تحقیق مقاله حضرت فاطمه (س) در صحنه سیاسی

تعداد صفحات: 15 فرمت فایل: word کد فایل: 12813
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله حضرت فاطمه (س) در صحنه سیاسی

    چکیده سخن

     

    مطالعه منحنی زندگی رسول خدا برای باز شناسی جایگاه فاطمه (س) ضرورت است، زیرا که  فاطمه (س) با دردهای حصار شعب ابوطالب با پدر بزرگ شد و در آغوش مادر تمام محرومیتها را چشید و تا از درد حصار رست مادر را از دست داد و خود را با تمام سختیهای پدر همراه کرد و عرب در اثر مراقبت و همراهی پدرش او را « مادر پدر » نامیدند. حقیقتاً هیچ لحظه ای از ایام عمرش بدون طوفان حوادث سپری نشد و پدر در مراقبت و پرورش روح او از هیچ کوششی خود داری ننمود و تقدیر نیز چنان خواست تا علی و فاطمه را در کنار هم با تمام زوایای مشابهش بپرورد و همه ی ارواح بزرگ و ارجمند را در یک مسیر هدایت نماید و فاطمه در زندگی خویش با تربیت پدر و همراهی علی، اوراق زندگی خویش اینگونه پاک و بی عیب نگاشت.

    اگر مربی کامل عیار باشد میتواند شاگردی را تربیت کند که جهانی را یک تنه برابری نماید و یاد و نامش در برابر تند باد حوادث کهنگی نپذیرد و کاروانهای بیابانهای گمراهی را در سرما و گرمای صفحات تاریخ راهنما باشد.

    هنوز مدینه عطر عطوفت مادری فاطمه را در تربیت فرزندانش استشمام میکند مگر سیاست باید چه نتیجه ای بدهد که در تفکر کلاسیک امروزی ما سیاست محسوب شود؟

    هنوز مسجد جامع اموی در دمشق و منبر چوبین آن و ذره ذره ی خاکش طنین صدای زینب را در فاجعه کربلا در دوران اسارت او به گوش دارد، مگر زینب دانش آموخته ی دامن زهرا (س) نبود،آیا سیاسی تر از این فرزند میشود تربیت کرد؟

     راستی سیاسی کارتر از فاطمه در میان زنان جهان میتوان یافت که فرزندی چون حسین بپرورد و حقیقت اینست که تمام کارهای رسول خدا یکتا و بی همتاست، قرآنش، سیرتش، مدینه اش و جنگ و صلحش و فاطمه اش !

    کلید واژه : محمد (ص)، علی (ع)، فاطمه(س)، کوثر، نهج البلاغه، سقیفه، جاهلیت، فدک، ام ابیها.

    مقدمه

     

    بعثت رسول اکرم (ص)در عصری که به " جاهلیت " معروف شده تمام مناسبات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی آن روزگار در مرحله نخست جزیره العرب را و در مرحله بعدی جهان متمدن را تغییر داد. جزیره العرب موقتاً با ایمان و گرایش به عقیده جدید یک اتحاد قوی را تجربه کرد. عده ای از روی ایمان، عده ای به امید دست یافتن به قدرت و یا لااقل شراکت در آن در کنار رسول خدا قرار گرفتند و طبق ضوابط حاکم قدیم از او انتظار همراهی داشتند. برای رسول خدا تا آنجا که عمر او اجازه میداد ایجاد الگوی جدیدی از زندگی انسانی با روابط الهی اصیل مد نظر بود. آن حضرت همه ی آنچه را که از سرچشمه وحی آموخته بود در زندگی خود اجرا نمود.

    گاه اتفاق می افتاد در بیست روز متوالی در خانه اش اجاقی روشن نمی شد و غذای خانواده خرما و آب بود، چنین بود که فاطمه (س)، قهرمان سخن ما در این خانواده بزرگ شد و تربیت یافت و آموخت و در کنار پدر قرار گرفت و مادر شد و ستمهای بی حدی را از منافقین نفوذی و چند چهره به جان خرید و دختر خوب پیامبر (ص) باقی ماند.

     

    نظری گذرا بر زندگی رسول خدا(ص)

    رسول خدا (ص) در زندگی شخصی با زنان چندی ازدواج نمود. اولین همسر ایشان حضرت خدیجه بود که از او صاحب شش فرزند شدند.تقدیر الهی چنین بود که ایشان دارای فرزند ذکور نباشند و چنین شد پسران او یعنی قاسم و طاهر درد اول زندگی فوت کردند و دختران ایشان نیز سرنوشت خاص خود را داشتند. در این میان فاطمه (س) که با علی ابن ابیطالب (ع) ازدواج نمودند همان شخصیت برجسته تاریخ اسلام که روی سخن ما با زندگی و احوال اوست.

    در تولد ایشان سوره مبارکه ی "کوثر" بر رسول گرامی نازل گردید وآن سوره مژده ی جایگاه و ارجمندی فاطمه را روشن نمود.

    جایگاه اهل بیت در کلام علی (ع) : درهای حکمت الهی نزد ما اهل بیت گشوده است و چراغ دین با راهنمائی ما افروخته، راههای دین که یک راه راست است در نزد ماست.

    باز میفرماید: یاوران محمد(ص) او را گواه اعمال خود قرار میدهند، دمی معارض فرمان او نبودم و به جان خود رسول خدا را یاری نموده ام.

    برای دوری از پر گوئی به سخن افرادی غیر از ائمه و علی (ع) در این مورد اشاره نخواهم کرد زیرا نیازی به اثبات حقانیت حقی که از همه گویندگان تاریخ بزرگتر است وجود ندارد این عمل زمانی ضرورت دارد که نیاز به توجیه و بند زدن بیهوده باشد و لاغیر.

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله حضرت فاطمه (س) در صحنه سیاسی

    فهرست:

    چکیده و کلید واژه                                                                                                         4

    مقدمه                                                                                                                            5

    نظری گذرا بر زندگی رسول خدا                                                                                      6

    زن در عصر جاهلیت                                                                                                        7

    فاطمه (س)در چشم و دل محمد (ص)                                                                                9         

    بعضی از حوادث زندگی حضرت فاطمه (س)                                                                     10

    توطئه سقیفه                                                                                                                   13

    نتیجه گیری                                                                                                                    14

    منابع                                                                                                                              15

     

    منبع:

    فاطمه فاطمه است، دکتر علی شریعتی، انتشارات شبدیز، 1356 .

    زن در چشم و دل محمد، دکتر علی شریعتی، 1357.

    محمد از ولادت تا وفات، سید جعفر شهیدی، دکتر شریعتی، نشر امامت.

    کتاب الخصال، شیخ صدوق، تصحیح و ترجمه ی سید احمدفهری.

    نهج البلاغه شرح سید جعفر شهیدی، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، 1370 .

    فروغ ابدیت، آیت الله جعفر سبحانی، انتشارات مرکز مطبوعاتی دارالتبلیغ اسلامی، 1351 .

    لغت نامه دهخدا، جلد 12 ، انتشارات موسسه لغت نامه دهخدا دانشگاه تهران 1377 .

    سیرت رسول الله، رفیع الدین اسحق بن محمد همدانی، انتشارات خوارزمی، 1361 .

    الامام علی ابن ابیطالب، عبدالفتاح عبدالمقصود، جلد1، مترجم آیت الله طالقانی، چاپ چاپخانه حیدری، 1362.

    تاریخ تمدن ویل دورانت، جلد4 ، بخش نخست، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی 1366 .

    تشیع در مسیر تاریخ، دکتر سید حسین جعفری، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1359.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله حضرت فاطمه (س) در صحنه سیاسی, مقاله در مورد تحقیق مقاله حضرت فاطمه (س) در صحنه سیاسی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله حضرت فاطمه (س) در صحنه سیاسی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله حضرت فاطمه (س) در صحنه سیاسی, تحقیق درباره تحقیق مقاله حضرت فاطمه (س) در صحنه سیاسی, مقاله درباره تحقیق مقاله حضرت فاطمه (س) در صحنه سیاسی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله حضرت فاطمه (س) در صحنه سیاسی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله حضرت فاطمه (س) در صحنه سیاسی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله حضرت فاطمه (س) در صحنه سیاسی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت