تحقیق مقاله برنامه دولت کریمه

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: word کد فایل: 13107
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله برنامه دولت کریمه

    «الذین ان مکناهم فى‏الارض اقامواالصلوه و اتواالزکوه و امروا بالمعروف و نهوا عن‏المنکر و لله عاقبه ‏الامور» (1)

    اینها (یاران خدا) کسانى هستند که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز بر پا مى‏دارند و زکات مى‏پردازند، و امر به معروف و نهى از منکر مى‏کنند و پایان همه کارها از آن خداست.

    دراین آیه، سخن از برنامه‏ هاى عملى یاوران خداست که اگر در زمین قدرت پیدا کنند، اجراى احکام الهى را سرلوحه برنامه‏ هاى خود قرار مى‏دهند و با بر پایى نماز به خودسازى مى‏پردازند، و با پرداخت زکات مشکل اقتصادى جامعه را، حل مى‏کنند و با امر به معروف و نهى از منکر از جامعه‏اى سالم و خداپسند برخوردار مى‏گردند. 

    در اینجا به بررسى آیه مى‏پردازیم:

    1. موقعیت آیه: قبل از این آیه، خداوند مطالبى درباره دفاع از مظلومان در برابر ظالمان و قدرت خود بر یارى آنها را بیان کرده، سپس در فایده دفاع مى‏فرماید: اگر دفاع نباشد، عبادتگاههاء و مساجدى که در آن یاد خدا مى‏شود، از بین مى‏رود و در پایان تاکید مى‏کند کسانى که خدا را یارى مى‏کنند، خداوند نیز آنها را یارى مى‏کند. چون او قوى و نفوذ ناپذیر است و هنگامى که با یارى خداوند پیروز و حاکم زمین شوند، اجراى احکام الهى را سرلوحه برنامه خود قرار مى‏دهند و دین الهى را حاکمیت مى‏بخشند.

    2. برنامه عملى یاوران خدا: اینها پس از پیروزى، همچون خودکامگان، غرور مستى و دنیاطلبى را شیوه خود نمى‏کنند تا اینکه خود طاغوت جدیدى شوند; بلکه زندگى صالحانه توام با اصلاح خود و جامعه را به ارمغان مى‏آورند و بدین طریق حکومت مورد رضایت‏خداوند را فراهم مى‏سازند. برنامه‏هاى اصلى اینها در سه امر خلاصه مى‏شود:

    الف) بر پا داشتن نماز: اولین برنامه حکومت مورد پسند خداوند، حاکمیت توحید و ایجاد روح معنویت و تزکیه نفس است که راه را براى کمال نفسانى انسان هموار مى‏کند. البته، مراد نمازى است که به خاطر رعایت تمام شرایط ظاهرى و معنوى، انسان را از فحشا و منکرات باز دارد و مقبول حضرت حق، جل و علا، واقع شود. چنین نمازى اطاعت، خشیت و تقواى الهى را در همه شؤون زندگى فراهم مى‏سازد و نتیجه آن کامیابى و رستگارى است.

    چنانکه مى‏فرماید:

    «و من یطع‏الله و رسوله و یخش‏الله و یتقه، فاولئک هم‏الفائزون.» (2)

    هرکس خدا و رسولش را اطاعت کند و از خدا بترسد و پرهیزگارى پیشه کند; پس آنها رستگارانند.

    ب) پرداخت زکات: پرداخت زکات از دو جنبه ارزشمند است:

    1. همدلى و همراهى با مردم و زدودن فقر و اصلاح اقتصادى در جامعه;

    2. زدودن حرص، بخل و مال پرستى از وجود انسانها و جایگزینى روح ایثار و همدردى; تا بخل در درون انسانهاست راه سعادت و رستگارى به روى آنها بسته است:

    «و من یوق شح نفسه فاولئک هم المفلحون‏». (3)

    و هر کس جان خود را از بخل حفظ کند، او رستگار است.

    بنابراین، پرداخت زکات هم وسیله‏اى براى رستگارى و کمال نفسانى است و هم عدالت اجتماعى را گسترش مى‏دهد. امام صادق، علیه‏السلام، مى‏فرماید:

    «زکات براى این قرار داده شده تا ثروتمندان امتحان شوند، و کمکى براى فقرا باشد. اگر مردم زکات اموال خود را مى‏پرداختند، هیچ مسلمانى فقیر و محتاج نبود و مردم با این زکاتى که خدا براى [استفاده] فقرا واجب کرده، بى‏نیاز مى‏شدند و مردم، فقیر، محتاج، گرسنه و عریان نمى‏شوند مگر به خاطر گناه ثروتمندان... سوگند مى‏خورم به کسى که مردم را خلق کرد و روزى را گسترش داد، هیچ مالى د رخشکى و دریا تلف نمى‏شود مگر به خاطر ترک زکات... و محبوبترین مردم به خدا کسى است که در بخشندگى سخى‏ترین مردم باشد، و سخى ترین مردم کسى است که در آنچه که خداوند از اموالش بر مؤمنان واجب کرده، بخل نورزد». (4)

    در حکومت صالحان، زکات، هم به همان صورتى که خداوند واجب کرده، پرداخت مى‏شود، و هم به مصارف واقعى خودش مى‏رسد; و در نتیجه هم نفس انسان پاک مى‏شود و هم اقتصاد سالمى بر جامعه حکمفرما مى‏گردد. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله برنامه دولت کریمه

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله برنامه دولت کریمه , مقاله در مورد تحقیق مقاله برنامه دولت کریمه , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله برنامه دولت کریمه , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله برنامه دولت کریمه , تحقیق درباره تحقیق مقاله برنامه دولت کریمه , مقاله درباره تحقیق مقاله برنامه دولت کریمه , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله برنامه دولت کریمه , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله برنامه دولت کریمه ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله برنامه دولت کریمه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت