تحقیق مقاله تحریف ناپذیرى قرآن کریم

تعداد صفحات: 22 فرمت فایل: word کد فایل: 13180
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تحریف ناپذیرى قرآن کریم

    تعریف تحریف .

    به نوشته ابن منظور حرف , انحراف , تحرف و احریراف ( که با حرف على به کار مى رود ) یعنى عدول و میل ( گشتن ) از چیزى است . تحریف القلم یعنى قط زدن آن به صورت یکبرى و مایل یا کج ; و قلم محرف یعنى قلمى که این گونه تراشیده شده و مقطع کج داشته باشد. تحریف الکلم عن مواضعه , یعنى تغییر دادن آن . کلمه تحریف در قرآن به کار رفته است . یهود ( بنى اسرائیل ) معانى تورات را با کلمات مشابه تغییر مى دادند و خداوند از آن تعبیر فرموده است به یحرفون الکلم عن مواضعه ( نساء , 46 مائده , 13 ) ( لسان العرب , ذیل ماده حرف ). بعضى از فرهنگها تحریف را به تغییر و تبدیل معنى کرده اند که جامع تر است ( تاج العروس ). در قرآن مجید مشتقات تحریف چهار بار به کار رفته است . بار سوم شبیه به دو مورد سابق الذکر است و بار چهارم مى فرماید : و قد کان فریق منهم یسمعون کلام اللّه ثم یحرفونه من بعد ما عقلوه ( بقره , 75 ) ( و حال آنکه گروهى از آنان کلام الهى را مى شنوند و پس از آنکه آن را دریافتند آگاهانه دگرگونش مى سازند. ) بعضى از صاحبنظران تحریف اصطلاحى را هفت وجه دانسته اند ( صیانه القرآن من التحریف , محمد هادى معرفه , ص 11 - 14 ). اما تحریف یا تحریفهایى که در مبحث حریف پذیرفتن قرآن به کار مى رود , بیشتر تحریف لفظى است . زیرا تحریف معنوى [ معنایى ] یعنى تفسیر به راى به وجهى نامعقول و تاویل ناپسندیده و درآوردن معانى آیات قرآن بر وفق اهواء و آراء مختلف که در تاریخ تفسیر قرآن از سوى غالب مکاتب کلامى یا گاه فقهى رخ داده است , از موضوع بحث ما خارج است . تحریف لفظى خود بر دو نوع است : الف ) به کاهش که به آن تحریف به نقیصه یا تنقیص ( کاهش ) مى گویند. چنانکه مدعیان قائل به تحریف فى المثل معتقدند که آیه یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک به دنباله اش فى على ( درباره على ) یا عبارت ان علیا مولى المؤمنین ( بیگمان على مولاى مؤمنان است ) افزوده داشته است و در جمع عثمان یعنى مصاحف امام او نیامده است .

    یا چنانکه مشروحتر خواهیم گفت طبق بعضى اخبار اهل سنت بعضى سوره ها مانند سوره حفد و خلع و آیه ها مانند آیه رجم جزو قرآن بوده ولى بعد نسخ ‌التلاوه یا منسوخ ‌التلاوه شده است و نهایتا در مصحف رسمى عثمانى نیامده است . ب ) به افزایش , بیشتر محققان برآنند که کسى قائل به تحریف به افزایش یا تحریف به زبان نیست . ولى از ابن مسعود نقل کرده اند که بر آن بوده است که سوره فاتحه و معوذتان ( دو سوره آخر قرآن کریم ) جزو قرآن نیست و در مصحف خاص او هم درج نشده بوده است . یا عجارده که گروهى از خوارج اند ( اصحاب عبدالکریم بن عجرد ) برآنند که سوره یوسف جزو قرآن نیست . و به نظر آنان روا نیست که چنین قصه عاشقانه اى جزو وحى الهى باشد. ( صیانه القرآن , ص 13 ). ج ) تحریف به معناى تغییر و تبدیل که قائلان به آن مثالهایى مى زنند که همه از مقوله اختلاف قراآت است مانند ملک یوم الدین به جاى مالک یوم الدین , فتثبتوا به جاى فتبینوا یا فالق الاصباح ( به فتح همزه , یعنى الاصباح را جمع صبح مى گیرند نه مصدر باب افعال ) به جاى فالق الاصباح یا جاعل الظلمات به جاى جعل الظلمات . پس قول به تحریف قرآن به یکى از این سه وجه است . قائلان به تحریف از شیعه امامیه . بعضى از اهل سنت از دیرباز به شیعه امامیه اثناعشریه نسبت داده اند یا تهمت زده اند که قائل به تحریف قرآن هستند. چنانکه ابن اثیر در کامل , و قلقشندى در صبح الاعشى و امام فخر رازى در تفسیر آیه حفظ : انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون ( سوره حجر , 9 ) در تفسیر کبیرش چنین نسبتى به شیعه مى دهند. ( براى تفصیل در این باره قانون تفسیر , سید على کمالى دزفولى , ص 96 - 97 ). اگر قول به تحریف بعضى از شیعه امامیه , فقط قائلانى از اهل سنت داشت , امکان داشت که آن را حمل بر مناقشات بین فرقه اى کرد و گفت بهتانى واهى و بى اساس است . نظرگاه رسمى و حتى اجماعى شیعه امامیه اعتقاد به عدم تحریف قرآن است ولى بعضى از ناآگاهان , ولو از فضلا , این نظر را خدشه دار و این اجماع را خرق کرده اند و به انگیزه هاى تولایى و تبرایى , بى آنکه سخنگوى شیعه باشند , قائل به تحریف قرآن کریم شده اند. آرى حتى در بعضى از منابع مهم حدیث شیعه چنین قولى آمده است . چنانکه در کافى که نخستین و مهمترین کتاب از کتب اربعه حدیث معتبر و رسمى شیعه امامیه است , احادیثى نقل شده که این معنى از آن مستفاد مى گردد. کلینى ( م 329 ق ) در کتاب کافى , در کتاب الحجه , بابى تحت عنوان کل قرآن را کسى جز ائمه علیهم السلام جمع نکرده است و ایشانند که علم آن را به کمال دارند , باز کرده است , و در حدیث اول از ابوجعفر ( امام محمد باقر - ع - ) چنین نقل کرده است : هیچ کس از مردم ادعا نکرده است که کل قرآن را چنانکه نازل شده است جمع کرده است , مگر آنکه دروغگوست . و حال آنکه کسى جز على بن ابى طالب (ع ) و جز ائمه بعد از او آن را جمع و حفظ نکرده است . ( کافى , 1/228 ). و در حدیث بعدى باز از طریق جابر از حضرت امام محمد باقر (ع ) نقل مى کند : هیچ کس نمى تواند ادعا کند که جمیع قرآن از ظاهرش و باطنش نزد اوست غیر از اوصیاء . همچنین نظیر این اخبار در تفسیر عیاشى , بصائرالدرجات , غیبه نعمانى و تفسیر او آمده است , و قریب به تمامى آنها را علامه مجلسى در بحارالانوار , در مجلد 92 که مخصوص قرآن است , ذیل بابى به نام ما جاء فى کیفیه جمع قرآن گرد آورده است . ( نیز 16 فقره از نصوص اخبار تحریف از نظر شیعه را حجه الاسلام سید على حسینى میلانى در کتاب التحقیق فى نفى التحریف عن القرآن الشریف , ص 57 - 61 , با ذکر منابع انها نقل کرده است . ) پس از عصر متقدمان , و با اوجگیرى نهضت اخباریه , مى بینیم که بسیارى از آنان حتى بزرگانى چون حر عاملى و فیض کاشانى و علامه مجلسى نیز کلمات و تعابیر دو پهلویى در این باب دارند , یا به دوگونه , هم در اثبات و هم در نفى تحریف سخن گفته اند. استاد محمدهادى معرفه , قرآن پژوه معاصر بر آن است که اخباریه و مخصوصا پرچمدار شاخص آن سید نعمت اللّه جزایرى ( 1050 - 1112 ق ) بر اساس اخبار پراکنده و غرائب و شواذ و افسانه هاى اساطیرگونه , نغمه تحریف رااز نو زنده کرده است و کتابش الانوار النعمانیه ( 1/97 , 98 , 277 ; 2/357 ) و نیز رساله منبع الحیاه او منبع اصلى قول به تحریف است و محدث نورى , صاحب فصل الخطاب ( که به تفصیل درباره اش سخن خواهیم گفت ) بر آن اعتماد کرده و جزایرى پیشواى او در این امر است . ( صیانت القرآن , ص 86 - 87 ). و هم ایشان از قول جزایرى در کتاب منبع الحیاه نقل مى کند که اخبار مستفیضه و بلکه متواتره دلالت بر وقوع زیاده و نقصان و تحریف در قرآن دارد. از جمله از امیرالمؤمنین (ع ) روایت شده که چون از ایشان در باب تناسب بین دو جمله از گفته حق تعالى در آیه سوم سوره نساء یعنى و ان خفتم الا تقسطوا فى الیتامى و فانکحوا ما طاب لکم من النساء مثنى و ثلاث و رباع پرسیدند حضرت (ع ) فرمودند در این فاصله , یعنى در فاصله بین دو جمله اى که ربط معنایى آن آشکار نیست , بیش از یک سوم قرآن ساقط شده است . ( صیانه القرآن , ص 158 ). 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تحریف ناپذیرى قرآن کریم

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله تحریف ناپذیرى قرآن کریم, مقاله در مورد تحقیق مقاله تحریف ناپذیرى قرآن کریم, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تحریف ناپذیرى قرآن کریم, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تحریف ناپذیرى قرآن کریم, تحقیق درباره تحقیق مقاله تحریف ناپذیرى قرآن کریم, مقاله درباره تحقیق مقاله تحریف ناپذیرى قرآن کریم, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تحریف ناپذیرى قرآن کریم, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تحریف ناپذیرى قرآن کریم ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله تحریف ناپذیرى قرآن کریم
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت