تحقیق مقاله نهج البلاغه

تعداد صفحات: 37 فرمت فایل: word کد فایل: 13376
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۱۶,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نهج البلاغه

    مقدمه

    هیچ گونه جای تردید نیست که ما نمیتوانیم شخصیت علی بن ابیطالب علیه السلام را ، مانند شخصیت های یک بعدی تاریخ نشان بدهیم و کتابش ( نهج البلاغه ) را هم بعنوان کتابی که یک شخصیت یک بعدی از خود به یادگار گذاشته است ، تلقی نماییم . ما با انسانی سر و کار داریم که هدف اعلایی برای زندگی دارد ،زمامداری که عادل مطلق است ، دارای معرفتی در حدّ اعلی درباره انسان و جهان ،وابستگی به مبادی عالی هستی ، خود را جزئی از انسان دیدن ، وابستگی مستقیم به خدا ،تقوی و فضیلت در حدّ اعلی ، پاکی گفتار و کردار و اندیشه و نیّت پاک . . . و ده ها امتیازات از این قبیل که در علی بن ابیطالب باتفاق تمام تواریخ ثبت شده است ،قابل توضیح و تفسیر با مفاهیم و ارزش های معمولی نمیباشد ، زیرا برای آن جامعه و یا افرادی که زندگی جز تورّم خود طبیعی چیز دیگری نیست ، عناصر شخصیت و امتیازات علی ( ع ) و کتابش ، خیالاتی بیش نیست .

    همچنین از دیدگاه مکتب هایی که برای بشریت آغاز و انجامی جز همین خاک تیره و تکاپویی جز برای گسترش خود طبیعی سراغ ندارند ، علی و نهج البلاغه اش هرگز قابل شناخت و هضم نخواهد بود .

    بدین جهت است که ما لازم و ضروری دیدیم که نخست انسانیت و رسالت آن را مطرح نماییم و بمقدار امکان در نشان دادن انسان و اصالت ها و ارزش های واقعی او بکوشیم ، سپس علی و نهج البلاغه او را مورد توضیح و تفسیر قرار بدهیم ،لذا این مجلّد را که مقدمه ای بر شناخت نهج البلاغه است « رسالت انسانی ، مقدمه ای بر ترجمه و تفسیر نهج البلاغه » نامیدیم، رسالت انسانی از دیدگاه تاریخ این مسئله که برای عالم انسانیت رسالتی وجود دارد و هیچ راهی برای تفسیر وجود و هدف های آرمانی انسانی جز بوسیله رسالت قابل پیمودن نیست ،

    نبایستی مورد تردید قرار بگیرد . با حذف اصطلاحات حرفه ای و رویدادهای محاسبه نشده تاریخ میتوان این حقیقت را که رسالت انسانی اساسی ترین و نیرومندترین محرک او در گذرگاه تاریخ بوده است ، پذیرفت .

    ما میتوانیم جریان و استمرار دائمی این نیرومندترین عامل محرک را در طول تاریخ ، در دو شکل عمده مشاهده نماییم :

    شکل یکم آثار و علامت های گوناگون و نوشته های صریح و قاطعانه فراوانی که نشان میدهد : نوع بشر از آغاز زندگی رسمی و قابل بررسی اش تا به امروز عقاید و اعمال و اندیشه ها و آرزوهای روشنی را درباره آرمان هایی که بایستی آنها را بدست بیاورد ، دارا بوده است . این فعالیت های عقیدتی و فکری و عملی بعنوان یک بعد اساسی در مقابل بعد طبیعی محض انسان که کوشش های متنوع درباره بدست آوردن و تنظیم زندگی معمولی است ، بشمار میرود . هر مؤرخ و انسان شناسی که انسان را بدون در نظر گرفتن بعد آرمانی میشناسد ، مانند آن است که انسان را بدون بعد دوم شناخته است .

    شکل دوم صورت مستقیم خود مسئله « برای بشر رسالتی لازم است » میباشد . البته مسلم است که جمله مزبور در یک شکل معین و با همین کلمات که گفتیم ، در همه دوران ها و جوامع بعنوان شعار عمومی بعد آرمان گرایی دیده نمیشود ، ولی مفهوم اساسی این جمله را که عبارت است از « بایستی بهتر از آنچه هستم ، بشوم » در همه زمان ها و اقوام و ملل میتوان سراغ گرفت . اصطلاحات و رموزی که برای این بعد آرمانگرایی بکار برده شده است ، بسیار متنوع است.

    مقصود ما از آرمان در همه مباحث این جروه ، معنای آرزوهای بی سر و ته و خیالات بی اساس نیست ، که تنها در مغز مردم محروم از واقعیت ها شکوفان میشوند ، بلکه منظور ما آن هدف های عالی است که میتوانند زندگی گذران و تاریک و روشن و پر از خوشی ها و ناخوشی ها و دانایی و نادانی ها را تفسیر و توجیه نمایند و انسان را که جزئی از تاریخ و کره خاکی مربوط به کیهان بیکران است مشتاق و عاشق زندگی نمایند .

     

    مواد رسالت انسانی از دیدگاه اساطیر آفریقایی

    اگر از جملات بسیار ساده و عمومی مانند « انسان های خوبی باشیم، وظیفه مان را انجام بدهیم » ، « راست بگوییم » ، « ستم نکنیم » گرفته ، تا جملات پر معنای امروزی را مانند « انسان را نجات بدهیم » ، « کاری کنیم که از دوران ما تاریخ انسانی شروع شود » ، « وجدان جهانی را بیدار کنید » ، « از ملل ناتوان دفاع کنیم » ، « اقتصاد انسانی جهانی را شالوده ریزی کنیم » . . . مورد دقت قرار بدهیم ، خواهیم دید : این اصل که « برای بشر رسالتی وجود دارد که هرگز کهنه نمیشود » حقیقتی است که از ماهیت انسان سر بر می آورد و در گفتار و کردار و اندیشه هایش گسترده میشود .

    علت تحول جملات ساده و ابتدایی باستانی ، نه به آن جهت بوده است که ماهیت انسان بکلّی دگرگون شده است ، بلکه گسترش شناسایی های انسان درباره خویشتن و درباره جهانی که او را احاطه نموده و ارتباطات متنوعی که میان افراد و گروه ها و جوامع بوجود آمده است ، عامل اصلی تحولات آن مفاهیم ساده به مفاهیم والاتر گشته است. این ماهیت پایدار انسانی در عین دگرگونی ها است که ما بعنوان نمونه روشن ، مقداری از مواد رسالت انسانی را از قدیمی ترین اساطیر آفریقایی که بقول آقای یولی بایر محقق معروف در اسطوره های آفریقایی : مانند رگ های الماس در انبوه معدن ذغال سنگ دیده میشود نقل می کنیم :

    مالف ارزش های مثبت : » 1فرزند 2 اندرز و نصیحت 3 مهمان نوازی 4 جادو 5 غیبگویی 6 رحم 7 زیبایی 8 دانایی 9 هوشمندی 10 شرم 11 احترام به بزرگان 12 احترام به معلولان (دردمندان و سایر مستمندان ) 13 احترام به مردگان 14 قناعت 15 زهد 16 جبران بدی با نیکی 17 دوستی 18 احترام به زن باردار .

    مب ارزش های منفی : » 1 آزمندی 2 هوسبازی 3 تأخیر در اجرای وظیفه 4 حسادت 5 تنهایی 6 جنگ 7 غرور ( تکبر ) 8 خیانت 9 زن بارگی ، شهوت رانی 10 قتل 11 دزدی 12 مستی 13 نفاق 14 پرخاشگری 15 ظلم 16 تجاوز به بیگناه 17 آزار دیگران 18 اسراف 19 کفران نعمت 20 فریب ، نیرنگ ، حیله 21 ناشکیبایی 22 زور آزمایی با زنان 23 نوشیدن شراب خرما 24 اسراف در مصرف مواد حیاتی .

    مج ارزش های دو جنبه ای : » 1 ثروت 2 قدرت 3 شهرت.

    آفریقا افسانه های آفرینش یولی بایر .

    ترجمه ژ . آ . صدیقی ص 218 تا 220 چاپ اول

    از اصل ساده « انسان های خوبی باشیم ، به اصول عالی زیر میرسد :

    ما بایستی به ندای وجدان گوش فرا بدهیم ، با همه اختلافاتی که در اصطلاحات و واژه های « ما » « بایستی » ، « ندا » ، « وجدان » ، « گوش فرا دادن » وجود دارد ، مورد درک و آرمان انسانی تلقی میگردد . بهمین ترتیب جملاتی مانند :

    انسان تنها شکم و زیر شکم و باز کردن موقعیت برای زندگی بی هدف نیست . » « قضایا بر دو قسم است : حق و باطل . ما همواره بایستی جانب حق را بگیریم ، نه باطل را . » « زندگی ما بایستی هدفی داشته باشد . » « احترام ذات انسانی ضرورت دارد . » « ما انسان ها که جزئی از عالم هستی میباشیم ، بایستی تکلیف خود را با این کل مجموعی روشن نماییم . » « ما عدالت فردی و اجتماعی میخواهیم . » « آزادی و اختیار مطلوب ما است . » « دانش و بینش آرمان سازنده ما است . » « احساس تعهد و ایفای آن جوهر حیات آدمی است . تنازع در بقاء کشنده انسان و ارزش های او است ، که همواره ناتوانان را بکام نیستی سپرده است ، ولی تعاون عامل بقاء و تکامل انسانی است . » مقداری دیگر از همین اصول و فروع آنها وجود دارد ، که پس از مراحل ساده و ابتدایی زندگی انسانی در اشکال عالی و جدّی تا امروز مطرح شده است.

    در دورانهای اخیر که متأسفانه انسان بوسیله مدیریت ماشینی مهار شده و آگاهی های خود را بدست ماشین سپرده است ، جملات و اصول فوق ، چنانکه متذکر شدیم ، به شکل « انسان را نجات بدهیم » ، « کاری کنیم که تاریخ انسانی از دوران ما شروع شود » ، « وجدان جهانی را بیدار نمایید » . . . در می آید ، و پایداری ماهیت انسان را در مجرای دگرگونی های اساسی و خیره کننده اثبات میکند . در عبارات زیر دقت شود:

    اندیشه های لطیف فلسفی ، و باور داشت های متعالی مذهبی ، پا بپای خرافه گرایی و گمانهای ساده لوحانه و کودک پسندانه ، عموما در افسانه ها منعکس اند .

    اسطوره ها همانند کان های ذغال سنگ ، انبوهی از ذغال و رگه های الماس را با هم و درهم دارند . از این روی تا اسطوره کاوی ، نسج افسانه ها را از شکل قصّه گونه آنها به واحدهای اوّلیه فکری ، به نخستین یاخته های تشکیل دهنده عقیدتی آنها ، باز پس نکاود ، ما هرگز به گوهرهای مکنون و پایدار لطایف اندیشه بشری در بطن اسطوره ها پی نخواهیم برد .

    در حقیقت صرف نظر از جنبه تفریحی و لالا گویانه افسانه ها ، آنچه که مطالعه در اسطوره ها را برای پژوهندگان تاریخ رشد فکر فلسفی ، برای تجلّی جویان وجدان عام بشری ، برای مردم شناسان ، برای جامعه شناسان ، برای کار شناسان مقایسه ای ادیان ، برای آرمان شناسان و دیگر اندیشمندان علوم انسانی و ادبیات عامیانه ، اجتناب ناپذیر میسازد ، انعکاس وجود همین دیرین ترین ذخایر فکری و ناآگاه اقوام مختلف در اسطوره ها است . » 1 امّا وضع تمدن ها و جوامعی که ادیان الهی و فلسفه ها و اخلاق و مسائل

     آفریا افسانه های آفرینش پولی بایر ترجمه ژ . آ . صدیقی ص 177 و 178 .

    اجتماعی بطور رسمی در آنها جریان داشته است ، بقدری روشن است که برای ما جای تردید نمیگدارد در اینکه موادّ فراوانی بعنوان آرمان های تکاملی همواره مطرح بوده و موجب بروز رسالت ها در اشکال مختلف گشته است . امروزه که اواخر دهه هشتم قرن بیستم است ، به نسبت پیشرفت های متنوع در مسائل علوم انسانی و تکنیک و طبیعت شناسی و جهان بینی ، با رسالت های متنوعی از قبیل : رسالت در حقوق جهانی بشر ، رسالت در بیان هدف زندگی ، رسالت برای آزادی ، رسالت هنری ، رسالت فلسفی . . . روبرو هستیم .

    آشکارترین و حیاتی ترین رسالت های دوران ما ، کوشش برای پیدا کردن بهترین سیستم های تلفیق میان آرمانهای اعلای بشری و پیشرفتهای ماشینی کنونی است .

    پس این جمله که : « برای بشر رسالتی وجود دارد » جرس خوش صدایی است که با راه افتادن کاروان انسانی در این کره خاکی ، در گردن اوّلین مرکب طنین انداخته و تنها با توقف نهایی کاروان بخاموشی خواهد گرایید .

    بحث در مورد اینکه  آیا انسانیت رسالتی دارد ؟

    ساده لوحانی هستند که با شتاب مخصوصی ، برای آرام کردن اضطرابات روانی خویش ویا برای منطقی نشان دادن موقعیّت انتخاب شده خود بدیگران ،

    برای این گونه مسائل حیاتی ، پاسخ هایی آماده نموده خود را دلخوش و دیگران را توصیه به پذیرش مینمایند . از آنجمله وقتی که با سئوال « آیا برای انسانیت رسالتی وجود دارد ؟ » روبرو میشوند ، میگویند : این یک سئوال رؤیایی یا تجریدی است که برای نادیده گرفتن حرکات جبری حیات انسان ها که با خشونت مخصوص بخود ، مغزها را شکنجه میدهد ، کار تخدیری را به عهده میگیرد ، لحظاتی چند با این شراب فکری و آرمانی انسانی مست و بیخود گشته ، سپس موقعیت خود را در زنجیر جبرهای درونی و برونی در مییایبند و راه خود را پیش میگیرید .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نهج البلاغه

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نهج البلاغه, مقاله در مورد تحقیق مقاله نهج البلاغه, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نهج البلاغه, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نهج البلاغه, تحقیق درباره تحقیق مقاله نهج البلاغه, مقاله درباره تحقیق مقاله نهج البلاغه, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نهج البلاغه, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نهج البلاغه ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نهج البلاغه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت