تحقیق مقاله امیر مومنان علی (ع)

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: word کد فایل: 13103
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله امیر مومنان علی (ع)

    امیر مومنان علی (ع) فرزند ابوطالب و جد او عبد المطلب پسر هاشم است . نام عبدالمطلب عامر بود و شیبه الحمد شهرت داشت . گویند چون زاده شد مو هایی سپید بر سر او رسته بود . پس او را شیبه لقب دادند . مادرش فاطمه دختر اسد بن هاشم بن عبد مناف است . فاطمه چندی تربیت رسول خدا را عهده دار بود و برای او چون مادر می نمود. او از جمله مسلمانان صدر اول است که به مدینه هجرت کرد . رسول خدا پیوسته او را گرامی می داشت و چون در گذشت او را در پیراهن خود کفن کرد .

    رسول خدا بیشتر به او و تربیت او می افزود و او در این باره چنین فرمود: (( آنگاه که کودک بودم مرا در کنار خود نهاد و بر سینه خویشم جا داد و مرا در بستر خود می خوابانید . چنانکه تنم را به تن خویش می سود و بوی خوش خود را به من می­بویاند.))

    نخستین مرد که به رسول خدا گروید و او را بدانچه از جانب خدا آورده بود گواهی داد علی بن ابیطالب بود . در آن هنگام ده سال از عمر وی می گذشت و از جمله نعمتهای خدا بر علی آن بود که پیش از اسلام در کنار رسول خدا به سر می برد .

    (( ای فرزندان عبدالمطلب گمان ندارم کسی از عرب برای مردم خود بهتر از آنچه من برای شما آورده ام آورده باشد دنیا و آخرت را برای شما آورده ام . ))

    علی پیوسته در کنار پیغمبر بود و نگهبانی او می نمود . ابوطالب بر جان پیغمبر می ترسد . و پسا شب هنگام نزد بستر او می رفت و او را بر می خیزاند و علی را به جای وی می خواباند .

    شبی علی گفت : من کشته خواهم شد . ابو طالب در چند بیت بدو چنین گفت : ((پسرم ‍! شکیبا باش که شکیبایی خردمندانه تر است و هر زنده ای می میرد بلایی است دشوار اما خدا خواسته است دوستی فدای دوستی شود . دوستی والاگهر , کریم و نجیب . اگر مرگی رسید تنها برای تو نیست . هر زنده ای می میرد . ))

    علی چنین پاسخ می دهد :

    (( مرا در یاری احمد شکیبایی می فرمایی ؟ به خدا آنچه گفتم از بیم نبود من دوست می دارم یاری مرا ببینی وبدانی, من پیوسته فرمان بردار تو هستم , من احمد را که در کودکی و جوانی ستوده است برای رضای خدا یاری می کنم .))

    رسول خدا جان سپرد در حالی که سر بر من بود و شستن او را عهده دار گردیدم و فرشتگان یاور من بودند و از خانه و پیرامون آن فریاد می نمودند . پس چه کسی سزوارتر است بدو از من چه در زندگی و چه پس از مردن  . در آن روز که پیغمبر بیمار بود علی از نزد او بیرون آمد . مردم از او پرسیدند : (( رسول خدا چگونه است ؟ )) گفت : ((سپاس خدا را که نیکو حال است .)) عباس دست او را گرفت و گفت : (( من با چهره های فرزندان عبدالمطلب به هنگام مرگ آشنایم , او در این بیماری خواهد مرد . نزد رسول خدا برو و از او بپرس این کار ( خلافت ) با چه کسی خواهد بود اگر از آن ماست بدانیم و اگر از آن دیگران است نیز.)) علی گفت : (( اگر پرسیدیم و ما را از آن بازداشت مردم آن را به ما نخواهند داد به خدا هرگز از او نمی پرسم . )) باید پرسید آیا عباس پزشکی می دانست چهره فرزندان عبدالمطلب به هنگام مرگ با دیگر چهره ها چه تفاوتی داشته است . گفتی مرا چون شتری بینی مهار کرده می راندند تا بیعت کنم به خدا که خواستی نکوهش کنی ستودی و رسوا سازی و خود را رسوا نمودی مسلمان را چه نقصان که مظلوم باشد و در دین خود بی گمان یقینش استوار و از دو دلی به کنار این حجت که آوردم برای خبر تو خواندم . لیکن از آن آنچه به خاطر رسید بر زبان راندم .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله امیر مومنان علی (ع)

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله امیر مومنان علی (ع), مقاله در مورد تحقیق مقاله امیر مومنان علی (ع), تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله امیر مومنان علی (ع), مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله امیر مومنان علی (ع), تحقیق درباره تحقیق مقاله امیر مومنان علی (ع), مقاله درباره تحقیق مقاله امیر مومنان علی (ع), تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله امیر مومنان علی (ع), مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله امیر مومنان علی (ع) ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله امیر مومنان علی (ع)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت