به ربعه را که هدفش ایجاد روحی تازه در ادبیات ایران بود ودر مقابل ادیبان محافظه‌کار که آنان را سبعه نامیده بودند ، همکاری داشت. ی در همان سال مدتی نیز در دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران به عنوان مترجم مشغول بود. هدایت با مجله‌‌های "سخن" و "پیام نور" همکاری داشت و مقالات و داستانهایی را در آنها منتشر می‌کرد. وی در ۱۳۲۴ش همراه یک گروه هیئت فرهنگی به دعوت دانشگاه تاشکند عازم ازبکستان شد و حدود دو ماه در انجا ماند و در این مدت در بارهٔ اوضاع و احوال مردم آنجا تحقیق و مطالعه کرد. پس در نخستین کنگرهٔ نویسندگان ایران در ۱۳۲۵ش ، که تحت شعار ادبیات نوین و مترقی ایران ، با ریاست ملک‌الشعراء بهار تشکیل شده بود ، شرکت کرد. وی در ۱۳۲۹ش به پاریس رفت و پس از مدتی اقامت ، در فروردین سال بعد ، در گرمابهٔ پانسیون خویش با گشودن شیرگاز به زندگی خود پایان داد. هدایت را در قبرستان پرلاشز پاریس به خاک سپردند. از دیگر آثار وی:‌"زنده به گور" شامل نه داستان؛ "سه قطره خون" شامل یازده داستان؛ "سگ ولگرد" ، شامل هشت داستان؛ "بوف کور" ، "حاجی آقا"؛ "پروین دختر ساسان" ، نمایشنامه؛ "فواید گیاه‌خواری"؛ تصحیحی "ترانه‌های خیام"؛ سفرنامهٔ اصفهان نصف جهان"؛ "گجستک ابالیش" ، ترجمه از پهلوی؛ "دیوار" ، ترجمه؛ "مسخ" ، ترجمه.

    صادق هدایت، نویسنده و اندیشمند ایرانی

              داستان نویسی مدرن ایران با هدایت شکل می گیرد. هدایت فرزند دوران پسا مشروطه است. در انقلاب مشروطه، نویسندگان و روشنفکران و هنرمندان با تقویت گرایشهای آزادیخواهانه و تجدد طلبانه و همراه با تحول فرهنگی جامعه و همچنین با کششی که بسوی فرهنگ و دستاوردهای غرب در آنها ایجاد شد، در جهت تحول در زمینه ی ادب و هنر کوشا بودند.  

    صادق هدایت ( ٢٨ بهمن ١٢٨١ ١۹ فروردین ١٣٣٠ ) نویسنده، محقق و اندیشمند ایرانی، یکی از مهمترین شخصیتهای تاریخ معاصر ایران است که بررسی و کاوش در آثار، افکار و زندگی اش، ما را در هر مرحله با ابعاد جدیدتری از پیچ و خمهای تاریخ معاصر ایران یاری می رساند. در مورد هدایت و آثارش بسیار نوشته شده است و همچنان برای کاوش در آثار او جای بسیاری نقطه نظرات و زوایای نگاه خالیست .

    اگر در کار ساخت نثر ادبیات داستانی، جمالزاده را پیشقدم و یکی از مهمترین آغازگران راه بدانیم، هدایت پیشتاز سنت شکنی ادبی است و اهمیت حضورش در تبدیل ادبیات داستانی به واقعیتی مستقل و قائم بذات و ورای اهداف سیاسی، تاریخی، اخلاقی تعریف می شود. در داستان های هدایت زبان نوشتار از زبان گفتار یا زبان محاوره آدم ها متمایز است، و این دو از حیث تعابیر و اصطلاحات و خصایص زبانی با یکدیگر متفاوت اند؛ و این کیفیتی است که در نوشته های دهخدا و داستان های جمال زاده تقریبا مشهود نیست. نقش برجسته ی هدایت بعنوان یکی از مهمترین بنیانگزاران داستان نویسی مدرن و بخصوص تاثیرش بر مسیری که داستان کوتاه در ادبیات ایران تا امروز می پیماید غیر قابل انکار است . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله صادق هدایت

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله صادق هدایت, مقاله در مورد تحقیق مقاله صادق هدایت, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله صادق هدایت, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله صادق هدایت, تحقیق درباره تحقیق مقاله صادق هدایت, مقاله درباره تحقیق مقاله صادق هدایت, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله صادق هدایت, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله صادق هدایت ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله صادق هدایت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت