تحقیق مقاله بررسی وضعیت شبکه دیتا در کشور

تعداد صفحات: 18 فرمت فایل: word کد فایل: 14556
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی برق
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بررسی وضعیت شبکه دیتا در کشور

    در جهان امروز فناوری اطلاعات و ارتباطات چنان روند رو به رشدی پیدا کرده که تمام مسایل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را تحت تاثیر خود قرار داده است. با توجه به اینکه این فناوری یک فناوری بنیادی است، توجه به زیرساخت فیزیکی آن (شبکه دیتا) می‌تواند بسیاری از مسایل مرتبط با این حوزه را مرتفع سازد. در تحلیل زیر ضمن ارایه آمارهایی در ارتباط با وضعیت شبکه ملی دیتا، به معرفی و شناسایی ساختار این شبکه و بررسی پتانسیلهای موجود در ساختار شبکه ملی دیتا و ضعف‌‌های آن پرداخته شده است:

    ساختار شبکه ملی دیتا

    هر شبکه ملی دیتا در عمل از دو شبکه " IP  " و "شبکه زیرساخت و دسترسی" تشکیل شده است که در دو لایه متفاوت عمل می‌نمایند. شبکه " IP  " آن قسمتی از زیرساخت است که پروتکل اینترنت ( IP  ) را پشتیبانی می‌کند و شبکه "زیرساخت و دسترسی" یکسری خطوط بدون پروتکل است که وظیفه آن ارتباط گره‌های مختلف شبکه و رساندن ترافیک اینترنتی به نقاط انتهایی است.

    در کشور ما شبکه دیتای عمومی، تاکنون به بیش از  210  شهر گسترده شده و دارای550  مرکز با ظرفیت  15هزار پورت سرعت بالا است. تا‌کنون حدود  30  هزار کیلومتر فیبرنوری در کشور کشیده شده که از طریق این شبکه فیبر نوری، قرار است تمام شهرهای کشور به شبکه دیتا متصل گردند. از این میزان فیبر نوری، تاکنون تنها بر روی بیش از  12  هزار کیلومتر آن تجهیزات نصب شده است.

    همچنین، به منظور برقراری ارتباط با شبکه دیتای جهانی، ارتباط شبکه فیبرنوری کشور از دو مسیر با ظرفیت  2× 155  مگابیت ‌بر ثانیه از طریق جاسک- فجیره و یک ارتباط ماهواره‌ای با ظرفیت  104  مگابیت ‌بر ثانیه از طریق ماهواره برقرار شده است که در کل شبکه ملی دیتای ایران را با ظرفیتی معادل  414  مگابیت ‌بر ثانیه به شبکه دیتای جهانی(شبکه اینترنت) متصل می‌کند. همچنین از آنجا که یکی از اهداف برنامه چهارم توسعه، تبدیل ایران به HUB  (مرکز مبادلات اینترنتی) منطقه­ای است، شرکت دیتا جهت برقراری ارتباط فیبرنوری، در حال مذاکره با چندین کشور مانند افغانستان، پاکستان و ترکمنستان است.

    اهمیت ایجاد مسیرهای بین‌المللی چندگانه

    ایجاد مسیرهای چندگانه به منظور جلوگیری از قطع ارتباط خطوط دیتای کشور با دیتا بسیار ضروری است؛ به عنوان مثال، به دلیل بروز زلزله­ای که در سال  1381  در الجزایر به وقوع پیوست، به مدت دو ماه شبکه فیبرنوری کشور ما قطع بود و ارتباط تمامی شرکتهایی که از طریق زیرساخت مخابرات به شبکه جهانی اینترنت متصل بودند، قطع شد.

    همچنین لازم است که ارتباط بینالملل از چندین ارایهکننده گوناگون دنیا تامین شود که در صورت بروز مشکل با یکی از ارایهکنندهها، ارتباط به طور کامل قطع نگردد.

    ظرفیت‌ارتباطات داخل و بین شهری

    حداکثر ظرفیت لینکهای داخل شهری تهران، 155  مگابیت ‌بر ثانیه است که طبق برنامه سوم توسعه، قرار بوده به  80  گیگابیت بر ثانیه، یعنی به بیش از  500  برابر برسد، اما این مسئله هنوز تحقق نیافته است. در شهرهای اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد، ظرفیت لینکهای شهری حداکثر  155  مگابیت ‌بر ثانیه است که تا پایان برنامه سوم قرار بوده این ظرفیت به  40  گیگابیت بر ثانیه افزایش یابد، که این افزایش ظرفیت نیز هنوز صورت نگرفته است. همچنین در انتهای برنامه سوم، قرار بوده ظرفیت لینکهای میان‌شهری، به  2.5  گیگابیت ‌بر ثانیه برسد که در حال حاضر این ارتباطات در حد ( STM - 1155  مگابیت ‌بر ثانیه) است.

    نکته حایز اهمیت در مورد شبکه ملی دیتا این است که در عین یکپارچه بودن، میتوان در بطن آن صدها شبکه خصوصی واقعی یا مجازی و کاملاً مستقل از هم ایجاد کرد. بدین ترتیب بانکها، سازمانها و شرکتهای گوناگون میتوانند با استفاده از تسهیلات فراهم شده در شبکه دیتا، شبکهای مختص به خود ایجاد نمایند و نیازی به ایجاد شبکه مجزا ندارند.

    1) شبکه ( IP Internet Protocol)

    این قسمت از زیرساخت شبکه دیتا، پروتکل IP  را پشتیبانی کرده و در عمل، به دلیل مجهز بودن به پروتکل پیشرفته MPLS  (پروتکلی که به تجهیزات شبکه که انتقال اطلاعات را به عهده دارند اجازه میدهد برای حرکت بستههای اطلاعاتی اولویت قایل شوند)، امکان ایجاد شبکههای خصوصی متکی بر(IP IP - VPN) را فراهم میآورد و این قابلیت را دارد که به دیگر شبکه‌ها که پروتکل اینترنت را پشتیبانی می‌کنند، متصل گردد (مهمترین این شبکه‌ها شبکه جهانی اینترنت است). استفاده از پروتکل IP  در شبکه‌های خصوصی ( IP - VPN  ) مزایای بسیاری دارد؛ از جمله میتوان به استفاده از نرم‌افزارهای آماده و وسیع که تحت پروتکل IP  کار می‌کنند، اشاره کرد.

    ساختار شبکه IP 

    شبکه ملی IP  از سه لایه هسته ( Core  )، توزیع ( Distribution  ) و دسترسی( ( ََAccess  تشکیل شده است:

    لایه هسته: این لایه از  12  سوییچ پرظرفیت دیتا که در  10  شهر کشور نصب شده است، تشکیل میشود. ارتباط میان این سوییچها، عمدتاً با ظرفیتSTM-1 ( 155  مگا بیت بر ثانیه) برقرار می‌شود. در تهران، 3  سوییچ که وظیفه ایجاد ارتباط میان استان تهران و سایر نقاط کشور را بر عهده دارند، نصب شدهاند. این لایه از شبکه، علاوه بر ایجاد هسته پرظرفیت شبکه، مسیرهای مجازی‌ای میان تمام گرههای شبکه ایجاد میکند و یک شبکه VPN  به وجود می‌آورد. با توجه به ماهیت این شبکه، پهنای باند تا هنگامی در اختیار مشترک قرار می‌گیرد که اطلاعاتی جهت ارسال داشته باشد و در غیر این صورت پهنای باند به مشترک دیگر که درخواست ارسال اطلاعات را دارد واگذار می‌گردد. از این رو لایه هسته با استفاده از خطوط پرظرفیت VPN  جهت استفاده بهینه از پهنای باند و ارایه سرویس با کیفیت مناسب در شبکه عمل میکند.

    لایه توزیع: این لایه از  34  گره در  28  شهر کشور تشکیل میشود و نقش لایه میانی میان هسته شبکه و دسترسی شبکه را بازی می‌کند. در هر گره شبکه (مجموعه گره‌ها تقریباً تمام شهرهای مهم و مراکز استان را شامل میشود) یک مسیریاب پرظرفیت نصب شدهاست تا بتواند ترافیک خود و ترافیک پراکنده مراکز محلی شبکه دسترسی را جمعآوری کرده و پس از جداسازی ترافیک محلی (ترافیکی که بین مراکز شبکه ملی دیتا در داخل ردوبدل می‌گردد) و ترافیک خارجی(ترافیکی که به خارج از شبکه ملی دیتا ارسال می‌گردد)، آنچه را که باید به نقاط دیگر شبکه منتقلشود از طریق هسته شبکه و مسیریابهای تعریف شده به مقصد بفرستد (وبالعکس).

    لایه توزیع، مرز شبکه MPLS  بوده و از دید استفادهکنندگان شبکههای IP - VPN  ، کل این لایه همانند یک محیط شفاف ( Transparent  ) عمل میکند و با ایجاد ارتباط میان دفاتر و واحدهای گوناگون سازمان، یک شبکه WAN  درونسازمانی را تحقق می‌دهد.

    شرکت ارتباطات دیتا با توجه به امکانات این لایه، در حال حاضر به  28  شرکت ICP  (ارایه دهنده ‌ خدمات اتصال به اینترنت)، 660  شرکت ISP  و  16  شرکت PAP  (اینترنت پرسرعت) مجوز ارایه خدمات داده است.

    لایه دسترسی: این لایه روی شبکه زیرساخت و شبکه توزیع ایجاد شده و وظیفه آن رساندن ترافیک مشترکان به شبکه است. تعداد گره‌های این لایه، 550  نقطه است. مشترکین از  550  نقطه می‌توانند ترافیک خود را به لایه توزیع و از آنجا به هسته شبکه برسانند که با توجه به مقصد ترافیک ارسالی، به محل مورد نظر می‌رسد.

    در نقاط دسترسی، ارتباط فیزیکی با مشترکان از نزدیکترین گره دسترسی به آنها با کابل زوج سیم مسی و مودم‌هایHDSL  برقرار میگردد. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بررسی وضعیت شبکه دیتا در کشور

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ماهنامه تکفا شماره  11-12، آذر و دی  82 

    بررسی زیرساخت شبکه دیتا، پایاننامه کارشناسی مخابرات، فتاحی

    http://dataking.blogfa.com/

    http://www.aut.ac.ir/virtual-aut/ICT.htm

تحقیق در مورد تحقیق مقاله بررسی وضعیت شبکه دیتا در کشور , مقاله در مورد تحقیق مقاله بررسی وضعیت شبکه دیتا در کشور , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بررسی وضعیت شبکه دیتا در کشور , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بررسی وضعیت شبکه دیتا در کشور , تحقیق درباره تحقیق مقاله بررسی وضعیت شبکه دیتا در کشور , مقاله درباره تحقیق مقاله بررسی وضعیت شبکه دیتا در کشور , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بررسی وضعیت شبکه دیتا در کشور , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بررسی وضعیت شبکه دیتا در کشور ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله بررسی وضعیت شبکه دیتا در کشور
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت