تحقیق مقاله نماز جماعت

تعداد صفحات: 38 فرمت فایل: word کد فایل: 13273
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۱۶,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نماز جماعت

    آئین اسلام ، از بعد اجتماعى مهمى برخوردار است و با عنایت ‏به ‏برکات آثار وحدت و تجمع و یکپارچگى ،در بسیارى از برنامه‏هایش‏بر این بعد ،تکیه و تاکید کرده است. برگزارى نمازهاى روزانه واجب نیز به صورت جماعت و گروهى ، یکى از این برنامه‏هاست.

     در اینجا به اهمیت‏«نماز جماعت‏»و آثار گوناگون آن اشاره‏مى‏کنیم:

    اهمیت نماز جماعت

    غیر از آثار فردى و اجتماعى نماز جماعت(که به آنها اشاره خواهدشد) پاداش‏هاى عظیمى براى آن بیان شده که در اینجا به بعضى از روایات ،اشاره مى‏شود. از رسول خدا(ص)نقل شده که:«من سمع النداء فلم یجبه من غیرعله فلا صلاه له‏» (1) نماز کسى که صداى اذان را بشنود و بى دلیل،در نماز جماعت ‏مسلمانان شرکت نکند ،ارزشى ندارد.

    در حدیث ،تحقیر نماز جماعت ،به منزله تحقیر خداوند بشمار آمده‏است:«من حقره فانما یحقر الله‏» (2) شرکت دائم در نماز جماعت ،انسان را از منافق شدن بیمه مى‏کند . (3) و براى هر گامى که به سوى نماز جماعت و مسجد برداشته شود ،ثواب‏و حسنه در نظر گرفته شده است. (4) همین که کسى براى شرکت در نماز جماعت از منزل خارج‏ مى‏شود ،یا در مسجد، در انتظار نماز جماعت‏به سر مى‏برد پاداش کسى ‏را دارد که در این مدت ،به نماز مشغول بوده است. (5) تعداد حاضران در نماز جماعت ،هر چه بیشتر باشد ،پاداش آن بیشتراست.این کلام رسولخداست که فرمود:«ما کثر فهو احب الى الله‏» (6) حدیث جالبى در بیان فضیلت نماز جماعت است که قسمتى از آن‏در رساله‏هاى عملیه هم ذکر شده است. ترجمه تمام حدیث چنین است:

    اگر اقتدا کننده 1 نفر باشد ،پاداش 150 نماز داده مى‏شود .

    اگر اقتدا کننده 2 نفر باشد ،پاداش 600 نماز داده مى‏شود .

    اگر اقتدا کننده 3 نفر باشد ،پاداش 1200 نماز داده مى‏شود .

    اگر اقتدا کننده 4 نفر باشد ،پاداش 2400 نماز داده مى‏شود .

    اگر اقتدا کننده 5 نفر باشد ،پاداش 4800 نماز داده مى‏شود .

    اگر اقتدا کننده 6 نفر باشد ،پاداش 9600 نماز داده مى‏شود .

    اگر اقتدا کننده 7 نفر باشد ،پاداش 19200 نماز داده مى‏شود .

    اگر اقتدا کننده 8 نفر باشد ،پاداش 36400 نماز داده مى‏شود .

    اگر اقتدا کنندگان و امام جماعت‏به 10 نفر رسیدند ،پاداش‏72800 نماز دارد.

    ولى ،همین که عدد افراد از ده نفر گذشت ،حساب آنرا جز خدا کسى نمى ‏داند . (7) در حدیث دیگر است:هر که نماز جماعت را دوست‏بدارد ،خدا وفرشتگان او را دوست مى‏دارند. (8) در زمان پیامبر(ص)هرگاه افراد نماز جماعت کم مى‏شدند،آنحضرت به جستجو و تفقد از افراد مى‏پرداخت و مى‏فرمود :شرکت در نماز صبح و عشاء ،بر منافقان از هر چیز سنگین‏تر است. (9) قرآن نیز ،از اوصاف منافقان ،بى حالى و کسالت هنگام نماز را بیان‏کرده است. (10 چرا که سحر خیزى و حضور در جماعت مسلمین ،آن هم از راه ‏هاى دور و در گرما و سرما ،نشانه صداقت در ایمان و عشق نمازگزار است.

    حضور در نماز جماعت ،خاص یک منطقه نیست .انسان در هر جا که باشد ،خوب است‏به فکر نماز جماعت و حضور در آن و تشویق‏دیگران باشد.

    رسول خدا(ص)در باره اهمیت جماعت ، فرمود:

    «صلاه الرجل فى جماعه خیر من صلاته فى بیته اربعین ‏سنه . قیل :یا رسول الله! صلاه یوم؟ فقال(ص): صلاه ‏ واحده ‏» (11) یک نماز با جماعت ،بهتر از چهل سال نماز فرادى در خانه‏است. پرسیدند :آیا یک روز نماز؟ فرمود :بلکه یک نماز.

    و مى‏فرمود : صف‏هاى نماز جماعت ،همانند صف‏هاى فرشتگان در آسمان چهارم است. (12) اولین نماز جماعتى هم که بر پا شد،به امامت رسول خدا و شرکت‏حضرت على(ع)و جعفر طیار(برادر حضرت على (ع))بود .همین که‏ابوطالب ،فرزندش على(ع)را دید که به پیامبر اقتدا کرده ،به فرزند دیگرش جعفر گفت :تو نیز به پیامبر اکرم اقتدا کن و این جماعت دو سه ‏نفرى ،پس از نزول آیه «فاصدع بما تؤمر» بود،که فرمان به علنى ساختن‏دعوت و تبلیغ مى‏داد. (13)

    آثار نماز جماعت

    بر پایى فریضه‏ هاى دینى به صورت دسته جمعتى ،غیر از پاداش‏ هاى فراوانى که یاد شد ،در زندگى فردى و اجتماعى امت مسلمان نیز ،آثارمثبت و فراوانى دارد که به برخى اشاره مى‏شود:

    1- آثار معنوى

    بزرگترین اثر معنوى نماز جماعت ،همان پاداش‏هاى الهى است که گفته شد.روایت است که شبى،على علیه السلام تا سحر به عبادت‏مشغول بود. چون صبح شد،نماز صبح را به تنهائى خواند و استراحت‏کرد.

    رسول خدا(ص)که آنحضرت را در جماعت صبح ندید،به خانه او رفت. حضرت فاطمه(ع)از شب زنده‏ دارى على(ع)و عذر او از نیامدن به‏مسجد سخن گفت. پیامبر فرمود: پاداشى که بخاطر شرکت نکردن درنماز جماعت صبح ،از دست على(ع)رفت، بیش از پاداش عبادت تمام‏شب است. (14) رسول خدا(ص)فرموده است:

    لان اصلى الصبح فى جماعه احب الى من ان اصلى لیلتى‏حتى اصبح (15) اگر نماز صبح را به جماعت ‏بخوانم ،در نظرم محبوب‏تر ازعبادت و شب زنده‏دارى تا صبح است.

    بخاطر همین فضیلت و پاداش‏هاست که اگر تعداد نمازگزاران از ده نفر بیشتر شود، اگر تمام آسمان‏ها کاغذ،و دریاها مرکب و درخت‏ها قلم شودو فرشتگان بنویسند ،پاداش یک رکعت آنرا نمى‏توانند بنویسند. (16) . و نماز جماعت‏با تاخیر ،بهتر از نماز فرادى در اول وقت است. (17)

    2- آثار اجتماعى

    نماز جماعت ،مقدمه وحدت صفوف و نزدیکى دلها و تقویت کننده‏روح اخوت است.

    نوعى حضور و غیاب بى تشریفات،و بهترین راه شناسائى افراداست.

    نماز جماعت ،بهترین ،بیشترین ،پاکترین و کم خرج‏ ترین ‏اجتماعات دنیاست و نوعى دید و بازدید مجانى و آگاهى از مشکلات و نیازهاى یکدیگر و زمینه ساز تعاون اجتماعى بین آحاد مسلمین است.

    3- آثار سیاسى

    نماز جماعت ،نشان دهنده قدرت مسلمین و الفت دلها و انسجام‏صفوف است.

    تفرقه‏ها را مى‏زداید ،بیم در دل دشمنان مى‏افکند ،منافقان را مایوس ‏مى‏سازد،خار چشم بدخواهان است.

    نماز جماعت ،نمایش حضور در صحنه و پیوند«امام‏»و«امت‏»

    است.

    4- آثار اخلاقى،تربیتى

    در نماز جماعت ، افراد در یک صف قرار مى‏گیرند و امتیازات موهوم صنفى ، نژادى ، زبانى ، مالى و...کنار مى‏رود و صفا و صمیمیت ونوعدوستى در دلها زنده مى‏شود و مؤمنان،با دیدار یکدیگر در صف‏عبادت،احساس دلگرمى و قدرت و امید مى‏کنند.

    نماز جماعت،عامل نظم و انضباط، صف‏بندى و وقت‏شناسى‏است.

    روحیه فردگرایى و انزوا و گوشه ‏گیرى را از بین مى‏برد و نوعى مبارزه‏با غرور و  خودخواهى را در بر دارد.

    نماز جماعت،«وحدت‏»در گفتار ،جهت، هدف و امام را مى‏ آموزد و از آنجا که باید پرهیزکارترین و لایق‏ترین اشخاص ،به امامت نماز بایستد ، نوعى آموزش و الهام دهنده علم و تقوا و عدالت است.

    نماز جماعت  ،کینه‏ها و کدورت‏ها و سوء ظن‏ها را از میان مى‏برد وسطح دانش و عبودیت و خضوع را در جامعه اهل نماز ،افزایش مى‏دهد.

    به خاطر اینهمه آثار است که به نماز جماعت،آنهمه توصیه شده‏است. حتى نابینایى وقتى از حضور پیامبر ،اجازه خواست که به مسجد نیاید ، آن حضرت فرمود : از خانه تا مسجد، ریسمانى ببندد و به کمک آن،خود را به نماز جماعت‏برساند. (18) و نیز، نابینایانى که اجازه ترک شرکت‏در نماز خواستند،رسول خدا(ص)اجازه نفرمود. (19) از طرف دیگر، برخورد شدید نسبت‏به کسانى که به نماز جماعت‏اهمیت نمى‏دهند،نشان دیگرى بر اهمیت و سازندگى آن است.

    در حدیث است که به چنان کسان،همسر ندهید (20) و معرف آنان‏نشوید. (21) 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نماز جماعت

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نماز جماعت, مقاله در مورد تحقیق مقاله نماز جماعت, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نماز جماعت, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نماز جماعت, تحقیق درباره تحقیق مقاله نماز جماعت, مقاله درباره تحقیق مقاله نماز جماعت, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نماز جماعت, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نماز جماعت ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نماز جماعت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت