تحقیق مقاله عشق و عقل

تعداد صفحات: 9 فرمت فایل: word کد فایل: 13619
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله عشق و عقل

    به خود ایمان داشته باشید! آنجا که ایمان است. نسیم عشق می وزد، آنجا که عشق است، صلح حکمفرماست، آنجا که صلح است، خدا هست و آنجا که خدا هست خوشی و سعادت بر آن سایه افکنده است. پس ایمان، اساس تجربۀ رحمت خداوند است. ایمان چون دم حیات بخش است. زیستن در این جهان بدون ایمان حتی برای دقیقه ای نیز غیر ممکن است، برای ایمان داشتن، حقیقت خود را دریابید. برای دریافتن حقیقت خود، با ذکر همیشگی نام خدا، با خودِ برتر که بخشی از آن هستید، یکی شوید

    از دیرباز بشر به پدیده عشق علاقه مند بوده است اما تا امروز تعریف دقیق و فراگیری از عشق که بتواند همه را قانع سازد ارایه نگردیده است. برخی معتقدند که بطور غریزی عشق را می شناسند بنابراین اصلا زحمت تعریف کردن آن را به خود نمی دهند. اما درسالهای اخیر  دانشمندان تحقیقات گسترده ای درباره عشق صورت داده و به یافته های بسیار جالبی نیز دست یافته اند. از  جمله آنها میتوان به فرضیه: "مثلث عشق" اشاره کرد. این فرضیه عشق را به سه مولفه تقسیم بندی میکند  صمیمیت، شهوت(هوس) و تعهد  همچنین به واسطه آزمایشات گوناگون تفاوتهای ابراز عشق در دو جنس مرد و زن مشخص گردیده اند. برای مثال مشخص شده که زنان در عشق به دوستی مشترک بیشتر بها می دهند و بیشتر از مردها از حسادت رنج برده و وابستگی و منافع بیشتری به فرد مقابل خود پیدا می کنند. در زیر به سبک های مختلف عشق اشاره  گردیده است:                                                                                                                                                                                     

    همچنین به واسطه آزمایشات گوناگون تفاوتهای ابراز عشق در دو جنس مرد و زن مشخص گردیده اند. برای مثال مشخص شده که زنان در عشق به دوستی و منافع مشترک بیشتر بها می دهند و بیشتر از مردها از حسادت رنج برده و وابستگی بیشتری به فرد مقابل خود پیدا می کنند. در زیر به سبک های مختلف عشق اشاره گردیده است:

     

     

    1- اروس(EROS): عشق شهوانی - عشق به زیبایی - فاقد منطق - عشق فیزیکی که بواسطه جذابیت و کشش های جسمانی و یا ابراز آن بطور فیزیکی نمایان میگردد -همان عشق در نگاه اول - با شدت آغاز شده و بسرعت فروکش میکند.

    2- لودوس(LUDUS): عشق تفننی - این عشق بیشتر متعلق به دوران نوجوانی میباشد - عشق های رمانتیک زودگذر - لودوس ابراز ظاهری عشق میباشد - کثرت گرا نسبت به شریک عشقی - به اصطلاح فرد را تا لب چشمه برده و تشنه بازمی گرداند -رابطه دراز مدت بعید بنظر میرسد.

    3- فیلو(PHILO): عشق برادرانه - عشقی که مبتنی بر پیوند مشترک می باشد -عشقی که بر پایه وحدت و همکاری بوده و هدف آن دستیابی به منافع مشترک میباشد.

    4- استورگ(STORGE): عشق دوستانه - وابسته به احترام و نگرانی نسبت به منافع متقابل - در این عشق همنشینی و همدمی بیشتر نمایان می باشد - صمیمانه و متعهد- رابطه دراز مدت است - پایدار و بادوام - فقدان شهوت.

    5- پراگما(PRAGMA): عشق منطقی - این مختص افرادی است که نگران این موضوع میباشند که آیا فرد مقابلشان در آینده پدر یا مادر خوبی برای فرزندانشان خواهند شد؟ عشقی که مبتنی بر منافع و دورنمای مشترک می باشد - پایبند به اصول منطق و خردگرا میباشد - همبستگی برای اهداف و منافع مشترک.

    6-مانیا(MANIA): عشق افراطی - انحصارطلب، وابسته و حسادت برانگیز - شیفتگی شدید به معشوق - اغلبا فاقد عزت نفس -عدم رضایت از رابطه - مانند وسوسه میماند و میتواند به احساسات مبالغه آمیز و افراطی منجر گردد - عشق دردسر ساز - عشق وسواس گونه.

    7-اگیپ(AGAPE): عشق الهی - عشق فداکارانه و از خودگذشته-عشق نوعدوستانه (تمایل انجام دادن کاری برای دیگران بدون چشمداشت) - عشق گرانقدر .

    پژوهشها حاکی از آن میباشد که زنان بیشتر به عشق از نوع پراگما، استورگ و مانیا و مردان به لودوس و اروس گرایش دارند.

    مثلث عشق

    تجربه عشق شامل عملکرد اجزاء صمیمیت، هوس(شهوت) و تعهد میباشد. شما برای دستیابی به یک رابطه سالم و پایدار می باید اعتدال را میان این سه عنصر برقرار سازید. اکنون به تعریف آنها میپردازیم:

    تعهد: تا چه اندازه شما خود را وقف آن میکنید که رابطه یتان را شاداب و با طراوت نگاه دارید؟ و یا تا چه اندازه با یارتان صادق می باشید؟ شامل مسئولیت پذیری، وفاداری و وظیفه شناسی میباشد. تعهد در رابطه به مفهوم آن است که اکثر موانع و مشکلات را می توان با کمک یکدیگر از میان برداشت - وفادار حتی در سخت ترین شرایط.

    صمیمیت: نزدیکی در رابطه - اموری که شما و یارتان در آن سهیم می باشید اما فرد دیگری از آنها آگاهی ندارد - رازها و تجربیات فردی و مشترک - صمیمیت امری فراتر از نزدیکی جنسی و فیزیکی می باشد. تا چه اندازه شما در کنار یارتان احساس راحت بودن میکنید؟ آیا قادر به بیان عقاید و نقطه نظرهای خود میباشید ؟ بدون آنکه از مورد انتقاد قرار گرفتن و نکوهش شدن واهمه داشته باشید؟ آیا هنگامی که صحبت میکنید واقعا به حرفهای شما گوش میدهد؟

    هوس و شهوت: انرژی بخش رابطه یتان می باشد. تمایل به بازگشت به منزل، تنها برای کنار یار بودن - هوس فوریت ، شهوت و تمایلات جنسی، رمانتیک بودن، اشتیاق برای در کنار هم بودن و رفع سریع موانع برای وصال میباشد - احساسات شدید -جاذبه جسمانی.

    اکنون به ابعاد متفاوت عشق در شرایط وجود و یا فقدان سه خصیصه فوق در یک رابطه توجه کنید:

    تعهد+صمیمیت و فقدان هوس: این رابطه در خطر فروپاشی قرار ندارد اما نیازمند خلاقیت و انگیزه برای شعله ور ساختن مجدد عشق میباشد.

    تعهد+هوس و فقدان صمیمیت: این رابطه عذاب آور است - گاهی اوقات انگیزه شدیدی آنها را جذب یکدیگر میکند اما سرانجام به یاس و ناکامی منجر میگردد زیرا قادر به آن نمیباشند که رابطه یشان را عمیق تر سازند. یا آنکه افکار،علایق و آرزوهای قلبی یکدیگر را بشناسند. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله عشق و عقل

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    سایت اخلاق در خانواده :

    http://akhlagehoseini.blogsky.com

    سایت قرآن بهار دلها :

    http://ghoraan.blogsky.com

     

    سایت مجله ایران امروز:

    http://think.iran-emrooz.net

تحقیق در مورد تحقیق مقاله عشق و عقل , مقاله در مورد تحقیق مقاله عشق و عقل , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله عشق و عقل , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله عشق و عقل , تحقیق درباره تحقیق مقاله عشق و عقل , مقاله درباره تحقیق مقاله عشق و عقل , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله عشق و عقل , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله عشق و عقل ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله عشق و عقل
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت