تحقیق مقاله رایگان زندگانی امام سجاد (ع)

تعداد صفحات: 5 فرمت فایل: word کد فایل: 13115
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت: ۰ تومان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان زندگانی امام سجاد (ع)

    ولایت :

    چهارمین اختر فروزنده آسمان ولایت در پنجم شعبان سال سی و هشت هجری در شهر مدینه چشم به جهان گشود . سرور شهیدان حضرت امام حسین(ع) پدر ایشان و شهربانو مادر گرامی اوست . تولد آن بزرگوار دو سال قبل از شهادت امیرمومنان علی(ع) بود و حدود 23 سال با پدر بزرگوار خویش زندگی کرد .

    ویژگیهای اخلاقی :

    امام سجاد(ع) نمونه کامل صفات بارز انسانیت و کمالات نفسانی بود در اخلاق و دستگیری از مستمندان و فقرا کسی به مرتبه ایشان نمی رسید .

    عظمت امام سجاد(ع) :

    شخصیت و عظمت آن حضرت به اندازه ای بود که دوست و دشمن را تحت تاثیر قرار داده بود . یزید بن معاویه پس از جریان ((حره)) دستور داد که کلیه اهالی مدینه باید با وی به عنوان بردگی بیعت کنند . تنها کسی که از این فرمان استثنا شده بود , علی بن الحسین(ع) بود .

     

    امام سجاد و پیام عاشورا :

    حضرت سجاد(ع) که تنها فرزند پسر باقیمانده امام حسین(ع) پس از حادثه کربلا بود . پس از شهادت پدر گرانقدر خود در روز دهم محرم سال شصت و یک هجری , عهده دار مسئولیت امامت و ولایت گردید . و تا روز شهادت با زمامدارانی چون : یزید بن معاویه , معاویه بن یزید , مروان بن حکم , عبدالملک بن مروان و ولید بن عبدالملک معاصر بود .

    روش امام سجاد(ع) در مدت امامت خویش را می توان به دو بخش تقسیم کرد :

    الف ) دوران اسارت

    ب ) پس از اسارت و بازگشت به مدینه

    دوران اسارت :

    امام سجاد(ع) در واقعه جانگداز کربلا همراه پدر بزرگوار خود بود و لطف خدا او را از گزند دشمن حفظ کرد ولی پس از شهادت پدر به اسارت درآمد و همراه دیگر اسرا به کوفه و آنگاه به شام برده شد . بدون شک به اسارت رفتن اهل بیت امام حسین(ع) در به ثمر رساندن قیام مقدس آن حضرت نقش بسیار موثری داشته است . امام چهارم در طول مدت اسارت هرگز تقید نکرد و با کمال بردباری و شهامت در اجتماعات با ایراد سخنرانی ها و خطابه ها فاجعه کربلا را برای مردم بازگو و حق و حقیقت را اظهار می کرد و در مواقع مقتضی حقانیت خاندان رسالت و مفاخر آنان را گوشزد کرده مظلومیت پدر بزرگوار خود و فجایع و ستمها و بی رحمی های بنی امیه را بر ملا می ساخت .

    بیداری روح مبارزه :

    امام (ع) در طول مدت اسارت بر خلاف تصور بیشتر مردم آن روزگار که آنان را شکست خورده می پنداشتند در هر محفل و مجلسی از پیروزی خود و پدر بزرگوارش و شکست حذب بنی امیه سخن می گفت .از سوی دیگر آن حضرت سعی می کرد از طریق سخنرانی و بیان ویژگیها و عظمت خاندان خویش و فجایع و جنایات بنی امیه ، وجدان انقلابی افراد مسلمان را بر انگیزد و احساس گناهکاری و نفرت از بنی امیه و ضرورت جبران گناه انجام شده را در وجدان  مردم زنده کند . در اثر اتخاذ این موضع مثبت طولی نکشید که پرجمهای انقلاب و مخالفت با رژیم اموی در عراق و حجاز به احتزاز در آمد و هزاران تن به خون خواهی سرور شهیدان قیام کردند .

    پس از بازگشت به مدینه :

    پس از آنکه دوران اسیری پایان یافت و امام سجاد (ع) به مدینه باز گشت و شرایط سیاسی حاکم بر جامعه اسلامی تغییر کرد ، موضع امام سجاد (ع) نیز در قبال حکومت بنی امیه و جریانات سیاسی تغییر نمود .

    سرتاسر دوران امامت امام (ع) مقارن بود با آشوب ها و بحران های گوناگون اجتماعی. زمامداران معاصر امام (ع) حکمرانان بیدادگری بودند که به بهانه های مختلف سعی در وارد آوردن فشار و محدود کردن حرکات و فعالیت های امام داشتند .

    دعا و نیایش :

    یکی از مهمترین مواضع مثبت و تلاش های بنیادی امام سجاد (ع) نشر مسائل تربیتی -فردی و اجتماعی و اعتقادی در قالب دعاهایی بود که از آن حضرت به یادگار مانده است.

    تامل و اندیشه در مضامین و محتوای ((صحیفه سجادیه )) این کتاب به ظاهر دعا ، مسائل بسیاری را بر ما روشن کرده و یک دوره جهان بینی ، خداشناسی ، انسان شناسی و....  را به جامعه اسلامی بلکه جامعه بشری ، ارائه می دهد .

    در شرایطی که امام (ع) آزادی بیان و سخن نداشت ، از طریق دعا و مناجات ، دستور العملهای اعتقادی و اخلاقی و برنامه زندگی اجتماعی را بیان کرده و در میان مسلمانان منتشر می نمود .

    شهادت :

    حضرت علی بن حسین (ع) سرانجام پس از پنجاه و هفت سال تلاش و تحمل رنجها و مصاعب در زمان حکومت ولید بن عبد الملک و به دستور وی که محور خلافت و حکومت خویش را بر مبنای ظلم و جور و قتل و اختناق قرار داده بود ، مسموم شد و در روز بیست و پنجم محرم سال نود و پنج هجری در گذشت و در قبرستان بقیع کنار مرقد مطهر امام حسن مجتبی (ع) به خاک سپرده شد .

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان زندگانی امام سجاد (ع)

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    تاریخ اسلام (118-105)

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان زندگانی امام سجاد (ع), مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان زندگانی امام سجاد (ع), تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان زندگانی امام سجاد (ع), مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان زندگانی امام سجاد (ع), تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان زندگانی امام سجاد (ع), مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان زندگانی امام سجاد (ع), تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان زندگانی امام سجاد (ع), مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان زندگانی امام سجاد (ع) ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان زندگانی امام سجاد (ع)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت