تحقیق مقاله منظور از یک شبکه‌‌ ی رایانه‌‌ ای چیست؟

تعداد صفحات: 10 فرمت فایل: word کد فایل: 13169
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی فناوری اطلاعات IT
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله منظور از یک شبکه‌‌ ی رایانه‌‌ ای چیست؟

     

    منظور از یک شبکه‌‌ ی رایانه‌‌ای چیست؟
    هرگاه بتوانیم بین یک سری از رایانه‌‌ها و وسایل جانبی آنها ارتباط برقرار کنیم، بطوری که همه‌‌ی آنها تحت یک سیستم‌‌ عامل و یک قرارداد (پروتکل) کار نمایند آنگاه یک شبکه‌‌ی رایانه‌‌ای داریم. یک شبکه‌‌ی رایانه‌‌ای در پایه‌‌ای‌‌ترین سطح خود شامل  فقط دو رایانه است که توسط یک کابل به یکدیگر متصل شده‌‌اند ولی می‌‌توانند از داده‌‌ها به طور مشترک استفاده نمایند.

     

     هدف از شبکه کردن رایانه‌‌ها چیست؟
    به همان نحوی که استفاده از رایانه‌‌ های شخصی بین کاربران رواج پیدا می‌‌کرد، بسیاری از ادارات، سازمان‌‌ها و شرکت‌‌ها احساس کردند که به ارتباط مابین رایانه‌‌ها نیز نیازمند هستند و بر اساس  همین نیاز و مزایای شبکه‌‌ها، شبکه‌‌های رایانه‌‌ای پدید آمدند و جای خود را تقریبا" در بیشتر مؤسسات، ارگان‌‌ها و ادارات باز نمودند.

     

    مزایای استفاده از شبکه‌‌های رایانه‌‌ای به قرار زیر است:
    کاهش هزینه‌‌ها از طریق به اشتراک گذاشتن برنامه‌‌های کاربردی، داده‌‌ها و وسایل جانبی. دستگاه‌‌ها جانبی که از طریق شبکه می‌‌توانند به اشتراک گذاشته شوند عبارتند از:
       چاپگر، مودم، دیسک‌سخت، CD-ROM، رسام(Plotter)، CD-Recorder و...  استفاده مؤثر از زمان و صرفه‌‌جویی در وقت.  ارتباطات مؤثرتر بین کاربران شبکه. به فرض اگر کاربران یک شبکه بر روی یک پروژه گروهی کار نمایند، می‌‌توانند از اقدامات و پیشرفت‌‌های یکدیگر به طرز قابل ملاحظه‌‌ای سود ببرند.
      استفاده همزمان از یک برنامه‌‌ی خاص توسط کاربران متفاوت.

     

    WAN , MAN , LAN
    این سه عبارت بر اساس محدوده جغرافیایی که یک شبکه‌‌ ی رایانه‌‌ای  در آن فعالیت می‌‌کند تقسیم‌‌بندی و تعریف شده‌‌اند.
    (Local Area Network)LAN: این نوع شبکه به شبکه‌‌ی محلی نیز معروف است و از لحاظ محدوده جغرافیایی، وسعتی در حد یک آپارتمان و یا یک ساختمان چند طبقه را پشتیبانی می‌‌نماید. بیشتر شبکه‌‌های رایانه‌‌ای که ممکن است ما با آنها برخورد داشته باشیم از نوع شبکه‌‌های محلی می‌‌باشند.
    (Metropolitan Area Network)MAN: این نوع از شبکه، که به شبکه‌ی کلان شهری نیز معروف است، محدوده بیشتری را نسبت به نوع قبلی در بر می‌‌گیرد. فرض کنید یک کارخانه‌‌ی بزرگ دارای مساحتی در حدود چند هکتار می‌‌باشد و چندین ساختمان چند طبقه و دور از هم نیز در وسعت آن پراکنده شده‌‌اند. اگر بخواهیم تمام رایانه‌‌های موجود در این کارخانه به یکدیگر وصل نموده و یک شبکه‌‌ی رایانه‌‌ای واحد داشته باشیم باید از این نوع شبکه بهره بگیریم.
    (Wide Area Network)WAN: این نوع از شبکه‌‌های رایانه‌‌ای حتی از نوع قبلی هم وسیع‌‌تر می‌‌باشند و ارتباط بین رایانه‌ها را در سطح شهرها و کشورها و حتی در تمام دنیا میسر می‌‌سازند. برای مثال باید بدانید که شبکه‌‌ی اینترنت از این نوع می‌‌باشد و به شبکه‌‌ی گسترده موسوم است.

     

     نیازها و اجزای فیزیکی یک شبکه‌‌ی رایانه‌‌ای
    در اینجا، قصد داریم تا نیازهای یک شبکه‌‌ی محلی را مورد بررسی قرار دهیم. تمام نیازهای یک شبکه‌‌ی رایانه‌‌ای محلی عبارت است از: ایستگاه‌‌های کاری (Work Station)، سرویس دهنده(Server)، بردهای شبکه (LAN Card)، کابل کشی شبکه، سیستم‌‌عامل شبکه و وسایل جانبی (مانند چاپگر...) که قرار است در داخل شبکه مورد استفاده قرار گیرند.
     منظور از ایستگاه‌‌های کاری، همان رایانه‌‌های موجود در شبکه(به غیر از سرویس دهنده) می‌‌باشند که از طریق کابل‌‌ها با یکدیگر در ارتباط هستند و از امکانات یکدیگر و سرویس‌‌دهنده برخوردار می‌‌شوند.
     سرویس‌‌دهنده که معمولا" به آن سرویس‌‌دهنده پرونده(File server) نیز گفته می‌‌شود. اغلب یک رایانه است که نسبت به بقیه‌‌ی کامپیوترهای شبکه هم از لحاظ سرعت پردازش داده‌‌ها و هم از لحاظ مقدار حافظه‌‌های اصلی و جانبی برتر است و در عمل تمامی رایانه‌‌های شبکه را مدیریت کرده و به نیازهای آنها پاسخ می‌‌دهد.
     در شبکه‌‌های محلی، رایانه‌‌های یک شبکه توسط کابل به یکدیگر متصل می‌‌شوند و این در صورتی است که قبلا" در هر یک از رایانه‌‌ها بردهای شبکه نصب و تنظیم  شده است و کابل‌‌ها به درگاه‌‌های (Port) این بردها متصل می‌‌شوند.
    در واقع یک کارت شبکه (برد شبکه) در یک سیستم شبکه‌‌ای نقش‌‌های مهمی را ایفا می‌‌کند.
    اول این که، داده‌‌ها را برای انتقال به کابل شبکه آماده می‌‌کند. دوم، وظیفه‌‌ی ارسال داده‌‌ها به کامپیوتر دیگر را بر عهده  دارد. همچنین کنترل داده‌‌هایی را که بین کامپیوتر و کابل شبکه ارسال و دریافت می‌‌شوند را بر عهده دارد. در مورد کابل شبکه این توضیح ضروری است که رایانه‌‌ای که در شبکه قرار دارد فقط می‌‌تواند یکی از دو کار، دریافت و ارسال پیام را در یک زمان خاص انجام دهد و این به مفهوم یک طرفه عمل کردن کابل می‌‌باشد. نکته‌‌ی قابل توجه دیگر این است که پیام‌‌ها و یا همان سیگنال‌‌های الکتریکی تا زمانی که در کابل شبکه هستند یک انتقال سریال دارند، یعنی به صورت  هر بیت به دنبال بیت دیگر در طول کابل حرکت می‌‌کنند ولی هنگامی که داخل کارت شبکه هستند به صورت موازی پردازش و ساخت‌‌بندی می‌‌شوند. کارت‌‌های شبکه نیز مانند کارت‌‌های صدا و یا کارت‌‌های گرافیکی می‌‌توانند
    16 بیتی یا 32 بیتی باشند. کارت‌‌هایی که از نوع ISA می‌‌باشند 16 بیتی و انواعی که از PCI هستند 32 بیتی، داده‌‌ها را پردازش می‌‌نمایند و از مواردی که باعث توانایی یک شبکه‌‌ی رایانه‌‌ای می‌‌شوند سرعت انتقال داده‌‌ها توسط شبکه است.
    از ملزومات دیگر یک شبکه، کابل‌‌کشی آن می‌‌باشد و همانطور که اشاره شد، رایانه‌‌ها توسط کابل‌‌ها به یکدیگر متصل می‌‌شوند. قصد بر این است که از کابل‌‌های شبکه اطلاعات بیشتری داشته باشیم، بنابراین:

     کابل‌‌های شبکه

     

    سه گروه عمده کابل‌‌های شبکه به قرار زیر می‌‌باشند.
    1- کابل‌‌های هم محور یا کواکسیال(Coaxial)
    2- کابل‌‌های به هم‌‌تابیده شده: که خود به دونوع حفاظ‌‌دار(STP) و بی‌‌حفاظ(UTP) تقسیم می‌‌شوند.
    3- فیبر نوری

     

    کابل‌‌های کواکسیال: قبلا" این کابل‌‌ها پر مصرف‌‌ترین کابل‌‌ها برای شبکه‌‌های رایانه‌‌ای بودند. این نوع کابل‌‌نسبتا" ارزان، سبک، قابل انعطاف و کار با آنها ساده است. و در فرکانس‌‌های بسیار بالا( در حدود گیگاهرتز) قابل استفاده هستند. دو نوع  مختلف کابل کواکسیال وجود دارد
    .1- نازک (اترنت نازک)
    2- ضخیم (اترنت ضخیم)

     

    نوع نازک می‌‌تواند سیگنال‌‌ها را تا حدود 185 متر بدون تضعیف حمل نماید. اترنت نازک در گروهی به نام RG-58  قرار می‌‌گیرد و مقاومت ظاهری (امپدانس) آن 150 اهم می‌‌باشد. 
     نوع ضخیم آن که گاهی به نام اترنت استاندارد نیز نامیده می‌‌شود، می‌‌تواند سیگنال‌‌ها را تا حدود 500 متر حمل نماید. معمولا" این نوع کابل‌‌به عنوان کابل اصلی یا ستون  فقرات (Back bone) یک شبکه در نظر گرفته می‌‌شود و توسط دستگاهی به نام فرستنده - گیرنده به کابل‌‌های کواکسیال نازک متصل  می‌‌شود. 
    کابل‌‌های به هم تابیده شده: در این نوع کابل‌‌ها، دو رشته سیم روپوش‌‌دار وجود دارند که برای کاهش امواج و سیگنال‌‌های مزاحم (نویزnoise) تعبیه شده‌‌اند. تعدادی از این جفت‌‌سیم‌‌ها در داخل غلاف پلاستیکی قرار دارند و یک کابل را تشکیل می‌‌دهند. اگر مجموعه‌‌ی سیم‌‌های تابیده شده داخل یک روپوش آلومینیومی باشند به نام STP و در غیر این صورت به نام UTP خوانده می‌‌شوند.
    کابل‌‌هایی از نوعUTP به چند دسته (Category) تقسیم‌‌بندی می‌‌شوند که نوع متداول آن UTP دسته 5 یا به اصطلاح (UTP Cat 5) می‌‌باشد. 
    کابل‌‌نوع Cat 5 شامل چهار زوج سیم مسی مارپیچ است و سرعت انتقال داده‌‌ها در آن حدود mbps 100(مگابیت در ثانیه) می‌‌باشد.
    فیبر نوری: این نوع کابل‌‌ها به جای استفاده از جریان الکتریکی (سیگنال‌‌ها) از نور برای انتقال اطلاعات بهره می‌‌برند و بنابراین نسبت به انواع دیگر کابل‌‌ها نویز کمتری دارند. کابل فیبر نوری می‌‌تواند داده‌‌ها را تا فواصل دورتری انتقال دهد و ظرفیت و سرعت آن نیز نسبت به دیگر کابل‌‌ها بیشتر است. هزینه‌‌ی نسبتا" زیاد و اتصال‌‌بندی مشکل آن، از معایب استفاده این نوع کابل می‌‌باشد و هنوز به طور کامل متداول نشده است.

     

     چگونگی اتصال کابل به کارت شبکه:
    نکته‌‌ی دیگری که در اینجا مطرح است نحوه اتصال کابل‌‌های کواکسیال و به هم تابیده شده با رایانه و یا در واقع کارت‌‌های شبکه است. امروزه بیشتر کارت‌‌های شبکه دارای 2 نوع درگاه (Port) هستند که معمولا" یکی از آنها برای اتصال به کابل‌‌های کواکسیال و دیگری برای اتصال به کابل‌‌های به هم تابیده شده طراحی شده‌‌اند. 
    کابل‌‌های کواکسیال توسط بستی به نام BNC به کابل کواکسیال دیگر و یا درگاه مربوطه (واقع در کارت شبکه) متصل می‌‌شوند.
    کابل‌‌های به هم تابیده شده نیز توسط بست RJ-45 (که از انواع بست‌‌های تلفن می‌‌باشد) به فیش RJ-45  وصل می‌‌شوند. فیش RJ-45 نیز بر روی کارت‌‌های شبکه تعبیه شده است. توجه داشته باشید، با این که بر روی کارت‌‌ها شبکه دو درگاه مختلف قرار گرفته‌‌اند، در هر توپولوژی شبکه (پیکربندی) فقط از یکی از این درگاه‌‌ها استفاده می‌‌شود.

     

    انتقال بدون کابل(Wire less) 
    گاهی اوقات شبکه‌‌های محلی برای انتقال اطلاعات از روش‌‌های انتقال بدون کابل استفاده می‌‌نمایند. گاهی پیش می‌‌آید که نتوانیم از روش‌‌های قبلی برای انتقال داده‌‌ها بهره ببریم. مثلا" ساختمانی که قرار است در آن رایانه‌‌ها با یکدیگر شبکه شوند، از نظر فیزیکی قابلیت کابل‌‌کشی را نداشته باشد. بنابراین مجبوریم که از تکنیک انتقال داده‌‌ها به صورت بدون کابل استفاده نماییم.

       چهار روش عمده برای انتقال اطلاعات به صورت بدون کابل وجود دارد.

    1- مادون قرمز

    2- لیزر

    3- رادیویی باریک (تک فرکانس)

     

    4- رادیویی با طیف گسترده
    باید توجه داشت که فقط شبکه‌‌ های محلی نیستند که از انتقال بدون کابل استفاده می‌‌نمایند، بلکه شبکه‌‌ های گسترده (WAN) و رایانه‌‌های  بسیار نیز از این روش سود می‌‌برند. 
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله منظور از یک شبکه‌‌ ی رایانه‌‌ ای چیست؟

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله منظور از یک شبکه‌‌ ی رایانه‌‌ ای چیست؟, مقاله در مورد تحقیق مقاله منظور از یک شبکه‌‌ ی رایانه‌‌ ای چیست؟, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله منظور از یک شبکه‌‌ ی رایانه‌‌ ای چیست؟, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله منظور از یک شبکه‌‌ ی رایانه‌‌ ای چیست؟, تحقیق درباره تحقیق مقاله منظور از یک شبکه‌‌ ی رایانه‌‌ ای چیست؟, مقاله درباره تحقیق مقاله منظور از یک شبکه‌‌ ی رایانه‌‌ ای چیست؟, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله منظور از یک شبکه‌‌ ی رایانه‌‌ ای چیست؟, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله منظور از یک شبکه‌‌ ی رایانه‌‌ ای چیست؟ ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله منظور از یک شبکه‌‌ ی رایانه‌‌ ای چیست؟
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت