تحقیق مقاله رایگان محرم

تعداد صفحات: 5 فرمت فایل: word کد فایل: 15739
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت: ۰ تومان
کلمات کلیدی: ماه محرم - محرم - محرم‌الحرام
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان محرم

    محرم نخستین ماه از ماه‌های دوازده گانه قمری و یکی از ماه‌های حرام است که در دوران جاهلیت و نیز در اسلام، جنگ در آن تحریم شده بود.  شب و روز اول محرم به عنوان اول سال قمری دارای نماز و آداب خاصی است که در کتاب شریف مفاتیح الجنان بیان شده است.

    محرم، ماه حزن و اندوه و عزاداری شیعیان در شهادت حضرت امام حسین علیه السلام است.

    حوادث و وقایع فراوانی در ماه محرم رخ داده است که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شویم:

     

    غزوه ذات الرقاع، فتح خیبر، ازدواج حضرت زهرا، ورود امیر مؤمنان علی علیه السلام، حادثه خونین کربلا - تاسوعا و عاشورا و شهادت امام حسین علیه السلام و اسارت خاندان امام به کوفه و شام.
    همچنین نقل است که به خلافت رسیدن عثمان، قتل محمد امین برادر مأمون عباسی، قتل جعفر برمکی و انقراض آل برمک و دولت برامکه، واقعه هولاکو و مستعصم و انقراض دولت بنی عباس در این ماه بوده است.
    عروج حضرت ادریس به آسمان، استجابت دعای حضرت زکریا علیه السلام، عبور حضرت موسی علیه السلام از دریا و غرق شدن فرعونیان در نیل و عذاب اصحاب فیل نیز در ماه محرم رخ داده است.

    چرا محرم؟!

    پیش از اسلام عرب، جنگ در این ماه را حرام می‌دانست و ترک مخاصمه می‌کرد؛ لذا از آن زمان این ماه بدین اسم نامگذاری شد.(1) و روز اول محرم را اول سال قمری قرار دادند.(2) در توضیح این که چرا ماه‌های دیگر که جنگ در آنها حرام است، محرم نامیده نمی‌شود می‌توان گفت: چون ترک جنگ از این ماه شروع می‌شد به آن محرم گفتند.

    این ماه در مکتب تشیع یادآور نهضت حضرت سیدالشهدا و حماسه‌ جاودان کربلاست.

    این ماه، یادآور دلاورمردی‌های یاران با وفای اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، فداکاری‌های زینب کبری (سلام الله علیها)، حضرت سجاد (علیه السلام)، و همه‌ اسرای کاروان امام حسین (علیه السلام)، است. این ماه، یادآور خطبه‌ها و شعارهای آگاهی‌بخش سالار شهیدان، نطق آتشین حضرت زینب(سلام الله علیها) و خطابه‌ غرّای زین العابدین (علیه السلام)، است.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان محرم

    فهرست:

    ندارد.
     

     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان محرم , مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان محرم , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان محرم , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان محرم , تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان محرم , مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان محرم , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان محرم , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان محرم ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان محرم
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت