تحقیق مقاله آداب وضو گرفتن

تعداد صفحات: 4 فرمت فایل: word کد فایل: 13744
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت: ۰ تومان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله آداب وضو گرفتن

    در فقیه آمده است که : پیامبر (ع) برای هر نماز واجب و مستحب تجدید وضو می نمود .

    -در آیات الاحکام آمده است که : ایشان برای هر نماز وضو می گرفت ,  ولی در سال فتح مکه ,  ایشان با یک وضو چند نماز خواند ,  عمر گفت : ای رسول خدا (ع) کاری را انجام دادید که تا به حال چنین نکرده بودید ؟ فرمود : از روی عمد این کار را کردم .

    -امام صادق (ع) فرمود : امیر المؤمنین (ع) برای هر نماز وضو می گرفت و این آیه را می فرمود : هرگاه که برای نماز برخاستید صورتتان را بشوئید . . . امام صادق (ع) فرمود : ایشان با این روش می خواست به مستحبات عمل کند وگرنه پیامبر (ع) و صحابه ایشان و  امیر المؤمنین (ع) بسیاری از نماز های خود را با یک وضو هم می خواندند .

    -زراره گفت : امام باقر (ع) فرمود : آیا نمی خواهید وضوی پیامبر (ع) را برایتان بگویم ؟ گفتند : بلی ,  و ایشان ظرف آبی را خواست و آن را در مقابل خود قرار داد ,  آستین های خود را بالا زد و دست راست را در آب فرو برد و فرمود : این وقتی است که دست پاک باشد ,  سپس دست خود را پر از آب نمود و بر پیشانی ریخت ,  سپس بسم الله را گفت و آب رابه اطراف محاسن جاری ساخت و دست خود را با آب بر صورت و پیشانی خود کشید .

    سپس دست چپ خود را در آب برد ,  آن را پر از آب کرد و بر آرنج دست راست ریخت و با دست با دست چپ بر ساق دست راست کشید تا آب را به انگشتان رسانید ,  سپس دست راست را پر از آب کرد وبر آرنج دست چپ ریخت و بر ساق دست راست ,  دست کشید تا آب به نوک انگشتان جاری شد و جلوی سر را مسح نمود و پشت پاها را با تری دست راست و چپ مسح نمود .

    سپس ایشان فرمود : خدای متعال تک است و یکتایی را دوست دارد ,  پس سه مشت آب برای وضو کافی است :

    یکی برای صورت و دو تا هم برای دو دست و با تری دست راست جلوی سر و پشت پای راست را مسح کن و با دست چپ پشت پای چپ را مسح نما .

    همچنین فرمود : مردی از امیر المؤمنین (ع) از چگونگی وضوی پیامبر (ع) پرسید که ایشان همین گونه برای او تعریف نمود .

    -ابی هریره گفت : پیامبر (ع) هرگاه وضو می گرفت ابتدا طرفهای راستش را می شست .

     

    ابو بصیر گفت : از امام صادق (ع) پیرامون مقدار آب وضو سؤال کردم که ایشان فرمود : پیامبر (ع) با یک مد وضو می گرفت و با یک صاع ( تقریبا سه کیلو ) غسل می کرد .

    پیامبر (ع) فرمود : بر ما اهل بیت (ع) صدقه گرفتن حلال نیست ,  و به این امر شده ایم که وضوی پر آب بگیریم ,  و الاغ را به خاطر جفت گیری بر مادیان ,  نمی کشیم .

    امام صادق (ع) فرمود : مضمضمه کردن و استنشاق را پیامبر (ع) سنت قرار داد .

    پیامبر (ع) فرمود : دو کار است که دوست ندارم که کسی به من در آنها شریک شود :

     1 ) وضو ,  چرا که از نمازم به حساب می آید 2 ) صدقه دادن ,  چرا که در دست خدای متعال قرار می گیرد .

    در مناقب آمده است که : پیامبر (ع) شبها خودش آب وضو را فراهم می کرد و بالای سر خود می گذاشت .

    در کتاب اختصاص آمده است که : هر گاه پیامبر (ع) وضو می گرفت ,  انگشتر را سه مرتبه در انگشتان حرکت می داد .

    در مجمع البیان آمده است که : هرگاه پیامبر (ع) بر نافیه (یک چهارم جلوی سر ) مسح می کرد .

    امیر المؤمنین (ع) در سفارش خود به محمد بن ابی بکر که به مصر اعزام می شد فرمود :

     ( در وضو ) سه مرتبه مضمه و سه مرتبه استنشاق کن ,  سپس صورتت را بشوی و بعد از آن دست راست و سپس دست چپ را بشوی و بعد از آن جلوی سر و روی پایت را مسح کن چرا که من دیدم که پیامبر (ع) چنین وضو می گرفت .

    پیامبر (ع) فرمود : جبرئیل (ع) از طرف پروردگارم امر فرمود که هنگام وضو گرفتن آرنج خود را بشویم .

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله آداب وضو گرفتن

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله آداب وضو گرفتن , مقاله در مورد تحقیق مقاله آداب وضو گرفتن , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آداب وضو گرفتن , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آداب وضو گرفتن , تحقیق درباره تحقیق مقاله آداب وضو گرفتن , مقاله درباره تحقیق مقاله آداب وضو گرفتن , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آداب وضو گرفتن , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آداب وضو گرفتن ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله آداب وضو گرفتن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت