تحقیق مقاله فلسفه حجاب

تعداد صفحات: 19 فرمت فایل: word کد فایل: 12880
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله فلسفه حجاب

    مقدمه

      

     بدون شک در عصر ما- که بعضی نام آن را (( عصر برهنگی و آزادی جنسی)) گذارده اند و افراد غربزده ، بی بند و باری زنان را جزئی از آزادی آنها می دانند-

    سخن از حجاب برای این دسته، نا خوشایند و گاه افسانه ای متعلق به زمانهای گذشته است!

       با وجود این ، مفاسد بی حساب و گرفتاریهای روز افزونی که از آزادیهای بی قید و شرط به وجود آمد، سبب شده است که اندک اندک گوش شنوایی برای این سخن پیدا شود. البته در محیطهای اسلامی و مذهبی مخصوصا در ایران بعد از انقلاب ، بسیاری از مسائل حل شده و به بسیاری از این مسائل پاسخ کافی و قانع کننده داده شده است ، ولی باز اهمیت موضوع ایجاب می کند که به این مسئله به طور گسترده تر پر داخته شود. بخصوص امروز که دشمن با فرهنگ فاسدش در ابعاد مختلف آن ، می خواهد فرهنگ اسلامی و اصیل را از ما بگیرد و با بد حجابی و مفاسد دیگر ، از قبیل موسیقی و فیلمهای سکسی جامعه ما را به لجن بکشاند و از درون ما را پوک کند و هویت اسلامی و ملی ما را بر باد دهد.

       نوشته حاضر که برای رفع شبهات و روشنگری بانوان تدوین گشته در پاسخ به نیاز کنونی اجتماع اسلامی ماست .  

    پوشش الهامی از فطرت

       لزوم پوشش یکی از خواسته های فطری انسان است زیرا از آغاز پیدایش انسان هر یک از زن و مرد کوشیده است تا پوشش مناسب خود را تهیه کند او ابتدا با برگ درختان  و سپس با پوست حیوانات و بعد ها با دست بافته های خود ، خویش را می پوشانده است بعد ها با پیشرفت صنعت و دست یافتن به منابع و ابزار جدید پوشش نیز از تغییرات تکاملی بهره مند گردید این اقدامات از

    آن جهت که تحت هیچ گونه آموزشی نبوده نشان می دهد که پوشش تنها در پاسخ به نیاز فطری انسان به وجود آمده است روانشناسان نیز در تایید این مطالب از وجود عامل حیا در درون انسان نام می برند که به دو صورت « بازدارنده و هدایت کننده » ایفای نقش می کند بنابراین حیا را تعدیل کننده غرائز و ضامن اجرای قوانین اجتماعی و اخلاقی می دانند .

     

    فلسفه حجاب در ابعاد مختلف

       1- حجاب از جهت روانی

       حجاب زن ، حریمی میان او و مرد نامحرم است ، و سبب فرو کش کردن غریزه جنسی می شود و خاموشی این شعله و در مسیر طبیعی آن افتادن ، باعث می گردد بسیاری از مشکلات ، نظیر قتل ، جنایت و ... از جامعه رخت بر بندد. و اگر چنین حریمی برداشته شود و آزادی بی قید و شرط به میان آید ، باید شاهد زندگی حیوانی باشیم که در آن صورت ، اضتراب ها و التهابهای متعدد دچار افراد می شود ، زیرا غریزه جنسی نیرومند و چون اسبی سر کش است که هر چه بیشتر اطاعت شود و افسارش رها گردد ، سر کش تر می شود و ضربه ای کاری تر بر انسان وارد می کند.

        و یا همچون آتشی است که هر چه بیشتر به آن هیمه بدهند ، شعله ور تر می شود به طور کلی ، انسان رها بشود و محبت خداوند سبحان را در دی نداشته باشد؛ از امور دنیوی ، مانند مقام و ثروت و شهوت و ... سیر نمی گردد تا آنجا غرق در مسائل مادی می شود که خود و دیگران را هلاک می کند. حجاب همان حریمی است که میان زن و مرد حایل می شود و شعله غریزه جنسی را مهار می کند و جلوی طغیان آن را می گیرد.

          2- حجاب سبب استحکام پیوند خانواده می شود

       حجاب باعث می شود لذتها و بهره های جنسی به محیط خانواده اختصاص یابد و به دنبال آن ازدواج های مشروع به وجود آید. اینگونه ازدواجها پیوند زن و شوهر را محکم می سازد و موجب اتصال بیشتر زوجین به یکدیگر می گردد که در نتیجه ، کانون خانواده گرمتر می شود ، در حالی که بد حجابی و بی حجابی و آزاد یبدون قید و بند ، باعث فرو پاشی کانون خانواده میشود ، زیرا در چنین نظامی ، اساس خانواده بر دشمنی و نفرت پایه گذاری می شود و معمولا این نوع زندگیها و روابط زناشویی دوام نخواهد داشت زیرا زندگی از روی غریزه جنسی بنا شده است و چون غریزه جنسی بعد از مدتی فرو کش می کند ، مسائل دیگر از قبیل عدم توافق اخلاقی  و مشکلات خانوادگی  و ... بروز می کند و در نتیجه ، به طلاق و آوارگی فرزندانشان منجر می شود.

       حجاب سدی در برابر امیال هوسبازان است و در نتیجه ، باعث می شود جوانان به ازدواج رو آورند ، در حالی که بی حجابی و بی عفتی ، سبب گریز جوانان از ازدواج می شود و به عناوین مختلف ، از زیر بار آن شانه خالی می کنند ، زیرا راه برای رسیدن به هوسهای آنان باز و آماده است.

          3- حجاب مانع به وجود آمدن فرزندان نا مشروع می شود

       گسترش فحشا و افزایش فرزندان نا مشروع از درد ناکترین پیامد های بی حجابی است و دلایل آن مخصوصا در جوامع غربی آن قدر عیان است که حاجتی به بیان ندارد و با توجه به این که ، فحشا و از آن بد تر فرزندان نا مشروع سر چشمه انواع جنایتها در جوامع انسانی بوده و هستند ؛ ابعاد خطرناک این مسئله روشنتر می شود ، مثلا بار ها دانشمندان انگلیسی به مقامات آن کشور خطرات فر زندان نا مشروع را اعلام کرده اند به گونه ای که در بسیاری از مسائل و پرونده های جنایی پای آنها در میان است.

      

       4- استواری اجتماع در حجاب و عفت زنان

       پوشش زنان باعث می شود تمتعات جنسی منحصر به محیط خانه شود و در نتیجه ، باعث حفظ اجتماع و استفاده کامل از نیروی فعال آن می شود ، در حالی که حضور زنان بی حجاب و بد حجاب که دل مردان سست اراده و ایمان را می ربایند باعث رکورد فعالیت اجتماعی و عدم موفقیت در تحصیل علم در مراحل مختلف می شود ؛ زیرا اگر زن شیطان صفتی در محلی که مردان به فعالیت و تحصیل علم مشغولند حضور پیدا کرد چشمها و اذهان متوجه آن می شود و از مسیر اصلی- که همان علم و فعالیت اجتماعی است- باز می ماند.

      

       5- حجاب از نظر اقتصادی

       زن وقتی در محیط کار پوشیده باشد نظر ها را کمتر به طرف خود جلب می کند و چنین چشم پوشی که در اثر حجاب کامل به وجود می آید باعث می شود حواس و فکر مردان نامحرم د رهنگام فعالیت ، بیشتر متوجه وظیفه شان شود . و در نتیجه ، عفت و پاکدامنی و حجاب زنان در سازمانهای دولتی و شخصی باعث دقت و سرعت در کار می شود . و این سرعت موجب تولید بیشتر و حل مشکلات جامعه  و دقت ، سبب بالا رفتن کیفیت می شود که این دو به رشد کمی و کیفی کمک شایانی می کند . ولی زنی بد حجاب و عریان است ، باعث می شود همه چشم ها متوجه او شوند و عواقب شوم در پی داشته باشد.

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله فلسفه حجاب

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

       نام کتاب : آنچه باید یک زن بداند/ نویسنده : اسدالله محمدی نیا

    ناشر :  علمی فرهنگی صاحب الزمان (عج)

    نام کتاب : فلسفه حجاب / نویسنده : علی محمدی

    ناشر :  انتشارات ارم

    3-نام کتاب : مسئله حجاب / نویسنده : علامه شهید حاج شیخ مرتضی مطهری

    ناشر : انتشارات صدرا

تحقیق در مورد تحقیق مقاله فلسفه حجاب, مقاله در مورد تحقیق مقاله فلسفه حجاب, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فلسفه حجاب, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فلسفه حجاب, تحقیق درباره تحقیق مقاله فلسفه حجاب, مقاله درباره تحقیق مقاله فلسفه حجاب, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فلسفه حجاب, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فلسفه حجاب ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله فلسفه حجاب
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت