تحقیق مقاله سوره اسراء

تعداد صفحات: 11 فرمت فایل: word کد فایل: 13188
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله سوره اسراء

    مقدمه

     سوره اسرا (17) 

     این سوره در مکه نازل شده و دارای 111 ( صدو یازده ) آیه است .

    نام های این سوره : نام این سوره که مشهور است بنی اسرائیل است و                نام های دیگری نیز از قبیل ( اسرا و سبحان ) دارد . اگر نام بنی اسرائیل بر آن گذارده شده به خاطر آن است که بخش قابل توجهی در آغاز و پایان این سوره پیرامون بنی اسرائیل است و اگر به آن اسرا گفته می شود به خاطر نخستین آیه آن است که پیروان اسرا ( معراج ) پیامبر ( ص ) سخن می گوید و سبحان نیز از نخستین کلمه آن سوره گرفته شده است .   

    محتوای سوره : این سوره بنا به مشهور در مکه نازل شده و طبعاً ویژگی های سوره ی مکی در آن جمع است و بطور کلی می توان گفت آیات این سوره بر چند محور زیر دور می زند : 

    دلایل نبوت و مخصوصاً قرآن و نیز معراج : 

                         2- مسأله آزادی اراده و اختیار

                      3-  بخشی از تعلیمات مختلف اخلاقی

                       4- مبارزه با هر گونه لجاجت در برابر حق

          فضیلت تلاوت این سوره : در روایات اجر و پاداش فراوانی برای کسی که این سوره را بخواند نقل شده است از جمله این که در روایتی از امام صادق ( ع )  چنین می خوانیم :" کسی که سوره بنی اسرائیل را هر شب جمعه بخواند از دنیا نخواهد از دنیا رفت تا این که حضرت مهدی ( عج ال... ) را درک کند و از یارانش خواهد بود . " کراراً گفته ایم این پاداش ها هرگز برای خواندن تنها

    نیست بلکه خواندن است که توأم با تفکر و اندیشه سپس الهام گرفتن برای عمل بوده باشد .

    تحقیق و تفسیر سوره اسرا

    دو فساد بزرگ تاریخی بنی اسرائیل

          ‌آنچه از تاریخ بنی اسرائیل استفاده می شود این است که نخستین کسی که بر آنها هجوم آورد و (( بیت المقدس )) را ویران کرد ( بخت نصّر) پادشاه بابل بود و هفتاد سال بیت المقدس را به همان حال باقی گذاشت تا یهود قیام کردند و آن را نوسازی کردند . دومین کسی که بر آنها هجوم برد قیصر روم اسپیانوس بود که وزیرش طرطوز را مامورین کارکرد او را به تخریب بیت المقدس و تضعیف و قتل بنی اسرائیل کمر بست و این حدود یکصد سال قبل از میلاد بود .

          بنابراین ممکن است در حادثه ای که قرآن به آن اشاره کند همان باشد که درتاریخ بنی اسرائیل نیز آمده است .

    ( آیه 9 )  مستقیم ترین راه خوشبختی

          از این بحث به " قرآن مجید " کتاب آسمانی مسلمین که آخرین حلقه کتب آسمانی است منتقل شده , می گوید : در این آیه مردم را به آیینی که مستقیم ترین و پابرجاترین آیین هاست هدایت می کنی . (( إن ّ هذاالقرآن نهدی لِلتی هی اقوم’ ..... ) .

          یعنی قرآن به طریقه ای که مستقیم ترین و صاف ترین و پابرجاترین طرق است دعوت می کند . صاف ترین و مستقیم تر از نظرعقائدی که عرضه می کند  صاف تر و مستقیم تر از این نظر که میان ظاهر و باطن , عقیده و عمل , تفکر و برنامه , همگونی ایجاد کرده و همواره به سوی  الله دعوت می کند و بالاخره

    صاف تر و مستقیم تر از نظر نظام حکومتی که برپا عدل است و در هم  کوبنده ستم و ستمگران .

    آیا دنیا و آخرت باهم تضاد دارند ؟

    در آیات بسیاری , مدح و تمجید از دنیا با امکانات مادی آن شده است .

          ولی با آن همه اهمیتی که به مواهب و نعمتهای مادی داده شده , تعبیراتی که قویاً آن را تحقیر می کند در آیات قرآن به چشم می خورد .

    ( آیه 22 ) توحید و نیکی به پدر و مادر سرآغاز یک رشته مهم اسلامی ......

         نخست می گوید : هرگز معبودی دیگر را با خدا قرار مده ((  لا تجعل مع الله الهاً آخر)) یعنی می گوید معبود دیگری را با خداپرستش مکن بلکه می گوید : قرار مده ؛ تا معنی وسیع تری داشته باشد یعنی نه در عقیده و نه در عمل , نه در دعا و تقاضا و نه در پرستش معبود دیگری را در کنار " الله " قرار مده . سپس بر بیان نتیجه مرگبار شرک پرداخته , می گوید اگر شریکی برای او قائل شوی در نکوهیده و بی یار و یاور خواهی نشست . فتقعه مذموماً مخذولاَ .

    ( آیه 49 ) روز رستاخیز قطعی است .

          آیا هنگامی که ما به استخوان های پوسیده تبدیل و پراکنده شدیم دگربار آفرینش تازه ای خواهیم یافت ؟ 

    و قالوا ءإذا کنّا عظاماً و رفاقاً ءإنّا لمبعوثون خلقاً جدیداً  .

          این تعبیر نشان می دهد که پیامبر( ص ) همراه در دعوت خود سخن از مسئاله , معاد جسمانی , می گفت که این جسم بعد از متلاشی شدن باز میگردد وگرنه هرگاه سخن از تنها معاد روحانی بود این گونه ایرادهای مخالفان به هیج وجه

    معنی نداشت . قرآن در پاسخ آنها می گوید : استخوان پوسیده و خاک شده که سهل است شما سنگ باشید یا آهن باز خدا قادر است لباس حیات در تنتان بپوشاند و ( قُل کونُوا حجازه ً او حدیداً .)

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله سوره اسراء

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله سوره اسراء, مقاله در مورد تحقیق مقاله سوره اسراء, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله سوره اسراء, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله سوره اسراء, تحقیق درباره تحقیق مقاله سوره اسراء, مقاله درباره تحقیق مقاله سوره اسراء, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله سوره اسراء, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله سوره اسراء ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله سوره اسراء
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت