تحقیق مقاله علل چاقی و چگونگی تاثیر ورزش بر آن

تعداد صفحات: 11 فرمت فایل: word کد فایل: 14335
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تربیت بدنی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله علل چاقی و چگونگی تاثیر ورزش بر آن

    حرکات ورزشی در درمان درد های ناحیه کمر تاثیر مثبتی دارد.همه ما حداقل یکبار درد کمر را در زندگی تجربه کرده‌ایم که عامل بالقوه وجود این شرایط، به طور عمده مکانهای کاری است.

    عوارض استخوانی و مفصلی ناشی از کار و تغییر شکل وضعیت طبیعی بدن از زمانهای قدیم شناخته شده‌اند. شغل و کار ضمن اینکه زندگی افراد را تامین می‌کند، ممکن است برای سلا‌‌مت آنها نیز خطراتی را به بار آورد. تکرار مداوم حرکات یکنواخت باعث می‌شود بدن حالتی را که در موقع انجام دادن این حرکات به خود می‌گیرد، حفظ کند. در نتیجه از حالت طبیعی خارج شده و وضع غیرعادی به خود بگیرد که ممکن است باعث درد عضلا‌‌ت مربوطه شود.

    در قرن اخیر گرچه بشر توانسته با پیشرفت علوم، بر بسیاری از بیماریهای عفونی فایق آید اما تغییر شیوه زندگی و صنعتی شدن جوامع و در پی آن تبدیل کارهای بدنی به کارهای فکری و اداری افزایش ساعات اشتغال افراد، وضعیت نامناسب فیزیکی بدن در حین کار، رژیم غذایی نامناسب، عدم استراحت کافی، افزایش استرسهای روحی، بیماریهای قلبی عروقی، روماتیسم، تصادفات و ... نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

    در بین این بیماریها مشکلات ستون فقرات مخصوصا کمر درد بالاترین میزان را دارا است که علت اصلی آن تغییر شیوه زندگی از زندگی پر تحرک و پر فعالیت به سمت کم تحرکی و پشت میز نشینی و عدم تطابق صحیح وضعیت بدن با این نوع حیات است.

    در بررسی آماری شیوع کل دردهای ناحیه کمر حدود 80 درصد گزارش شده یعنی 80 درصد مردم جهان حداقل یکبار کمردرد را تجربه کرده اند که در جوامع صنعتی اولین تظاهرات آن از حدود 30 سالگی آغاز شده و روند تخریبی سریعتری نیز دارد. این آمار بسیار بالا ضرورت شناخت وضعیتهای مناسب را در زندگی امروزی نشان می دهد.

     

    عوامل بروز کمردرد (کمردردهای مکانیکی)

    شامل آن دسته از بیماریهایی هستند که در اثر و با بواسطه یک عامل مکانیکی مانند ضربه، حرکات فیزیکی نامناسب، کم بودن قوام عضلات یا فشار بیش از حد به ناحیه ستون فقرات کمری و در اثر بد قرار گرفتن وضع بدن در حالت نشسته و ایستاده ایجاد می شوند. این دسته از بیماریها 90 در صد از علل کمر درد را تشکیل می‌دهند و نکته جالب اینکه به راحتی قابل پیشگیری هستند که عوامل بروز آنها در زیر آمده است.

    1- قرار گرفتن در وضعیتهای نا مناسب

     وضعیت نامناسب ایستادن: قرار گرفتن در وضعیت نامناسب هنگام ایستادن، سبب افزایش یا کاهش قوسهای ستون فقرات یا انحراف جانبی آنها می‌شود که در هر صورت باعث بروز کمردردهای شدید می شود.

    وضعیت ایستا: وضعیت ایستا و بدون تحرک به خصوص وقتی که نامتقارن و کج باشد، برای ستون فقرات بسیار مضر است. این حالت در کار با ماشین آلات که نیاز به قرار گرفتن در یک وضعیت ثابت و نامتقارن به مدت طولانی دارد، بسیار اتفاق می افتد و اگر اصلاح نگردد می تواند باعث درد قابل توجهی در ناحیه کمر شود.

    افرادی که با کامپیوتر کار می کنند به طور مداوم در یک وضعیت ایستا قرار دارند. به طوری که سر خم شده، دستها روی صفحه کلید قرار گرفته و تنها انگشتان حرکت می کنند. این حالت با فشار بر نواحی شانه ای و انقباض ممتد عضلات گرد و کتف همراه است و اغلب این افراد از درد در ناحیه شانه های خود شکایت دارند. در صورتی که صفحه کلید در سمت چپ و صفحه کامپیوتر در سمت راست کاربر قرار گیرد به طوری که مجبور باشد در روز مدام سرش را حرکت دهد یا اینکه صفحه کلید بالاتر و یا پایین تر از ارتفاع استاندارد خود قرار گیرد، فشار مکانیکی وارد بر ستون فقرات بیشتر شده و سبب آسیب بیشتری می گردد.

    همچنین وضعیت نامناسب نشستن، خم شدنهای طولانی از ناحیه کمر، چمباتمه زدن به مدت طولانی، خم و راست شدن مکرر نیز از دلایل دیگر است.

     

    2- کاهش تحرک

     کاهش تحرک می تواند نتیجه عدم استفاده یا بهبود ناکافی عضو بعد از آسیب دیدن باشد.

    عدم استفاده: کاهش دامنه طبیعی حرکات ستون فقرات و عدم استفاده فعالانه از این عضو منجر به سفتی و کاهش خاصیت ارتجاعی آن شده و از طرفی باعث آتروفی (لاغر شدن) عضلات نگهدارنده ستون فقرات می شود. بدین ترتیب عضلات ضعیف و لاغر، قدرت حمایت از ستون فقرات کمری در شرایط مورد نیاز مثل بلند کردن جسم سنگین از روی زمین را ندارند در نتیجه سبب بروز کمردرد می شوند. این وضعیت با ورزش فعال در کل دامنه حرکتی ستون فقرات، فیزیوتراپی و تقویت عضلات نگهدارنده قابل جبران است.

    3- بهبود ناکافی

    به طور مثال عدم بهبود کامل بعد از یک حمله کمر درد ناشی از اسپاسم عضلانی که منجر به کاهش گودی کمر شده، می تواند باعث کاهش تحرک ستون فقرات شود. در این مورد با بهترین درمان انجام تمرینات ورزشی به طور فعالانه و تحت نظر یک فیزیوتراپیست جهت اصلاح گودی کمر و بازگشت به وضعیت طبیعی است.

    4- استرس ناشی از کار

    نیرو وارتعاش: نیرو و ارتعاش تولید شده از سوی ابزار مختلف، از طریق دستها یا اندام دیگر به بدن منتقل می شود و باعث فشارهای غیر معمول به خصوص در اطراف گردن وشانه ها می شود برای مثال کار با دریلهای بادی، چکش زدن مداوم، پوشیدن دستکش های سنگین یا رانندگی طولانی مخصوصا با وسایل نقلیه سنگین از قبیل تراکتورها، یک نیروی ارتعاشی قوی را به بدن منتقل می کند که با افزایش فشار عمودی به دیسکهای بین مهره ای سبب آسیب به آنها و بروز کمردرد می شود.

    توالی و تداوم کار: کار سنگین و مداوم در یک وضعیت ثابت برای ستون فقرات بسیار مضر است. به خصوص در مشاغل صنعتی که نیروی زیادی برای انجام کار صرف می شود، بهتر است زمانی هر چند کوتاه به استراحت جهت تجدید قوا اختصاص داده شود تا از آسیبهای ناشی از کار سنگین بر ستون فقرات کاسته شود.

     

    5- چاقی

    وزن زیاد مشکل شایعی است که گریبان گیر برخی افراد جامعه شده است. صرف نظر از شکل ظاهری که یک مقوله شخصی است، عوارض ناشی از چاقی مانند فشار حاصله روی قلب، تمایل به افزایش فشار خون، آسیب به ستون فقرات (به خصوص ناحیه کمر) و ... قابل توجه است. آسیب حاصل از چاقی بر ستون فقرات کمری بلافاصله قابل تشخیص نیست ، به خصوص اینکه درد ناشی از آن بیشتر در ناحیه لگن و زانوها احساس می شود. شایع ترین شکل آسیب به صورت افزایش گودی کمر در اثر حجم زیاد شکم و آویزان بودن آن است.

    این حالت به مرور سبب پیدایش کمر دردهای شدید و مزمن می شود که در حاملگی نیز شایع است. باید توجه داشت مدتی پس از ختم حاملگی، ستون فقرات به شکل طبیعی خود بازمی گردد اما در مورد چاقی مزمن اینطور نیست. کاهش تحرک نتیجه قطعی چاقی است به طوریکه افزایش حجم بافت نرم موجب قطع حرکات مفصلی در انتهای دامنه طبیعی حرکتشان می شود. فراموش نکنید که افراد چاق بیشتر از بقیه به آرتروز مهره های کمری مبتلا می شوند در نتیجه در افراد چاق کاهش وزن، اولین و مهم ترین اقدام در درمان کمر درد است.

                                                                                                 

    سالهای طولانی است که ورزش به همراه رژیم غذایی و درمان دارویی به عنوان سه رکن اساسی در درمان و بهبود دیابت نوع 2 شناخته شده است.

    انجام فعالیت های روزانه موجب میگردد از عوارض دیابت کاسته شود این امر در کنار بی هزینه بودن و نداشتن عوارض درمانی و دارویی موجب میگردد که تحرک بدنی و انجام کامل فعایت های روزانه بیشتر در معرض توجه قرار بگیرد.

    همانطور که میدانید دو هدف عمده در مورد بیماران دیابتی کاهش میزان قند خون و توده چربی بدنشان و به عبارتی کاستن از وزنشان است.  چاقی و خصوصا چاقی شکمی اصولا به مقاومت نسبت به انسولین و بالارفتن میزان انسولین بدن و بالا رفتن میزان قند خون و افزایش فشار خون و افزایش چربی خون و ... همراه است.چربی خون بالا که از عوارض مستقیم چاقی است میتواند در دراز مدت موجب بروز آسیب در بافت هایی نظیر کلیه و چشم ها و اعصاب و کبد و رگ ها گردد.

    تحقیقاتی که راجع به نقش حرکات ورزشی در دیابتی ها انجام شده است نشان میدهد که انجام حرکات ورزشی میتواند موجب کاهش قند خون شان گردد سوالی که پیش می آید این است که آیا انجام حرکات شدید ورزشی یا انجام طولانی مدت حرکات ورزشی هم برای دیابتی ها مفید است؟ و جواب ما این است. خیر . انجام حرکات ورزشی در دراز مدت و بصورت شدید علاوه بر آن که میتواند موجب بروز افت قند خون گردد حتی در حالت کنترل شده هم توصیه نمی شود زیرا نهایتا همان تاثیری را بر بدن میگذارد که قند خون کنترل نشده میتواند بر بدن یک فرد دیابتی بگذارد.

    لذا توصیه ما به دیابتی ها این است که اولا ورزش های آرام و سبک را انجام دهند و ثانیا سعی کنند مثلا به جای یک بار ورزش در و به مدت نیم ساعت آنرا به سه بار و هر بار به مدت 10 دقیقه تغییر دهند. حرکات ورزشی آرام بهتر است یک ربع تا نیم ساعت پس از وعده های بزرگ غذایی مانند ناهار و شام صورت گیرد و نهایتا اینکه دوست عزیز انجام حرکات ورزشی هنگان غروب و شب برای شما بهتر از انجام حرکات ورزشی هنگام صبح است. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله علل چاقی و چگونگی تاثیر ورزش بر آن

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله علل چاقی و چگونگی تاثیر ورزش بر آن , مقاله در مورد تحقیق مقاله علل چاقی و چگونگی تاثیر ورزش بر آن , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله علل چاقی و چگونگی تاثیر ورزش بر آن , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله علل چاقی و چگونگی تاثیر ورزش بر آن , تحقیق درباره تحقیق مقاله علل چاقی و چگونگی تاثیر ورزش بر آن , مقاله درباره تحقیق مقاله علل چاقی و چگونگی تاثیر ورزش بر آن , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله علل چاقی و چگونگی تاثیر ورزش بر آن , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله علل چاقی و چگونگی تاثیر ورزش بر آن ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله علل چاقی و چگونگی تاثیر ورزش بر آن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت