تحقیق مقاله رایگان امام محمد تقی (ع)

تعداد صفحات: 5 فرمت فایل: word کد فایل: 15460
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت: ۰ تومان
کلمات کلیدی: امام محمد تقی - امام نهم
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان امام محمد تقی (ع)

    مقام: امام نهم

    نام: محمّد

    لقب: جواد، التقی

    کنیه:  ابو جعفر

    نام پدر: علی

     نام مادر: خیزران

    روز ولادت(ه ق): 10 رجب سال 195 ه ق

    روز ولادت(ه ش): 23 فروردین سال 190 ه ش

    مکان ولادت: مدینه-عربستان سعودی

    سلاطین زمان تولّد: محمّد امین

    مدت امامت(ه ق): 17 سال

    مدت عمر(ه ق): 25 سال

    روز شهادت(ه ق): 30 ذیقعده سال 220 ه ق

    روز شهادت(ه ش): 8 آذر سال 214 ه ش

    فرمانروایان زمان: معتصم

    قاتل: معتصم

     محل دفن:کاظمین-عراق

    فرزند پسر: 4

    فرزند دختر: 7

     

    نگاهی به زندگانی امام جواد علیه السلام

    آگاهیهای تاریخی درباره زندگی امام جواد علیه السلام چندان گسترده نیست؛ زیرا افزون بر آن که محدودیتهای سیاسی همواره مانع از انتشار اخبار مربوط به امامان معصوم علیه السلام می گردید، تقیه و شیوه های پنهانی مبارزه که برای " حفظ امام و شیعیان از فشار حاکمیت" بود، عامل مؤثری در عدم نقل اخبار در منابع تاریخی است. افزون بر آن، زندگی امام جواد علیه السلام چندان طولانی نبوده است که اخبار فراوانی هم از آن در دسترس ما قرار گیرد.

    و نیز گفتنی است، زمانی که امام رضا علیه السلام به خراسان برده شد، هیچ یک از اعضای خانواده خود را به همراه نبرد و در آنجا تنها زندگی می کرد. و از اخبار مربوط به شهادت امام رضا علیه السلام چنین بر می آید که امام جواد علیه السلام آن هنگام در مدینه اقامت داشت و تنها برای غسل پدر و اقامه نماز به آن حضرت در طوس حضور یافت.

    هنگامی که مأمون بعد از شهادت امام رضا علیه السلام در سال 204 به بغداد بازگشت، از ناحیه حضرتش اطمینان خاطر پیدا کرده بود، ولی این را می دانست که شیعیان پس از امام رضا علیه السلام فرزند او را به امامت خواهند پذیرفت و در این صورت خطر همچنان بر جای خود خواهد ماند. او سیاست کنترل امام کاظم علیه السلام توسط پدرش را- که او را به بغداد آورده و زندانی کرده بود- به یادداشت و با الهام از این سیاست، همین رفتار را با امام رضا علیه السلام در پیش گرفت، ولی با ظاهری آراسته و فریبکارانه، به گونه ای که می کوشید نه تنها در ظاهر امر مسأله زندان و مانند آن در کار نباشد، بلکه با برخورد دوستانه، چنین تبلیغ شود که او علاقه و محبت ویژه نیز به ایشان دارد. اینک نوبت امام جواد علیه السلام فرا رسیده بود تا به نحوی کنترل شود. مأمون برای انجام این هدف، دختر خود را به عقد وی درآورد و او را داماد خود کرد. از همین رهگذر بود که مأمون به راحتی می توانست از طرفی امام را در کنترل خود داشته باشد و از طرف دیگر آمد و شد شیعیان و تماس های آنان را با آن حضرت زیر نظر بگیرد.

    بر اساس برخی نقلها، مأمون پس از ورود به بغداد- در سال204- بلافاصله امام جواد علیه السلام را از مدینه به بغداد فراخواند.(1) افزون بر این، مأمون متهم بود که امام رضا علیه السلام را به شهادت رسانده است. اکنون می بایست با فرزند وی به گونه ای رفتار کند که از آن اتهام نیز مبرّی شود. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان امام محمد تقی (ع)

    فهرست:

     

    ندارد.
     

     

    منبع:

    1- الحیاه السیاسیه للامام الجوادعلیه السلام، ص 65.

    2- الارشاد، ص 319.

    3- شیخ طوسى، رجال، الطبعه الاولى، نجف، منشورات المکتبه الحیدریه ، 1381 ه. ق، ص 397-409. مؤلف «مسند الامام الجواد» تعداد یاران و شاگردان امام جواد را 121 نفر مى‏داند (عطاردی، شیخ عزیز الله، مسند الامام الجواد، مشهد، المؤتمر العالمی للامام الرضاعلیه السلام، 1410 ه. ق) و قزوینى آنها را جمعا 257 نفر مى‏داند (قزوینی، سید محمد کاظم، الامام الجواد من المهد الى اللحد، الطبعه الاولى، بیروت، مؤسسه البلاغ، 1408 ه. ق)

    4- آقاى عطاردى در مسند الامام الجواد با احصائى که کرده مجموع احادیث منقول از پیشواى نهم را در زمینه‏هاى مختلف فقهى، عقیدتى، اخلاقى، و... ، تعداد مذکور در فوق ضبط کرده است.

    5- تاریخ بغداد، بیروت، دارالکتاب العربی،ج3، صص54 و55.

    6- امین، سید محسن، اعیان الشیعه ، بیروت، دارالتعارف للمطبوعات،1403 ه. ق،ج2، ص 35.

    7- ابن شهرآشوب،قم،المطبعه العلمیه ،ج 4، ص384. 

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان امام محمد تقی (ع), مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان امام محمد تقی (ع), تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان امام محمد تقی (ع), مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان امام محمد تقی (ع), تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان امام محمد تقی (ع), مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان امام محمد تقی (ع), تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان امام محمد تقی (ع), مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان امام محمد تقی (ع) ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان امام محمد تقی (ع)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت